Skal Compoundbuer være tilladelseskrævende?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Skal Compoundbuer være tilladelseskrævende?

Indlæg af Flugteren » 3. jan 2022, 13:24

JPetersen skrev:
3. jan 2022, 12:43
Jeg skrev til journalisten, og foreslog at de fortsatte deres serie omkring "dødbringende køretøjer" og "dødbringende køkkenknive". Måske de endda kan finde en politiker, som vil arbejde for at man kun kan have et stk i hver husholdning. Ingen har jo brug for mere end en bil og/eller en kniv.
Skulle lige til at skrive det samme som Elbæk, så jeg vil blot tilføje, at man skal holde sig fra at sammenligne våben med ting som biler og køkkenknive. De sidste to ting er alment accepteret af samfundet som en nødvendighed (og så accepterer man eventuelle dødsfald forårsaget deraf), hvorimod bue og pil i bedste fald opfattes som et sportsredskab, og i værste fald som et våben, der skal pålægges så mange restriktioner som muligt.

Især med våbensager er det utroligt vigtigt, at man 1) har 100% styr på, hvad man snakker om 2) at man har belæg for at snakke om det og 3) at man vælger sin ord yderst omhyggeligt.

Jeg har sagt det før, og nu siger jeg det igen. Danske våbenejere - og samlere mangler en fælles interesseorganisation, som kan stille op med velformulerede, velovervejede udtalelser og svar, når våbensager opstår i danske medier. Allerhelst med en yngre talsperson, som derved repræsenterer en anden generation og tankegang end +60-årige formænd m/k.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 3. jan 2022, 15:21

Reagerer på B.T.s afsløring: 'Buer er meget uegnede til at slå folk ihjel'

https://www.bt.dk/krimi/reagerer-paa-bt ... folk-ihjel

Peter

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 3. jan 2022, 17:17

PSindrup skrev:
3. jan 2022, 15:21
Reagerer på B.T.s afsløring: 'Buer er meget uegnede til at slå folk ihjel'

https://www.bt.dk/krimi/reagerer-paa-bt ... folk-ihjel

Peter
Fantastisk argument.
Det kan se drabeligt og farligt ud, men det er svært, skud kadencen er lav og det er praktisk talt umuligt for en utrænet at ramme noget der ikke er fikseret eller på klods hold.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 3. jan 2022, 18:25

Jeg får simpelthend så ondt i øjnene når jeg læser sådan nogle udtalelser fra Karina Lorentzen...
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 3. jan 2022, 21:35

Der er noget helt galt når en retsordfører for et parti, i så eklatant grad, vælger at feje et ekspertudsagn til side - for at fastholde sin, åbenlyst kommende fra et markant lavere stade af indsigt om emnet, umiddelbare fornemmelse om at "noget ser farligt ud". Oven i købet i en grad hvor hun stædigt vælger at fastholde at der er et problem som fordrer en lovstramning.

Hvad Karina Lorentzen tror, mener og synes om hvem der skal have adgang til compoundbuer, er funderet på et grundlag så tyndt og luftigt at man ikke engang kan servere kaviar på det; en journalists famlende, næsten barnlige, forsøg på at piske en stemning op, et forsøg som oven i købet på bedste vis formår at demonstrere at buer er ekspertvåben, som kræver en ikke ubetydelig grad af træning at mestre. Karina Lorentzens holdning til hvilke negative konsekvenser en lovstramning vil have for både jægere og sportsskytter er funderet på? Ja, hvad..? Et behov for at retfærdiggøre sin egen vildfarelse - og det faktum at hun er blevet lokket i en af de ældste journalistiske fælder som findes, og er for stolt til at forholde sig til dét samt at; jo, næstformanden i Foreningen Af Danske Buejægere har nok styr på noget så basalt som lovgrundlaget for den interesse han repræsenterer - og har derved også et væsentligt bedre udgangspunkt for at udtale sig om konsekvenserne af evt. lovstramninger?

Det er pinligt!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 3. jan 2022, 23:15

Elbæk skrev:
3. jan 2022, 21:35
Der er noget helt galt når en retsordfører for et parti, i så eklatant grad, vælger at feje et ekspertudsagn til side - for at fastholde sin, åbenlyst kommende fra et markant lavere stade af indsigt om emnet, umiddelbare fornemmelse om at "noget ser farligt ud". Oven i købet i en grad hvor hun stædigt vælger at fastholde at der er et problem som fordrer en lovstramning.
Det er jo ikke spor anerledes end da Morten Bødskov fik fremlagt agumeneterne for modstanden af mod kaliberbegrænsningen af lluftvåben.
Høringssvar er kun for at det udadtil skal se ud som om folket bliver hørt, men i sidste ende lytter de kun til Rigspolitiet.
Senest rettet af Marius 4. jan 2022, 06:47, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Fixed quotes
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Scooterskytten » 5. jan 2022, 22:47

Vi snakkede ganske kortvarigt om bueskyttejagt til jagttegn idag. Hele den her sag, fik mig til at spekulere på, om jeg skulle tage og få buejagt tilladelse med det samme. Tænker lidt: Hellere nu for om 1 års tid, kan det være for sent.

Hvad tænker I? Skal jeg få taget bueskyttetegnet nu her, hvor jeg er igang alene for at have det, eller tror I ikke der kommer til at ske den slags restriktioner?
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. jan 2022, 06:11

Jeg tror ikke på, at det får indflydelse på selve buejagten, højest på eventuelle tilladelser til buer eller spidser. Så dem der allerede har, vil også blive ramt.

Buejagt kræver mere skydetræning, og man skal op til fornyet skydeprøve hvert femte år.

Hvis du afsætter ca. 5-6.000,- til grej, 1.500,- til kursus og prøve (forudsat du består første omgang), samt et års medlemskab af en bueklub, så har du en idé om dit samlede engagement, første år.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 6. jan 2022, 13:39

Mbechmann skrev:
5. jan 2022, 22:47
Vi snakkede ganske kortvarigt om bueskyttejagt til jagttegn idag. Hele den her sag, fik mig til at spekulere på, om jeg skulle tage og få buejagt tilladelse med det samme. Tænker lidt: Hellere nu for om 1 års tid, kan det være for sent.

Hvad tænker I? Skal jeg få taget bueskyttetegnet nu her, hvor jeg er igang alene for at have det, eller tror I ikke der kommer til at ske den slags restriktioner?
Jeg tror hellere du skal købe en bue nu, hvis det er noget du har overvejelser om. Buetegnet kan du nok tage senere, men det kan være buen bliver dyrere og sværere at få fat i. Mon ikke der er nogen der øjner chancen til at indføre 1085krs tilladelser til buer, som man så påstår kan betale for nogle flere sygeplejersker eller noget andet løgn, men i virkeligheden bliver de nok sendt til en skattesvindler i Dubai, eller bliver brugt på en lygtepæl der kan fortælle vittigheder på en S-togsstation i hvidovre.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 6. jan 2022, 14:35

Man kan jo godt finde det en lille smule komisk, at jagtbuer pt. kun må bruges til småvildt (og hjortevildt på forsøgsordning).

Måske man burde spørge den kære SF'er, om ikke den forsøgsordning skulle gøres permanent, når nu jagtbuerne er så drabelige :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 6. jan 2022, 17:02

Ras.Killing skrev:
6. jan 2022, 14:35
Man kan jo godt finde det en lille smule komisk, at jagtbuer pt. kun må bruges til småvildt (og hjortevildt på forsøgsordning).

Måske man burde spørge den kære SF'er, om ikke den forsøgsordning skulle gøres permanent, når nu jagtbuerne er så drabelige :smile:
Rigtig god pointe!

Men! Som i så mange andre tilfælde er det tilsyneladende ikke et krav, at love og regler rent faktisk giver god mening. :blink:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 6. jan 2022, 17:26

Sunscale skrev:
6. jan 2022, 17:02
Ras.Killing skrev:

Rigtig god pointe!

Men! Som i så mange andre tilfælde er det tilsyneladende ikke et krav, at love og regler rent faktisk giver god mening. :blink:
Jeg tror at det svar man skal forvente at få er noget i retning af: "Det ved jeg ikke noget om, men jeg synes at den ser farlig ud".
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 6. jan 2022, 18:17

Nogen kunne synes deres medlemmer kunne passe den beskrivelse
Nok ikke mig men nogen
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. jan 2022, 20:00

Elbæk skrev:
6. jan 2022, 17:26
Sunscale skrev:
6. jan 2022, 17:02
Ras.Killing skrev:

Rigtig god pointe!

Jeg tror at det svar man skal forvente at få er noget i retning af: "Det ved jeg ikke noget om, men jeg synes at den ser farlig ud".
Problemet med netop SF er, at de har kørt sig selv ud på et spor, hvor de ikke engang længere er et rigtigt parti, men blot reduceret til en støttegruppe for S. Jeg havde tidligere stor sympati og respekt, for netop SF, men jeg ser ingen profilering fra dem længere, af betydning. Derfor giver det god mening, at SF kvinder med følelser, tager sager som denne op, da den virker fuldstændigt harmløs, for SF og deres vanlige vælgere, der for længst har givet slip på virkeligheden og saglighed.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. jan 2022, 20:03

NSander skrev:
6. jan 2022, 13:39
Mbechmann skrev:

Jeg tror hellere du skal købe en bue nu, hvis det er noget du har overvejelser om. Buetegnet kan du nok tage senere, men det kan være buen bliver dyrere og sværere at få fat i. Mon ikke der er nogen der øjner chancen til at indføre 1085krs tilladelser til buer, som man så påstår kan betale for nogle flere sygeplejersker eller noget andet løgn, men i virkeligheden bliver de nok sendt til en skattesvindler i Dubai, eller bliver brugt på en lygtepæl der kan fortælle vittigheder på en S-togsstation i hvidovre.
Tjek lige at bueskydning er noget for dig, først. Ellers er det et godt råd.
Rigtig mange får skader eller oplever fysiske problemer, der hurtigt sætter en stopper for, at skyde med bue. Så står man der, med for mange kroners udstyr, som er tilpasset en selv, har en streng der er fersk vare og er en del af en udvikling, hvor der hvert år kommer nyt, så de taber i værdi (betragteligt hurtigere end skydere, som endda kan stige i værdi).

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Scooterskytten » 6. jan 2022, 20:42

C-X skrev:
6. jan 2022, 20:03
NSander skrev:
6. jan 2022, 13:39
Mbechmann skrev:

Tjek lige at bueskydning er noget for dig, først. Ellers er det et godt råd.
Rigtig mange får skader eller oplever fysiske problemer, der hurtigt sætter en stopper for, at skyde med bue. Så står man der, med for mange kroners udstyr, som er tilpasset en selv, har en streng der er fersk vare og er en del af en udvikling, hvor der hvert år kommer nyt, så de taber i værdi (betragteligt hurtigere end skydere, som endda kan stige i værdi).
Jeg har skudt med bue som barn - og har skudt med bue flere gange siden. Bl.a. i Dublin. Der skød jeg faktisk langdistance (75m) og det var MEGET sjovt. Men det var longbows og recurve buer. Jeg har aldrig skud med compound bue. Har en bror som har været med i klub inden han flyttede nord på. Jeg har faktisk bygget en recurve bue til min bror helt fra grunden af. Så jo, interessen er der. Men jo, økonomien er der ikke pt til at købe det vilde udstyr.

Det er derfor mit spørgsmål er så kompliceret som det er. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue om jeg skal tage tegnet nu for at have det, eller om det ikke kommer til at gøre nogen forskel i det lange løb.
Michael
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. jan 2022, 20:54

Så lad være og brug energien på nuværende udfordringer :razz:

Compound bue kan være led, for nogle.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 6. jan 2022, 21:05

Mbechmann skrev:
6. jan 2022, 20:42
Det er derfor mit spørgsmål er så kompliceret som det er. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue om jeg skal tage tegnet nu for at have det, eller om det ikke kommer til at gøre nogen forskel i det lange løb.
Det er ikke tegnet, du skal være bange for ikke at kunne tage i fremtiden. Det giver ikke adgang til andet end at gå på jagt med den, og skal alligevel fornys hvert femte år. Det er selve adgangen til buerne, som SFs retsordfører talte om at kigge på. Om hun så vil kræve jagttegn eller en polititilladelse for at købe, det vides ikke.

Grunden til, at vi herinde går så meget imod stramninger for buer er, at vi udmærket er klar over, at det er første skive af salamien, der ryger. De fleste af os herinde har jagttegn/SKV, så vi bliver ikke ramt af den i første omgang. Det gør alle andre, og dermed dør hyggesporten med buer i Danmark. Hvis buer bliver lagt ind under våbenloven på linje med haglgeværer og 5.5 mm luftgeværer, så er der pludselig ret store begrænsninger på, hvor og hvornår du må anvende dem. Buer kræver træning, træning og atter træning at bruge, men det er svært at gøre, hvis man pludselig kun må træne fem gange på egen grund om året (som reglerne er for våben på jagttegn nu om dage).

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. jan 2022, 21:16

Flugteren skrev:
6. jan 2022, 21:05
(...) Hvis buer bliver lagt ind under våbenloven på linje med haglgeværer og 5.5 mm luftgeværer, så er der pludselig ret store begrænsninger på, hvor og hvornår du må anvende dem. Buer kræver træning, træning og atter træning at bruge, men det er svært at gøre, hvis man pludselig kun må træne fem gange på egen grund om året (som reglerne er for våben på jagttegn nu om dage).
Det er en miljømæssig begrænsning, fordi skydning generelt larmer og forurener. Det problem har man ikke med en bue. Så jeg tror slet ikke det bliver et problem.

Jeg frygter registrering og våbentilladelse, med omkostninger og unødigt bureaukrati, af effekter der ikke har den store værdi (har også en del elastik harpuner, der sikker vil blive berørt i samme omgang, da de også er brugt af psykisk syge, fra tid til anden).

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Scooterskytten » 6. jan 2022, 21:40

C-X skrev:
6. jan 2022, 21:16
Jeg frygter registrering og våbentilladelse, med omkostninger og unødigt bureaukrati, af effekter der ikke har den store værdi (har også en del elastik harpuner, der sikker vil blive berørt i samme omgang, da de også er brugt af psykisk syge, fra tid til anden).
Det er faktisk lidt den samme tanke jeg har. Det er også derfor jeg tænker på det her rent praktisk. Hvis jeg nu om fx 5 år har lyst til at tage buetegnet, så skal jeg igennem selve buedelen, men hvad med resten? Skal jeg igennem flere prøver i forhold til hvad jeg skal hvis jeg tager det nu?

Er godt klar over at det selvfølgelig er svært at sige hvad der sker ude i fremtiden, men I har været i gamet længere tid end mig, så I kan måske se flere trends tidligere end jeg kan :) Og nej, jeg sagde ikke I var gamle rotter :biggrin:
Michael
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. jan 2022, 21:53

Jeg har kun været buejæger, i lidt over 5 år. I den tid har jeg været på jagt med den én gang. Det laver vi lige om på i år :oops:

Nu er der et jagttegn teoriprøve, et buekursus, en bueprøve teoriprøve og en skydeprøve. Skydeprøven kommer igen efter fem år. Jeg tror ikke rigtig det bliver sværere, da det er den mest krævende jagtform, rent prøvemæssigt.

Riffelprøven er lige blevet bumpet op, og haglprøven er heller ikke helt let, så mon ikke det holder sådan i en længere periode?

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Scooterskytten » 6. jan 2022, 22:33

C-X skrev:
6. jan 2022, 21:53
Jeg har kun været buejæger, i lidt over 5 år. I den tid har jeg været på jagt med den én gang. Det laver vi lige om på i år :oops:

Nu er der et jagttegn teoriprøve, et buekursus, en bueprøve teoriprøve og en skydeprøve. Skydeprøven kommer igen efter fem år. Jeg tror ikke rigtig det bliver sværere, da det er den mest krævende jagtform, rent prøvemæssigt.

Riffelprøven er lige blevet bumpet op, og haglprøven er heller ikke helt let, så mon ikke det holder sådan i en længere periode?
Hehe jeg har faktisk skudt med bue en håndfuld gange indenfor de sidste 3 år. Men selvfølgelig ikke på jagt.

Men jo, du har nok ret i at det ikke bliver sværere end det er nu. Det kan godt være jeg overtænker det her.

Jeg ved med sikkerhed at jeg både skal have riffelprøven og haglprøven.
Michael
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. jan 2022, 22:53

Jeg kan godt lide din entusiasme, men ro på, fokuser og så gør én ting færdigt ad gangen. Det giver de bedste resultater.

Der er også andre ting i livet, end jagt og skydning. Deriblandt ting der gør os bedre til jagt og skydning. Nyd fordybelsen.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Scooterskytten » 6. jan 2022, 23:14

C-X skrev:
6. jan 2022, 22:53
Jeg kan godt lide din entusiasme, men ro på, fokuser og så gør én ting færdigt ad gangen. Det giver de bedste resultater.

Der er også andre ting i livet, end jagt og skydning. Deriblandt ting der gør os bedre til jagt og skydning. Nyd fordybelsen.
Hehe jeg skal op til selve jagtprøven omkring april. Så der er god tid. Jeg er invalidepensionist så jeg har en del fritid :).

Men ja, der er andre ting i livet end jagt og skydning :). Også derfor jeg spiller bas i 2 bands :).

Og ja, der er ting jeg træner herhjemme, som hjælper til med skydning og jagt.
Michael
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 7. jan 2022, 13:19

Flugteren skrev:
6. jan 2022, 21:05
Mbechmann skrev:
6. jan 2022, 20:42
Det er ikke tegnet, du skal være bange for ikke at kunne tage i fremtiden. Det giver ikke adgang til andet end at gå på jagt med den, og skal alligevel fornys hvert femte år. Det er selve adgangen til buerne, som SFs retsordfører talte om at kigge på. Om hun så vil kræve jagttegn eller en polititilladelse for at købe, det vides ikke.
Den del tvivler jeg oprigtigt på vil blive ændret væsentligt for folk med jagttegn, selv hvis retten til at købe buer vil bliver indskrænket for Hr. og Fru Danmark.

Peter

Besvar