Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af HR » 13. jan 2022, 00:07

Hvis vi skal være ærlige, så tjener fodring af hjortevildt ikke andet formål end til at lokke vildtet ind på eget revir så man kan skyde det. Eller for de store arealers vedkommende, til at holde det inde så det ikke går ud til de små. Hjortevildtet mangler ikke foder, så det tjener ikke dem andet end at de elsker at æde slik så som gulerødder og sukkerroer. Nu bliver der råbt vagt i gevær med syge kronkalve på Djursland. Og her er det i hvert fald en rigtig dårlig ide at fodre dyrene sammen så de står og spiser og skider i de samme dynger. Er det ikke på tide med et totalt forbud imod fodring af vildtlevende hjortevildt?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af Caspian1911 » 13. jan 2022, 01:24

Der bliver fodret i vildskab på Djursland, og medfører kun fejlernæring af vildtet, så jo, jeg så det gerne forbudt. Når krondyr så også skider 25 gange i døgnet, så er det næsten utænkeligt, at de ikke også skider egen slikskål, og det plejer ikke at være godt for noget levende væsen.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af Ras.Killing » 13. jan 2022, 07:20

Nu sætter jeg muligvis røven i klaskehøjde :smile: men jeg så helt generelt gerne at decideret vildtfodring var en saga blot, og man så i stedet fokuserede lidt mere på nogle mere naturlige forhold i stedet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af HR » 13. jan 2022, 07:29

Ras.Killing skrev:
13. jan 2022, 07:20
Nu sætter jeg muligvis røven i klaskehøjde :smile: men jeg så helt generelt gerne at decideret vildtfodring var en saga blot, og man så i stedet fokuserede lidt mere på nogle mere naturlige forhold i stedet.
Så langt turde jeg ikke lige at gå. Men ja, det var værd at overveje. Vi ville få mere vildt og mere jagt ud af at lave vildtstriber for pengene frem for fodring. Men ænder og fasaner bliver ikke syge af at man fodre dem, det gør hjortene. Derfor mener jeg et forbud imod fodring af dem burde kunne finde støtte fra alle danske jægere. Forbud imod fodring af fuglevildt vil dele vandene.
HR

P.S. Jeg fodrer selv udsatte fasaner med korn og majs, og de vilde med korn året rundt.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af Boryx » 13. jan 2022, 07:37

At sige, at hjortevildt bliver syge af fodring synes jeg er noget af en overdrivelse.
Jeg er enig på det niveau at sukkerroer i for store mængder (og det er for store mængder de har adgang til) ikke gør noget godt for dem. Men fodring kan være meget andet end roer og gulerødder.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af HR » 13. jan 2022, 07:53

Ja, man hvad skal fodringen gøre godt?

I praksis fodrer folk ikke med noget der er godt for dyrene, for det gider de ikke at æde. Det der dominerer er gulerødder og sukkerroer. De gør det samme ved en drøvtygger som wienerbrød gør ved dig. Vel at mærke wienerbrød med lort på….

HR

Edit: Undskyld sproget, jeg ønsker ikke at afspore tråden og gøre debatten vulgær. Men det med afførring er et helt reelt problem.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af Ras.Killing » 13. jan 2022, 08:00

HR skrev:
13. jan 2022, 07:29
Ras.Killing skrev:
13. jan 2022, 07:20
Nu sætter jeg muligvis røven i klaskehøjde :smile: men jeg så helt generelt gerne at decideret vildtfodring var en saga blot, og man så i stedet fokuserede lidt mere på nogle mere naturlige forhold i stedet.
Så langt turde jeg ikke lige at gå. Men ja, det var værd at overveje. Vi ville få mere vildt og mere jagt ud af at lave vildtstriber for pengene frem for fodring. Men ænder og fasaner bliver ikke syge af at man fodre dem, det gør hjortene. Derfor mener jeg et forbud imod fodring af dem burde kunne finde støtte fra alle danske jægere. Forbud imod fodring af fuglevildt vil dele vandene.
HR

P.S. Jeg fodrer selv udsatte fasaner med korn og majs, og de vilde med korn året rundt.
Nej det gør ænder og fasaner som sådan ikke :smile: til gengæld er der vist flere tilfælde, hvor specielt fodring af ænder viser sig at være ret skadeligt for vandmiljøet omkring fodringen.

Fodringen tjener ét formål - at vildtet ikke smutter over til naboen. Det bidrager ikke til noget positivt set med naturens briller.

Helt pragmatisk kan jeg heller se forskellen på om man fodre kronvildt eller fasaner. Størrelsesforholdet er forskelligt, men formålet er det samme. SÅ hvorfor forbyde det ene, men ikke det andet?
Senest rettet af Ras.Killing 13. jan 2022, 08:23, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af Boryx » 13. jan 2022, 08:10

HR skrev:
13. jan 2022, 07:53
Ja, man hvad skal fodringen gøre godt?

I praksis fodrer folk ikke med noget der er godt for dyrene, for det gider de ikke at æde. Det der dominerer er gulerødder og sukkerroer. De gør det samme ved en drøvtygger som wienerbrød gør ved dig. Vel at mærke wienerbrød med lort på….

HR

Edit: Undskyld sproget, jeg ønsker ikke at afspore tråden og gøre debatten vulgær. Men det med afførring er et helt reelt problem.
De vil gerne æde wrap af en ordentlig kvalitet. Jagttrykket kan være sådan i er område at dyrene ikke forlader tykningerne for at søge føde, det giver massive skader på træerne i tykningen. Foder (af den rigtige slags) kan mindske dette problem. Forkert foder forværrer problemet (de kommer til at mangle fibre og finder det i barken på træerne istedet).

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af LQS » 13. jan 2022, 13:02

ret sikker på at fodring samt udsætning, af div. arter snart er en saga blot. om der vil gå ti år? eller tyve? men sikker på det kommer til at forbydes.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af HR » 13. jan 2022, 13:22

LQS skrev:
13. jan 2022, 13:02
ret sikker på at fodring samt udsætning, af div. arter snart er en saga blot. om der vil gå ti år? eller tyve? men sikker på det kommer til at forbydes.
Måske, udsætning og specielt andefodring er i hvert fald under pres (første skive af salamien, vi kender metoden). Men er det et problem? Er det virkelige problem ikke at vi driver landet på en måde så der ikke er noget naturligt vildt, og så sætter vi ud og fodrer som en sølle erstatning? Hvis der ikke er udsætning er der mange steder intet vildt, og dermed er jagtlejen værdiløs. Det ville give lodsejerne et økonomisk incitament til at give lidt plads til vildtet i markdriften. Og det helt frivilligt uden tvang, administration og støtteordninger.

Personligt vil jeg ikke græde over hvad vi som jægere taber ved ikke at fodre. Men jeg har respekt for at det rammer fks. fornuftig fodring med wrap for at mindske bidskader i trækulturer som Boryx kompetent beskriver.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af C-X » 13. jan 2022, 13:37

Jeg er generelt modstander af forbud. Og det burde heller ikke være nødvendigt. Det er et spørgsmål om læring, udbredelse af viden og positive resultater, som inspiration. Jagt er kultur, og her bør vores kultur ændres moderat, således vi passer bedre på vores vildt. Økonomisk vil det nok ende i ca. det samme, for hhv. jægere og jagtudlejere.

Fuglevildtet kunne passende fodres i små hegninger, hvor hjortevildt ikke kan få adgang.
Store dynger af gulerødder, og what not, ville være bedre i lange striber, hvor kontamination er mindre forekommende, men det er selvfølgelig svært for jægere med små arealer, der gerne vil tiltrække sig alt sognets hjortevildt. Det vil så kulturelt blive noget man ser ned på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af HR » 13. jan 2022, 14:38

Jeg er også principiel modstander af regler. Og med fuglene er det en privat sag, for det påvirker ikke mig hvordan du fodre dine fugle. Men det der foregår på Djursland med hjortene er helt uden for skiven. Der bliver fodret på en måde der giver fejlernæring og sygdomsspredning og det er ikke en privat sag i en vildtart der strejfer over 1000er af hektar og er en delt ressource mellem mange mennesker. Jeg kan simpelthen ikke se nogen anden løsning end et forbud og det er yderst begrænset hvem et forbud vil ramme (der er et godt eksempel ovenfor, og her kunne man dispensere). Idag trækker "alle" i hjortene med foderet. I fremtiden kunne "ingen" trække i dem, med stort set samme effekt. Det er, i øvrigt, allerede forbudt at fodre ud med henblik til nedskydning. Det er bare en regel der er umulig at håndhæve. Så man kunne slette "med henblik til nedskydning" og så bare alle stoppe med det pjat. Vi ville få en sundere bestand af hjortevildt af det til alles fordel.
/HR

P.S. Fugle kan fodres med elektroniske automater der spreder en håndfuld til morgen og en håndfuld midt på eftermiddagen. Det kan godt være at råvildtet piller nogle kerner op fra mellem græsset, men de fylder ikke vommen. Og fidusen er lidt at fuglene har spist op til aften. Automaterne fra Biltema er rigtig gode og batterierne holder 3-4 år i kombination med et solpanel. Efter 4 år begynder de at få brug for lidt service, en dråbe olie her og en skiftet timer der. Men vi er super glade for vores og vi har solgt alle andre typer vi havde.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af C-X » 13. jan 2022, 14:46

Jeg husker tydeligt billedet, bl.a. bragt i JÆGER, af kronhjorten på ryggen, med sprodserne i mudderet, nedskudt oveni et vognlæs gulerødder.
Idioter som ham, der præsterede det, kommer vi ikke af med, med et forbud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af Boryx » 13. jan 2022, 16:30

Naturstyrelsen har jo allerede en holdning til det - det er ikke lovligt som jagtlejer af statens arealer at fodre vildtet.
Og på trods af det, så bliver nogle af årets største hjorte skudt på disse arealer.

Men jeg er på linje med C-X, et forbud synes jeg heller ikke er løsningen. Jeg er heller ikke tilhænger af diverse sprossefredninger, forskellige jagttider etc.
Jeg håber at vi som jægerstand kan lære selv at forvalte ordentligt (virkeligheden har så måske desværre vist noget andet - alt efter hvilket parameter man måler bestandens succes på).

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af KKA » 14. jan 2022, 06:57

Boryx skrev:
13. jan 2022, 16:30
Naturstyrelsen har jo allerede en holdning til det - det er ikke lovligt som jagtlejer af statens arealer at fodre vildtet.
Og på trods af det, så bliver nogle af årets største hjorte skudt på disse arealer.

Men jeg er på linje med C-X, et forbud synes jeg heller ikke er løsningen. Jeg er heller ikke tilhænger af diverse sprossefredninger, forskellige jagttider etc.
Jeg håber at vi som jægerstand kan lære selv at forvalte ordentligt (virkeligheden har så måske desværre vist noget andet - alt efter hvilket parameter man måler bestandens succes på).
Grunden til at vi har store hjorte på statens arealer - skød selv en den 29.12. med mulighed for doublé - er KVOTER, ikke mgl udfodring! Vi har 1hjort/500ha/pr år!

Skal vi også forbyde SLIKSTEN?!?( hjortevildtet har klaret sig i 10.000 år uden…)

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af HR » 14. jan 2022, 08:03

Bliver hjorte syge af sliksten?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af KKA » 14. jan 2022, 08:05

HR skrev:
14. jan 2022, 08:03
Bliver hjorte syge af sliksten?
HR
De samles om dem - smitterisiko a la corona?

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af Boryx » 14. jan 2022, 11:07

KKA skrev:
14. jan 2022, 06:57
Boryx skrev:
13. jan 2022, 16:30
Naturstyrelsen har jo allerede en holdning til det - det er ikke lovligt som jagtlejer af statens arealer at fodre vildtet.
Og på trods af det, så bliver nogle af årets største hjorte skudt på disse arealer.

Men jeg er på linje med C-X, et forbud synes jeg heller ikke er løsningen. Jeg er heller ikke tilhænger af diverse sprossefredninger, forskellige jagttider etc.
Jeg håber at vi som jægerstand kan lære selv at forvalte ordentligt (virkeligheden har så måske desværre vist noget andet - alt efter hvilket parameter man måler bestandens succes på).
Grunden til at vi har store hjorte på statens arealer - skød selv en den 29.12. med mulighed for doublé - er KVOTER, ikke mgl udfodring! Vi har 1hjort/500ha/pr år!

Skal vi også forbyde SLIKSTEN?!?( hjortevildtet har klaret sig i 10.000 år uden…)
Jeg tror du misforstår hvad jeg skriver (ellers forklarer jeg mig ikke ordentligt). Jeg skriver egentlig bare at det er muligt at skyde store hjorte uden at fodre (mange tror at foder giver store gevirer). Intet om udfodring. Andre tror kun at det er muligt at holde på vildtet hvis man fodrer... heller ikke korrekt. Den rette biotop/terræn holder på vildtet.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af TheDarkSide » 14. jan 2022, 18:09

Boryx skrev:
14. jan 2022, 11:07
... Den rette biotop/terræn holder på vildtet.
:thumbup:

Eller, som det ofte er mange steder; Den bedste biotop i området holder på vildtet.

Har man "eneretten" på den bedste føde og/eller dækning i et større område, så har man også alt vildtet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af C-X » 14. jan 2022, 18:32

Jeg ved udmærket hvilket omfang af fodring, som HR omtaler, da jeg er fra samme kanter. Desværre vil et forbud betyde, at det bliver lige så forbudt, at hælde havens overskudsproduktion af æbler ud til vildtet. Og det ville sgu hurtigt blive lidt fattigt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af LJ » 14. jan 2022, 20:16

Vi skal ikke have flere forbud. Vi har rigeligt i forvejen.

I stedet skal folk lære at tage bladet fra munden og fortælle dem i deres bekendtskabskreds der overfodrer af de forkerte årsager at de er idioter og at de skal stoppe.

Nu om dage kæfter folk op om både det ene og det andet men dukker nakken og glider af, når det kommer til stykket.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skal vi ikke få fodring af hjortevildt forbudt?

Indlæg af C-X » 14. jan 2022, 20:19

De behøver ikke engang være idioter, de kan såmænd bare være uoplyste, og så har man jo muligheden for, at lære dem noget nyt og bedre.

Tænk f.eks. på Duck Tubes, da de kom ud af nærmest ingenting. Tror selv jeg så dem første gang, på YouTube (Field Sport Britain?), nu er de ikke så ualmindelige.

Det er en anden indsats der skal ydes, men nu bliver alt biologisk masse også markant dyrere, hvilket kan være et incitament til, at yde en ekstra, fysisk indsats i stedet, frem for bare at betale.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar