Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåben.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåben.

Indlæg af Agamemnon » 26. jan 2022, 08:21

Ja.

Dét er en dum sag. Og man kan kun gisne om, hvorvidt det vil få konsekvenser for dansk skydesport, når sådanne sager optrævles.

Men med tanke på hvor mange skytteforeningsformænd der findes derude og hvor meget ammunition, der langes over disken, i de danske skytteforeninger, så synes jeg faktisk at det er uhyre sjældent, at vi hører om denne form for embedsmisbrug.

https://ekstrabladet.dk/krimi/tiltale-s ... 7307?ilc=c
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåbe

Indlæg af Bofhenator » 26. jan 2022, 08:47

Agamemnon skrev:
26. jan 2022, 08:21
Ja.

Dét er en dum sag. Og man kan kun gisne om, hvorvidt det vil få konsekvenser for dansk skydesport, når sådanne sager optrævles.

Men med tanke på hvor mange skytteforeningsformænd der findes derude og hvor meget ammunition, der langes over disken, i de danske skytteforeninger, så synes jeg faktisk at det er uhyre sjældent, at vi hører om denne form for embedsmisbrug.

Det er en træls sag,men det lader til det eneste nye er EB har snuset det frem:
Efterforskningen har været meget omfattende og har stået på, siden formanden blev anholdt 25. juli 2019. Han blev dengang varetægtsfængslet, men løsladt efter to uger.
Dem der kommer på KSC og ikke har haft hovedet i en busk kender nok sagen allerede.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåbe

Indlæg af Flugteren » 26. jan 2022, 09:01

Agamemnon skrev:
26. jan 2022, 08:21
Ja.

Dum sag, ja. Der vil altid være brodne kar iblandt de fornuftige, ansvarlige og lovlydige personer, men det er dog som oftest lidt nemmere at være et brodent kar, hvis man besidder en højtstående tillidspost; se blot sagen om 3F-formanden. Tingene kan skjules lidt bedre, fordi andre som udgangspunkt stoler på én, og måske er afhængig af vedkommendes påskønnelse.

Hvordan sagen her er blevet opdaget fremgår ikke af artiklen, men som regel sker det fordi, at nogen vælger lige at tænke "hov, der er noget galt her". Det samme så vi med den 27-årige formodet psykisk syge mand, som lige nu er i retten. Det må være både en anerkendelse af de bekymrede personer, og en opsang til andre om, at hvis man synes noget virker underligt (her snakker vi ikke småting, men decideret underligt), så skal man reagere på det.

Men det ser jo ud til, at systemet i et eller andet omfang fungerer, når disse sager bliver stoppet og ikke får lov at køre videre. :thumbup:

Vi skal huske på, som du også meget fint pointerer, Agamemnon, at disse sager er meget få blandt de ellers mange velfungerende skytter og skytteforeninger, som hver dag overholder loven til punkt og prikke, udøver skydesporten på en kontrolleret, fredelig måde og som gør en indsats for at sikre et imødekommende, rart og sikkert skyttemiljø. :smile:

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 26. jan 2022, 09:07

Bofhenator skrev:
26. jan 2022, 08:47

Dem der kommer på KSC og ikke har haft hovedet i en busk kender nok sagen allerede.
Jeg vil ikke spørge om flere detaljer, for det vedkommer ikke mig, men selvom man kommer ofte på KSC, så betyder det jo ikke, at man har kendskab til sagerne i skytteforeningerne/skyttecenteret. Jeg bruger KSC som en skydebane, ikke andet.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jan 2022, 09:08

Flugteren skrev:
26. jan 2022, 09:07
Bofhenator skrev:

Jeg vil ikke spørge om flere detaljer, for det vedkommer ikke mig, men selvom man kommer ofte på KSC, så betyder det jo ikke, at man har kendskab til sagerne i skytteforeningerne/skyttecenteret. Jeg bruger KSC som en skydebane, ikke andet.
Det er klart, hvis ikke man er en del af strikkeklubberne så misser man hønsesladderen :-)
/bofh
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 26. jan 2022, 09:10

Bofhenator skrev:
26. jan 2022, 09:08
Flugteren skrev:
Bofhenator skrev:

Det er klart, hvis ikke man er en del af strikkeklubberne så misser man hønsesladderen :-)
Den har jeg sgu ikke hørt før :giggle:

Tig
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Tig » 26. jan 2022, 09:14

Hvordan er reglerne for salg af ammu ? Må formanden / klubben ikke sælge ammu til medlemmerne? Som der skrives i artiklen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jan 2022, 09:32

Tig skrev:
26. jan 2022, 09:14
Hvordan er reglerne for salg af ammu ? Må formanden / klubben ikke sælge ammu til medlemmerne? Som der skrives i artiklen
Jo, til de våben der er registreret i foreningen (både skv4 og SKV2) Så du må købe ammunition i din forening til klubbens våben og de våben du selv har registreret i den forening, men et medlem fra naboforeningen må ikke købe i din forening.

Det er kluntet formuleret i artiklen.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 26. jan 2022, 09:34

Bofhenator skrev:
Flugteren skrev:
Bofhenator skrev:

Kommer sku en del derude og jeg har kun hørt meget begrænset til den hønsesladder omkring den sag - Nok heller ikke en sag folk synes er spændende at snakke om...
Men når man hovedsageligt kommer på jagtbanerne så misser man nok en del alligevel ;)
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 26. jan 2022, 09:35

Har sagen ikke været med i en TV udsendelse, hvor de viser ransagningen af hans hjem og værksted, eller var det en anden sag?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 26. jan 2022, 09:42

C-X skrev:
26. jan 2022, 09:35
Har sagen ikke været med i en TV udsendelse, hvor de viser ransagningen af hans hjem og værksted, eller var det en anden sag?
Mener det var en anden sag, som omhandlede en (tidligere?) våbenhandler, der ombyggede gasvåben til rigtige våben og solgte dem til det kriminelle miljø.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 26. jan 2022, 09:46

Nej, det var ikke det jeg så.

Det var netop en formand i en skytteforening, med rod i både liv og økonomi. Muligvis også med noget hjemmeværn ind over. Han havde et kæmpe rod, gammelt krudt og defekte våben/stumper og andet stående rundt omkring.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 26. jan 2022, 09:53

:shock: er du da vimmer!?
Det lyder godt nok som en grov sag og dybt skadelig for tilliden til kontrolsystemerne.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 26. jan 2022, 10:36

Hvis politiets anklager står til troende, så er det alligevel voldsomt at så markant svind og uregelmæssigheder har kunnet foregå over så lang en periode i hhv. et HJV kompagni, en skytteforening og en kommerciel forretning.

Bagklogskab er naturligvis altid så nemt - men alligevel er det svært ikke at forestille sig at der må have været mange "der er noget galt her" situationer, hvor individer har valgt ikke at reagere, gennem årene.
Hvis vedkommendes lejlighed, som beskrevet, har "flydt" med våben, våbendele og ammunition - så virker det, på mig, også besynderligt at ingen har reageret på det, med mindre vedkommende har formået at leve totalt som hermit(?)

Man kan ikke lave et system som ikke kan misbruges af individer som virkelig vil det. Men, uanset så vil sager som disse uvægerligt danne grobund for mere kontrol, øgede dokumentationskrav og yderligere begrænsninger for os alle sammen som våbenejere- og brugere. Det er blevet et vilkår, som vi må navigere i på bedste beskub. Heldigvis drager vi, som individer og som interessegrupper, helt generelt så meget omsorg for hinanden - og derved vore fælles interesser og miljøer - at den slags sager er yderst sjældne.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 26. jan 2022, 12:53

Bofhenator skrev:
26. jan 2022, 09:32
Tig skrev:
26. jan 2022, 09:14
Jo, til de våben der er registreret i foreningen (både skv4 og SKV2) Så du må købe ammunition i din forening til klubbens våben og de våben du selv har registreret i den forening, men et medlem fra naboforeningen må ikke købe i din forening.

Det er kluntet formuleret i artiklen.
Det er helt sikker rigtigt at man kun må sælge til ammo til klubbens medlemmer. (Virker underligt hvis en naboklub skytte kan fremvise lovlig SKV kort)
Hvordan klare man så lovligt dette når en udenlandsk skytte ankommer til en turnering afholdt i Danmark og skal bruge match ammunition som turnerings holder stille til rådighed?
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 26. jan 2022, 13:05

For 1,7 mille ammo, regn lige på hvor mange æsker det er ca. og hvis det er klubben som har købt så er prisen jo billigere end hos end handler.

Mellem 150 til 170000 æsker alt efter kaliber, det må jo flyde med ammo derude. :shock:

I mine øjne er det lidt EB agtigt hellere overdrive end ikke sælge aviser, men uanset hvad er det en kedelig sag.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 26. jan 2022, 13:48

Bofhenator skrev:
hvis ikke man er en del af strikkeklubberne så misser man hønsesladderen :-)
Nu skal jeg også lære at strikke? Som om jeg ikke havde hobbyer nok.

Det er også gået min næse forbi.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jan 2022, 14:03

Frantz skrev:
26. jan 2022, 12:53
...
Hvordan klare man så lovligt dette når en udenlandsk skytte ankommer til en turnering afholdt i Danmark og skal bruge match ammunition som turnerings holder stille til rådighed?
Feks ved der er en forhandler der står for salget.
/bofh
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 26. jan 2022, 14:05

Frantz skrev:
Det samme gælder vel gæsteskytter, som hverken er medlem af en klubben eller har våbentilladelser.

Jeg har selv, ved flere lejligheder, skudt med pistol som gæst i skydeklubber, og i den forbindelse blev der - af helt indlysende årsager - solgt ammunition til mig så jeg kunne deltage i skydningen.

I den forbindelse må man antage at det er klubben/formanden der sælger mig den fornødne ammunition, med mindre det, teknisk set, sælges til den skydeinstruktør der har ansvaret for mig når jeg gæster klubben.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jan 2022, 14:13

PSindrup skrev:
26. jan 2022, 14:05
Frantz skrev:
Det samme gælder vel gæsteskytter, som hverken er medlem af en klubben eller har våbentilladelser.

Jeg har selv, ved flere lejligheder, skudt med pistol som gæst i skydeklubber, og i den forbindelse blev der - af helt indlysende årsager - solgt ammunition til mig så jeg kunne deltage i skydningen.

I den forbindelse må man antage at det er klubben/formanden der sælger mig den fornødne ammunition, med mindre det, teknisk set, sælges til den skydeinstruktør der har ansvaret for mig når jeg gæster klubben.

Peter
Det er en anden situation, den slags "køb" er ikke ammunition du må tage med dig efterfølgende.

Man kunne sige du betaler for en gæsteskydning og den er med et antal patroner, som skydelederen er ansvarlig for ikke forlader skydelinje/forening sammen med dig, hvis det ikke bliver brugt.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. jan 2022, 15:04

Bofhenator skrev:
26. jan 2022, 14:13
PSindrup skrev:
26. jan 2022, 14:05
Frantz skrev:

Peter
Det er en anden situation, den slags "køb" er ikke ammunition du må tage med dig efterfølgende.

Man kunne sige du betaler for en gæsteskydning og den er med et antal patroner, som skydelederen er ansvarlig for ikke forlader skydelinje/forening sammen med dig, hvis det ikke bliver brugt.
Hov? Er det nu helt rigtigt?
Hvis jeg tager til en terrænpistol skydning i Smørum-nedre, og jeg mangler ammunition, må de så ikke sælge mig noget? Og hvis jeg ikke bruger det hele, gør jeg dem så til kriminelle, ved at tage det sidste med hjem? Derer ikke nogen skydeleder/stationschef der kan kontrollere at jeg ikke tager noget med mig fra skydelinjen, for jeg tager noget med mig fra hver eneste skydelinje på den TerrænPistol skydning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 26. jan 2022, 15:21

Hvis det er sandt at man ikke må sælge ammunition, der andre end klubbens medlemmer (og dermed salgs-forbud, mod at sælge til skytter fra andre foreninger)
Så er der vidst en masse steder, de har et problem :oops:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jan 2022, 15:45

Fast Fumble skrev:
26. jan 2022, 15:04
....
Hov? Er det nu helt rigtigt?
Hvis jeg tager til en terrænpistol skydning i Smørum-nedre, og jeg mangler ammunition, må de så ikke sælge mig noget? Og hvis jeg ikke bruger det hele, gør jeg dem så til kriminelle, ved at tage det sidste med hjem? Derer ikke nogen skydeleder/stationschef der kan kontrollere at jeg ikke tager noget med mig fra skydelinjen, for jeg tager noget med mig fra hver eneste skydelinje på den TerrænPistol skydning.
Det er min overbevisning.

De må kun sælge ammunition til egne medlemmer. Hvis der skal sælges til andre skal der en forhandler tilladelse til.

Prøveskydninger og lignende falder uden for da det ikke kræver modtageren har tilladelse, men så er ammunition (og våben naturligvis) hele tiden under opsyn. De to ting har ikke som sådan noget at gøre med hinanden.
/bofh
Hanlons razor

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 26. jan 2022, 16:08

Nu må I gerne bære over med mig , hvis jeg afsporer tråden.

Men rigtig mange jægere køber trænings partroner på riffelbaner, gerne til flere gange træning.
Holder I på at det er ulovlig ?

Mange flugtskytter køber partroner til hele træningsåret af foreningerne, og tager gerne med til andre baner, efter partronerne har været forbi egen våbenskab. Er det også ulovlig ?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jan 2022, 16:10

Patrold skrev:
26. jan 2022, 16:08
Nu må I gerne bære over med mig , hvis jeg afsporer tråden.

Men rigtig mange jægere køber trænings partroner på riffelbaner, gerne til flere gange træning.
Holder I på at det er ulovlig ?
...
Hvis banerne "kun" er skytteforeninger, så ja.

Har de også en forhandlertilladelse, så nej.
/bofh
Hanlons razor

Besvar