Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Epae
- Platin Member

- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 129 times
Flugteren skrev: ↑4. feb 2022, 12:50
Måske kunne man plukke 50 medlemmer herindefra til at behandle våbensagerne?
Stik os 1085kr per tilladelse vi gennemfører, så skal du se - ventetiden er nul og puklen er overstået på en uges tid

Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
-
InMySights
- Silver Member

- Interesser: jagt og regulering af skadedyr
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
InMySights skrev: ↑3. feb 2022, 22:40
Fik idag min tilladelse som jeg sendte ind 12 dec. Men jeg har flere spørgsmål end svar
Den ligner ikke nogen af de andre tilladelser jeg har. 2 siders brev der fylder 3 sider i printet fordi police logoet har rykket sig
Den er udfyldt med mangelfuld info selvom jeg var meget opmærksom på at udfylde de info forhandleren sendte mig
Indsendt som som Remington Nylon 66 22LR halvauto 14 skuds
tilladelsen siger våbenart riffel - Remington 66MB Fabrikat ukendt Model -
Dælme en doven registrering
Den er givet som tilladelse Anvendelse: Jagt. Selvom den er ansøgt som regulering iht det er en halvauto
Den er angivet til max 10 patroner i aftagelige magasiner. Rørmagasiner er vel at betragte som aftagelige men indeholder og er opgivet til 14 patroner i ansøgningen
Samtidigt så står der i listen at den fra 29 juni 2020 til jagt og regulering, kun må anvendes magasiner der permanent er begrænset til 3 patroner.
Den sidste havde jeg ikke været obs på. Så er rørmagasin da først uanvendeligt til regulering hvis man skal fumle med ladning for hvert 3 skud
de henviser til et cirkulære nr 9398 fra 29/6 2020
Det kunne godt gå hen og blive et kort forhold jeg får til den og jeg har ikke engang hentet den endnu
Fik ringet til PAC og stillede samme undren som jeg omtaler ovenfor og fik besked at man nu fremover får 2 a4sider som tilladelse istedet for de gamle
Jagt er rigtig
Men magasin kapacitet og de max 10 var en fejl da rørmagasin er fast
Han kunne ikke lige forklare hvorfor man ikke har gidet skrive fabrikat/type og model på men blot skrevet ukendt
Modtager en nu tilladelse med de rigtige oplysninger
.177
.5,5
22LR
243W
12/70
-
Tamamo
- Bronze Member

- Interesser: Jagt, våben mm.
- Geografisk sted: Ikast-Brande
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Hej NVF.
Jeg har i dag bestilt en lille riffel fra Egun i Tyskland. I den forbindelse får jeg sendt den til en våbenhandler, Clauberg i Flensburg, som skal holde på den indtil papirerne er klar. Problemet er, at politiets nye system ikke tillader udenlandske sælgeres oplysninger, som kan ses på billedet.
Hvordan skal det fixes?
-
The Mad Viking
- This member is

- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 133 times
Ja, det er sat’me genialt.
Der er vel ikke andet for, end at du må ringe til PAC?
De par gange jeg har ringet til dem, har de nu været flinke nok.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
-
Flugteren
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det er som om, at man er overrasket over, at folk køber våben i udlandet.
“Guuuud, gør man det?”

-
Raptor357
- Platin Member

- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
I gamle dage lavede man en import ansøgning med sælger som sælger og på tilladelsen angav man så sig selv da man havde den på en import tilladelse.
Jeg har importeret mindst 5 våben på den måde fra tyskland.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
Epae
- Platin Member

Raptor357 skrev: ↑4. feb 2022, 23:57
I gamle dage lavede man en import ansøgning med sælger som sælger og på tilladelsen angav man så sig selv da man havde den på en import tilladelse.
Jeg har importeret mindst 5 våben på den måde fra tyskland.
Jeg gjorde det samme med import fra Sverige. Sælger på import-tilladelsen og så ens eget navn og info som sælger på selve tilladelsen.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
-
Styer SSG
- Silver Member

- Interesser: motocross jagt
- Geografisk sted: Mariager Fjord
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 31 times
Så lige denne her på DJ hjemmeside. Gælder feltskydning også som konkurrence i den sammenhæng?
Hvis det er tilfældet, så er der mange, der skal have ændret deres tilladelse.
"Spørgsmål til PAC
Den 11. november 2021 svarede justitsminister Nick Hækkerup (S) på følgende § 20 spørgsmål stillet af Kristian Pihl Lorentzen (V), som stiller spørgsmålstegn ved at man ikke må anvende et jagtvåben til konkurrence eller erhverv, såfremt tilladelsen på våbnet er givet til jagt.
SVAR: PAC har i den forbindelse oplyst, at en tilladelse til et våben udstedes på baggrund af det specifikke formål, der er angivet i ansøgningen. Hvis formålet eksempelvis er angivet som jagt, vil der således blive udstedt en tilladelse til våbnet til brug for jagt. I tilfælde af, at ansøgeren anfører flere formål – f.eks. at våbnet skal bruges til både jagt og sportsskydning – meddeles tilladelsen til begge de angivne formål forudsat, at ansøgeren opfylder våbenlovgivningens betingelser for at opnå tilladelse til de angivne formål."
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs
-
Flugteren
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Hvis det er tilfældet, så skal jægere jo melde sig ind i skytteforeningerne og skyde under SKV-forholdene...
-
7TCU
- This member is

- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 22 times
Ja, man må sige at det lys vi var blevet stillet i udsigt for enden af tunnellen med overgangen til det nye system, er godt og grundigt slukket
Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife
-
AHL
- Silver Member

- Interesser: jagt/ våben
- Geografisk sted: jylland
- Geografisk sted: Harlev j
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 81 times
-
Kontakt:
Tamamo skrev: ↑4. feb 2022, 22:51
Hej NVF.
Jeg har i dag bestilt en lille riffel fra Egun i Tyskland. I den forbindelse får jeg sendt den til en våbenhandler, Clauberg i Flensburg, som skal holde på den indtil papirerne er klar. Problemet er, at politiets nye system ikke tillader udenlandske sælgeres oplysninger, som kan ses på billedet.
Hvordan skal det fixes?
du skal først have en import tilladelse
der efter en våbentilladelse
Mvh
AHL
-
ReneKJ
- This member is

- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Styer SSG skrev: ↑5. feb 2022, 08:57
SVAR: PAC har i den forbindelse oplyst, at en tilladelse til et våben udstedes på baggrund af det specifikke formål, der er angivet i ansøgningen. Hvis formålet eksempelvis er angivet som jagt, vil der således blive udstedt en tilladelse til våbnet til brug for jagt. I tilfælde af, at ansøgeren anfører flere formål – f.eks. at våbnet skal bruges til både jagt og sportsskydning – meddeles tilladelsen til begge de angivne formål forudsat, at ansøgeren opfylder våbenlovgivningens betingelser for at opnå tilladelse til de angivne formål."
Er det ikke bare en langtrukken måde at skrive "Fordi jeg siger det"?
Man kunne jo erkende at der allerede er en lov der regulere hvilke våben der må anvendes til jagt, så det er vel ikke fordi det ville skabe kaos hvis våben registrert på jagt kan bruges til sport og modsat.
Men man frygter måske at der så vil blive stillet spørgsmål ved andre sære forskelle.
Som f.eks. at jægere skal bogfører indkøb af deres relativt små ammunitionsmængder mens skytter stort set kan købe og opbevarer alt hvad de kan slæbe hjem bare ved at vise tilladelse.
Eller at jægere kan betros halvautomatiske rifler, men de er for farlige for skytter der i forvejen kan have et halvt dusin halvautomatiske pistoler liggende?
-
Tamamo
- Bronze Member

Okay, så hvis jeg forstår det rigtigt, så søger jeg først en importtilladelse med sælgers informationer, så søger jeg en våbentilladelse med migselv som sælger? Det lyder godt.
Derudover, jeg har sat betaling til på mandag, men Danske Bank kræver et gebyr for at overføre til banker udenfor landet. Skal jeg betale både mine egne og sælgers omkostninger eller kun mine egne? Jeg kan nemlig ikke vælge at betale det hele når modtager er i et EU-land af ukendte årsager.

-
Epae
- Platin Member

Normalt laver man en EU betaling (der er meget faste krav på omkostninger og krav til disse).
De koster en brøkdel af hvad alle andre udlandsbetalinger koster i gebyrer.
Det er SHA/SHA og i EUR, max 50.000
Dvs Shared cost, så du dækker omkostningerne fra din bank, modtager dækker omkostninger fra hans egen bank.
Men snak med sælger - dette er dog normen.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Da jeg søgte en import tilladelse, medio sidste år, skulle jeg søge våbentilladelse samtidig. Således at jeg ikke fik en import tilladelse, hvis jeg ikke kunne få en våbentilladelse. Våbentilladelse kom kort efter jeg havde meldt retur til PAC, at våbnet var hentet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Tamamo
- Bronze Member

C-X skrev: ↑5. feb 2022, 14:33
Da jeg søgte en import tilladelse, medio sidste år, skulle jeg søge våbentilladelse samtidig. Således at jeg ikke fik en import tilladelse, hvis jeg ikke kunne få en våbentilladelse. Våbentilladelse kom kort efter jeg havde meldt retur til PAC, at våbnet var hentet.
Kan man godt hente våbnet uden våbentilladelse?
-
Caspian1911
- Moderator

- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Flugteren skrev: ↑5. feb 2022, 09:05
Hvis det er tilfældet, så skal jægere jo melde sig ind i skytteforeningerne og skyde under SKV-forholdene...
På nye tilladelser skal man bare huske at krydse alle felter af, så må jagtvåben også bruges til jagtfeltskydning.
Men det ændrer ikke ved, det nye system er en forlængelse af et allerede totalt umuligt registreringshelvede.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
C-X
- Platin Member

Ja, det gør du på din import tilladelse. Du må så til gengæld ikke bruge eller bære dit nye våben, før du har fået din våbentilladelse. Så det er direkte hjem i skabet med den, og så skrive til PAC

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Tamamo
- Bronze Member

C-X skrev: ↑5. feb 2022, 15:24
Ja, det gør du på din import tilladelse. Du må så til gengæld ikke bruge eller bære dit nye våben, før du har fået din våbentilladelse. Så det er direkte hjem i skabet med den, og så skrive til PAC
Det er gode informationer du kommer med. Jeg har i sinde også at få nogle magasiner med hjem med det samme, her tænker jeg cirka 5 ekstra magasiner, så jeg også har nogle til backup. Kan man godt få tilladelse til import af magasiner samtidig med tilladelse til riflen? Kræver det fem individuelle tilladelse eller kan man søge én import tilladelse for alle fem?
-
TMF
- Bronze Member

- Interesser: jagt og fiskeri
- Geografisk sted: Amager
- Been thanked: 2 times
Hejsa
Købte en revolver og en pistol 9/1-22 der begge skulle på en SKV4...
Formanden modtog godkendte papirer Idag d. 5/2-22
Har aldrig fået godkendt SKV så hurtigt...
Så der sker da et eller andet i systemet.
De er søgt gennem Vingsted
-
C-X
- Platin Member

Det søgte og fik jeg, men magasinerne kom så meget senere, at jeg måtte søge en import tilladelse til dem specifikt, da jeg havde hentet riflen og afsluttet den anden. Så fik jeg sendt magasinerne.
-
Martin G
- Silver Member

- Interesser: IPSC & Steel Challenge
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 19 times
TMF skrev: ↑5. feb 2022, 17:16
Hejsa
De sidste ansøgninger fik lige en over nakken inden det nye system blev taget i brug.
Købte selv en .40 som blev søgt gennem Brøndby d. 19/12 den er ikke færdig endnu. Men flere i min forening som har søgt senere gennem vingsted har deres på vej med posten
“Der var et egern!”
-
Bofhenator
- Moderator

- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
-
Kontakt:
Martin G skrev: ↑5. feb 2022, 19:22
...
De sidste ansøgninger fik lige en over nakken inden det nye system blev taget i brug.
...
Ja, jeg har jeg sendte ind den 12/1 og skytten betalte samme dag. Den blev færdigbehandlet d. 31/1 og kortet er på vej til mig til underskrift.
Det er den hastighed vi burde kunne forvente altid.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
Doubletap
- Bronze Member

- Interesser: natur, jagt
- Has thanked: 19 times
Martin G skrev: ↑5. feb 2022, 19:22
TMF skrev: ↑5. feb 2022, 17:16
Hejsa
Købte selv en .40 som blev søgt gennem Brøndby d. 19/12 den er ikke færdig endnu. Men flere i min forening som har søgt senere gennem vingsted har deres på vej med posten
Jeg sendte en ansøgning på en Ruger 10/22 13. december og en på en '94 winchester 16. januar. Jeg har ikke hørt noget til nogen af dem endnu. Med mindre de prioriterer SKV ansøgninger over ansøgninger til jagt/regulering synes jeg ikke det virker til at der er ret meget system i hvilke ansøgninger de behandler hvornår

"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens
-
Raptor357
- Platin Member

- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Tamamo skrev: ↑5. feb 2022, 13:42
Okay, så hvis jeg forstår det rigtigt, så søger jeg først en importtilladelse med sælgers informationer, så søger jeg en våbentilladelse med migselv som sælger? Det lyder godt.
Derudover, jeg har sat betaling til på mandag, men Danske Bank kræver et gebyr for at overføre til banker udenfor landet. Skal jeg betale både mine egne og sælgers omkostninger eller kun mine egne? Jeg kan nemlig ikke vælge at betale det hele når modtager er i et EU-land af ukendte årsager.
Du betaler dine omkostninger og modtager betaler sine omkostninger (som er 0), det er standarden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs