Nyt forslag til bekendtgørelse om kuglevægt til blyfri kugler
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Nyt forslag til bekendtgørelse om kuglevægt til blyfri kugler
https://www.jaegerforbundet.dk/media/19 ... udkast.pdf
Der er mere her:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... rMiVFtOCBc
Der er mere her:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... rMiVFtOCBc
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Nyt forslag til bekendtgørelse om kuglevægt til blyfri kugler
Det skal de aldrig tilgives...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -i-horing/Det var jægerforbundet selv, der kontaktede miljøminister Lea Wermelin med ønsket om at gøre dansk jagt blyfri. Ministeren var med det samme interesseret i at hjælpe, og hun udviste stor forståelse for de ønsker, som jægerforbundet havde til en udfasning af bly. Dermed bliver Danmark nu det første land i verden, som helt ophører med at benytte bly i både haglammunition og i centraltændt riffelammunition til jagt.
Min fremhævelse.
Det er en sjov optræden fra noget der skulle forestille at arbejde for jægernes interesser.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- Roflz
- Bronze Member
- Interesser: Historiske/gamle våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Jeg har lige læst PRÆCIS det samme, og tænk PRÆCIS det samme.Marius skrev: ↑17. feb 2022, 17:11https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -i-horing/Det var jægerforbundet selv, der kontaktede miljøminister Lea Wermelin med ønsket om at gøre dansk jagt blyfri. Ministeren var med det samme interesseret i at hjælpe, og hun udviste stor forståelse for de ønsker, som jægerforbundet havde til en udfasning af bly. Dermed bliver Danmark nu det første land i verden, som helt ophører med at benytte bly i både haglammunition og i centraltændt riffelammunition til jagt.
Min fremhævelse.
Det er en sjov optræden fra noget der skulle forestille at arbejde for jægernes interesser.

"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Det er en gammel nyhed, det meldte DJ ud allerede dengang. Hvordan skal det bekræftes ud over at DJ selv skriver det i deres egen artikel?Roflz skrev: ↑17. feb 2022, 17:17Jeg har lige læst PRÆCIS det samme, og tænk PRÆCIS det samme.Marius skrev: ↑17. feb 2022, 17:11https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -i-horing/Det var jægerforbundet selv, der kontaktede miljøminister Lea Wermelin med ønsket om at gøre dansk jagt blyfri. Ministeren var med det samme interesseret i at hjælpe, og hun udviste stor forståelse for de ønsker, som jægerforbundet havde til en udfasning af bly. Dermed bliver Danmark nu det første land i verden, som helt ophører med at benytte bly i både haglammunition og i centraltændt riffelammunition til jagt.
Min fremhævelse.
Det er en sjov optræden fra noget der skulle forestille at arbejde for jægernes interesser.....Det lyder lyder altså for underligt, kan det bekræftes et sted?
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Følgende ladedata vil være relevant for visse jægere:
https://www.nosler.com/65-grendel
(Kig på 120 grain E-TIP)
(Kig på 120 grain E-TIP)

- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Jeg ser i den grad frem til, at PAC skal lange tilladelser til AR-15 rifler ud igenFlugteren skrev: ↑17. feb 2022, 18:49Følgende ladedata vil være relevant for visse jægere:
(Kig på 120 grain E-TIP)![]()

Og endnu mere… Hvad de finder på for at undgå det

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og Jagtfeltskydning
- Geografisk sted: Herlufmagle
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 15 times
Kan man ikke forestille sig at det rent faktisk er smart at tage de tæsk ved selv at styrer hvordan vi rammes i stedet for at en eller anden krakilsk rød kvinde får en dum ide?Marius skrev: ↑17. feb 2022, 17:11https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -i-horing/Det var jægerforbundet selv, der kontaktede miljøminister Lea Wermelin med ønsket om at gøre dansk jagt blyfri. Ministeren var med det samme interesseret i at hjælpe, og hun udviste stor forståelse for de ønsker, som jægerforbundet havde til en udfasning af bly. Dermed bliver Danmark nu det første land i verden, som helt ophører med at benytte bly i både haglammunition og i centraltændt riffelammunition til jagt.
Min fremhævelse.
Og så er det jo symbolpolitik så det basker!
Se jægerne går forrest - se hvor grønne vi er :-D
Det kan bruges sindsygt smart marketingsmæssigt - så op på hesten og se positivt på det.
Jeg har aldrig brugt bly, og kommer aldrig til det ;-)
Nordisk Våbenforum aka Heste-nettet for voksne mennesker.
Jagt og skydning er ikke en hobby - det er meningen med livet!
Jagt og skydning er ikke en hobby - det er meningen med livet!
-
- Silver Member
- Interesser: jagt/ våben
- Geografisk sted: jylland
- Geografisk sted: Harlev j
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
har du fundet en cal. som kan køre i en ar 15 som kan bruges til KL.1 vildt ??Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2022, 19:00Jeg ser i den grad frem til, at PAC skal lange tilladelser til AR-15 rifler ud igenFlugteren skrev: ↑17. feb 2022, 18:49Følgende ladedata vil være relevant for visse jægere:
![]()
Og endnu mere… Hvad de finder på for at undgå det![]()
Mvh
AHL
AHL
-
- Platin Member
6.5 Grendel.A H Larsen skrev: ↑17. feb 2022, 19:44har du fundet en cal. som kan køre i en ar 15 som kan bruges til KL.1 vildt ??Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2022, 19:00Jeg ser i den grad frem til, at PAC skal lange tilladelser til AR-15 rifler ud igenFlugteren skrev: ↑17. feb 2022, 18:49Følgende ladedata vil være relevant for visse jægere:
![]()
-
- Silver Member
- Interesser: Skydning generelt
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 7 times
tja Barnes opgiver en 100 grains til at gå 2800 Fps fra en 24" pibe det er ligeomkring de 2300 ved mundingen ved så ikke om det holder de 2000joule på 100 meters afstand .
er sikker på der er nogen hos PAC der får kaffen galt i halsen hvis folk nu pludselig kan begynde at indregistrere AR 15
er sikker på der er nogen hos PAC der får kaffen galt i halsen hvis folk nu pludselig kan begynde at indregistrere AR 15

Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten
Der er altid mest plads uden om midten
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Der er altid nogen der ikke selv rammes af et forbud og derfor ikke kan se problemet i at andres rettigheder fjernes.HenrikMT skrev: ↑17. feb 2022, 19:33Kan man ikke forestille sig at det rent faktisk er smart at tage de tæsk ved selv at styrer hvordan vi rammes i stedet for at en eller anden krakilsk rød kvinde får en dum ide?
Det kan bruges sindsygt smart marketingsmæssigt - så op på hesten og se positivt på det.
Det er vores egentlige problem.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- Ras.Killing
- Platin Member
Som det nævnes burde 6.5 Grendel kunne klare detA H Larsen skrev: ↑17. feb 2022, 19:44har du fundet en cal. som kan køre i en ar 15 som kan bruges til KL.1 vildt ??Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2022, 19:00Jeg ser i den grad frem til, at PAC skal lange tilladelser til AR-15 rifler ud igenFlugteren skrev: ↑17. feb 2022, 18:49Følgende ladedata vil være relevant for visse jægere:
![]()

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 25 times
Og det har du ret i. Men tror du virkelig at vi kunne have forhindret det på lang sigt? Nu får vi mindst lov til at bibeholde bly til randtændning. Jeg mener også, her var det strategisk klog at tage det selv i hånden og aktivt drive det, der havde ellers nok fundet sig nogen som tror at vide det endnu bedre.Marius skrev: ↑17. feb 2022, 21:22Der er altid nogen der ikke selv rammes af et forbud og derfor ikke kan se problemet i at andres rettigheder fjernes.HenrikMT skrev: ↑17. feb 2022, 19:33Kan man ikke forestille sig at det rent faktisk er smart at tage de tæsk ved selv at styrer hvordan vi rammes i stedet for at en eller anden krakilsk rød kvinde får en dum ide?
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Silver Member
- Interesser: motocross jagt
- Geografisk sted: Mariager Fjord
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 31 times
Vores egentlige problem er at bly er giftigt. Jæger skal ikke sprede gift i naturen. Dj tager en beslutning om at prøve at styreMarius skrev: ↑17. feb 2022, 21:22Der er altid nogen der ikke selv rammes af et forbud og derfor ikke kan se problemet i at andres rettigheder fjernes.HenrikMT skrev: ↑17. feb 2022, 19:33Kan man ikke forestille sig at det rent faktisk er smart at tage de tæsk ved selv at styrer hvordan vi rammes i stedet for at en eller anden krakilsk rød kvinde får en dum ide?
processen, så de nye regler bliver bedst mulig for os. Og det ser jo ud til at det lykkedes.
At der så er nogle af Jer med en eller anden super high tech eller old school kaliber, der bliver ramt, er bare livet i et demkrati

Og tro mig, jeg ved godt, hvordan det føles:
Jeg har været landmand.
Jeg har kørt motocross
Jeg er jæger.
Så jeg ved godt, hvordan det er, når andre bestemmer over dine penge og interesser

"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Tjah, jeg er sportsskytte - med pistol.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:21At der så er nogle af Jer med en eller anden super high tech eller old school kaliber, der bliver ramt, er bare livet i et demkrati![]()
Jeg har været landmand.
Jeg har kørt motocross
Jeg er jæger.
Så jeg ved godt, hvordan det er, når andre bestemmer over dine penge og interesser![]()
Jeg har aldrig skudt med andet end bly. Jeg forventer min sport bliver kraftigt decimeret, når det her træder i kraft, for det bliver dyrt med dyrt på at skyde 10.000 skud årligt med blyfri projektiler. Dermed forsvinder udendørs disciplinerne nok, og det er dem jeg dyrker (IPSC, Steel Challenge og Terrænpistol). Og så dropper jeg skydning. Det kan godt være det bare er sådan at leve i et demokrati.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ras.Killing
- Platin Member
Rolig nu FFFast Fumble skrev: ↑17. feb 2022, 22:38Tjah, jeg er sportsskytte - med pistol.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:21At der så er nogle af Jer med en eller anden super high tech eller old school kaliber, der bliver ramt, er bare livet i et demkrati![]()
Jeg har været landmand.
Jeg har kørt motocross
Jeg er jæger.
Så jeg ved godt, hvordan det er, når andre bestemmer over dine penge og interesser![]()
Jeg har aldrig skudt med andet end bly. Jeg forventer min sport bliver kraftigt decimeret, når det her træder i kraft, for det bliver dyrt med dyrt på at skyde 10.000 skud årligt med blyfri projektiler. Dermed forsvinder udendørs disciplinerne nok, og det er dem jeg dyrker (IPSC, Steel Challenge og Terrænpistol). Og så dropper jeg skydning. Det kan godt være det bare er sådan at leve i et demokrati.

Du skal ikke blande det sammen med det EU har gang i.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Jo, det skal jeg!Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2022, 22:41Rolig nu FFdet er stadig kun ifht. jagt.
For når vi sportsskytter skal til at kæmpe mod EU direktivet, hvor stor opbakning får vi så fra jægerne?
Nemlig!
Den kamp ser vore egne organisationer allerede som tabt.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Silver Member
- Interesser: motocross jagt
- Geografisk sted: Mariager Fjord
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 31 times
Nu har jeg ikke nærlæst bekendtgørelsen, men er der ikke noget med at det kun er til jagtbrug, det skal være blyfri?Fast Fumble skrev: ↑17. feb 2022, 22:38Tjah, jeg er sportsskytte - med pistol.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:21At der så er nogle af Jer med en eller anden super high tech eller old school kaliber, der bliver ramt, er bare livet i et demkrati![]()
Jeg har været landmand.
Jeg har kørt motocross
Jeg er jæger.
Er IPSC, Steel Challenge og Terrænpisto ude i skiftende terræn eller på en fast anlagt bane?
Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
- Ras.Killing
- Platin Member
Jeg hæfter mig ved, at jægerne har holdt fast i, at bly fortsat skal være tilladt på godkendte skydebaner. Samt at forbuddet ikke skal gælde randtændte patroner (22.LR osv.)Fast Fumble skrev: ↑17. feb 2022, 22:43Jo, det skal jeg!Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2022, 22:41Rolig nu FFdet er stadig kun ifht. jagt.
For når vi sportsskytter skal til at kæmpe mod EU direktivet, hvor stor opbakning får vi så fra jægerne?
Nemlig!
Den kamp ser vore egne organisationer allerede som tabt.
Det er ikke ret mange skydninger du har idag, som ikke foregår på en godkendt skydebane.
Skulle det komme dertil, at vi som sportsskytter ikke må sende bly ud i det fri, så er det vel primært terrænpistol det går ud over, og så vel “kun” dem der foregår på en midlertidigt skydebane.
Jeg forstår godt bekymringen, men mener ikke at vi skal male fanden på væggen.
Og skulle det endelig komme til det værste, så tror jeg hurtigt vi skulle se ammunitionsproducenterne få gang i alternativ ammunition.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Hvis vi ved at gå forrest her kan beholde 22erne med bly og frede baneskydningen, så laver jeg gerne det bytte.Marius skrev: ↑17. feb 2022, 21:22Der er altid nogen der ikke selv rammes af et forbud og derfor ikke kan se problemet i at andres rettigheder fjernes.HenrikMT skrev: ↑17. feb 2022, 19:33Kan man ikke forestille sig at det rent faktisk er smart at tage de tæsk ved selv at styrer hvordan vi rammes i stedet for at en eller anden krakilsk rød kvinde får en dum ide?
Så længe det kun er på jagt og jeg kan træne med bly på banen, så kommer det aldrig til at være en væsentlig gene. En æske med 100 blyfri projektiler rækker til min jagt i 10 år inkl 3 kontrolskud hvert år inden sæsonen starter. Alle de gamle blyprojektiler ryger så i træningsammo.
Jeg så da hellere at man selv kunne vælge, men det har jeg for længst indset at jeg ikke kan på skydeområdet.
Heldigvis viser ingen af mine piger væsentlig interesse for skydning, for når de når min alder, er der nok ikke meget tilbage..
- Ras.Killing
- Platin Member
De fleste IPSC skydninger og terrænstævner foregår på godkendte baner, og enkelte i et midlertidigt godkendt område.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:47Nu har jeg ikke nærlæst bekendtgørelsen, men er der ikke noget med at det kun er til jagtbrug, det skal være blyfri?Fast Fumble skrev: ↑17. feb 2022, 22:38Tjah, jeg er sportsskytte - med pistol.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:21At der så er nogle af Jer med en eller anden super high tech eller old school kaliber, der bliver ramt, er bare livet i et demkrati![]()
Jeg har været landmand.
Jeg har kørt motocross
Jeg er jæger.
Er IPSC, Steel Challenge og Terrænpisto ude i skiftende terræn eller på en fast anlagt bane?
Styer ssg
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2022, 22:52De fleste IPSC skydninger og terrænstævner foregår på godkendte baner, og enkelte i et midlertidigt godkendt område.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:47Nu har jeg ikke nærlæst bekendtgørelsen, men er der ikke noget med at det kun er til jagtbrug, det skal være blyfri?Fast Fumble skrev: ↑17. feb 2022, 22:38Tjah, jeg er sportsskytte - med pistol.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:21At der så er nogle af Jer med en eller anden super high tech eller old school kaliber, der bliver ramt, er bare livet i et demkrati![]()
Jeg har været landmand.
Jeg har kørt motocross
Jeg er jæger.
Det seneste seminar jeg deltog i, malede nu et helt andet billede: Ingen undtagelser for faste skydebaner, og ingen undtagelse for 22lr.
Og sportsskytte organisationerne troede ikke på det kunne forhandles, men mente det mest var implementeringsfristen på EU-direktivet der kunne forhandles (for den var usædvanligt kort).
Jeg håber da helt vildt det bliver anderledes, for ellers tror jeg en god del af sportsskydningen i Danmark dør en hurtig død - især de discipliner jeg dyrker.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
Folk glemmer måske også, at det kommende EU-forbud for nuværende også vil gælde for luftriffelammunition….
- Ras.Killing
- Platin Member
Men så er du jo også tilbage i EU regi, og ikke det forslag DJ spiller ud med.Fast Fumble skrev: ↑18. feb 2022, 09:54Ras.Killing skrev: ↑17. feb 2022, 22:52De fleste IPSC skydninger og terrænstævner foregår på godkendte baner, og enkelte i et midlertidigt godkendt område.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:47Nu har jeg ikke nærlæst bekendtgørelsen, men er der ikke noget med at det kun er til jagtbrug, det skal være blyfri?Fast Fumble skrev: ↑17. feb 2022, 22:38Tjah, jeg er sportsskytte - med pistol.Styer SSG skrev: ↑17. feb 2022, 22:21At der så er nogle af Jer med en eller anden super high tech eller old school kaliber, der bliver ramt, er bare livet i et demkrati![]()
Jeg har været landmand.
Jeg har kørt motocross
Jeg er jæger.
Det seneste seminar jeg deltog i, malede nu et helt andet billede: Ingen undtagelser for faste skydebaner, og ingen undtagelse for 22LR.
Og sportsskytte organisationerne troede ikke på det kunne forhandles, men mente det mest var implementeringsfristen på EU-direktivet der kunne forhandles (for den var usædvanligt kort).
Jeg håber da helt vildt det bliver anderledes, for ellers tror jeg en god del af sportsskydningen i Danmark dør en hurtig død - især de discipliner jeg dyrker.
DJ har mig bekendt intet ønske om at forbyde bly på skydebaner.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!