Våbenskab i integreret garage?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Våbenskab i integreret garage?
Må man have våbenskabet i integreret garage? Jeg kunne forestille mig at den hænger på garageportens sikkerhedsniveau, men er ikke sikker. Og uanset regler, er det en ok eller dårlig idé?
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Våbenskab i integreret garage?
Det skal du afklare med dit forsikringsselskab. Jeg har lige været igennem det, i forbindelse med skifte sf selskab.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Mit våbenskab er integreret i min garage. Garagen er ca 60m2 og våbenskabet er på ca 12m2. Jeg snakkede med forsikringsselskabet omkring det og der blev værdien for garagen hævet så den passede med værdien i mit våbenskab
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 236 times
- Been thanked: 278 times
Om man MÅ have våbenskabet i garagen har intet med forsikringen at gøre. Min far har sit i en integreret garage/værksted og det blev dengang afklaret med politiet (ikke at det betyder så meget, men det er da en ledetråd). Om det er en god ide
Hvis der er skiftende temperaturer vil jeg foreslå at sætte varme i.
HR

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Gold Member
- Interesser: Riffelskydning.
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 79 times
Du er nød til at skal slå op i betingelserne for din indboforsikring og alternativt drøfte det med policeafdelingen/en assurandør fra selskabet.
Det er meget forskelligt hvordan std. betingelserne er formuleret fra selskab til selskab, men oftest kan der laves en løsning med enten en løsøreforsikring eller et tilvalg til indbo.
Men.... snak/læs hvordan dit eget selskab forholder sig.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Ja, det må du gerne. Du får ingen problemer med politiet så længe skabet er godkendt i mindst Skafor blå og forsvarligt fastboltet.Må man have våbenskabet i integreret garage?
De to ting du skal overveje er som nævnt risiko for fugt og så forsikringen. Fugten kan undgås ved at holde en stabil temperatur i skabet, evt. med et varmelegeme, men overvej også en form for isolering som dæmper temperaturudsving passivt. Man kan også trække fugt ind i en pose med silicagel, men den skal regenereres med jævne mellemrum.
Hvad forsikringen angår ville jeg personligt ikke være specielt bekymret. Det skyldes nok at mine skydevåben stort set er mellemklasse standardvåben, så de er rigeligt dækket af almindelig indbo forsikringssum. Hvis man har dyre specialvåben er sagen nok en anden, men så har man vel også skabet i herreværelset

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Såfremt det er af almen interesse, så krævede min forsikring, at garageporten bliver forsynet med en ekstra sikring. Dette fordi, det jo så er porten som er nærmeste adgang til skabet, i stedet for den egentlige dør (mellem bolig og garage). Pt. måler jeg lidt på, hvordan temperaturen er lige ved siden af jordvarmeanlægget, som er monteret i garagen i et skabsystem. Hvis det er nogenlunde jævnt, bliver våbenskabet sat op ved siden af.
-
- Bronze Member
- Interesser: Terrænpistol
- Geografisk sted: Tureby
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Som serviceoplysning kan jeg fortælle at jeg netop har fået tilføjet i min police at våben opbevaret i garage (lille separat) er dækket med op til 100.000kr på betingelse af at de er i våbenskab. Det kostede 120kr ekstra om året.
I den forbindelse oplyste forsikringen mig i øvrigt at de ellers ikke blander sig i opbevaringen, hvis det havde været inden i huset dækker de uanset om våben ligger på sofabordet eller i en boks.
Men våben er særligt indbo, som normalt ikke dækkes i garager og udhuse af min forsikring.
I den forbindelse oplyste forsikringen mig i øvrigt at de ellers ikke blander sig i opbevaringen, hvis det havde været inden i huset dækker de uanset om våben ligger på sofabordet eller i en boks.
Men våben er særligt indbo, som normalt ikke dækkes i garager og udhuse af min forsikring.
-
- This member is
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 71 times
Hej
Lige et lille tip i forbindelse med forsikringen. Som I alle ved laver selskaberne jævnligt justeringer af forsikrings policerne og normalt betyder det ingen ting, men jeg har selv oplevet 2 gange at min specielle aftale om dækning af våben i værkstedsrummet - altså uden for hoved huset - behændigt var forsvundet i den nye police. Mit råd er derfor, check policen med jævne mellemrum så du er sikker på at du fortsat er dækket. Jeg har aldrig oplevet nogen problemer med at får de specielle vilkår tilbage i policen, men man skal selv være opmærksom på det.
Hilsen
High Standard
Lige et lille tip i forbindelse med forsikringen. Som I alle ved laver selskaberne jævnligt justeringer af forsikrings policerne og normalt betyder det ingen ting, men jeg har selv oplevet 2 gange at min specielle aftale om dækning af våben i værkstedsrummet - altså uden for hoved huset - behændigt var forsvundet i den nye police. Mit råd er derfor, check policen med jævne mellemrum så du er sikker på at du fortsat er dækket. Jeg har aldrig oplevet nogen problemer med at får de specielle vilkår tilbage i policen, men man skal selv være opmærksom på det.
Hilsen
High Standard