Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Werecat
- This member is

- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 53 times
Ras.Killing skrev: ↑21. feb 2022, 08:33
Hvordan ved du, at en lempelse for det krav, ikke var blevet en del af et evt. senere lovforslag?
Det er statistisk usandsynligt

Caspian1911 skrev: ↑12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151
-
Flugteren
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Dybest set går der jo ikke meget af den gængse jæger herhjemme. Vi kan sagtens skifte over til blyfri, og vi vinder da også lidt ved, at mindre kaliber som .243W, 6XC og 6.5 Grendel bliver mulige at bruge til det største vildt herhjemme (de to sidste skal nok presses over grænsen på E100 med en hjemmelader, ifølge andre herinde - medmindre fabrikkerne gider presse dem mere op).
Kravene var nok under alle omstændigheder blevet sænket, så man stadigvæk kunne få lov at bruge 6.5 Svensk Mauser til kronvildt, ellers havde der nok lydt lidt af et ramaskrig. Har vi så vundet noget på, at DJ tog teten i hånden og gik til Lea Wermelin med forslag om blyforbud på jagt? Det er svært at sige. Som det er lige nu, så står vi overfor et EU-forslag om totalforbud mod bly med få undtagelser og nogle overgangsperiode på fem år. Det hjælper ikke noget, at vi stadig må bruge bly til salonriffelkaliber og andre kaliber på skydebaner, hvis EU laver et totalforbud, som Danmark skal overholde alligevel.
Man kan sige, at da DJ gik til Wermelin i første omgang medførte det, at vi trods alt kunne være sikre på, at vi fik de sænkede krav og en undtagelse for blyforbuddet på skydebaner og i salonkaliber.
-
HR
- This member is

- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
@ Ras
... tror du at regeringen helt af sig selv var gået ud og lavet noget bare fordi det giver mening?
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
Flugteren
- Platin Member

HR skrev: ↑21. feb 2022, 10:03
... tror du at regeringen helt af sig selv var gået ud og lavet noget bare fordi det giver mening?
/HR
Nej, det var nok kommet gennem en høringsproces. Jeg er personligt glad for, at DJ sikrede sig de ændrede krav, men jeg er ikke glad for, at endnu et stykke af salamien røg, selvom det var tid til vores afbetaling - der er ikke meget tilbage.
Korrektion: Jeg svarede vist på Ras' vegne...sådan er det, når kaffen ikke er stærk nok om morgenen

-
Flugteren
- Platin Member

458hunter skrev: ↑20. feb 2022, 22:32
Flugteren skrev: ↑18. feb 2022, 20:04
Det ligner lidt, at Dtech udblokker en .308 bolt - der er i alt fald ikke meget gods i bolt face.
Plus at den ser større ud end en alm AR-15 bolt så det kræver pludselig også en anden upper. Er man så ikke der hvor man bare tager en færdig AR-10 i 308?
Tænker alle os med 15ere der udløber er interesseret i noget der optimalt set kun koster en ny pibe og lidt tilpasning af magasiner mv.
Har du kigget på denne her? Ifølge opfinderen (som stod bag 6.5 Grendel) skulle den være designet til jagt ud til 300 m, og kun kræve skift af løb på en normal AR.
https://www.raptorshootingsystems.com/the-7mm-raptor/
-
Ras.Killing
- Platin Member

- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
7mm Valkyrie ser også ud til at kunne virke.
https://www.7mmvalkyrie.com/about.html
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
-
458hunter
- Platin Member

- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Flugteren skrev: ↑21. feb 2022, 12:10
458hunter skrev: ↑20. feb 2022, 22:32
Flugteren skrev: ↑18. feb 2022, 20:04
Det ligner lidt, at Dtech udblokker en .308 bolt - der er i alt fald ikke meget gods i bolt face.
Plus at den ser større ud end en alm AR-15 bolt så det kræver pludselig også en anden upper. Er man så ikke der hvor man bare tager en færdig AR-10 i 308?
Tænker alle os med 15ere der udløber er interesseret i noget der optimalt set kun koster en ny pibe og lidt tilpasning af magasiner mv.
Har du kigget på denne her? Ifølge opfinderen (som stod bag 6.5 Grendel) skulle den være designet til jagt ud til 300 m, og kun kræve skift af løb på en normal AR.
https://www.raptorshootingsystems.com/the-7mm-raptor/
Den ser helt sikkert sjov ud, men jeg har svært ved at se hvordan noget bygget på et 223 hylster nogensinde skulle kunne få fart nok på til at nå 2.000 joule bare ved mundingen?
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Glem nu bare de AR-15, de er ikke rentable at få ombygget, da det ikke er stor nok skala.
Det vil stadig være lettere og bedre med en AR-10 i .308 Winchester, som er hyldevare og bygget til det.
Jeg forstår fint ærgelsen og trodsigheden, men i sidste ende er det ikke etaten man snyder eller vinder over, men ens egen tid og energi man kaster i projektet. Endda for noget der alligevel er minimalt brugbart.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Topcat
- Platin Member

- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
C-X skrev: ↑21. feb 2022, 13:58
Glem nu bare de AR-15, de er ikke rentable at få ombygget, da det ikke er stor nok skala.
Det vil stadig være lettere og bedre med en AR-10 i .308 Winchester, som er hyldevare og bygget til det.
Jeg forstår fint ærgelsen og trodsigheden, men i sidste ende er det ikke etaten man snyder eller vinder over, men ens egen tid og energi man kaster i projektet. Endda for noget der alligevel er minimalt brugbart.
Ja, ombyg dem til repeterrifler med en Hard Charger, så har I stadig en lille, let og handy riffel til bukkejagten. Køb derefter en AR10 :)
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
C-X
- Platin Member

- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Eller konverter til .22 LR og håb på, at vi får lov at beholde dem, med bly (da alternativerne er elendige!), og hav den den vildeste rågekanon.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
Flugteren
- Platin Member

Hele ideen med konvertering er jo at få en riffel i samme størrelse, men med mere punch, men som også er relativt flatskydende, og så man bibeholder den halvautomatiske funktion.
En AR308 er noget tungere og større i alle henseender, og så er mange dele ikke lige "plug & play" som med AR-15-platformen. Ideelt set fandt man en større producent, der ladede 6.5 Grendel til et fornuftigt niveau med blyfrit projektil, så kan man gå til PAC og sige "se, den overholder kravene".
-
HR
- This member is

Jeg har hørt, at hvis man necker en 223 op til 7.62, strækker hylstret til 51mm og øger hylsterbunden til 11.92, så klarer den problemløst klasse 1.
/HR
-
Rahan
- Platin Member

- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 16 times
HR skrev: ↑21. feb 2022, 18:37
Jeg har hørt, at hvis man necker en 223 op til 7.62, strækker hylstret til 51mm og øger hylsterbunden til 11.92, så klarer den problemløst klasse 1.
/HR

-
stormp
- Bronze Member

- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 9 times
Hvor kommer bly fra og hvad er der ved det der er så skadeligt for naturen? Holder ting op med at gro der hvor blyet lander? Er med på grundvands depoter, men der må jeg sige at jeg frygter landbruget mere!
PS sports skytter genbruger nok også 97-100% af den bly der bliver skudt med! Det gør vi da ihvertfald i min forening.. bare lige mine tanker

-
Fast Fumble
- Moderator

- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
-
Kontakt:
stormp skrev: ↑3. mar 2023, 13:22
Hvor kommer bly fra og hvad er der ved det der er så skadeligt for naturen? Holder ting op med at gro der hvor blyet lander? Er med på grundvands depoter, men der må jeg sige at jeg frygter landbruget mere!
PS sports skytter genbruger nok også 97-100% af den bly der bliver skudt med! Det gør vi da ihvertfald i min forening.. bare lige mine tanker
Nedsivning fra bly i fast form er ca. 1/10 mm pr 10 år, så det er ikke grundvandet du skal være bekymret for.
Faren fra blyet skyldes at det MÅSKE KAN optages i fødekæden ved at fx fugle og andre smådyr kommer til at indtage det.
Sportsskytter der skyder på udendørs anlæg genbruger langt mindre end 97-100% af blyet. Især Terrænskydning og IPSC kommer til at lide fælt, hvis opsamlingskravet bliver 97%.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
-
HR
- This member is

stormp skrev: ↑3. mar 2023, 13:22
Problemet med bly er at det det ikke kan fjernes når først det er spredt og at det akkumulerer i fødekæder. På os mennesker virker det nedsættende på fertiliteten, det er kræftfremkaldende og det nedsætter intelligensen.
Metallisk bly i naturen er i de fleste tilfælde ikke noget videre problem. Men hvis vi har bly i omløb, så er der bly i vores affald. Og det gør genbrug umuligt. Tør du spise fisk fra et havnebassin? Tør du gøde den køkkenhave med slam fra et rensningsanlæg? Tør du bo på en gammel losseplads? Nej vel, og grunden er at vi sviner med persistente miljøgifte så som PCB, PFOS og tungmetaller. Den eneste løsning er at fjerne kilden, og altså ophøre med at bruge disse stoffer. Derfor blev bly forbudt i maling, benzin og haglpatroner for 25 år siden. Derfor bliver det forbudt i jagtammunition nu (ja, DJ var proaktive, men forbuddet var kommet uanset hvad),
og derfor er det 100% sikkert at forbuddet på sigt bliver udvidet til skydebanerne.
/HR
-
Fast Fumble
- Moderator

-
Kontakt:
HR skrev: ↑3. mar 2023, 15:51
...
og derfor er det 100% sikkert at forbuddet på sigt bliver udvidet til skydebanerne.
Det håber jeg ikke.
For sker det, så lukker al Terrænskydning og IPSC i Danmark.
Slava Ukraini!
-
HR
- This member is

…hvilken del af “100%” har du problemer med?
Det er ikke fordi jeg har et specielt ønske om det blyforbud, jeg siger bare at det kommer. Man kan med fordel begynde at se efter måder at leve uden blyammunition så overgangen bliver tålelig.
/HR
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Og så ryger westernskydning også.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
stormp
- Bronze Member

- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 9 times
Fast Fumble skrev: ↑3. mar 2023, 16:53
HR skrev: ↑3. mar 2023, 15:51
...
Det håber jeg ikke.
For sker det, så lukker al Terrænskydning og IPSC i Danmark.
Det håber jeg bestemt heller ikke! Var godt klar over da jeg skrev at 97-100% genbrug ikke gælder IPSC eller terræn, men ud i det extreme kan det dog lade sig gøre at lave kugle fang på anden vis bl.a. med containere/jordvolde! + områderne for IPSC og terræn er tæmlig begrænset..
Men hvis de højer magter er så bekymret for miljøet er der hvis andre steder at tage fat, frem får jæger og skytter! Og hvad med militær og deres krige, er der bly forbud i Ukraine? Spørg bare!
Det vil da bare være ærgeligt med .22 LR som jeg skyder mest med, og der ikke lige er et alternativ.
PS går stærkt ind for naturen og bæredygtighed

-
Fast Fumble
- Moderator

-
Kontakt:
stormp skrev: ↑3. mar 2023, 19:27
PS går stærkt ind for naturen og bæredygtighed
PS: Det gør jeg også, men jeg krummer tæer over hvor elendigt vi som samfund forvalter opgaven - fx hver gang jeg drikker min McD Cola af et pap-rør, som jeg har stukket igennem et plast låg på en plast-belagt pap-kop. Jeg kan nemlig ikke undgå at tænke på de ENORME mængder af plast-affald der er blevet genereret af produktionen af den burger jeg spiser imens...
Jeg har rejst i Indien, og set og rørt de "plast-floder" der er årsagen til vores reelle problem med plastforurening. Så for mig står McD's pap sugerør som en skamstøtte over misforstået miljø-forbedring.
På samme vis er ca 20 skyde-terræn'er i Danmark nok det dummeste sted at bekæmpe spredning af bly i fødekæder.
Men nok om det, der står horder af langt klogere mennesker end mig i kø til at begå monumentale bommerter for mine skattekroner i miljøets navn...
Slava Ukraini!