Er det lovligt at producere en lyddæmper selv?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
BrawSnipe
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Er det lovligt at producere en lyddæmper selv?

Indlæg af BrawSnipe » 15. apr 2022, 10:14

Hej NVF
Efter ændringen om krav af tilladelse til lyddæmper er det så lovligt at producere en selv?
Senest rettet af Agamemnon 15. apr 2022, 11:04, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen, inden du starter din næste tråd.
Steyr Mannlicher cl 2 SX 30-06. Venom Dæmper, 3-12 zeiss.
SW mp 15-22 sport performance center.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Re: Produktion af lyddæmper

Indlæg af CO » 15. apr 2022, 10:22

Ja hvis du har en fremstillingstilladelse.
Dæmpere er stadig omfattet af våbenloven.
Det nye er, at tilladelsen til våbnet samtidig er tilladelse til dæmper.
Dæmper kræver stadig tilladelse.
Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer m.v.1)

Herved bekendtgøres lov om våben og eksplosivestoffer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 29. august 2019, med de ændringer, der følger af § 7 i lov nr. 1832 af 8. december 2020, lov nr. 123 af 30. januar 2021, § 2 i lov nr. 124 af 30. januar 2021 og lov nr. 125 af 30. januar 2021.
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
6) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
7) armbrøster og slangebøsser,
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 81 times
Been thanked: 758 times

Re: Er det lovligt at producere en lyddæmper selv?

Indlæg af Flugteren » 15. apr 2022, 11:16

SVJV er der nogle NVF'ere gennem tiden, og sikkert også efter 2013, der har fået en tilladelse til at fremstille en lyddæmper til eget brug. Om tilladelsen er nem eller svær at få skal jeg ikke kunne sige; logisk burde det være let, fordi det "bare" er en lyddæmper, men mit kendskab til de danske myndigheder siger, at det kan tage evigheder og masser af papirarbejde.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 102 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 15. apr 2022, 12:54

det er muligt at få en fremstillingstilladelse til eget brug det er ikke nemt og det tager en krig (ventede over et år på den og nærmere 18mdr)
men fik lov til til eget brug at fremstille en dæmper det var dog et helvede med tegninger forklaringer jurasprog og fotodokumentation

den fejlede så iøvrigt STORT da mit runout på bænken gjorde jeg var næsten 2/1000dele off fra gevindet til mundingen antageligt fordi jeg halvsov ene aften da jeg borede røret ud og ikke fik det centreret resultat bafflestrikes ca 4cm fra første kammer af og sprængning af røret fra godt 2cm efter gevindet front af dæmper blæst af H til og ja resten ud over gevindet ikke anvendeligt til en skid

køb nu bar en sonic ell lign og nyd der er stort livstidsgaranti på
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 972 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 15. apr 2022, 13:58

Luluselsker skrev:
15. apr 2022, 12:54
det er muligt at få en fremstillingstilladelse til eget brug det er ikke nemt og det tager en krig (ventede over et år på den og nærmere 18mdr)
men fik lov til til eget brug at fremstille en dæmper det var dog et helvede med tegninger forklaringer jurasprog og fotodokumentation

den fejlede så iøvrigt STORT da mit runout på bænken gjorde jeg var næsten 2/1000dele off fra gevindet til mundingen antageligt fordi jeg halvsov ene aften da jeg borede røret ud og ikke fik det centreret resultat bafflestrikes ca 4cm fra første kammer af og sprængning af røret fra godt 2cm efter gevindet front af dæmper blæst af H til og ja resten ud over gevindet ikke anvendeligt til en skid

Bare fordi du ikke kan finde ud af det skal OP da ikke lade være ;-)

Til OP,
Søg en tilladelse og prøv, det er sjovt og det værste der kan ske er du lærer noget.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

BrawSnipe
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af BrawSnipe » 15. apr 2022, 16:58

Kan det være rigtigt at en ansøgning om produktion koster det samme som en våbentilladelse? :mob:
Steyr Mannlicher cl 2 SX 30-06. Venom Dæmper, 3-12 zeiss.
SW mp 15-22 sport performance center.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 102 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af Luluselsker » 16. apr 2022, 00:46

Bofhenator skrev:
15. apr 2022, 13:58
Luluselsker skrev:
15. apr 2022, 12:54

Bare fordi du ikke kan finde ud af det skal OP da ikke lade være ;-)

Til OP,
Søg en tilladelse og prøv, det er sjovt og det værste der kan ske er du lærer noget.
gg ja var da ærlig nok til at erkende min bommert :D
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar