Jeg har længe været en besøgende her inde, modtaget alle slags tips og tricks angående luftdrevne rifler og pistoler her inde, men ja, som i kan se, min første bruger.
Jeg vil gøre mit bedste for at gøre en længere forklaring kort.
Jeg står og har fået en vandskade i min lejlighed. Jeg er selv uddannet tømrer, skaden skete i august 2021 og har kæmpet med min forsikring siden august 2021 til slut januar 2022.
Jeg orkede ikke mere, fik lov at tage et lån i min ejerlejlighed for at kunne færdiggøre soveværelse og montere nyt køkken.
Jeg tænker at jeg ville forkæle mig selv lidt på forhånd, og købe drømme geværet jeg har savlet over siden lanceringen af MK1. Selvfølgelig FX impact og da der lige var udkommet MK3, så tog jeg kortet og bestilte det.
Samt element optics ffp helix 6-24x50. Montage ringe, bipod, compressor, saber tactical skulderstøtte, saber justerbar kindstøtte, ja alt, hvad der kunne monteres for at få det ultimative luftgevær.
Da renoveringen skal starte, jamen så får jeg naturligvis den tanke, om at pakke alt, hvad der har værdi for mig, som ikke skal have byggestøv, i eller på sig. Inkl, alt det jeg lige har skrevet, Samt meget mere. Samlet beløb er lidt over 55 000kr af gentsande.
Jeg arbejder som snedker, laver knive, og har altid selv lavet diverse skæfter, siden jeg var 14-15 år, til den dag idag hvor jeg er 27 år. Kort sagt, jeg har altid fundet en fornøjelse i at optimere, indstille og rode med disse ting.
Jeg kommer hjem til lejligheden d. 12 marts og der hænger et fint papir i opgangen, om masse indbrud i kælderen.
Mit hjerte begynder straks at galopere og jeg skynder mig ned og tjekker.
Rigtig nok, alt er væk. ALT!
Jeg bliver selvfølgelig, ja undskylde mig pisse ked af det.
Det er genstande, som gransforsbruk økser, spyderco knive, alle mulige lækre håndlavede outdoor ting.
Alt er væk.
Jeg får oprettet en sag hos politiet, forsikring og alt hvad der skal til.
Jeg har kviteringer på alt, heldigvis og får det indsendt.
Nu har jeg modtaget et erstatingsforslag på 15.500kr cirka. Alt hvad der har med luftgevær at gøre et streget over, på nær den 300 bars kompressor der skal bruges til opfyldning.
Der står i min police at de ikke dækker tyveri af våben i kælderrum.
Mit argument er at luftgeværet ikke er et våben, rent juridisk, da det er undtaget våbenloven.
Ifølge paragraf §1, Stk. 2. a + b + c.
Jeg har snakket med Politiets administrative center.
Spurgte damen om hun var okay, med at jeg optog hendes forklaring på telefon og hun sagde ja.
Hun sagde at ja, disse genstande er, korrekt undtaget våbenloven og af pr. definition ikke våben.
I følge de paragraffer jeg læste op og sagde vis jeg skulle have det sort på hvidt, så opfordrede hun mig til at skrive til mvjyl-vaaben@politi.dk, hvilket jeg gjorde med det samme. Helt i orden, dog modtog jeg en mail om at jeg skulle forvente svar inden for 6-8 uger

Dansk politi er skønt til tider. Anyway.
Hvorfor skriver jeg til jer? Det er fordi jeg ønsker at høre jeres holdning. Hvad definere et våben? Lommekniv, køkkenknive, fiskestænger er ikke jagt relateret, hvilket jeg mener det er på hver sin måde, måske ikke lige køkkenknive, men du fanger da fisk med en fiskestang.
Disse ting er erstatte, trods en af tingene kræver blankvåbens tilladelse, hvilket jeg har.
I min optik, jamen så er våbnet selvfølgelig caliber .177 / 4,5mm da jeg ingen våbentilladelser/jagttegn har.
Er et luftgevær, rent juridisk et våben, når det er undtaget våbenloven?
Jeg ønsker bare så meget dokumentation, argumenter osv for at jeg kan få det erstattet.
Der er købt for lidt over 23 000kr og der er blevet skudt med det af 2 omgange og har vitterligt kun fyldt tanken på riflen 5-6 gange.
Håber der er nogen som kan hjælpe mig med at kunne argumentere, eller forklare hvorfor det er våben eller forhåbentligt hvorfor det ikke er. Det er nu undtaget våbenloven, efter hvad jeg kan se.
Jeg vil være så taknemmelig for lidt hjælp, jeg er super trist og alle de måneder jeg har sparet op, jamen det er blevet revet fra mig. Tror enhver skyde entusiast også ville være trist vis de fik stjålet deres helt nye grej, hvor de kun lige har fået lov til at prøve det.
Prøvede at gøre det kort, men ja, det er som det er.
Med venlig hilsen Christian.
Kort fortalt, købt FX impact mk3 cal. 177 /4,5 mm samt alt grej til at gøre den til en konkurrence riffel.
Var kun ejer af den i ja under 3 uger før den blev stjålet ved indbrud i kælder.
Ønsker svar på om det er våben eller ejh, da det er fritaget fra våbenloven ifølge paragraf §1, Stk. 2. a + b + c.
Link til våbenloven.
https://danskelove.dk/v%C3%A5benloven/1#1.7