Fra jægerforbundet om våbenregisteringssystem

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Fra jægerforbundet om våbenregisteringssystem

Indlæg af F U B A R » 28. apr 2022, 20:31

Senest rettet af Marius 28. apr 2022, 21:04, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Oversigt tilføjet om våbenregsys
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Fra jægerforbundet

Indlæg af ReneKJ » 28. apr 2022, 20:49

F U B A R skrev:
28. apr 2022, 20:31
På tide synes jeg
Enig. Det er ikke det at et it-system er forsinket der er hovedproblemet.
Det er derimod beslutningen om at sætte det i drift velvidende at det ikke virker, med store konsekvenser for mange borgere, og såmænd også PAC selv.

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 50 times
Been thanked: 22 times

Re: Fra jægerforbundet om våbenregisteringssystem

Indlæg af 7TCU » 28. apr 2022, 21:24

Og det er noget mere end DGI og Unionen har gjort :respekt:

Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Re: Fra jægerforbundet

Indlæg af Ras.Killing » 28. apr 2022, 21:27

ReneKJ skrev:
28. apr 2022, 20:49
F U B A R skrev:
28. apr 2022, 20:31
På tide synes jeg
Enig. Det er ikke det at et it-system er forsinket der er hovedproblemet.
Det er derimod beslutningen om at sætte det i drift velvidende at det ikke virker, med store konsekvenser for mange borgere, og såmænd også PAC selv.
Samt at man tager det gamle system ud af drift, før det nye er oppe at køre.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 28. apr 2022, 21:49

Det var på tide. Noget må gøres, og når selv artikler i medierne, henvendelser til Justitsministeriet og opråb fra organisationerne ikke får Hækkerup til at reagere, så må man gå videre med sagen.

I princippet bør våbenhandlerne og jagtrejseselskaberne sagsøge Rigspolitiet og Justitsministeriet for tabt indtjening.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 28. apr 2022, 22:58

Det er skræmmende hvor udueligt statslige IT projekter bliver håndteret, jeg arbejder selv med implementering af nye IT systemer - men i den private sektor... lad os bare sige at failure generelt ikke er en option :shock:

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 28. apr 2022, 23:19

Det et nogen det skal være glad for det ikke er USA, for så var de blevet sagsøgt røven ud af bukserne.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 29. apr 2022, 00:26

Der står at firmaet der har lavet systemet hedder, C25-selskabet Netcompany, nogen der kender det :???:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 29. apr 2022, 00:46

Niisa skrev:
29. apr 2022, 00:26
Der står at firmaet der har lavet systemet hedder, C25-selskabet Netcompany, nogen der kender det :???:
Ja, det er et ret kendt firma...

https://itwatch.dk/ITNyt/Brancher/offen ... 573866.ece

https://www.computerworld.dk/art/256902 ... end-et-aar

https://www.computerworld.dk/art/259061 ... noedvendig

https://pro.ing.dk/digitech/artikel/sto ... eklagelige
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 29. apr 2022, 00:55

Jeg er rystet :shock:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 29. apr 2022, 08:10

Efter min ringe mening så er problematikken med offentlige IT projekter at man fra det offentliges side ikke KLART kan finde ud af at definere hvad det er man vil have, hvordan det skal fungere og hvordan regelsættet for behandling af data er.

Hilsen Kenneth

Tralle
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 4 times

Indlæg af Tralle » 29. apr 2022, 08:18

Flugteren skrev:
28. apr 2022, 21:49
Det var på tide. Noget må gøres, og når selv artikler i medierne, henvendelser til Justitsministeriet og opråb fra organisationerne ikke får Hækkerup til at reagere, så må man gå videre med sagen.

I princippet bør våbenhandlerne og jagtrejseselskaberne sagsøge Rigspolitiet og Justitsministeriet for tabt indtjening.
Ja det minder efterhånden om bevidst chikane fra myndighedernes side.

Selv om vi alle kommer til at betale, så synes jeg virkelig de bør sagsøge røven ud af bukserne på de inkompetente nokkefår der har styret det her projekt lige i klipperne.

Ministeren ender sikkert med en næse...

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 29. apr 2022, 08:30

Tanken foresvæver mig at det er med vilje at de laver lort i den, så jægere og skytter bliver trætte og ikke erhverver nye våben ?? (våbenbegrænsning af bagdøren) (salamimetoden).

Som en altid sur medarbejder i PAC (som hader våben) snerrende sagde til mig i telefonen, i må sku nøjes med det i har og så smækkede han på.

Det mest groteske er at som da våbenkontorene blev slået sammen, blev der uddelt store bonusser for godt udført arbejde, men som alle mente var totalt udueligt, det kommer sikkert også til at foregå denne gang.

:razz: :razz:

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Woodmarster » 29. apr 2022, 08:53

Fik mit nye eu våbenpas i sidste uge efter 2 md ventetid :mad:
Men de har så lige glemt og føre den ene riffel i som jeg helst ville have med på jagt :evil: Overvejet kort og sende passet retur, men tør nærmest ikke da jeg så ikke ved om det kommer retur inden for rimelig tid… suk
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 29. apr 2022, 09:21

Kenned skrev:
29. apr 2022, 08:10
Efter min ringe mening så er problematikken med offentlige IT projekter at man fra det offentliges side ikke KLART kan finde ud af at definere hvad det er man vil have, hvordan det skal fungere og hvordan regelsættet for behandling af data er.
Hvilken baggrund har du for at have dannet den mening?

Når jeg spørger, så er det fordi jeg arbejder med den slags til dagligt, og det er slet ikke mit indtryk at der er den slags problemer - tvært imod.
Jeg tror faktisk at Digitaliseringsstyrelsens arbejde er verdensførende. Og flere Danske virksomheder der arbejder med digital infrastruktur inviteres jævnligt til at lære fra sig i andre højt digitaliserede lande, fordi vi har så stor sammenhæng i vore systemer, og det giver mulighed for en høj grad af automatisering, som sparer manuelt arbejde i store mængder, og giver mulighed for bedre opfølgning og bredere funktionaliteter.

https://digst.dk/

Den store grad af professionalisme opnås gennem standardisering, læring af erfaringer, og systematisering, organiseret igennem fx Kombit.

https://kombit.dk/indhold/om-kombit

Mit gæt er at Politiet her har trådt ret meget ved siden af, for vel er jeg bevidst om at dette system stensikkert har nogle snitflader at spille op imod, som er "nedslidte" (slash forældede), men det burde absolut ikke være et problem at kunne få det nye system til at fungere. At man skal vente på en ny release til Juli, tyder på at go-live perioden ikke har været tilstrækkeligt understøttet (mandskab til håndtering af work-arounds og Urgent Corrections), at idriftsættelse har været uden paralleldrift eller backup-system, og at enten kundens accept-test eller beta-periode har været stærkt mangelfuld.

Og det er IKKE normalt for offentlige IT projekter!
Det var det måske for 20 år siden, men ikke i nutiden.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 29. apr 2022, 18:04

Kenned skrev:

Hilsen Kenneth
Jeg tænker af problemet er at det tit er ekstremt komplicerede arbejdsprocesser og lovgivning som man forsøger at presse ind i eet stort IT system.
Man behøver eller ikke at google ret meget for at se at ehvervslivet også har problemer, så det er ikke kun det offentlige.

Lige med våbenregistreringen syntes jeg dog det lyder relativt simpelt.
Måske skulle man have prioriteret af få det grundlæggende op at køre, og så tage eventuelle integrationer og andre features senere?

Alexsander
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Friluftsliv
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Alexsander » 29. apr 2022, 20:56

En skriftlig orientering om sagen til Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti forklarede justitsminister Nick Hækkerup (S), at hvis ikke den danske stat implementerede systemet den 18. januar, ville der vanke dagbøder
Gode gamle Nick som mener at "overvågning er frihed".

Jeg har ventet 2 måneder på min tilladelse nu. Sådan er det når man vælger at blive dikteret af en overstatslig instution (EU) som helt sikkert ønsker at nedsætte mængden af " våben" blandt dets borgere - "af frygt for de ender hos terrorister". Også selvom de selv samme instanser og politikere har valgt at køre en lempelig udlændinge politik. Er det ikke det man kan kalde "problem, reaction, solution" :fun:

Nå , men så er det i vært fald anledning til at melde sig ind i jæger forbundet.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 29. apr 2022, 21:47

Alexsander skrev:
29. apr 2022, 20:56
En skriftlig orientering om sagen til Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti forklarede justitsminister Nick Hækkerup (S), at hvis ikke den danske stat implementerede systemet den 18. januar, ville der vanke dagbøder
Gode gamle Nick som mener at "overvågning er frihed".

Jeg har ventet 2 måneder på min tilladelse nu. Sådan er det når man vælger at blive dikteret af en overstatslig instution (EU) som helt sikkert ønsker at nedsætte mængden af " våben" blandt dets borgere - "af frygt for de ender hos terrorister". Også selvom de selv samme instanser og politikere har valgt at køre en lempelig udlændinge politik. Er det ikke det man kan kalde "problem, reaction, solution" :fun:

Nå , men så er det i vært fald anledning til at melde sig ind i jæger forbundet.
Det er ikke EU der er problemet her, det er den danske stats håndtering af sagen det er galt med

Vi kan jo se hvordan de vrider og vender sig for at ungå direktiver og domme som går dem imod, f.eks. den seneste angående deres masseovervågning.
Men hvis det omvendt passer i deres kram så bliver det overfortolket i en grad som ingen andre lande anser for nødvendig.

Hvordan kan det være at det lige præcist er det land der praler af at være foregangsland på digitaliseringsområdet som ikke kan nå at blive klar?

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times

Indlæg af Cpt » 29. apr 2022, 23:32

Fast Fumble skrev:
29. apr 2022, 09:21
Kenned skrev:
Hvilken baggrund har du for at have dannet den mening?

Når jeg spørger, så er det fordi jeg arbejder med den slags til dagligt, og det er slet ikke mit indtryk at der er den slags problemer - tvært imod.
Jeg tror faktisk at Digitaliseringsstyrelsens arbejde er verdensførende. Og flere Danske virksomheder der arbejder med digital infrastruktur inviteres jævnligt til at lære fra sig i andre højt digitaliserede lande, fordi vi har så stor sammenhæng i vore systemer, og det giver mulighed for en høj grad af automatisering, som sparer manuelt arbejde i store mængder, og giver mulighed for bedre opfølgning og bredere funktionaliteter.

https://digst.dk/

Den store grad af professionalisme opnås gennem standardisering, læring af erfaringer, og systematisering, organiseret igennem fx Kombit.

https://kombit.dk/indhold/om-kombit

Mit gæt er at Politiet her har trådt ret meget ved siden af, for vel er jeg bevidst om at dette system stensikkert har nogle snitflader at spille op imod, som er "nedslidte" (slash forældede), men det burde absolut ikke være et problem at kunne få det nye system til at fungere. At man skal vente på en ny release til Juli, tyder på at go-live perioden ikke har været tilstrækkeligt understøttet (mandskab til håndtering af work-arounds og Urgent Corrections), at idriftsættelse har været uden paralleldrift eller backup-system, og at enten kundens accept-test eller beta-periode har været stærkt mangelfuld.

Og det er IKKE normalt for offentlige IT projekter!
Det var det måske for 20 år siden, men ikke i nutiden.
Jeg tænker at de slet ikke har performance kvalificeret systemet, hvis de havde det ville de ikke være gået live med noget som er så fejlbehæftet

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 30. apr 2022, 12:03

Helt fundamentalt er problemet mangel på pålæggelse af ansvar på det ledende organ med karrieremæssige konsekvenser

Det er et helt fundamentalt problem i det private, offentlige og politiske virke
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kristian_J » 30. apr 2022, 12:30

I det offentlige fungere det sådan her.

Projektleder ansættes til et projekt med varighed på 2-3 år. Et halvt år før projektet afsluttes og evalueres skifter projektleder til ny stilling med bedre løn og titel baseret baseret på erfaring med det projekt for på den måde ikke at skulle stå til ansvar og evaluering.

Projektlederen ansættes så til en nyt og større projekt der tager 2-3 år. Et halvt år før projektet afsluttes og evalueres skifter projektleder til ny stilling med bedre løn og titel baseret baseret på erfaring med det projekt.

Gad vide hvorfor alle offentlige projekter sutter max røv? :what: :sladder: :???:

F U B A R
Platin Member
Platin Member

Indlæg af F U B A R » 30. apr 2022, 17:46

I private erhversliv havde de lige knapt holdt prøveperiode på de tre måneder og smidt for hårdt ud på hænder og fødder uden nogen form for noget på skrift for deres uduelighed
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben mm.
Geografisk sted: Ikast-Brande
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Tamamo » 30. apr 2022, 18:00

Kristian_J skrev:
30. apr 2022, 12:30
I det offentlige fungere det sådan her.

Projektleder ansættes til et projekt med varighed på 2-3 år. Et halvt år før projektet afsluttes og evalueres skifter projektleder til ny stilling med bedre løn og titel baseret baseret på erfaring med det projekt for på den måde ikke at skulle stå til ansvar og evaluering.

Projektlederen ansættes så til en nyt og større projekt der tager 2-3 år. Et halvt år før projektet afsluttes og evalueres skifter projektleder til ny stilling med bedre løn og titel baseret baseret på erfaring med det projekt.

Gad vide hvorfor alle offentlige projekter sutter max røv? :what: :sladder: :???:
Hvis firmaerne var interesserede i at projekterne skulle blive gode, så skulle de tilbyde nogle ordentlige lønforhøjelser. Det nytter ikke noget, at de tilbyder 5%, når konkurrenten tilbyder 10% og ansættelsesbonus.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kristian_J » 30. apr 2022, 19:42

F U B A R skrev:
30. apr 2022, 17:46
I private erhversliv havde de lige knapt holdt prøveperiode på de tre måneder og smidt for hårdt ud på hænder og fødder uden nogen form for noget på skrift for deres uduelighed
Som KMD eller Netcompany?

F U B A R
Platin Member
Platin Member

Indlæg af F U B A R » 30. apr 2022, 19:44

Bare i privat erhversliv