Nye krav til ammunition (luftgevær)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af kt8 » 13. nov 2007, 12:32

Jeg sidder lige og læser de nye krav til ammunition.

Jeg faldt over dette, måske nogen kan forklare det...

Der er kommet nye krav til luftbøsser, de skal skyde 200m/s istedet for 150m/s..men jeg kan ikke længere finde kravet om at kalibren skal være mindst 5,5mm, det må vel så også betyde at man må jage med kal. 4,5mm..så længe den går over 200m/s?

Det er ihvertfald sådan jeg tolker loven :;>-
Senest rettet af kt8 13. nov 2007, 13:21, rettet i alt 1 gang.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Nye krav til ammunition

Indlæg af CO » 13. nov 2007, 12:46

Se under billag 1:
§ 3, stk. 1, nr. 5

(Hvis drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter - mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek)
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Nye krav til ammunition

Indlæg af kt8 » 13. nov 2007, 13:05

ok..Det stod der ikke i det jagtblad jeg læste i :oops:

Det lyder igen lidt som om, hovsa, vi laver lige denne særlov for luft..Men drivmidlet i mine geværer er en fjeder, ikke luft, så derfor gælder reglen måske kun PCP skydere hvor drivmidlet er luft..hehe så vidt jeg kan se er F.eks. Co2 skydere undtaget, der nævnes jo kun skydere hvor "drivmidlet er luft" :twisted:

Og hvad skal vægten være på haglet >>_: man kan jo i praksis få alle geværer over 200m/s..vi fik en gamo tæt på 400m/s med et lille plastichagl, den skyder lige omkring 200m/s med et normalt hagl :neutral:
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Nye krav til ammunition

Indlæg af HePe » 13. nov 2007, 16:24

kt8 skrev:Og hvad skal vægten være på haglet >>_: man kan jo i praksis få alle geværer over 200m/s..vi fik en gamo tæt på 400m/s med et lille plastichagl, den skyder lige omkring 200m/s med et normalt hagl :neutral:
Er det så kompliceret?.. Et bud kunne være et NVF hagl i kaliber .22/5,52 mm (16 grains) i en luftskyder, der kan præstere en mundingshastighed på mindst 200 m/s med dette projektil.

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Nye krav til ammunition

Indlæg af kt8 » 14. nov 2007, 00:39

HePe skrev:
kt8 skrev:Og hvad skal vægten være på haglet >>_: man kan jo i praksis få alle geværer over 200m/s..vi fik en gamo tæt på 400m/s med et lille plastichagl, den skyder lige omkring 200m/s med et normalt hagl :neutral:
Er det så kompliceret?.. Et bud kunne være et NVF hagl i kaliber .22/5,52 mm (16 grains) i en luftskyder, der kan præstere en mundingshastighed på mindst 200 m/s med dette projektil.
Kompliceret >>_: ja hvis man ikke ved hvad man taler om, er det ofte bedst at lade være...Man kan let fordoble eller halvere hastigheden på et luftgevær udelukkende ved hjælp af tungere/lettere hagl..derfor er 200m/s et vidt begreb!..Dit "bud" kan jeg ikke bruge til noget, da du ikke skriver loven...

NVF eller JSB-hagl som de hedder alle andre steder end herinde, ligger desuden i den middeltunge ende af skalaen, og vil uden problemer kunne nedlægge en hare med 200m/s..men i DK kræver det en jagtriffel..Vores vildt er åbenbart mere skudstærkt end i resten verden!

Så længe der ikke er nænvt nogen vægt eller anslagsenergi, er loven ubrugelig, ligesom dem der fandt på den! ::-;<
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Nye krav til ammunition

Indlæg af HePe » 14. nov 2007, 07:34

kt8 skrev:Kompliceret >>_: ja hvis man ikke ved hvad man taler om, er det ofte bedst at lade være... Man kan let fordoble eller halvere hastigheden på et luftgevær udelukkende ved hjælp af tungere/lettere hagl..derfor er 200m/s et vidt begreb!..Dit "bud" kan jeg ikke bruge til noget, da du ikke skriver loven...

Så længe der ikke er nænvt nogen vægt eller anslagsenergi, er loven ubrugelig, ligesom dem der fandt på den!
Bekendtgørelse nr 1010 af 09/08/2007 om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. skrev:§ 1, stk. 5: I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

§ 3, stk. 1, nr. 5): Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.

Bilag 1 - eksempler på, hvilke riffelkalibre der må anvendes til jagt på og regulering af de enkelte vildtarter:
§ 3, stk. 1, nr. 5: (Hvis drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter - mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek):
Ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle, stære.
Hvad er dét, der gør disse bestemmelser ubrugelige >>_: ..

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af Refraktorius » 14. nov 2007, 09:49

Jeg tror det er argumentet om, at hvis man putter en flamingokugle i, kommer den over 200 m/s fra hvad som helst, men er ikke jagtegnet.


Det rejser så så det gode gamle dilemma om hvor meget Nanny-state man ønsker. Hvis man har behov for staten til at fortælle sig, at der underforstået menes "med almindelig forekommende ammunition..."
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af kt8 » 14. nov 2007, 12:03

Refraktorius skrev:Jeg tror det er argumentet om, at hvis man putter en flamingokugle i, kommer den over 200 m/s fra hvad som helst, men er ikke jagtegnet.


Det rejser så så det gode gamle dilemma om hvor meget Nanny-state man ønsker. Hvis man har behov for staten til at fortælle sig, at der underforstået menes "med almindelig forekommende ammunition..."
<;> endelig 1 der forstod budskabet...

Men I UK, hvor deres Nanny-state er lidt bedre uddannet, ved man godt hvad anslagsenergi er...

Men jeg glæder mig til at se hvordan den kommende lov kommer til at se ud, jeg tror at grænsen kommer til at ligge på 200m/s i 5,5..så er den "beregnet til jagt" og dermed "uhyggelig farlig"...og kommer sikkert til at kræve våbentilladelse.

Jeg må lige ha bestilt en æske Daesung hagl :neutral:
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af Mapzter » 14. nov 2007, 12:51

kt8 skrev: Men I UK, hvor deres Nanny-state er lidt bedre uddannet, ved man godt hvad anslagsenergi er...
Det bruger man jo også andre steder i lovgivningen om jagt, så det kan da undre en noget at det ikke er ensrettet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 423
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af Leadbyte » 14. nov 2007, 17:14

Et af problemerne med en sådan ensretning er nok, at hvis man begynder at kikke de regler efter i sømmene, så må man enten erkende at danske kaniner ikke er 4-5 gange så skudstærke som engelske kaniner (og dermed ændre grænserne så man effektiv tillader jagt på disse med luftgeværer i 40 joule klassen) eller også får vi i danmark den tvivlsomme ære af at have verdens mest skudstærke duer :neutral:

Leadbyte.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af HePe » 14. nov 2007, 17:25

Mapzter skrev:
kt8 skrev: Men I UK, hvor deres Nanny-state er lidt bedre uddannet, ved man godt hvad anslagsenergi er...
Det bruger man jo også andre steder i lovgivningen om jagt, så det kan da undre en noget at det ikke er ensrettet.
Ovenfor har jeg blot som eksempel nævnt bestemmelsen for Klasse 5-arterne (ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær). Bekendtgørelsen forbyder jo ikke anvendelse af et kraftig luftvåben til jagt på andre arter, hvis våbnet udover krav til projektil mindst 5,5 mm i diameter opfylder kravene til anslagsenergi, f.eks.
  • Klasse 4-arterne (husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder, sølvmåge, sildemåge og svartbag), hvor kravet er anslagsenergi ved munding (E0) mindst 150J.
  • Klasse 3-arterne (ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre og skarv), hvor kravet er anslagsenergi ved 100 m fra munding (E100) mindst 200 J.
Se hele bekendtgørelsen her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13103" target="_blank

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af kt8 » 14. nov 2007, 20:42

Det er sikkert de færreste i DK, der vil bruge +20000kr. for at få en luftskyder, der er kraftig nok til at skyde klasse 4 og 3 arter med de danske regler, når man kan købe en jagtriffel, der er MEGET kraftigere for en brøkdel.

I USA skyder de gerne vaskebjørne med en Gamo CFX, den rammer vel ca. med 20 joule ved mundingen, skulle virke fint med et velplaceret skud, men i DK kræver det 100Joule på 100 meters afstand, altså mindst en .22 magnum :;_=) igen OVERKILL >>::/

Jeg vil vove at påstå, at man fuldstændig forsvarligt kan nedlægge alle klasse 4 arterne med et 5,5 luftgevær med NVF-hagl med 200m/s.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af HePe » 14. nov 2007, 21:31

kt8 skrev:I USA skyder de gerne vaskebjørne med en Gamo CFX, den rammer vel ca. med 20 joule ved mundingen, skulle virke fint med et velplaceret skud..
Kan det skyldes, at man måske visse steder i USA ikke har en jagtlovgivning >>_: ..

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af kt8 » 14. nov 2007, 22:07

Det skyldes nok at de ved mere om jagt end dem der laver lovene i DK ;-)
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af HePe » 14. nov 2007, 22:14

kt8 skrev:Det skyldes nok at de ved mere om jagt end dem der laver lovene i DK ;-)
Eller måske er det skydevåben, de ved mere om?.. ;-)

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af Cygnus X » 14. nov 2007, 23:14

fokus i staterne er nok mere på krudtvåben end luft....

hvade jeg har kunen finde går deres regler mere på kaliber end på drivmidlet eller energien i våbnet

men jeg syntes det er underligt at den danske jagtlov ikke skriver energi for luftvåbet samt en mindste kaliber.....en plastic stump er som sagt nem at få over 300 m/s, men knabt så egnet som et blyhagl.... :???:
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af Cygnus X » 14. nov 2007, 23:18

Cygnus X skrev:fokus i staterne er nok mere på krudtvåben end luft....

hvade jeg har kunen finde går deres regler mere på kaliber end på drivmidlet eller energien i våbnet

men jeg syntes det er underligt at den danske jagtlov ikke skriver energi for luftvåbet samt en mindste kaliber.....en plastic stump er som sagt nem at få over 300 m/s, men knabt så egnet som et blyhagl.... :???:
jeg har efterhånden skudt mange af dyrene fra både klasse 3 og 4, herovre....med en 33 fpe (43 joule) luftriffel....hvad klasse er vildtsvin i :twisted: \. ?
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af HePe » 14. nov 2007, 23:27

Cygnus X skrev:fokus i staterne er nok mere på krudtvåben end luft....
hvade jeg har kunen finde går deres regler mere på kaliber end på drivmidlet eller energien i våbnet

jeg har efterhånden skudt mange af dyrene fra både klasse 3 og 4, herovre....med en 33 fpe (43 joule) luftriffel..
Hvilken kaliber/projektilvægt og mundingshastighed er der tale om?

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af Cygnus X » 15. nov 2007, 16:18

HePe skrev:Hvilken kaliber/projektilvægt og mundingshastighed er der tale om?
for det meste har jeg brugt 5.5mm 16 grain, 290 m/s (inklusiv til ræv og vildtsvin)

til egern bruger jeg sjældent mere end 16 grain, og 170 m/s giver gennemskud hver gang
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
CarstenV
Banned
Banned
Indlæg: 683
Tilmeldt: 2. jul 2007, 15:43
Geografisk sted: Kbh

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af CarstenV » 23. nov 2009, 14:17

Interessant nogle gange at læse de gamle indlæg som er herinde fra dengang før man blev medlem.Hvornår startede det hele egentlig herinde på Nordisk Forum.
Nikko Sterling Gold Crown Airking 4.5-14x50 AO mil-dot
Hatsan AT44-W 10 Skuds PCP 5.5mm.
Hatsan AT44-PA PUMP-ACTION 10 Skuds PCP 5.5mm.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Nye krav til ammunition (luftgevær)

Indlæg af Caspian1911 » 23. nov 2009, 14:30

Lycon er indmeldt januar 2004, så jeg tror godt du kan regne med, det er deromkring NVF er startet.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar