Knivlov andre steder i Europa?
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Knivlov andre steder i Europa?
Jeg skal lige om lidt til Island hvor der bliver en del camping og vandring. Her planlægger jeg at have to forholdsvist store knive med. Ligesom jeg fysik har på vandretture i Danmark.
Men så kom jeg til at tænke på om det egentlig er lovligt. Jeg kender jo ikke lovgivningen på Island. Og hvordan hulen finder jeg ud af det?
Og hvordan er det med knive og knivlov i andre lande i Europa? Fx Sverige, Norge, Tyskland?
Men så kom jeg til at tænke på om det egentlig er lovligt. Jeg kender jo ikke lovgivningen på Island. Og hvordan hulen finder jeg ud af det?
Og hvordan er det med knive og knivlov i andre lande i Europa? Fx Sverige, Norge, Tyskland?
- Niisa
- Silver Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: københavn
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 11 times
Re: Knivlov andre steder i Europa?
Giv deres ambassade et ring 

Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Den islandske ambassade i Danmark?
Eller mener du den danske ambassade på Island?
Det vil jeg da prøve, men min erfaring fra tidligere, hvor jeg har kontaktet danske ambassader i andre lande angående spørgsmål vedrørende lovgivning, så har de altid henvist til det lokale politi eller lign. Og det lokale politi har så bare henvist til et eller andet officielt sted, hvor man kan læse loven, hvilket ikke er særligt brugbart - særligt hvis man ikke taler det lokale sprog.
Derfor håbede jeg på nogen med erfaring eller lokal kendskab om emnet.
Eller mener du den danske ambassade på Island?
Det vil jeg da prøve, men min erfaring fra tidligere, hvor jeg har kontaktet danske ambassader i andre lande angående spørgsmål vedrørende lovgivning, så har de altid henvist til det lokale politi eller lign. Og det lokale politi har så bare henvist til et eller andet officielt sted, hvor man kan læse loven, hvilket ikke er særligt brugbart - særligt hvis man ikke taler det lokale sprog.
Derfor håbede jeg på nogen med erfaring eller lokal kendskab om emnet.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Lidt hurtig søgning på nettet afslører, at den islandske knivlov ligner den danske. Den kan findes her (på islandsk) https://www.althingi.is/lagas/134/1998016.html. – idet det er Kapitel V artikel 30, der er relevant.
Ved hjælp af Google Translate fås den indsatte tekst nedenfor.
Samlet set er synes kriterierne for bæring af kniv at være nogenlunde som i Danmark. Aldrig offentligt og kun når der er naturligt.
Grænsen for klingens længde er 12 cm – og der ses kun at være hjemmel til længere knive såfremt det er til husholdning eller professionel brug. Der synes således ikke som i Danmark at være en lempelse når det gælder sport, friluftsliv m.v.
Der er i oversættelsen nogle uklarheder i pkt. b. Min tolkning er, at der her er tale om et generelt forbud mod ”særligt farlige knive” som f.eks. springknive, fjederknive (”assisted opening”), stikvåben m.v.
Udover den islandske våbenlov har IATA Travel Center også en vejledning vedr. indførsel i Island: https://www.iatatravelcentre.com/IS-Ice ... etails.htm
Oscar123
Ved hjælp af Google Translate fås den indsatte tekst nedenfor.
Samlet set er synes kriterierne for bæring af kniv at være nogenlunde som i Danmark. Aldrig offentligt og kun når der er naturligt.
Grænsen for klingens længde er 12 cm – og der ses kun at være hjemmel til længere knive såfremt det er til husholdning eller professionel brug. Der synes således ikke som i Danmark at være en lempelse når det gælder sport, friluftsliv m.v.
Der er i oversættelsen nogle uklarheder i pkt. b. Min tolkning er, at der her er tale om et generelt forbud mod ”særligt farlige knive” som f.eks. springknive, fjederknive (”assisted opening”), stikvåben m.v.
Kapitel V. Håndtering af andre våben.
Artikel 30 Det er forbudt at bære våben offentligt. Skarpe våben må medbringes, hvor det kan anses for normalt og naturligt, såsom ved arbejde eller fiskeri eller i andre tilfælde, hvor der ikke er nogen fare involveret.
2. Det er forbudt at importere, producere, erhverve eller have i din besiddelse:
a. Skarpe våben, hvis klingen er længere end 12 cm, forudsat at den ikke er beregnet til husholdningsbrug eller professionel brug,
b. Springknive, fjederknive, skæreknive, dolke, stikvåben eller ethvert andet sådant våben, [..?]
c. haglgeværer, knojern, pigkøller, camouflagestave ("expandable batons"), ikke-sportskøller eller andre sådanne våben, samt elektriske våben,
d. sværd, som er en kombination af slag- og skarpe våben,
e. kastestjerne, kastekniv eller lignende våben,
f. armbrøst, langbue, slangebøsse eller andet sådant våben, samt pilespids. Dette gælder dog ikke buer beregnet til øvelser eller konkurrencer i bueskydning.
Forbuddet i 2. pkt. kan fraviges. med tilladelse fra Rigspolitichefen, hvis et våben har en samlerværdi eller særlige grunde anbefales.
Udover politiet er det ikke tilladt at indføre til landet, fremstille eller erhverve håndjern og fodlænker af metal eller andet materiale. [Det samme gælder for sprøjtevåben, såsom gasvåben og tåregasvåben.]
Artikel 31 Pilbuer med en trækkraft på over 7 kg eller skarpe pile må ikke sælges eller leveres til børn under 16 år.
Udover den islandske våbenlov har IATA Travel Center også en vejledning vedr. indførsel i Island: https://www.iatatravelcentre.com/IS-Ice ... etails.htm

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Narh, det er ret fornuftigt at de ikke vil have brugt rideudstyr ind. De er hyper protektionistiske omkring deres hestehold, hvilket giver god mening, da det vil være et helvede at behandle hele bestanden, for smitsomme sygdomme, når de løber frit. Du får heller ikke en hest ind. Heller ikke en islænder opdrættet i Island.
Snus, tjaeh...
Snus, tjaeh...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2984 times
- Been thanked: 377 times
Svensk jæger idømt bøde på 21.000 kr for kniv i bæltet i egen bil, mens han kørte sønnen til idræt. Jægeren har anket.
https://samnytt.se/jagare-hade-jaktkniv ... la-21-000/
https://samnytt.se/jagare-hade-jaktkniv ... la-21-000/
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 25 times
Hvordan vil du skrive en lov der gør forskel mellem jægere og røvhuller? Det er enten alle eller ingen.
Havde han ikke haft den på sin bælt, men i bagagerum, hvordan havde det set ud detover?
Havde han ikke haft den på sin bælt, men i bagagerum, hvordan havde det set ud detover?
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Kriminel = ingen kniv.
Lovlydig borger = kniv OK.
Det giver naturligvis et A og B samfund, men det har vi reelt allerede.
Lovlydig borger = kniv OK.
Det giver naturligvis et A og B samfund, men det har vi reelt allerede.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Helt vildt! Dommen er anket, og her bør han få al den støtte, han har brug for fra det svenske jægerforbund.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: 3700
- Been thanked: 3 times
Spøjst! Da Danmark ændrede loven, så de lås bare knive blev ulovlige, var jeg inde i en jagtbutik i Ystad (SE) og se på en lille hverdagskniv.
Da jeg nævnte dette for ekspedienten og en kunde, der var tilstede i butikken, grinte de og kaldte Danmark, For Forbuds Danmark,
men der er selvfølgelig løbet meget Blå Pripps igennem siden da.
Da jeg nævnte dette for ekspedienten og en kunde, der var tilstede i butikken, grinte de og kaldte Danmark, For Forbuds Danmark,
men der er selvfølgelig løbet meget Blå Pripps igennem siden da.

-
- Gold Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Man må heller ikke indføre brugt fiskegrej medmindre det er blevet steriliseret af en autoriseret dyrelæge (med certifikat), ej heller jord i nogen form, heller ikke under vandrestøvler eller waders støvler - så ja de passer på deres natur og vil ikke have nogen former for fremmede biomasse ind hvis de overhovedet kan undgå det.