Nogen der har kendskab til de såkaldte "embedsmandskårder" ? vil gerne have lidt mere facts!

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Nogen der har kendskab til de såkaldte "embedsmandskårder" ? vil gerne have lidt mere facts!

Indlæg af Ebbe » 14. jun 2022, 21:15

Hej i vores blankvåben forum.
Er der nogen der har kendskab til de såkaldte "embedsmandskårder" ?
Har et fint eksemplar stående, men ville gerne have lidt mere facts end det jeg har kunnet finde på nettet og div. andre søgninger.

Vedhæfter billede af parerpladen med diverse rigsvåben.
Har fundet en artikel på bib., hvor den er afbildet i præcis samme udformning med perlemorskæfte osv.
Her står at det er en "tidlig dansk og typisk fransk inspireret embedsmandskårde"

Men herefter hober spørgsmålene jo op:
Hvilke embedsmænd bar netop denne kårde - Hvem er Sværdfeger . hvornår er den ca. fremstillet osv.

Hører gerne fra jer derude, der har bedre indsigt og mere info om disse embedsmandskårder end jeg har kunnet fremtrylle.
Vedhæftede filer
embedsmandskårde_01.jpg

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Embedsmandskårde

Indlæg af Ebbe » 14. jun 2022, 21:26

Sender lige et billede mere - for helhedens skyld.
Vedhæftede filer
emb_kårde_02.jpg

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Embedsmandskårde

Indlæg af Agamemnon » 14. jun 2022, 21:28

Jeg skal lige bede dig om at rette din overskrift, så de øvrige brugere kan se hvad hensigten er med dit indlæg.


Læs evt. Nedenstående vejledning:

viewtopic.php?f=21&t=23913#p231061

Så behøver vi ikke gætte os til hvad du mener.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Embedsmandskårde

Indlæg af Ebbe » 14. jun 2022, 23:33

Hej Agamemnon
Kunne du måske være lidt mere konkret i din anke over min overskrift (Embedsmandskårde) i stedet for at henvise til en (sikkert fin og velment vejledning) Det ville da være fint, hvis du bare havde kommet med et lille venligt fif - til min åbentbare - helt hen i vejret overskrift.
Jeg mener jo stadig det handler om " Embedsmandskårder", og efterfølgende foldet ud i min beskrivelse.

Nå sådan kan vi jo se forskelligt på samme sag, men jeg har lavet mit indlæg efter bedste evne - så beklager, hvis det ikke er til at forstå og reflektere på, men jeg lytter gerne til vise ord.

mange hilser og tak for info.

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 879
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 380 times
Been thanked: 30 times

Re: Nogen der har kendskab til de såkaldte "embedsmandskårder" ? vil gerne have lidt mere facts!

Indlæg af Castle » 15. jun 2022, 04:55

Som AGA henviser til:
viewtopic.php?f=21&t=23913#p231061
Overskriften:
Pak så meget information ind i den som muligt.

X
Emne justeret
X
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Nogen der har kendskab til de såkaldte "embedsmandskårder" ? vil gerne have lidt mere facts!

Indlæg af Ølgaard » 15. jun 2022, 07:56

Embedsmandkårde, er en lidt lang historie, med mange "privat" modeller, de fleste plejer at være stemplet under skæftepladen med fremstiller, som feks. Fyrwald - Herazhek - Herazhek & Søn - Magasin Du Nord, og enten København eller Kjøbenhavn.

På nogle er klingen købt i udlandet og resten lavet i DK, jeg har set 3 så godt som ens men lavet af 3 forskellige.

Enkelte jeg har haft var stemplet på øverste skede beslag, med Herazhek & Søn.

:razz: :razz:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Embedsmandskårde

Indlæg af Kenned » 15. jun 2022, 09:03

Ebbe skrev:
14. jun 2022, 23:33
Hej Agamemnon
Kunne du måske være lidt mere konkret i din anke over min overskrift (Embedsmandskårde) i stedet for at henvise til en (sikkert fin og velment vejledning) Det ville da være fint, hvis du bare havde kommet med et lille venligt fif - til min åbentbare - helt hen i vejret overskrift.
Jeg mener jo stadig det handler om " Embedsmandskårder", og efterfølgende foldet ud i min beskrivelse.

Nå sådan kan vi jo se forskelligt på samme sag, men jeg har lavet mit indlæg efter bedste evne - så beklager, hvis det ikke er til at forstå og reflektere på, men jeg lytter gerne til vise ord.

mange hilser og tak for info.
Nu skal din tråd ikke forplumres af det, men der er adskillige tusinde brugere herinde, så derfor giver det mening at man på overskriften kan se om en person søger oplysninger eller fx fortæller en masse om emnet.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Embedsmandskårde

Indlæg af Agamemnon » 15. jun 2022, 10:44

Ebbe skrev:
14. jun 2022, 23:33
Hej Agamemnon
Kunne du måske være lidt mere konkret i din anke over min overskrift (Embedsmandskårde) i stedet for at henvise til en (sikkert fin og velment vejledning) Det ville da være fint, hvis du bare havde kommet med et lille venligt fif - til min åbentbare - helt hen i vejret overskrift.
Jeg mener jo stadig det handler om " Embedsmandskårder", og efterfølgende foldet ud i min beskrivelse.

Nå sådan kan vi jo se forskelligt på samme sag, men jeg har lavet mit indlæg efter bedste evne - så beklager, hvis det ikke er til at forstå og reflektere på, men jeg lytter gerne til vise ord.

mange hilser og tak for info.
Nu har "Castle" været så hjælpsom at ændre din overskrift, så det fremgår mere klart, hvad formålet med din post er.

Pointen med overskriften er netop at de øvrige brugere IKKE behøver at klikke på dit indlæg, for at kunne se hvad det handler om. Så at du "folder det ud" i dit indlæg er helt efter bogen... Men det er bare ikke tilstrækkeligt informativt.

Hvis vi ser på din oprindelige overskrift "Embedsmandskårde", så kan den betyde et hav af ting, herunder:

"Jeg har en Embedsmandskårde til salg."

"Jeg vil gerne købe en Embedsmandskårde."

"Er der nogen der ved hvad en Embedsmandskårde er?"

"Se... Jeg har fundet en Embedsmandskårde på loftet. Er den ikke fed?"

"Kræver en Embedsmandskårde blankvåbentilladelse?"

"Ved I tilfældigvis hvad en Embedsmandskårde er værd?"

"Jeg overvejer en karriere som sabelsluger. Er en Embedsmandskårde et godt sted at starte?"

"Embedsmandskårde" kan således dække over et væld af forskelligt indhold.

At lave en præcis overskrift er både til gavn for dig selv og de øvrige, tusindvis af medlemmer på NVF. Men opgaven er DIN.

Moderatorgruppen lægger rigtigt meget tid i at gøre NVF til ét af landets mest ordentlige og velregulerede fora. Dette vel at mærke ulønnet og udfra en oprigtig interesse for jagt, skydning og våben.

Så når vi lejlighedsvis beder brugerne om at hjælpe til med at højne kvaliteten, ved at rette indlæg til, så har vi en forventning om at dette sker.

Vi gør det, som sagt, ikke for at genere jer, men for at alle får mest muligt ud af NVF.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nogen der har kendskab til de såkaldte "embedsmandskårder" ? vil gerne have lidt mere facts!

Indlæg af Ebbe » 15. jun 2022, 11:23

Tak for info - ser på det.

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nogen der har kendskab til de såkaldte "embedsmandskårder" ? vil gerne have lidt mere facts!

Indlæg af Ebbe » 19. jun 2022, 22:10

Hej Ølgård
Tak for svar.
Ja der er efterhånden gået op for mig, at området med kårder, er noget af en broget forestilling.
Den aktuelle embedsmandskårde skulle efter alle informationer være "tidlig" Dansk, hvad det så betyder, men fransk inspireret.
I min søgen efter stempler mv. kan jeg konstaterer, at knappen i toppen af skæftet er nittet, så jeg er indtil videre, lidt tilbageholden med at adskille dette.
Det eneste jeg kan finde, er et stempel på klingen, placeret helt oppe under parerpladen, så det næsten ikke er til at se, men det forestiller sandsynligvis symbolet for en kongekrone med 5 spidser.
Men ellers en utrolig smuk og velholdt kårde.

mvh.
Ebbe

Ebbe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. mar 2016, 10:08
Interesser: Jagt og jagtvåben
Geografisk sted: Roskilde
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nogen der har kendskab til de såkaldte "embedsmandskårder" ? vil gerne have lidt mere facts!

Indlæg af Ebbe » 4. aug 2022, 00:41

Hej igen angående embedsmandskårder.


Det er tilsyneladende en svær opgave at identificere en såkaldt "Embedsmandskårde".
Hat søgt våbenhistoriske årbøger på nettet og fået tilsendt et pat kopier af disse skrifter, og opnået at se den aktuelle kårde afbildet (eksakt samme udgave) men kun med teksten "Tidlig dansk, typisk fransk inspireret embedsmandskårde", hvilket jo ikke giver megen afklaring på hvornår - hvem bar den - hvem er sværdfeger - osv.

Så har jeg lånt det store værk af Kay S. Nielsen - Danske blankvåben, en i øvrigt rigtig fin og vel dokumenteret gennemgang af blankvåben gennem tiderne.
Det gjorde mig desværre hverken klogerer på min søgen om oplysninger på den aktuelle embedsmandskårde, da emnet stort ikke er indeholdt værket (uvist af hvilken grund) - og jeg blev heller ikke klogere på mine studier af officerskårderne model 1836-1837, da de er meget "tyndt" behandlet.
Nå det er et fint opslagsværk med en kronologisk oversigt af "næsten alle danske blankvåben".

Jeg har i mange år beskæftiget mig med renovering af jagtvåben og det er forbavsende så stor forskel der er på den dokumentation der er til rådighed på f.eks. gamle jagtvåben og så gamle blankvåben.
Mht. jagtvåben er der i stor udstrækning beskrivelser og anden dokumentation f.eks. tegninger af de aktuelle dele og ikke mindst beskrivelser af adskillelse og samling, reservedelslister mv.

Noget lignende findes åbenbart ikke på blankvåbenområdet, og det er så bare den virkelighed man må leve med.

Men hvor får vi så den viden og indsigt vi søger, når man som jeg står med en kårde, jeg ikke kan finde ud af at adskille, fordi der under skæftet gemmer sig nogle for mig vitale informationer, og fordi der er indtil flere bud på problemet, men ingen af dem fungerer.

For at gøre en lang historie kort, så er det mit håb at dette forum - via dets medlemmer - der naturligvis rummer en bred viden om våben, men og det er vigtigt, at det enkelte medlem melder ud, når netop hans/hendes viden efterspørges.

Hilsen Ebbe

Besvar