Overdragelse af haglgevær og afmeldelse?
-
- Bronze Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: kbh vestegn
- Geografisk sted: kbh vestegn
- Has thanked: 1 time
Overdragelse af haglgevær og afmeldelse?
Hej til verdens mest altvidende forum
Jeg har solgt et haglgevær som jeg havde på en SKV 2 tilladelse til en som har jagttegn.
Da jeg i sin tid købte det skulle det registreres inden for 8 dage, men hvor skal jeg
afmelder har søgt på politiets hjemmeside men kan ikke finde noget om det.
Jeg har selvfølgelig kopi af købers jagttegn samt billede id.
Med Højagtelse
Coco
Jeg har solgt et haglgevær som jeg havde på en SKV 2 tilladelse til en som har jagttegn.
Da jeg i sin tid købte det skulle det registreres inden for 8 dage, men hvor skal jeg
afmelder har søgt på politiets hjemmeside men kan ikke finde noget om det.
Jeg har selvfølgelig kopi af købers jagttegn samt billede id.
Med Højagtelse
Coco
Senest rettet af Lycon 9. jul 2022, 19:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
Re: overdragelse af haglgevær
Køber af din skyder har PLIGT til at anmelde indenfor mener jeg 14 dage år han formentlig skal have den på jagttegn
Men husk at beskytte dig selv ang dokumentation
Desværre er det sådan at man selv i mange tilfælde skal lave reverse bevisførelse
Better safe than sorry
Mvh
Desværre er det sådan at man selv i mange tilfælde skal lave reverse bevisførelse
Better safe than sorry
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Overdragelse af haglgevær og afmeldelse?
Køber skal anmelde inden 8 dage (det er det samme om det er jagttegn eller SKV).
Du skal ikke gøre noget, ud over at sikre dig ID og jagttegn fra køber, som du også har gjort.
Du skal ikke gøre noget, ud over at sikre dig ID og jagttegn fra køber, som du også har gjort.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Platin Member
Lidt rusten
Men hvad vores ven skrev
Beskyt dig selv
Men hvad vores ven skrev
Beskyt dig selv
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Re: overdragelse af haglgevær
Og systemet virker ikke.F U B A R skrev: ↑9. jul 2022, 19:44Køber af din skyder har PLIGT til at anmelde indenfor mener jeg 14 dage år han formentlig skal have den på jagttegn
Better safe than sorry
Mvh
Jeg har solgt flere geværer - set køber registrere, men PAC mener stadig de er registreret hos mig

Ved faktisk ikke hvad jeg skal stille op. Men jegchar set jagttegn og id på købere. Og har tilmed set at de har registreret. Så jeg mener at have gjort mit.
-
- Platin Member
Al dokumentation overhovedet skal du beholde
Og ja i papirform
Mange år frem
Og ja i papirform
Mange år frem
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- FrederikF
- Platin Member
Hmm, jeg er egentlig lidt i tvivl om hvad jeg må beholde af oplysninger om køber af et gevær. Jeg har set jagttegn og ID.
Men er det egentlig ok at jeg beholder oplysningerne om ny ejer (har billede af jagttegn, der er både cprnr osv).
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Der står mig bekendt ingen steder du skal
gemmekopi af folks privat papir, og det kan
du reelt ikke grundet gpdr.
Der skrives mange steder man er pligtig til at se gyldig
jagttegn samt anden bevis køre kort olg den
dokumentere personen er den som han siger og
står på jagttegn..(kunne ikke lige finde selve lovteksten)
Og ved rifler og pistoler skal man også se gyldig
Våbentilladelse…
Våbentilladelse…
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt både med riffel og hagl
- Geografisk sted: Midt/vestjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 18 times
Han må da i hvert fald stole på du ikke misbruger de informationer

De sidste jeg har købt, har jeg sendt kvitteringsmailen fra PAC registering videre til sælger. Det burde indeholde de ting der skal bruges ved tvivl, samt den er søgbar i sælgeren mail.
/Brian
- FrederikF
- Platin Member
Enig, mener faktisk ikke man skal gemme oplysninger, men sim du skriver, kontrollere at handlen foregår på et lovmæssigt korrekt grundlag.FBN skrev: ↑9. jul 2022, 21:02Der står mig bekendt ingen steder du skal
Våbentilladelse…
-
- Silver Member
- Interesser: Skiveskydning og langdistance
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 44 times
Da jeg for et par siden købte et 5,5mm luftgevær, som jo kræver jagttegn og ejerskifte, gjorde vi følgende ved handlen.
Sælger så mit jagttegn og kørekort.
Så gik vi på politiets hjemmeside og udfyldte det der nu skulle udfyldes.
Så lavede vi en "købsaftale" i stil med en ved køb af bil, hvor der stod hvad jeg havde købt, inkl tilbehør osv. Så skrev vi begge under på to stk og fik en hver.
Et stykke tid efter fik jeg så papirene fra politiet, jeg har aldrig hørt mere fra sælger, så mon ikke den er blevet afmeldt korrekt fra ham.
Ellers tænker jeg han havde kontaktet mig så vi kunne få det ført til ende.
Hvis jeg skulle sælge mit luftgevær eller glatløbede haglgevær, så ville jeg forlange at vi gennemførte "omregistrering" inden køber forlod min bopæl. Så er man fri for at folk skal huske at gøre det når de kommer hjem. Folk bliver tit glemsomme og/eller dovne når først handlen er overstået.
Så lavede vi en "købsaftale" i stil med en ved køb af bil, hvor der stod hvad jeg havde købt, inkl tilbehør osv. Så skrev vi begge under på to stk og fik en hver.
Et stykke tid efter fik jeg så papirene fra politiet, jeg har aldrig hørt mere fra sælger, så mon ikke den er blevet afmeldt korrekt fra ham.
Hvis jeg skulle sælge mit luftgevær eller glatløbede haglgevær, så ville jeg forlange at vi gennemførte "omregistrering" inden køber forlod min bopæl. Så er man fri for at folk skal huske at gøre det når de kommer hjem. Folk bliver tit glemsomme og/eller dovne når først handlen er overstået.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26
- FrederikF
- Platin Member
Sælger kan ikke afmelde, eller “afregistrere”. Faktisk finder man først ud af at våbnene fortsat er registreret hos en hvis man søger aktindsigt, man kan ikke bare sådan lige få oplyst hvad man er registreret for.Lars M skrev: ↑10. jul 2022, 10:18Da jeg for et par siden købte et 5,5mm luftgevær, som jo kræver jagttegn og ejerskifte, gjorde vi følgende ved handlen.
Det er faktusk sådan lidt “Anders And”.
Egentlig er det ikke noget at sige til det.
Et jagtgevær kan registreres på 1000 måder. Systemet ser ikke ud til at kunne gøre et våben unikt. Altså hvis jeg søger om tilladelse til et haglgevær, så finder “systemet” ikke ud af at det er det samme som det har registreret hos en anden i forvejen.
Det er i hvert fald min oplevelse ved samtlige! Handler jeg har lavet de sidste år.
Mvh Frederik
-
- Silver Member
- Interesser: Skiveskydning og langdistance
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 44 times
Nu er det et stykke tid sidenFrederikF skrev: ↑10. jul 2022, 11:13Sælger kan ikke afmelde, eller “afregistrere”. Faktisk finder man først ud af at våbnene fortsat er registreret hos en hvis man søger aktindsigt, man kan ikke bare sådan lige få oplyst hvad man er registreret for.Lars M skrev: ↑10. jul 2022, 10:18Da jeg for et par siden købte et 5,5mm luftgevær, som jo kræver jagttegn og ejerskifte, gjorde vi følgende ved handlen.
Det er faktusk sådan lidt “Anders And”.
Egentlig er det ikke noget at sige til det.
Et jagtgevær kan registreres på 1000 måder. Systemet ser ikke ud til at kunne gøre et våben unikt. Altså hvis jeg søger om tilladelse til et haglgevær, så finder “systemet” ikke ud af at det er det samme som det har registreret hos en anden i forvejen.
Det er i hvert fald min oplevelse ved samtlige! Handler jeg har lavet de sidste år.
Mvh Frederik
Det jeg mente var, at han så mig udfylde og indsende min registrering. Mindes også at vi brugte noget fra hans tilladelse undervejs. Måske at han var sælger eller journalnr.
Min pointe var nu også mest, at man må forsøge at gøre mest muligt selv for at det "kører efter loven"
Dermed ikke sagt at det så afskriver køber for at sørge for der er styr på tingene
O/U 12/76
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Read my lips: Dokumentation, dokumentation, dokumentation !
Sidst jeg købte et haglgevær privat, forlangte sælgeren at vi gennemførte registreringen med mig som ny ejer før jeg fik haglgeværet. Det var helt i orden, det gjorde vi så, og jeg glemte alt om sagen.
Næsten et år efter gik jeg og ryddede op i mine tilladelser og registreringer, og kunne ikke finde registreringen på dette gevær. Heldigvis fandt jeg en "kvitteringsmail" fra PAC som beviste at geværet var registreret. PAC mente at de havde sendt mig registreringen, men sendte mig alligevel én. Jeg havde været fucked hvis jeg ikke havde haft den kvitteringsmail. Hvis jeg skal sælge et haglgevær nogen sinde, vil jeg helt bestemt kræve en kopi af den kvitteringsmail tilsendt fra køberen.
Hvis der står CPR nummer på, må køberen printe mailen, slette CPR nummeret og sende mig et billede af printet. Bortset fra det vil jeg blæse på GDPR reglerne her. Politiet har ikke styr på en skid hvad registrering angår, men dommen for ulovlig våbenbesiddelse er fanatisk, og du får ingen hjælp af politiet. Derfor er du nødt til selv at have al dokumentation på alt, der er ingen vej uden om.
Sidst jeg købte et haglgevær privat, forlangte sælgeren at vi gennemførte registreringen med mig som ny ejer før jeg fik haglgeværet. Det var helt i orden, det gjorde vi så, og jeg glemte alt om sagen.
Næsten et år efter gik jeg og ryddede op i mine tilladelser og registreringer, og kunne ikke finde registreringen på dette gevær. Heldigvis fandt jeg en "kvitteringsmail" fra PAC som beviste at geværet var registreret. PAC mente at de havde sendt mig registreringen, men sendte mig alligevel én. Jeg havde været fucked hvis jeg ikke havde haft den kvitteringsmail. Hvis jeg skal sælge et haglgevær nogen sinde, vil jeg helt bestemt kræve en kopi af den kvitteringsmail tilsendt fra køberen.
Hvis der står CPR nummer på, må køberen printe mailen, slette CPR nummeret og sende mig et billede af printet. Bortset fra det vil jeg blæse på GDPR reglerne her. Politiet har ikke styr på en skid hvad registrering angår, men dommen for ulovlig våbenbesiddelse er fanatisk, og du får ingen hjælp af politiet. Derfor er du nødt til selv at have al dokumentation på alt, der er ingen vej uden om.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Skanderborg
- Been thanked: 2 times
VEDR. GDPR. er det regler til reguleringen af virksomheder og organisationers brug af personhenførbare oplysninger og GDPR gælder IKKE i rent private sammenhænge, som f.eks. en privat handel af et våben. GDPR er derfor ingen undskyldning for ikke at sikre sig den fornødne dokumentation. Datatilsynet har en fin side med myter vedr. GDPR, som man med fordel kan læse lidt på inden man begynder at udbrede sig om hvad man tror loven siger
https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger- ... er-om-gdpr
Vh Sfa

Vh Sfa
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Da jeg søgte aktindsigt, der fik jeg svar inde for et par dage, med en liste over, hvad jeg havde registreret i mit navn.
Hurtigt og enkelt. De er muligvis lidt mere pressede lige pt.

Det eneste der var at komme efter for mit vedkommende var en lyddæmper. Som reelt set ikke er en fejl. Havde tilladelse til damperen, og solgte den efter at de ikke længere krævede tilladelse. Så den bad jeg bare om at få slettet
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!