Må jeg købe glatløbede haglgeværer til flugtskydning på en SKV2 til Pistol?
-
- Gold Member
- Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 8 times
Må jeg købe glatløbede haglgeværer til flugtskydning på en SKV2 til Pistol?
Har jo SKV2 til pistol - været ude og prøve flugtskydning idag og det var mega sjovt
Instuktør var lidt usikker på hvorvidt nuværende SKV til pistol også vil være gældende for jagtgevær - nogen der har nogen erfaring med det?

Senest rettet af Agamemnon 4. aug 2022, 07:36, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje præciseret
Begrundelse: Emnelinje præciseret
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Re: SKV2 Pistol og flugtskydning
Du skal havde en SKV2 påtegning til Haglgevær..
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Gold Member
- Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 25 times
Du skal have en ny SKV2 til hvert enkelt våben. Det er ligegyldigt om det er pistol, haglgevær eller riffel. Der skal en ny ansøgning til hver gang.
Som en lille sidebemærkning, så er det bestemt ikke alle klubber som tilbyder SKV2 til haglgevær. Jeg har selv sendt en ansøgning ind - tilbage i slutningen af december - og jeg venter stadigvæk på at den går igennem.
Som en lille sidebemærkning, så er det bestemt ikke alle klubber som tilbyder SKV2 til haglgevær. Jeg har selv sendt en ansøgning ind - tilbage i slutningen af december - og jeg venter stadigvæk på at den går igennem.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70
Slava Ukraini!
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 129 times
Ikke helt korrekt. Til alm flugtskydning får du en SKV2 det gælder på samme princip som et jagttegn, dvs du bare skal anmelde købet indenfor 8 dage og kan gå ind i en butik og tage et haglgevær med hjem på stedet. SKV2 er ikke til et specifikt serienummer når vi snakker haglgevær til flugtskydning.Scooterskytten skrev: ↑3. aug 2022, 23:18Du skal have en ny SKV2 til hvert enkelt våben. Det er ligegyldigt om det er pistol, haglgevær eller riffel. Der skal en ny ansøgning til hver gang.
Er vist nok andre regler når det er til cas o.l. men det nævnes der ikke noget om fra op her.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Gold Member
Det er ikke det jeg er midt i lige nu. Der er søgt SKV2 og jeg kan ikke hente geværet før den går igennem. Der er ingen forskel på det, og så ansøgningen til riffel.Epae skrev: ↑3. aug 2022, 23:32Ikke helt korrekt. Til alm flugtskydning får du en SKV2 det gælder på samme princip som et jagttegn, dvs du bare skal anmelde købet indenfor 8 dage og kan gå ind i en butik og tage et haglgevær med hjem på stedet. SKV2 er ikke til et specifikt serienummer når vi snakker haglgevær til flugtskydning.Scooterskytten skrev: ↑3. aug 2022, 23:18Du skal have en ny SKV2 til hvert enkelt våben. Det er ligegyldigt om det er pistol, haglgevær eller riffel. Der skal en ny ansøgning til hver gang.
Er vist nok andre regler når det er til cas o.l. men det nævnes der ikke noget om fra op her.
Det har jeg i øvrigt også fået bekræftet af PAC fordi planen da jeg købte geværet, var at jeg kunne træne flugtskydning inden jeg skulle op til haglprøven. Regnede med ca 2 mdr extra træning på den måde. Det er så ikke sket.
Michael
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Gold Member
Takker - tror det var det formanden var usikker på.Epae skrev: ↑3. aug 2022, 23:32Ikke helt korrekt. Til alm flugtskydning får du en SKV2 det gælder på samme princip som et jagttegn, dvs du bare skal anmelde købet indenfor 8 dage og kan gå ind i en butik og tage et haglgevær med hjem på stedet. SKV2 er ikke til et specifikt serienummer når vi snakker haglgevær til flugtskydning.Scooterskytten skrev: ↑3. aug 2022, 23:18Du skal have en ny SKV2 til hvert enkelt våben. Det er ligegyldigt om det er pistol, haglgevær eller riffel. Der skal en ny ansøgning til hver gang.
Meen SKV til glatløbet haglgevær er vel under alle omstændigheder også underlagt aktuelle forsinkelser hos PAC?
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Michael har du ikke bestået jagttegnsprøven ???Scooterskytten skrev: ↑4. aug 2022, 00:03Det er ikke det jeg er midt i lige nu. Der er søgt SKV2 og jeg kan ikke hente geværet før den går igennem. Der er ingen forskel på det, og så ansøgningen til riffel.Epae skrev: ↑3. aug 2022, 23:32Ikke helt korrekt. Til alm flugtskydning får du en SKV2 det gælder på samme princip som et jagttegn, dvs du bare skal anmelde købet indenfor 8 dage og kan gå ind i en butik og tage et haglgevær med hjem på stedet. SKV2 er ikke til et specifikt serienummer når vi snakker haglgevær til flugtskydning.Scooterskytten skrev: ↑3. aug 2022, 23:18Du skal have en ny SKV2 til hvert enkelt våben. Det er ligegyldigt om det er pistol, haglgevær eller riffel. Der skal en ny ansøgning til hver gang.
Det har jeg i øvrigt også fået bekræftet af PAC fordi planen da jeg købte geværet, var at jeg kunne træne flugtskydning inden jeg skulle op til haglprøven. Regnede med ca 2 mdr extra træning på den måde. Det er så ikke sket.
Så for du jo et jagttegn, og så må du mig bekendt
da købe et haglgevær, og melde til politiet inden 8 dage.
Du må bare ikke gå på jagt med den inden haglprøven er
bestået.
@O27. Ja der er ventetid på “alle” ansøgninger hos
PAC.
MVH Frank.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
En SKV2 til glatløbede haglgeværer er altid generel, dvs. når du har påtegningen, så kan du købe ind hvad hjertet lystet, sålænge du bare anmelder erhvervelsen til Politiet indenfor otte dage. Det kan derfor ikke være selve tilladelsen til det enkelte gevær, du venter på, men den generelle tilladelse, hvorefter du så kan hente geværet og anmelde din besiddelse af dette til Politiet.Scooterskytten skrev: ↑4. aug 2022, 00:03Det er ikke det jeg er midt i lige nu. Der er søgt SKV2 og jeg kan ikke hente geværet før den går igennem. Der er ingen forskel på det, og så ansøgningen til riffel.Epae skrev: ↑3. aug 2022, 23:32Ikke helt korrekt. Til alm flugtskydning får du en SKV2 det gælder på samme princip som et jagttegn, dvs du bare skal anmelde købet indenfor 8 dage og kan gå ind i en butik og tage et haglgevær med hjem på stedet. SKV2 er ikke til et specifikt serienummer når vi snakker haglgevær til flugtskydning.Scooterskytten skrev: ↑3. aug 2022, 23:18Du skal have en ny SKV2 til hvert enkelt våben. Det er ligegyldigt om det er pistol, haglgevær eller riffel. Der skal en ny ansøgning til hver gang.
Følgende tekst er taget direkte fra SKV-vejledningen hos DGI:
DGI skrev:
Våbenpåtegning til foreningsmedlemmer søges på SKV2. Våbenpåtegningen gælder til generel
anskaffelse af glatløbede haglvåben til brug ved aktiviteter under DSkyU (VB § 51). Alle
erhvervelser af haglvåben skal derefter anmeldes til politiet på en blanket, der udleveres hos
politiet. Anmeldelsen skal ske senest 8 dage efter erhvervelsen (VB § 52).
-
- Gold Member
Nope. Jeg har SKV2 til alle mine andre rifler. Jeg snakkede endda med PAC inden jeg købte det. Fik præcist det samme af vide. Jeg skal søge normal SKV2 til den. Jeg har også snakket med PAC efterfølgende flere gange, og de bekræfter at de har modtaget den, men ikke behandlet den endnu.Flugteren skrev: ↑4. aug 2022, 01:15En SKV2 til glatløbede haglgeværer er altid generel, dvs. når du har påtegningen, så kan du købe ind hvad hjertet lystet, sålænge du bare anmelder erhvervelsen til Politiet indenfor otte dage. Det kan derfor ikke være selve tilladelsen til det enkelte gevær, du venter på, men den generelle tilladelse, hvorefter du så kan hente geværet og anmelde din besiddelse af dette til Politiet.Scooterskytten skrev: ↑4. aug 2022, 00:03Det er ikke det jeg er midt i lige nu. Der er søgt SKV2 og jeg kan ikke hente geværet før den går igennem. Der er ingen forskel på det, og så ansøgningen til riffel.Epae skrev: ↑3. aug 2022, 23:32Ikke helt korrekt. Til alm flugtskydning får du en SKV2 det gælder på samme princip som et jagttegn, dvs du bare skal anmelde købet indenfor 8 dage og kan gå ind i en butik og tage et haglgevær med hjem på stedet. SKV2 er ikke til et specifikt serienummer når vi snakker haglgevær til flugtskydning.Scooterskytten skrev: ↑3. aug 2022, 23:18Du skal have en ny SKV2 til hvert enkelt våben. Det er ligegyldigt om det er pistol, haglgevær eller riffel. Der skal en ny ansøgning til hver gang.
Følgende tekst er taget direkte fra SKV-vejledningen hos DGI:
DGI skrev:
Våbenpåtegning til foreningsmedlemmer søges på SKV2. Våbenpåtegningen gælder til generel
anskaffelse af glatløbede haglvåben til brug ved aktiviteter under DSkyU (VB § 51). Alle
erhvervelser af haglvåben skal derefter anmeldes til politiet på en blanket, der udleveres hos
politiet. Anmeldelsen skal ske senest 8 dage efter erhvervelsen (VB § 52).
Skal måske lige siges, at det er et glatløbet haglgevær, men det er halvauto.
Michael
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Gold Member
Nej, jeg dumpede afstandsbedømmelsen. Skulle have været oppe igen 27 maj, men 14 maj havde jeg et tosset uheld som har medført en menisken og ledbåndsskade + en brækket ankel. Havde håbet på at jeg kunne komme op igen i begyndelsen af september, men det kommer til at knibe at jeg overhovedet kan komme op igen i år.FBN skrev: ↑4. aug 2022, 01:08Michael har du ikke bestået jagttegnsprøven ???Scooterskytten skrev: ↑4. aug 2022, 00:03Det er ikke det jeg er midt i lige nu. Der er søgt SKV2 og jeg kan ikke hente geværet før den går igennem. Der er ingen forskel på det, og så ansøgningen til riffel.Epae skrev: ↑3. aug 2022, 23:32Ikke helt korrekt. Til alm flugtskydning får du en SKV2 det gælder på samme princip som et jagttegn, dvs du bare skal anmelde købet indenfor 8 dage og kan gå ind i en butik og tage et haglgevær med hjem på stedet. SKV2 er ikke til et specifikt serienummer når vi snakker haglgevær til flugtskydning.Scooterskytten skrev: ↑3. aug 2022, 23:18Du skal have en ny SKV2 til hvert enkelt våben. Det er ligegyldigt om det er pistol, haglgevær eller riffel. Der skal en ny ansøgning til hver gang.
Så for du jo et jagttegn, og så må du mig bekendt
da købe et haglgevær, og melde til politiet inden 8 dage.
Du må bare ikke gå på jagt med den inden haglprøven er
bestået.
@O27. Ja der er ventetid på “alle” ansøgninger hos
PAC.
Michael
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Ja, netop.
Det der bliver skrevet er at man skal have et SKV kort til haglbøsser, når man har det, fungerer det ligesom et jagttegn. Så skal de blot registreres. Du har IKKE et SKV kort til haglbøsser, derfor skal du vente. Når du har det, kan du købe alle dem du gerne vil og blot registrere dem.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Epae
- Platin Member
Lige præcis, og det gør ingen forskel at det er til en halvauto.Bofhenator skrev: ↑4. aug 2022, 07:28Ja, netop.
Det der bliver skrevet er at man skal have et SKV kort til haglbøsser, når man har det, fungerer det ligesom et jagttegn. Så skal de blot registreres. Du har IKKE et SKV kort til haglbøsser, derfor skal du vente. Når du har det, kan du købe alle dem du gerne vil og blot registrere dem.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Hmmm gælder det kun i dgi regi?Bofhenator skrev: ↑4. aug 2022, 07:28Ja, netop.
Jeg har 2 haglgevær i cas og de er begge skrevet ind på mit SKV kort
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- Epae
- Platin Member
Jeg skrev højere oppe at der vist nok er andre regler for CAS.Frantz skrev: ↑4. aug 2022, 10:05Hmmm gælder det kun i dgi regi?Bofhenator skrev: ↑4. aug 2022, 07:28Ja, netop.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Ja det kan jeg godt se. Virker bare underligt at våbenloven er anderledes fra forbund til forbundEpae skrev: ↑4. aug 2022, 10:10Jeg skrev højere oppe at der vist nok er andre regler for CAS.Frantz skrev: ↑4. aug 2022, 10:05Hmmm gælder det kun i dgi regi?Bofhenator skrev: ↑4. aug 2022, 07:28Ja, netop.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Re: Må jeg købe glatløbede haglgeværer til flugtskydning på en SKV2 til Pistol?
Det er sådan her:
Foreninger kan have forskellige skydeprogrammer på deres registrering.
Det vil sige at har de kun pistol/revolver/riffel på programmet så er det kun det deres medlemmer kan søge SKV2 til!
Har de derimod også flugtskydning på deres program (kræver at klubben er medlem af et flugtskydningsforbund) så kan medlemmerne OGSÅ købe glatløbede haglgeværer og anmelde indenfor 8 dage, ligesom jagttegn. Hvis ens forening er registreret i CAS så bliver haglgeværene skrevet ind i plastikkortet.
En SKV2 kan også opnås igennem en flugtskydningsforening, det bliver en "blanko SKV2" og udstedes på et stykke papir og IKKE et SKV2 plastikkort, medlemmet kan derfor bare valse ind i en jagtforretning / våbenhandel og trække ned af hylderne og så anmelde besiddelsen til politiet indenfor de legendariske 8 dage, fuldstændig ligesom jagttegn. Det kræver selvfølgelig at man fremviser papirSKV2en i butikken
Foreninger kan have forskellige skydeprogrammer på deres registrering.
Det vil sige at har de kun pistol/revolver/riffel på programmet så er det kun det deres medlemmer kan søge SKV2 til!
Har de derimod også flugtskydning på deres program (kræver at klubben er medlem af et flugtskydningsforbund) så kan medlemmerne OGSÅ købe glatløbede haglgeværer og anmelde indenfor 8 dage, ligesom jagttegn. Hvis ens forening er registreret i CAS så bliver haglgeværene skrevet ind i plastikkortet.
En SKV2 kan også opnås igennem en flugtskydningsforening, det bliver en "blanko SKV2" og udstedes på et stykke papir og IKKE et SKV2 plastikkort, medlemmet kan derfor bare valse ind i en jagtforretning / våbenhandel og trække ned af hylderne og så anmelde besiddelsen til politiet indenfor de legendariske 8 dage, fuldstændig ligesom jagttegn. Det kræver selvfølgelig at man fremviser papirSKV2en i butikken

"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Gold Member
Ok. Jeg er lidt usikker på om det rent faktisk var det som PAC forklarede da jeg snakkede med dem. Det skal jeg ikke udelukke. Det vil i hvert fald forklare hvorfor jeg ikke har fået min SKV2 endnu til haglgevær.Bofhenator skrev: ↑4. aug 2022, 07:28Ja, netop.
Dermed har du så også svaret på spg her i tråden. Trådstarter spurgte om hans pistol SKV2 var nok. Det er den ikke. Der skal stå anmærkning med haglgevær på SKV kortet.
Michael
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Gold Member
Re: Må jeg købe glatløbede haglgeværer til flugtskydning på en SKV2 til Pistol?
Jeps,mange tak for de gode præcise svar. Jeg har fået fuldt afklaring