SKV 6, gæsteskydninger og medlemskab. Hvad er reglerne?
-
- Silver Member
- Interesser: Våben og grej
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 4 times
SKV 6, gæsteskydninger og medlemskab. Hvad er reglerne?
Er lige begyndt i skytte forening igen der er så kommet regler om skv6 i mellem tiden den er udfyldt og sendt afsted af formanden får så afvide jeg må skyde 5 gange inden jeg skal melde mig ind og betale kontingent men her kommer så spørgsmålet må jeg forsætte med at skyde efter de 5 gange selvom min SKV 6 ikke er gået igennem eller skal jeg vente på den er godkendt fordi ellers er der ingen grund til at betale kontingent når det skal fornyes til januar og har hørt behandlings tiden er lang ( Nogen der har en idé om hvor lang?) Et andet spørgsmål Skyder pistol får at vide jeg skal skyde med kaliber 22 i et halvt år før jeg må skyde med 9mm etc men efter det halve år er gået må jeg så indkøbe en 9mm og have opbevaret i foreningen til brug der eller skal jeg vente de 2 år og 12 aktive skydninger ? Mvh Jacob
Senest rettet af Agamemnon 13. aug 2022, 21:23, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen i small talk, inden du starter din næste tråd.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen i small talk, inden du starter din næste tråd.
-
- Newbie
- Interesser: Baneskydning
- Geografisk sted: Østjylland
Re: SKV 6?
Når de 5 gange er brugt, må du ikke skyde mere før din SKV6 er gået igennem.
Jeg indsendte min d. 24/5, og fik svar d. 5/8.
Så små 2,5 måneds ventetid.
Jeg indsendte min d. 24/5, og fik svar d. 5/8.
Så små 2,5 måneds ventetid.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Du må ret beset ikke skyde mere efter de 5 gange indtil du får din SKV6.Mrbirk skrev: ↑13. aug 2022, 19:02Er lige begyndt i skytte forening igen der er så kommet regler om skv6 i mellem tiden den er udfyldt og sendt afsted af formanden får så afvide jeg må skyde 5 gange inden jeg skal melde mig ind og betale kontingent men her kommer så spørgsmålet må jeg forsætte med at skyde efter de 5 gange selvom min SKV 6 ikke er gået igennem eller skal jeg vente på den er godkendt fordi ellers er der ingen grund til at betale kontingent når det skal fornyes til januar og har hørt behandlings tiden er lang ( Nogen der har en idé om hvor lang?)
Det lyder som nogle regler din foreningn selv laver. Der er ingen lov der siger, at du skal skyde med 22 før du må skyde med f.eks. 9mm, men det kan nu være fornuftigt nok.Mrbirk skrev: ↑13. aug 2022, 19:02Et andet spørgsmål Skyder pistol får at vide jeg skal skyde med kaliber 22 i et halvt år før jeg må skyde med 9mm etc men efter det halve år er gået må jeg så indkøbe en 9mm og have opbevaret i foreningen til brug der eller skal jeg vente de 2 år og 12 aktive skydninger ? Mvh Jacob
Du må ege en pistol i eget navn, når du har været aktivt skydende i 2 år. Nogle foreninger vil lade dig købe et våben igennem foreningen, men der er ikke nogle regler på det punkt.
Hvis du tidligere har været aktiv, så er jeg dog ikke sikker på at du behøver vente 2 år mere, hvis du kan bevise det over for din nye forening. Det kunne f.eks. være via din gamle forening/formand.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
De to år skal være sammenhængende og uden ophold, så hvis man i en kort periode ikke er medlem af en forening, begynder man forfra.Hvis du tidligere har været aktiv, så er jeg dog ikke sikker på at du behøver vente 2 år mere, hvis du kan bevise det over for din nye forening. Det kunne f.eks. være via din gamle forening/formand.
Senest rettet af CO 14. aug 2022, 00:11, rettet i alt 1 gang.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Men er det ikke ifht. at opnå de to år?CO skrev: ↑13. aug 2022, 20:25De to år skal være sammenhandende og uden ophold, så hvis man i en kort periode ikke er medlem af en forening, begynder man forfra.Hvis du tidligere har været aktiv, så er jeg dog ikke sikker på at du behøver vente 2 år mere, hvis du kan bevise det over for din nye forening. Det kunne f.eks. være via din gamle forening/formand.
Altså 4x6 måneders medlemskab giver dig ikke to år.
Men hvis du f.eks. har været medlem af foreningen A i fem år, holder en pause på to år og så melder dig ind i forening B, så har du jo allerede tidligere opnået to års medlemskab sammenhængende og uden ophold.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- CO
- Platin Member
Som jeg er blevet oplyst af SKV, så betyder et kortvarig udmeldelse, at man starter forfra.
Om den holder rent juridisk, har jeg ikke fulgt op på.
Det er den praksis jeg selv følger.
Om den holder rent juridisk, har jeg ikke fulgt op på.
Det er den praksis jeg selv følger.
Østbirk Pistolskytter og
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Helt korrekt.
Jeg har tidligere måtte boge den i forbindelse med "ny" udenlandsk skytte.
Som vi endte med at forstå reglen og dens forarbejde, så skal man have været medlem af en nationalt registreret og annerkendt skytteforening hvor man skyder med tilladelses pligtige våben, uafbrudt i 2 år før man kan få sin første tilladelse.
Så medlems skab af andre skytteforeninger som bue klubber og luftvåben foreninger tæller ikke, hvis de ikke skyder under dgi eller unionen og har andet på programmet.
Endvidere tæller erhvervs skydning ikke så for politi og soldater skal man have været medlem af deres skytte forening.
Ved udenlandske skytter, så er det en overførsel næsten som hvis man skifter fra forening a til b her i landet. Dvs. En periode hvor foreningen kan lære medlemmet at kende. Vi lavede SKV 4 på våbene og en SKV 3 på medlemmet, og 6 måneder efter kom våbene på personlig tilladelse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- CO
- Platin Member
Man kan ikke overføre anciennitet fra andre lande.Raptor357 skrev: ↑14. aug 2022, 10:05Helt korrekt.
Som vi endte med at forstå reglen og dens forarbejde, så skal man have været medlem af en nationalt registreret og annerkendt skytteforening hvor man skyder med tilladelses pligtige våben, uafbrudt i 2 år før man kan få sin første tilladelse.
Så medlems skab af andre skytteforeninger som bue klubber og luftvåben foreninger tæller ikke, hvis de ikke skyder under dgi eller unionen og har andet på programmet.
Endvidere tæller erhvervs skydning ikke så for politi og soldater skal man have været medlem af deres skytte forening.
Ved udenlandske skytter, så er det en overførsel næsten som hvis man skifter fra forening a til b her i landet. Dvs. En periode hvor foreningen kan lære medlemmet at kende. Vi lavede SKV 4 på våbene og en SKV 3 på medlemmet, og 6 måneder efter kom våbene på personlig tilladelse.
De to år skal være under en af de tre danske hovedforbund eller Sortkrudtsskytterne.
Det står i Cirkulære om våben og ammunition §20
Østbirk Pistolskytter og
- Raptor357
- Platin Member
Den del havde vi så enten totalt misset, eller den var ikke indført endnu. Jeg håber på det sidste, jeg mener det var i 2015.CO skrev: ↑14. aug 2022, 11:48Man kan ikke overføre anciennitet fra andre lande.Raptor357 skrev: ↑14. aug 2022, 10:05Helt korrekt.
De to år skal være under en af de tre danske hovedforbund eller Sortkrudtsskytterne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Jeg synes jeg kan huske jeg havde en skytte fra Norge der gerne ville flytte sine våben i 2012 og der var reglerne som ovenfor beskrevet.Raptor357 skrev: ↑14. aug 2022, 11:51Den del havde vi så enten totalt misset, eller den var ikke indført endnu. Jeg håber på det sidste, jeg mener det var i 2015.CO skrev: ↑14. aug 2022, 11:48Man kan ikke overføre anciennitet fra andre lande.Raptor357 skrev: ↑14. aug 2022, 10:05Helt korrekt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
Det er ikke godt, jeg kan huske at vi først hørte unionen, før vi selv gravede os ned i loven.Bofhenator skrev: ↑14. aug 2022, 12:26Jeg synes jeg kan huske jeg havde en skytte fra Norge der gerne ville flytte sine våben i 2012 og der var reglerne som ovenfor beskrevet.Raptor357 skrev: ↑14. aug 2022, 11:51Den del havde vi så enten totalt misset, eller den var ikke indført endnu. Jeg håber på det sidste, jeg mener det var i 2015.CO skrev: ↑14. aug 2022, 11:48Man kan ikke overføre anciennitet fra andre lande.Raptor357 skrev: ↑14. aug 2022, 10:05Helt korrekt.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Vi importerede skyttens våben fra Norge (dem der kunne komme på danske sportstilladelser) og havde dem i foreningen på skv4 indtil han blev "gammel nok".Raptor357 skrev: ↑14. aug 2022, 15:13Det er ikke godt, jeg kan huske at vi først hørte unionen, før vi selv gravede os ned i loven.Bofhenator skrev: ↑14. aug 2022, 12:26...
Jeg synes jeg kan huske jeg havde en skytte fra Norge der gerne ville flytte sine våben i 2012 og der var reglerne som ovenfor beskrevet.
Jeg fandt lige vores gamle mail-udveksling og det var i 2012.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: Våben og grej
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 4 times
Har lige snakket med formanden idag så længe den er afsendt så må jeg skyde så tosset jeg vil

- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Det skyldes sandsynligvis denne pasus i sikkerhedsbestemmelserne:
(kapitel 2, afsnit 203): "Ved 6. skydning skal der fremvises vandelsgodkendelse eller dokumenteret ansøgning ved politiet."
https://mimer.dgi.dk/offentlig/80306E44 ... 1660538364
Udfordringen er dog at det er blevet præciseret fra JM at den tolkning er forkert. Det er dog ikke rettet, så der er ikke noget at sige til din formand gør som ham gør. Men han bryder reglerne.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 22 times
Der må være sket noget inde ved PAC, vi har et medlem der lige har fået sin SKV6 retur, indsendt 17/7.
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: SKV 6, gæsteskydninger og medlemskab. Hvad er reglerne?
Har også selv lige fået en SKV 6 retur, og den er også søgt for små 4 uger siden, så det virker da til at det på det punkt går fremad med behandlingstiden.