Jeg har siden jeg var barn skudt med 4,5mm "knæk" luftgevær, efterfulgt af en længere pause indtil mine forældre for 2 år siden købte en stor grund på ca. 12000m2 (ca. 125 meter lang), i et sommerhus område.
Jeg har derfor sidste år købt mig et nyt PCP 4,5mm luftgevær jeg og min søn har hygget os meget med.
Jeg vil nu gerne prøve noget kraftigere, og har kig på et FX MK3 Impact 6,35mm. Jeg er med på at jeg skal have tilladelse til dette og overvejer derfor at tage jagttegn for at kunne dette (min søn skal ikke skyde med det).
Men er det overhovedet lovligt at benytte et kraftigt luftgevær på en privat grund? Det er udelukkende til målskydning (ikke jagt) og vil være på ca 65 meters afstand maksimalt. Grunden skråner så jeg skyder pt ned mod en mindre sø, hvor der er en ca 4 meter høj jordvold bag. Der er naboer til grunden på siderne, bagved grunden ligger der et måske 15 meter bredt grønt areal før der igen kommer nabogrunde.
Jeg har haft svært ved at finde regler for brug af kraftige luftgeværer, og håber i kan hjælpe

Tak!
Mvh. Simon