Regeringens lovforslag - Ny bandepakke.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Perlrs
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Regeringens lovforslag - Ny bandepakke.

Indlæg af Perlrs » 23. aug 2022, 14:27

Men tanke på hvor langsomt PAC håndtere SKV3/6, så er det da hysterisk morsomt at forslå at man kun må have 2 prøveskydninger inden...
logforslag.PNG
Det er ikke tilladt her...

Jesper Å
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, historiske våben
Geografisk sted: Trekantområdet
Been thanked: 3 times

Re: Regeringens lovforslag - Ny bandepakke.

Indlæg af Jesper Å » 23. aug 2022, 16:13

Er man ikke i gang med at løse et problem der ikke findes. Jesper

Brugeravatar
AalborgBK1885
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af AalborgBK1885 » 23. aug 2022, 16:26

Regler kan og vil altid ramme tosset for nogle mennesker, fordi det altid vil skulle ses i et bredere perspektiv. :thumbup:

MEN….

Det her er jo bare så tragikomisk, at det er svært at fatte. Men uden at gå i dybden med så meget andet fra denne regering, så er manglen på logik og respekt overfor de borgere, der godt kan opføre dig ordentligt og indordne sig jo praktisk talt ikke-eksisterende.

Jeg ved snart ikke, hvor stor forskellen er på partierne, i forhold til, hvor meget de snart vil bestemme og diktere borgernes liv, men dét vi har set de sidste 3 år fra denne regering, kunne - om ikke andet- give os anledning til at sætte vores næste kryds ved det kommende valg på nogle, der har lidt mere tillid til, at langt størstedelen af danskerne ikke er små børn, der skal straffes, fordi der er et mindretal, der ikke kan og vil indordne sig.. :wall:

Stakkels dem, der gerne vil i gang med skydningen og ikke mindst foreningerne, der må lide tab af nye medlemmer, fordi man opfinder latterlige love, der ingen forskel gør i det store og logiske billede.

Sikke en tid for skydesporten efterhånden, hvis man tager de andre problemer med, hvor folk ikke kan få og forny tilladelser, og våbenbutikkerne brænder inde med deres varelager for enorme beløb…. :Hug:

Men hvad dælen - regeringen har jo så mange andre vigtigere ting at tage sig til her op til valget åbenbart... :mob:
Senest rettet af AalborgBK1885 24. aug 2022, 13:40, rettet i alt 2 gange.
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Tig
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 7 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Tig » 23. aug 2022, 16:40

trods alt billigt sluppet, i forhold til hvad jeg havde frygtet efter de mange møg sager vi har haft de sidste 6 år med misbrug af SKV våben

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. aug 2022, 16:44

Jesper Å skrev:
23. aug 2022, 16:13
Er man ikke i gang med at løse et problem der ikke findes. Jesper
Det tænkte jeg også. Nu har vi demonstreret handlekraft ved at komme med en løsning, så mangler vi bare problemet :DancingBanana:

Plejer de omtalte prøveskydninger alligevel ikke at være sammen med en instruktør?

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 23. aug 2022, 17:30

De nævnte logbøger kan udgøre et GDPR helvede for foreningerne, hvis folk gerne vil være besværlige. Næppe vand på frivillighedsmøllen.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 23. aug 2022, 18:15

Det er jo bare den evindelige salamipølse, som skal levere en skive mere til frokosten. Læg mærke til, at ændringerne ikke er store og pludselige, man strammer bare lidt hist og her, så det er svært at modargumentere, og det ikke rigtig rammer de nuværende skytter.

Men man gør skyttemiljøet lidt mere lukket for nye, potentielle skytteforeningsmedlemmer, man gør det lidt mere besværligt at få nye medlemmer ind og lidt mere irriterende at være medlem med ansvar i klubben.

Det her er ikke noget, der kommer til at medføre en mærkbar forskel overhovedet.

Det er til gengæld tydeligt at se, hvor det bærer hen.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 23. aug 2022, 21:21

Det her er jo formodentlig udløst af Fields skyderiet, men fik offentligheden nogen sinde at vide hvordan han var kommet i besiddelse af våbene?

Jeg syntes at historien forsvandt ud af medierne før der var et klart svar på det.

Vi ved at det var skytteforeningsvåben som han ikke selv havde tilladelse til, men hvad mere?

Hvis sagen skal bruges som argument for stramninger så syntes jeg også at det er rimeligt nok at vi får at vide hvad der gik galt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 23. aug 2022, 21:40

Marius skrev:
23. aug 2022, 17:30
De nævnte logbøger kan udgøre et GDPR helvede for foreningerne, hvis folk gerne vil være besværlige. Næppe vand på frivillighedsmøllen.
Og så ovenihatten strafpålægge foreningen...
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 23. aug 2022, 21:44

Jeg er mildest talt rystet...

Ikke så meget for indholdet, men at det kommer blot fem år efter sidste pakke.

De må have nogle meget konkrete tal og tilfælde, hvis man efter så kort en periode, kan mene at der er behov for stramninger, og endda temmelig stramme ift. den sidste pakke, som ellers virkede nogenlunde fornuftig.

Jeg syntes dette citat og har sin plads her i tråden:

våbenvold.jpg
våbenvold.jpg (16.16 KiB) Vist 11229 gange

Har Justitsministeren lige slået skytter, jægere og samlere i hartkorn med kriminelle og voldsforbrydere?

At slå lighedstegn imellem antallet af våben og livsfarlig vold er det rene nonsens! Det er antallet af våben i de FORKERTE hænder der er det vigtige ift. statistikker og lovgivning.

Om jeg som lovlydig skytte og jæger ejer ét eller ti våben gør ingen forskel. Det er ikke mig der bidrager til livsfarlig vold.

Ret skytset imod de ulovlige våben og ulovlig våbenbesiddelse - dét er de interessante tal er og der problemet ligger!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 23. aug 2022, 21:57

Med lidt held kommer der valg før de gør alvor af det.
Våbenloven alene afgør ikke hvem jeg stemmer på, men mærkelige tiltag som det her tæller da med i vurderingen.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 83 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Scooterskytten » 23. aug 2022, 22:18

ReneKJ skrev:
23. aug 2022, 21:57
Med lidt held kommer der valg før de gør alvor af det.
Våbenloven alene afgør ikke hvem jeg stemmer på, men mærkelige tiltag som det her tæller da med i vurderingen.
Tænkte præcist det samme. Jeg er bestemt heller ikke imponeret over deres forslag. På den anden side, så er de jo nødt til at gøre noget som i manges øjne kan virke positivt, så de fjerner fokus på deres egne fejl som de jo har fået stor kritik for - uden konsekvenser. Så det her, er blot endnu et røgslør de forsøger at lægge ud for at fremstå som at være en regering der handler på ting.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 24. aug 2022, 00:29

Marius skrev:
Da det er et lovkrav eller krav fra politiet, så er det ikke et GDPR helvede, men et myndighedskrav.
Man skal selvfølgelig formulere noget fornuftigt og efterleve det, med hensyn til data, men så er det ikke andet. Den der med at man kan bede om at blive slettet kan man skyde en hvid pil efter.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 24. aug 2022, 00:57

Raptor357 skrev:
24. aug 2022, 00:29
Marius skrev:
Da det er et lovkrav eller krav fra politiet, så er det ikke et GDPR helvede, men et myndighedskrav.
Man skal selvfølgelig formulere noget fornuftigt og efterleve det, med hensyn til data, men så er det ikke andet. Den der med at man kan bede om at blive slettet kan man skyde en hvid pil efter.
Det er da besværligt at skulle opbevare og beskytte det. Samt give indsigt i data og berigtige data osv. Det er en signifikant byrde staten har lagt på foreningerne som drives af frivillige.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin

Indlæg af Marius » 24. aug 2022, 06:26

Ingsorsi skrev:
24. aug 2022, 00:57
Det er da besværligt at skulle opbevare og beskytte det. Samt give indsigt i data og berigtige data osv. Det er en signifikant byrde staten har lagt på foreningerne som drives af frivillige.
Lige præcis. De fleste vil måske tænke.. hmm jeg kører da bare lige et regneark i Google Docs, Dropbox eller lignende. Men det må man ikke jf. Schremms II.

Overlevering til polisen er også et problem, du må fx ikke sende det på email. Så kommer revisionskrav etc. Hvem har haft adgang til oplysningerne på hvilket tidspunkt, hvem er de udleveret til osv osv.

Så er der muligheden, at staten beder et privat firma om at bygge en løsning, hvor listen opbevares. Ja, så er det NemID/mitid og samtykke og en række andre ting som de færreste nok ser som den sjoveste måde at bruge sin fritid på.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 24. aug 2022, 06:40

Marius skrev:
24. aug 2022, 06:26
Ingsorsi skrev:
24. aug 2022, 00:57
Lige præcis. De fleste vil måske tænke.. hmm jeg kører da bare lige et regneark i Google Docs, Dropbox eller lignende. Men det må man ikke jf. Schremms II.
Der er i hvert fald hvad mange af kommunerne får hug for lige nu, og de har dedikerede IT-afdelinger til at håndtere den slags.

Men selv om jeg er enig i at det bliver noget rod, så håndtere foreningerne vel allerede de af dataene der vil være personfølsomme i form af medlemsregistrene?

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin

Indlæg af Marius » 24. aug 2022, 07:07

ReneKJ skrev:
24. aug 2022, 06:40
...
Men selv om jeg er enig i at det bliver noget rod, så håndtere foreningerne vel allerede de af dataene der vil være personfølsomme i form af medlemsregistrene?
Det er selvfølgeligt rigtigt nok. Men jeg mener ikke at der er krav om elektronisk register fx skyttelister og lignende.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 24. aug 2022, 08:53

Tig skrev:
23. aug 2022, 16:40
trods alt billigt sluppet, i forhold til hvad jeg havde frygtet efter de mange møg sager vi har haft de sidste 6 år med misbrug af SKV våben
Hmmmm, den fik jeg ikke helt fat i!

Kunne du ikke lige prøve at liste de mange møgsager med misbrug af SKV-våben som der har været de sidste 6 år, hvis listen bliver for lang så bare ta' de første 5-7 stykker.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Martin G » 24. aug 2022, 13:36

Rigsby skrev:
24. aug 2022, 08:53
Tig skrev:

Kunne du ikke lige prøve at liste de mange møgsager med misbrug af SKV-våben som der har været de sidste 6 år, hvis listen bliver for lang så bare ta' de første 5-7 stykker.
Præcis. Følger ret godt med synes jeg selv. Og jeg kender til 2 episoder i den periode. Selvom det er 2 for mange. Så synes jeg ud fra hvad der har været meldt ud offentligt. At loven har dækket HVIS den havde været overholdt. Eller at politiet havde reageret hurtigere på en henvendelse om stjålet våben.
“Der var et egern!”

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 24. aug 2022, 16:11

Fields og skyderiet i albertslund i 2016 ?

Jeg kan ikke komme i tanke om andre.

Høker
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol / IPSC
Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
Has thanked: 21 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Høker » 24. aug 2022, 16:19

NSander skrev:
24. aug 2022, 16:11
Fields og skyderiet i albertslund i 2016 ?

Jeg kan ikke komme i tanke om andre.
Det er ikke mange taget i betragtning at der vel efterhånden er daglige eller i hvertfald ugentlig skyderier.
I særlige områder af dk.
Som tilsyneladende får lov at gå under radaren.

Tig
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Tig » 24. aug 2022, 17:15

Rigsby skrev:
Tig skrev:

https://www.bt.dk/krimi/dommen-er-falde ... gselsstraf ,https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-12-14 ... oleskyderi ,https://www.tv2lorry.dk/betjenten-jespe ... ub-nu-skal .https://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-09-01 ... -skete-det og fields sagen, der står dog ikke noget om SKV våben i alle sagerne ,men jeg ved fra tidlige omtale at det er SKV våben, dog ikke i christania sagen der er våbenet før blevet omtalt som en 22 pistol, så der skal nok ikke meget opfindsomhed til at regne ud hvor den kommer fra
Senest rettet af Tig 24. aug 2022, 17:36, rettet i alt 2 gange.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 24. aug 2022, 17:25

Tig skrev:
24. aug 2022, 17:15
Rigsby skrev:
Tig skrev:

Nu har jeg læst den artikel og hvad der umiddelbart blev linket til, og jeg syntes ikke jeg kan se at våbnets oprindelse er nævnt noget sted?

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 24. aug 2022, 18:00

Tig skrev:
Rigsby skrev:
Tig skrev:

https://www.bt.dk/krimi/dommen-er-falde ... gselsstraf ,https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-12-14 ... oleskyderi ,https://www.tv2lorry.dk/betjenten-jespe ... ub-nu-skal .https://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-09-01 ... -skete-det og fields sagen, der står dog ikke noget om SKV våben i alle sagerne ,men jeg ved fra tidlige omtale at det er SKV våben, dog ikke i christania sagen der er våbenet før blevet omtalt som en 22 pistol, så der skal nok ikke meget opfindsomhed til at regne ud hvor den kommer fra
Nu har du rettet dit indlæg, men hvad er "omtale"?
Umiddelbart er det vel ikke bedre dokumentation end politiets legendariske mavefornemelser? :smile:

.22 er ikke unik for danmark, så det er ikke entydigt.

Nu er det ikke for at flytte målstolperne, men i kontekst af lovgivningen så tror jeg at spørgsmålet skulle forstås sådan som sager begået af folk med adgang til skvvåben, ikke med stjålne SKV våben generelt.

For dels så ændre den foreslåede lovgivning intet ved det problem, og dels så har politiet så vidt jeg husker indrømmet flere gange at de ikke kan dokumentere hvor de konfiskerede våben kommer fra.

Tig
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Tig » 24. aug 2022, 18:58

ReneKJ skrev:
24. aug 2022, 18:00
Tig skrev:
Rigsby skrev:
Tig skrev:

Nu har du rettet dit indlæg, men hvad er "omtale"?
Umiddelbart er det vel ikke bedre dokumentation end politiets legendariske mavefornemelser? :smile:

.22 er ikke unik for danmark, så det er ikke entydigt.

Nu er det ikke for at flytte målstolperne, men i kontekst af lovgivningen så tror jeg at spørgsmålet skulle forstås sådan som sager begået af folk med adgang til skvvåben, ikke med stjålne SKV våben generelt.

For dels så ændre den foreslåede lovgivning intet ved det problem, og dels så har politiet så vidt jeg husker indrømmet flere gange at de ikke kan dokumentere hvor de konfiskerede våben kommer fra.
omtale er i sagen fra midtjylland at der tidligere er sagt i DR at tossen havde SKV våben men jeg kan desværre ikke finde noget skrevet om det, og i den nordjyske sag har jeg fået fortalt fra pålidelig kilde der kender drabsmanden, at det er en SKV 357 mag revolver ,

Besvar