Et haglgevær plomberet til 2 patroner - hvad med mini haglpatroner?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Et haglgevær plomberet til 2 patroner - hvad med mini haglpatroner?

Indlæg af Thyk » 3. nov 2022, 11:54

Jeg så lige en test af nogle "mini haglpatroner" i kaliber 12. Sjovt koncept!

Der bliver skrevet om dem her:
https://mitjagtblad.dk/ny-kort-haglpatron-paa-45-mm/
og de omtales som "12 x 45mm Mini".

Og her kommer så min undren, for våbenloven skriver:
.. Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner, ..
Så hvis man ejer et pump-action haglgevær, der er plomberet til at kunne holde én magnum haglpatron på 89mm i magasinet, så skal man eddermame være heldig (eller dygtig), hvis ikke der kunne klemmes 2 mini haglpatroner derind (med lidt ond vilje) :O

Tror I nogle våbenejere nu kommer på dybt vand? :banned:

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Re: Et haglgevær plomberet til 2 patroner - hvad med mini haglpatroner?

Indlæg af Peter » 3. nov 2022, 12:05

Godt spørgsmål.
I øvrigt ikke en ny opfindelse. I blydagene fandtes en tilsvarende; mener det var fra Eley. Der var det også oppe at vende med brug i halv-auto/pump og magasinkapacitet. Dengang var der nok ikke så meget fokus på det, for det fik da ingen konsekvens for nogen?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 3. nov 2022, 12:32

Simpelt; lad være med at medbringe sådanne patroner, sammen med det pågældende haglgevær, der ville kunne rumme flere af dem. Hver for sig, og i skabet, gør de ingen skade.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 3. nov 2022, 14:21

Mini'erne er specielt populære til slugs, og til action skydning, hvor man ønsker en højere kapacitet.
Jeg tror det er 20-25 år siden, at jeg så dem, i Tyskland.
men dernede er man så heller ikke ramt af samme regler, når det gælder baneskydning.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 3. nov 2022, 15:03

Jeg synes diskussionen minder lidt om den med korte løb på riflen, så patroner i grænseområdet måske ikke opnår hastighed nok til at yde den krævede anslagsenergi. Her er myndighederne så vidt jeg ved meget pragmatiske. Hvis der står på pakken med patroner at de overholder kravet, så er det OK at bruge dem i alle rifler der kan skyde med kaliberet.

På samme måde vil jeg anse et jagtgevær i kaliber 12/70 der kun kan rumme to patroner i kaliber 12/70 for at være lovligt. Men man skal nok ikke udfordre ordningen ved at gå på jagt med mini-patroner.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 3. nov 2022, 15:28

Lassescout skrev:
3. nov 2022, 15:03
Jeg synes diskussionen minder lidt om den med korte løb på riflen, så patroner i grænseområdet måske ikke opnår hastighed nok til at yde den krævede anslagsenergi. Her er myndighederne så vidt jeg ved meget pragmatiske. Hvis der står på pakken med patroner at de overholder kravet, så er det OK at bruge dem i alle rifler der kan skyde med kaliberet.

På samme måde vil jeg anse et jagtgevær i kaliber 12/70 der kun kan rumme to patroner i kaliber 12/70 for at være lovligt. Men man skal nok ikke udfordre ordningen ved at gå på jagt med mini-patroner.
Det er kun fordi, at det endnu er urealistisk at bede jægerne om at måle hastigheden med den valgte riffelammunition, at man i stedet vælger at gå efter værdierne på pakken, hvis der opstår tvivl.

To patroner er derimod nemt at be - eller afkræfte. Enten har du stoppet mere end to patroner i dit haglgevær, hvilket er ulovligt, eller også har du ikke.

Det er dog en sjov, men hypotetisk diskussion, for patronerne er ikke anvendelige til reel jagt eller skydning i DK, måske med undtagen skadedyrsregulering og plink. For at kunne gøre ægte brug af den kortere længde kræver det, at man bruger en pumpgun (de fleste halvautoer vil nok have svært ved at fungere pålideligt med "mini-shells", eller accepterer en markant mindre effektivitet, hvis de bruges i kombination med en knæklåsbøsse.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 322 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 5. nov 2022, 05:11

hvilket problem skulle der dog være mht. et alm knæklås gevær og en 2" ELLER KORTERE PATRON?.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 7. nov 2022, 06:39

LQS skrev:
5. nov 2022, 05:11
hvilket problem skulle der dog være mht. et alm knæklås gevær og en 2" ELLER KORTERE PATRON?.
Ikke andet end at de meget korte sandsynligvis ikke kan levere den lovpligtige udgangshastighed på haglene til at du må bruge dem på jagt. På skydebanen må du sikkert bruge dem alt det du vil.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Toxophilos
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 19 times

Indlæg af Toxophilos » 7. nov 2022, 13:20

JDam skrev:
3. nov 2022, 11:54

.. Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner, ..
Så hvis man ejer et pump-action haglgevær, der er plomberet til at kunne holde én magnum haglpatron på 89mm i magasinet, så skal man eddermame være heldig (eller dygtig), hvis ikke der kunne klemmes 2 mini haglpatroner derind (med lidt ond vilje) :O

Rent faktisk så klarer du måske at klemme inn dem to minipatroner i ladeseksjonen som er designet for at kunne holde én magnum haglpatron på 89mm i magasinet. Men du vil neppe klare at kamre dem én og én i ditt kammer da begge vil forsøge at entre ved ladeoperasjonen. Fordi laderampens lengde er tilpasset en «normal» hagelpatrons lengde og slippe dem begge inn i ladekammeret samtidig. Og du vil oppleve et større bøvel. Jeg forsøkte det samme med min leveraction 444 Marlin da jeg forsøkte at lade med 2 efterfølgende 44 Magnum i magasinet. Jeg kunne fylle magasinet med 44 Magnum men jeg klarte ikke at kamre dem én og én.
T :smile:
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 322 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 7. nov 2022, 21:59

Lassescout skrev:
7. nov 2022, 06:39
LQS skrev:
5. nov 2022, 05:11
Ikke andet end at de meget korte sandsynligvis ikke kan levere den lovpligtige udgangshastighed på haglene til at du må bruge dem på jagt. På skydebanen må du sikkert bruge dem alt det du vil.
det har jo intet at gøre med om det er et knæklås gevær eller ej. udgangshastigheden er jo desuden ofte lavest på de (mag) patroner med flest gram hagl. reelt er der jo plads til både krudt, mellemladning og en del hagl i en meget kort haglpatron. der vil ofte ikke være plads til en "fjedrende" haglskål. men det har vel ingen indflydelse på udgangshastigheden?

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Thyk » 7. nov 2022, 22:07

Toxophilos skrev:
7. nov 2022, 13:20
JDam skrev:
3. nov 2022, 11:54

Rent faktisk så klarer du måske at klemme inn dem to minipatroner i ladeseksjonen som er designet for at kunne holde én magnum haglpatron på 89mm i magasinet. Men du vil neppe klare at kamre dem én og én i ditt kammer da begge vil forsøge at entre ved ladeoperasjonen. Fordi laderampens lengde er tilpasset en «normal» hagelpatrons lengde og slippe dem begge inn i ladekammeret samtidig. Og du vil oppleve et større bøvel. Jeg forsøkte det samme med min leveraction 444 Marlin da jeg forsøkte at lade med 2 efterfølgende 44 Magnum i magasinet. Jeg kunne fylle magasinet med 44 Magnum men jeg klarte ikke at kamre dem én og én.
T :smile:
Jeg tænkte ikke så meget på, om man praktisk kunne få nytte af det.
Ville bare høre jeres tanker - om I tænkte nogen ville læse lovens bogstav, og ignorere intentionen med ordlyden?

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Indlæg af Luluselsker » 25. dec 2022, 15:02

lille sidenote
længden er som sådan ikke kritisk ifht en fuld power lad ingi hagl da vi med haglskålene gør patronen længere end den behøver være personligt til tjenestebrug lader jeg 20ere i 21grams ladninger full power der kun er omkring 50 lange afskudt OK det er ikke morsomt at skyde med da det er et rimelig heftigt drøn de giver men det formål de har hhv at holde anslagsenergi nok til at slå dyret effektivt og humant ihjel samt ikke at efterlade plast i naturen der gør de arbejdet fuldt ud til UG++ ville en hvilken som helst " miljøbønne" kunne samme JA naturligvis men vi nørder jo netop fordi vi kan

er iøvrigt ikke ramt af magasinforskrækkelsen heller på min skyder da den er købt med tilladelse til mere end 2 via justitsministeriet samt med tilladelse til under de 55cm da det ikke er et våben til jagt
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar