Må sortkrudtspatroner anvendes på en flugtskydebane ?
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Riffeljagt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Må sortkrudtspatroner anvendes på en flugtskydebane ?
Spørgsmål som overskriften siger ?
Selvfølgelig kun med stålhagl.
Tidligere stod der noget om det i den generelle instruks, omkring Flugtskydning - det gør der ikke længere.
Så hvad er op og ned ?
Selvfølgelig kun med stålhagl.
Tidligere stod der noget om det i den generelle instruks, omkring Flugtskydning - det gør der ikke længere.
Så hvad er op og ned ?
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Re: Må sortkrudtspatroner anvendes på en flugtskydebane ?
Jeg kan ikke se hvorfor de ikke må. Men det afhænger af den enkelte banes banegodkendelse
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Tag ned på din lokale bane og læs instruksen. Den skal hænge synligt og tilgængeligt. Snak så lige med den baneansvarlige (der skal være en). Hvis dine patroner har et markant større lydtryk end en almindelig flugtskydningspatron kan det være at de har en holdning til det. Ellers kan jeg ikke se noget problem. Jeg har ikke set krudttype nævnt i hverken instruks eller miljøgodkendelser.
HR
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Der er så lige røgen, ved høj luftfugtighed og ingen vind, så lægger der sig hurtigt et røgtæppe.
Som måske kan skabe problemer for andre skytter.
Men det er et flot syn, når der skydes med sortkrudt i haglgevær
mvh
grey
Som måske kan skabe problemer for andre skytter.
Men det er et flot syn, når der skydes med sortkrudt i haglgevær

mvh
grey
-
- This member is
… og lugten 

-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Hvis man bruger rigtigt sortkrudt, så dufter røgen godt, hvorimod sortkrudt erstatning, ikke lugter godt, river også mere i halsen.
mvh
grey
mvh
grey
-
- UDMELDT AF NVF
Der var, for år tilbage, et generelt forbud mod at bruge sortkruts patroner til Flugtskydning og så skulle det jo ikke stå i banens instruks.HR skrev: ↑26. dec 2022, 21:43Tag ned på din lokale bane og læs instruksen. Den skal hænge synligt og tilgængeligt. Snak så lige med den baneansvarlige (der skal være en). Hvis dine patroner har et markant større lydtryk end en almindelig flugtskydningspatron kan det være at de har en holdning til det. Ellers kan jeg ikke se noget problem. Jeg har ikke set krudttype nævnt i hverken instruks eller miljøgodkendelser.
HR
Den lov/regel ser ud til at være ændret - jeg kan ihvertfald ikke længere finde den
-
- This member is
Det må enten have været i skytteroreningsregi eller før min tid. Men jeg har heller ikke været aktiv omkring den slags ting meget mere end 10 år.KarstenKnold skrev: ↑27. dec 2022, 09:38Der var, for år tilbage, et generelt forbud mod at bruge sortkruts patroner til Flugtskydning og så skulle det jo ikke stå i banens instruks.HR skrev: ↑26. dec 2022, 21:43Tag ned på din lokale bane og læs instruksen. Den skal hænge synligt og tilgængeligt. Snak så lige med den baneansvarlige (der skal være en). Hvis dine patroner har et markant større lydtryk end en almindelig flugtskydningspatron kan det være at de har en holdning til det. Ellers kan jeg ikke se noget problem. Jeg har ikke set krudttype nævnt i hverken instruks eller miljøgodkendelser.
HR
Den lov/regel ser ud til at være ændret - jeg kan ihvertfald ikke længere finde den
HR
-
- This member is
Jeg er chokeret over at mit lille indlæg overhovedet kunne misforstås herinde

HR
-
- UDMELDT AF NVF
Ikke Skytteforeningsregi.HR skrev: ↑27. dec 2022, 10:28Det må enten have været i skytteroreningsregi eller før min tid. Men jeg har heller ikke været aktiv omkring den slags ting meget mere end 10 år.KarstenKnold skrev: ↑27. dec 2022, 09:38Der var, for år tilbage, et generelt forbud mod at bruge sortkruts patroner til Flugtskydning og så skulle det jo ikke stå i banens instruks.HR skrev: ↑26. dec 2022, 21:43Tag ned på din lokale bane og læs instruksen. Den skal hænge synligt og tilgængeligt. Snak så lige med den baneansvarlige (der skal være en). Hvis dine patroner har et markant større lydtryk end en almindelig flugtskydningspatron kan det være at de har en holdning til det. Ellers kan jeg ikke se noget problem. Jeg har ikke set krudttype nævnt i hverken instruks eller miljøgodkendelser.
HR
HR
Jeg har haft rigtig meget, som i RIGTIG MEGET, med Flugtskydning at gøre - men det er noget mere end 10 år siden, at jeg husker/ved der stod noget om det/forbuddet.
Så det kan/er åbenbart være ændret flere gange siden.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 105 times
Lugt kan både være godt og skidt....duft er altid godtHR skrev: ↑27. dec 2022, 10:35Jeg er chokeret over at mit lille indlæg overhovedet kunne misforstås herinde. Sortkrudt lugter af farfars afskudte patronhylstre, af glade mænd i store jakker og træskostøvler der kom hjem fra rævejagt, af hjemmelavede kanonslag og alle mulige andre gode barndomsminder Mmmmm, blå himmel, frostklar luft og duften af svovl
![]()
![]()
![]()
.
HR

- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Det sorte lugter altid godt
Og jeg har ikke oplevet baner, hvor de ikke måtte/ville have det.
Faktisk har jeg kun oplevet sjove ansigter og smil, når jeg har leget med sortkrudt på flugtskydningsbaner

Og jeg har ikke oplevet baner, hvor de ikke måtte/ville have det.
Faktisk har jeg kun oplevet sjove ansigter og smil, når jeg har leget med sortkrudt på flugtskydningsbaner

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!