Ras.Killing skrev: ↑28. dec 2022, 22:04
TheDarkSide skrev: ↑28. dec 2022, 21:53
Ras.Killing skrev: ↑28. dec 2022, 21:03
HR skrev: ↑28. dec 2022, 20:37
DJ er ikke en lokalafdeling af NRA. Det er en interesseorganisation der arbejder for
God jagt gennem generationer. Hvis jægeres registrering af AR12 på jagttegn truer det, så er DJ “bekymret”.
Men gør det så det? Altså truer jagten. Jeg har ikke hørt det her nævnt som et problem fra andre kanter end DJ.
Mængden af jægere der har disse våben må være begrænsende få, og jeg tror ikke de optræder med dem til offentligt skue.
Det betyder ikke at DJ er imod AR12. Det betyder bare at de ikke vil støtte at man skal have dem på jagttegn. Det er helt parallelt til rifler i BMG.
Hvis Marie Louise's holdninger er bare nogenlunde strømlinet med DJ's, så lyder det godt nok som om de er imod ''AR12''. Hun
er i hvert fald.
Parallelen til 50.BMG syntes jeg for øvrigt ikke holder.
Kæmp for skydebanevåben i en organisation der har det som formål. Det er naivt at tro at DJ vil gøre det når det er kontraproduktivt i forhold til forbundets kerneinteresser.
Der er vi igen bare lige nød til at kigge på tilladelsen.
Anvendelse: Jagt og flugtskydning...
Flugtskydning er en helt reelt og gangbar anvendelse for sådan et våben.
Det behøves DJ slet ikke kæmpe for... Men de har ingen grund til at modarbejde det.
Jeg er lidt splittet i diskussionen..
DJ skal selvfølgelig ikke problematisere "militærlignende våben" og camouflage tøj - Det er der, så vidt jeg kan se, ingen grund til eller gevinst ved for DJ. Det er for dumt at begynde at slynge meninger om jagttøjets udseende - Det er et ikke-problem!
Men jeg kan godt forstå hvis DJ synes det er uden for deres område at forsvare disse våben. Samtidig er det desværre min opfattelse at nogle få, men dog et stigende antal, tager jagttegn udelukkende for at anskaffe sig et "skydebane/tacticool/militærlignede" våben og som overhovedet ikke vil bruge det til jagt - Det synes jeg er fuldstændigt uacceptabelt og er meget skadeligt for resten af jægerstanden!
Jeg beder heller ikke DJ om at forsvare det - for der er ikke nogen der angriber det.
Altså med mindre at DJ selv ønsker det gjort forbudt...?
Hvis der skulle være et problem i, at tage jagttegn udelukkende for at skyde, så skulle DJ
ikke have en aktivitet som f.eks. PRS på programmet.
Jeg stiller mig på samme hold som TDS, for nu.
PRS er praktisk anvendeligt, på lige vis som jagtfeltskydning er det. Samtidig er der et internationalt fundament for det, som man lige så godt kan bygge videre og lukrere på. Det giver færigheder, som er overførbare til jagt, ligesom dedikeret lerdueskydning, med "sportstyper" af almindelige haglbøsser kan. Lad os være glade for dette.
AR15 blev forbudt, fordi de blev anskaffet til alt andet, end praktisk jagt, som de i forvejen ikke var brugbare til, jf. daværende lovgivning. Nogle havde endda adskillige af disse, samt AK typer, som de ligefrem "reklamerede med", herunder en nu banned bruger herindefra.
.50 BMG blev forbudte, af hvad der virker som et sammensurium af årsager, bl.a. tilgængeligheden af meget eksotisk ammunition (ikke lovligt, bevares, men stadig bekymrende) og at de heller ligefrem havde en rolle, som jagtvåben. Trist, men det ramte kun et fåtal.
Så kommer det nu til "AR12" typerne, som også anskaffes, i stigende antal, primært til andre formål, end netop jagt, som de er uegnede til, grundet konflikten mellem lovgivning og konstruktion. Igen har politiet og JM nok allerede set bekymrende på dén udvikling, hvilket jeg tænker de også har hintet til DJF. Forvent indskrænkninger på området, ad politisk vej. Ønsker man at puste til den ild, så er der da vist allerede nogen, der er godt i gang.
DJF og deres "våbenekspert", har så håndteret dette så kluntet, som man efterhånden kender dem. Jeg mener de burde holde sig fra ALT woke shit.
DJF er dog ikke NRA, hvis nogen ønsker et NRA.dk så start det, jeg vil overveje et medlemsskab, hvis tonerne er mere fornuftige og sobre, end de forekommer i denne debat.