Er der nogen med kendskab til de Tyske regler vedr. jagt med slugs?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Er der nogen med kendskab til de Tyske regler vedr. jagt med slugs?

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2023, 12:10

Har fået mulighed for at komme med på noget jagt i Tyskland et par gange årligt. På jagten er der en fin bestand af vildsvin (som vil være min primære interesse) og som ejerne af jagten gerne ser afskudt.

Jeg overvejet at få lavet et setup med min Typhoon F12, så den kan bruges som grissebasker. Det vil være natjagt fra lukket tårn/trailer, på korte afstande med termisk spotter i hånden og lygte på kanonen.

Vil dog gerne lige være sikker på reglerne, inden at jeg arbejder videre med tanken.

Vi var inde i en jagtbutik der ligger i nærhed af jagten. Butikken sælger slugs, så forsyning af ammunition er ikke et problem (jeg er klar over at det ikke må tages med hjem til DK). Indehaveren af butikken fortalte at det var lovligt at benytte slugs til at skyde vildsvin med et glatløbet gevær.

Så langt så godt.

Først og fremmest vil jeg gerne have bekræftet overstående (og evt. selv kunne læse det et sted). Næste spørgsmål er hvad der er af regler for brug af halvauto haglgeværer. Her tænker jeg bla. på kapacitet, aftagelig magasiner osv.

Jeg har INGEN idé om hvor jeg skal søge informationen, så håber der er en venlig NVF'er der kan være behjælpelig :NVFrules:
Senest rettet af Ras.Killing 16. jan 2023, 13:03, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Re: Er der nogen med kendskab til de Tyske regler vedr. at jagt med slugs?

Indlæg af T-REX » 16. jan 2023, 12:41

Du skal være opmærksom på, at der er forskellige regler, i forskellige egne, af Tyskland.

Her er et eksempel: https://nrw-fragen.de/c-117/
Hvis jeg læser ovenstående korrekt, så må du i Nordrhein-Westfalen, kun bruge slugs, til fangskud/aflivning.

På Jagt, må du have magasiner, med op til 3 skud.
https://js-uecker-randow.de/neues-waffe ... -in-kraft/
Om de som i Danmark tæller patronen i Kammeret med, det ved jeg ikke,.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 16. jan 2023, 12:46

Spørg din kontakt i lokalområdet, hvad de lokale regler er. Nogle steder er de mere konservative end det tweed bærende og stokkonservative Jægerforbund, som du er så træt af.

Få nu også prøvet, om du kan ramme en paptallerken, på den afstand du vil skyde, plus det du kan blive nødt til at skyde i opfølgende skud. Mange har horrible resultater ud forbi helt kort hold. Derfor de bedst egner sig til affangning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Big Game
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagtvåben , Våben 2WW
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af Big Game » 16. jan 2023, 12:59

Kan man overhoved få udstedt tysk jagttegn..?? eller var det bare under Covid nedlukningen det var stop..
Senest rettet af Big Game 16. jan 2023, 13:03, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2023, 13:02

JRexA skrev:
16. jan 2023, 12:41
Du skal være opmærksom på, at der er forskellige regler, i forskellige egne, af Tyskland.
Ja selvfølgelig! Vigtig detalje :oops: det er Mecklenburg-Vorpommern.
JRexA skrev:
16. jan 2023, 12:41
På Jagt, må du have magasiner, med op til 3 skud.
https://js-uecker-randow.de/neues-waffe ... -in-kraft/
Om de som i Danmark tæller patronen i Kammeret med, det ved jeg ikke,.
Der er 2-skuds magasin til den :thumbup: så med 2+1 burde der under alle omstændigheder ikke være problemer.
C-X skrev:
16. jan 2023, 12:46
Spørg din kontakt i lokalområdet, hvad de lokale regler er. Nogle steder er de mere konservative end det tweed bærende og stokkonservative Jægerforbund, som du er så træt af.

Det er par behagelige gutter som er helt nede på jorden. Det er ikke mit indtryk at de er stokkonservative :smile: så længe det foregår på lovlig og forsvarlig vis, så tror jeg egentlig bare at de er glade for, at jeg vil give penge for at skyde nogle af de svin, som de alligevel skal have skudt.
C-X skrev:
16. jan 2023, 12:46
Få nu også prøvet, om du kan ramme en paptallerken, på den afstand du vil skyde, plus det du kan blive nødt til at skyde i opfølgende skud. Mange har horrible resultater ud forbi helt kort hold. Derfor de bedst egner sig til affangning.

Hvis ikke jeg kan finde et setup, der kan holde en forsvarlig gruppe på ud til 50m, så vil jeg ikke bruge det.

Mht. til et opfølgende skud, så syntes jeg kun yderst sjældent det er en mulighed når vi snakker natjagt. I hvert fald på de jagter jeg har været på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Re: Er der nogen med kendskab til de Tyske regler vedr. jagt med slugs?

Indlæg af Gerdson39 » 16. jan 2023, 13:33

Bare lad være med det. De kan godt bruges på kloshold, men når du alligevel sider i tårn så brug da endelig en riffel. Det er noget til en Schweisshundefører. I teorien kan man godt bruge dem op imod 50m, men det kræver jo også indskydning - har i virkelig tid til det? Hvad optik har du på dit våben?

Ovenikøbet tror jeg ikke det er lovligt i MeckPom at bruge lygte, selv ikke når i går efter vildsvin. Men det burde din makker i Tyskland forhåbentligt vide. Hele det der med natsigte og hjælpemidler er meget forskelligt, så det kræver virkelig at sætte sig ind i de lokale regler af det "Bundesland" hvor man skal på jagt. Der findes undtagelser, men det er svært at gennemskue.

Jeg har fundet den her
https://www.jagdverband.de/sites/defaul ... 8ndern.pdf
som siger
Mecklenburg-Vorpommern
In § 3 Abs. 3 Jagdzeitenverordnung heißt es:
"Abweichend von § 19 Absatz 1 Nummer 5a des Bundesjagdgesetzes ist es erlaubt,
a) Nachtsichtgeräte mit Montagevorrichtung für Schusswaffen sowie Nachtsichtvorsätze und
Nachtsichtaufsätze für Zielhilfsmittel sowie
b) künstliche Lichtquellen zum Anstrahlen oder Beleuchten des Zieles
beim Erlegen von Schwarzwild zu verwenden. Die waffenrechtlichen Bestimmungen bleiben
davon unberührt.“
Men men men: Gælder det så også når din lygte er fastmonteret på dit våben - det mener jeg ikke. Og det er præcis hvad artiklen henviser til. For det står i våbenloven, ikke i jagtloven.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 16. jan 2023, 13:55

Kan der ikke fåes en riflet pibe, til sådan en tyrkerbøss?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2023, 14:05

Gerdson39 skrev:
16. jan 2023, 13:33
I teorien kan man godt bruge dem op imod 50m, men det kræver jo også indskydning - har i virkelig tid til det? Hvad optik har du på dit våben?
Pt. er den monteret med et simpelt Vortex Crossfire II reddot, men det ville næppe blive løsningen til en natjagt.

Af gode grunde er den jo ikke sat op til slugs på nuværende tidspunkt.

Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg kun vil bruge det, hvis det fungere (skyder) fornuftigt.

Men det er det så også mit indtryk at det godt kan. Jeg skrev med et par italiener den anden dag, som benytter et lign. setup (halvauto haglgevær, riflet choke og slugs) og de skyder pæne grupper ud til 70 yards / 65 meter.

Jeg har skudt en god håndfuld svin på natjagt, men ingen af dem har været meget længere ude end de 50 meter. Generel set syntes jeg ikke at lange skud og mørke er en god kombination... Men det er måske bare mig?
Gerdson39 skrev:
16. jan 2023, 13:33
Ovenikøbet tror jeg ikke det er lovligt i MeckPom at bruge lygte, selv ikke når i går efter vildsvin.
Der må jeg være dig svar skyldig.

Jeg ved de selv bruger alm. sigtekikkert med clip-on natsigte på, og at det er lovlig. En sigtekikkert med integreret natsige må ikke benyttes.

Jeg ved faktisk ikke hvordan det forholder sig med lygte :???: så det skal også undersøges.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2023, 14:07

C-X skrev:
16. jan 2023, 13:55
Kan der ikke fåes en riflet pibe, til sådan en tyrkerbøss?
Ikke pt.

Men ændre det noget da?

Hvis der kan skydes brugbare grupper på den ønskede afstand, så er det vel underordnet om den er riflet eller ej.

Jeg ved heler ikke om tyskerne på samme måde skelner imellem riflet og glatløbet haglgevær som vi gør det.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 16. jan 2023, 14:10

Det ville give dig helt andre muligheder for at købe/producere/opbevare ammunition, samt mulighed for at bruge den, som den er tiltænkt, her i landet også.

Tre skud i sådan en kebabdestroyer, så behøver man vel heller ikke mere, til en kronhjort? :biggrin:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2023, 14:29

C-X skrev:
16. jan 2023, 14:10
Det ville give dig helt andre muligheder for at købe/producere/opbevare ammunition, samt mulighed for at bruge den, som den er tiltænkt, her i landet også.

Tre skud i sådan en kebabdestroyer, så behøver man vel heller ikke mere, til en kronhjort? :biggrin:
OK på den måde :biggrin: jo det ville helt sikkert gøre det nemmere ifht. til køb og opbevaring af ammunition :thumbup:

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 16. jan 2023, 15:22

Ras.Killing skrev:
16. jan 2023, 14:29
C-X skrev:

OK på den måde :biggrin: jo det ville helt sikkert gøre det nemmere ifht. til køb og opbevaring af ammunition :thumbup:
Det er korrekt at den kan registreres og lovligt skyde med slugs/kuglepatron i Danmark, såfremt den udstyres med en riflet pibe og et to-skuds magasin.
Du skal dog være opmærksom på at det er systemet (låsestolen/baskylen) der registreres som platform (1085 kroner) hvorefter den riflede pibe registreres som vekselpibe og at "riflen" således kommer til at tælle som en halvautomatisk, centraltændt riffel..... Og dem får du kun lov til at have én af.

Dette er værd at tage med i betragtning, hvis du også går og drømmer om andre centraltændte halvautomatiske rifler.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 16. jan 2023, 15:24

Har du overvejet at smide en Riflet Choke på, til Slugs?

Denne skulle passe: https://www.choketube.com/product-categ ... lli-mobil/
Så vidt jeg husker, så skal en Riflet Choke være lovlig, at eje og bruge i DK, men den gør ikke bøssen lovlig, som Riffel.

Her er eksempel på præcision, med Riflet Choke:

youtu.be/PzWKjhWyxpw

https://www.alloutdoor.com/2020/07/29/w ... hoke-tube/

Bemærk præcision, efter at Choke og pibe er renset.... :biggrin:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2023, 16:54

Agamemnon skrev:
16. jan 2023, 15:22
Ras.Killing skrev:
16. jan 2023, 14:29
C-X skrev:

Det er korrekt at den kan registreres og lovligt skyde med slugs/kuglepatron i Danmark, såfremt den udstyres med en riflet pibe og et to-skuds magasin.
Du skal dog være opmærksom på at det er systemet (låsestolen/baskylen) der registreres som platform (1085 kroner) hvorefter den riflede pibe registreres som vekselpibe og at "riflen" således kommer til at tælle som en halvautomatisk, centraltændt riffel..... Og dem får du kun lov til at have én af.

Dette er værd at tage med i betragtning, hvis du også går og drømmer om andre centraltændte halvautomatiske rifler.
Så længe de ikke laver en riflet pibe, så er det slet ikke et problem :smile:

Men ellers har du helt ret!

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 16. jan 2023, 17:37

JRexA skrev:
16. jan 2023, 15:24
Har du overvejet at smide en Riflet Choke på, til Slugs?

Denne skulle passe: https://www.choketube.com/product-categ ... lli-mobil/
Så vidt jeg husker, så skal en Riflet Choke være lovlig, at eje og bruge i DK, men den gør ikke bøssen lovlig, som Riffel.

Her er eksempel på præcision, med Riflet Choke:

youtu.be/PzWKjhWyxpw

https://www.alloutdoor.com/2020/07/29/w ... hoke-tube/

Bemærk præcision, efter at Choke og pibe er renset.... :biggrin:
Jeps har godt set videoen før. Det er et meget godt eksempel på, at der med den rette kombination af slug, choke og bøsse godt kan laves brugbare grupper.

Make Fyn fin again!

Besvar