Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Indlæg af Lynge » 20. jan 2023, 08:49

er faktisk lidt i tvivl hvor jeg skal skrive dette indlæg?

binær aftrækker er det lovligt i DK?

https://www.youtube.com/watch?v=VGcbq_J ... &index=226

https://www.youtube.com/watch?v=wnwa1HDRN7A

kan fåes til bla. til AR, glock, ruger 10/22

det er ikke noget jeg vil lave, finder det for farligt i almen brug men sjovt ser det ud :smile:
Senest rettet af Agamemnon 20. jan 2023, 15:17, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen øverst i ethvert underforum, inden du starter din næste tråd.
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: binær aftrækker på ½ auto

Indlæg af Ras.Killing » 20. jan 2023, 10:15

Nu har jeg ikke lige set videoen, men vi er enige om at et binary firing system er det hvor der affyres et skud når man tager aftrækket, og et igen når man slipper aftrækket?

Altså reelt to skud pr. aftræk.

Jeg ved ikke helt hvordan den danske våbenlov definere et fuldautomatisk våben. Umiddelbart vil jeg ikke selv mene at en binær aftrækker gør våbnet fuldautomatisk... Men jeg er ret sikkert på, at politi og myndigheder vil mene det er (eller bør være) ulovligt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: binær aftrækker på ½ auto

Indlæg af C-X » 20. jan 2023, 10:20

Lukker man den dåse orm op, så beder man nogen forholde sig til det, og det vil de så gøre. Som med bump stocks. Et halvautomatisk våben vil blive betragtet som værende farligere, end det er nu.
Det er sundere helt at lade være med, at tænke over at de eksisterer. Hvis vi ikke benytter eller efterspørger dem, så beder vi heller ikke handlekraftige politikere eller embedsmænd om at tage affære.

Tænker heller ikke de gavner noget, for ens skydning, præcis som bump stocks.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: binær aftrækker på ½ auto

Indlæg af Tangloppen » 20. jan 2023, 10:28

En stensikker måde at få et halvauto forbud trumfet igennem her til lands, er at begynde at lege med binary trigger og bumpstocks.

Egentlig utroligt at ham springskallen med co2 “selvforsvarsvåben” ikke er hoppet i med begge ben.

Om det er lovligt, tjah, jeg ville satme ikke agere prøveklud. Og jeg vil på det kraftigste fraråde at gøre forsøget.
Med en 3D printer kan man osse lave et fint tandhjul/håndsving til sin aftrækker, så den kan bruges som en gatling-gun - ligeså noget man ikke vil agere prøveklud med…
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: binær aftrækker på ½ auto

Indlæg af Lynge » 20. jan 2023, 13:12

C-X skrev:
20. jan 2023, 10:20
Lukker man den dåse orm op, så beder man nogen forholde sig til det, og det vil de så gøre. Som med bump stocks. Et halvautomatisk våben vil blive betragtet som værende farligere, end det er nu.
Det er sundere helt at lade være med, at tænke over at de eksisterer. Hvis vi ikke benytter eller efterspørger dem, så beder vi heller ikke handlekraftige politikere eller embedsmænd om at tage affære.

Tænker heller ikke de gavner noget, for ens skydning, præcis som bump stocks.
Yes
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: binær aftrækker på ½ auto

Indlæg af Raptor357 » 20. jan 2023, 15:04

Hvis en påvirkning af aftrækkeren, kan få våbnet til at afgive mere end et skud, så er våbnet fuldautomatisk.
Derfor får man ikke en original gatling i .45-70 med manuelt håndtag på tilladelse da håndtaget er at betragte som aftrækkeren. Også selv om det også er et repeter våben.
Gæt selv hvad en "binær" aftrækker, så gør våbnet til.

Bumpstocks ændrer ikke på våbnets eller aftrækkerens funktion.
Men stadig en dårlig ide til den brug jeg lige kan identificere som sports skytte og jæger.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Tig
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. nov 2020, 09:19
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Re: Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Indlæg af Tig » 20. jan 2023, 15:27

amerikanerne er igen gode til at give os andre nye våben restriktioner, med deres tåbelige opførsel

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Indlæg af C-X » 20. jan 2023, 15:35

Tig skrev:
20. jan 2023, 15:27
amerikanerne er igen gode til at give os andre nye våben restriktioner, med deres tåbelige opførsel
Jeg er enig. Konstruktive løsninger på praktiske problemstillinger er altid dejligt, men "alternative løsninger", der hovedsageligt har til formål, at provokere modstandere af 2nd A., er ikke noget der hjælper hverken afsenderen, eller medløbere. Her skal vi passe på, at vi ikke ender i sidste kategori.

Jeg vil også gerne have moderne grej, som er tilpasset de udfordringer jeg møder. Ting som lyddæmper, foldeskæfter, pistolgreb, rails, chassis og meget andet godt. Både ergonomiske design og præcisions fremmende, samt naturligvis camouflage.
Altså foruden noget fra forrige og sidste århundrede... Og måske en dag noget tweed.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

DigitalTargeter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 18. sep 2011, 20:46
Interesser: Jagt, skydning, metaldetektor
Geografisk sted: Det sønderjydske
Been thanked: 4 times

Re: binær aftrækker på ½ auto

Indlæg af DigitalTargeter » 22. jan 2023, 22:06

Tangloppen skrev:
20. jan 2023, 10:28
En stensikker måde at få et halvauto forbud trumfet igennem her til lands, er at begynde at lege med binary trigger og bumpstocks.

Egentlig utroligt at ham springskallen med co2 “selvforsvarsvåben” ikke er hoppet i med begge ben.

Om det er lovligt, tjah, jeg ville satme ikke agere prøveklud. Og jeg vil på det kraftigste fraråde at gøre forsøget.
Med en 3D printer kan man osse lave et fint tandhjul/håndsving til sin aftrækker, så den kan bruges som en gatling-gun - ligeså noget man ikke vil agere prøveklud med…
Hvad med en hotchkiss revolver "kanon"?
Den afgiver kun et skud pr omdrejning på kranken

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: binær aftrækker på ½ auto

Indlæg af APE74 » 23. jan 2023, 15:56

Ras.Killing skrev:
20. jan 2023, 10:15
Nu har jeg ikke lige set videoen, men vi er enige om at et binary firing system er det hvor der affyres et skud når man tager aftrækket, og et igen når man slipper aftrækket?

Altså reelt to skud pr. aftræk.

Jeg ved ikke helt hvordan den danske våbenlov definere et fuldautomatisk våben. Umiddelbart vil jeg ikke selv mene at en binær aftrækker gør våbnet fuldautomatisk... Men jeg er ret sikkert på, at politi og myndigheder vil mene det er (eller bør være) ulovligt.
underligt nok, er Binary lovlige herovre,, men FRT (Force Reset Trigger) er mere paa kant med loven og ATF vil have dem forbudt, selvom jeg vil mene at en Binary er potentielt farligere , da man har en tilstand hvor der kan afgaa et utilsigtet skud , naar aftraekkeren slippes

saa vil mene at saadan een skulle vaere ulovlig i DK ,, og egentlig brde de osse vaere det herovre

sidst jeg var paa banen var der nogle unge knaegte der skoed med en Glock-klon,, med saadan en binary trigger,,, gik fuld auto engang imellem :mad:
ikke det sjoveste,, aergeligt nok skete det ikke da Game Warden (jagt "politimand") kom forbi.....

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Indlæg af Tangloppen » 23. jan 2023, 16:40

Anede ikke hvad en FRT var…
youtu.be/QDQEdQLxBn8

Jeg forstår ærligtalt godt hvorfor myndighederne ikke er super pjattet med dem, når nu fuldauto er forbudt (i nyere våben, jovist).
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Indlæg af ReneKJ » 23. jan 2023, 21:34

Tangloppen skrev:
23. jan 2023, 16:40
Anede ikke hvad en FRT var…

Jeg forstår ærligtalt godt hvorfor myndighederne ikke er super pjattet med dem, når nu fuldauto er forbudt (i nyere våben, jovist).
Det er utroligt hvad de finder på for at forsøge at omgå våbeloven :fun:

Jeg er både imponeret over deres opfindsomhed inden for mekanik, og forundret over at de igen og igen tror at de kan løbe om hjørner med ATF selv om det hver gang ender med at ATF bare definere dem som maskingeværer og dermed punktum.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Indlæg af Ras.Killing » 24. jan 2023, 07:04

ReneKJ skrev:
23. jan 2023, 21:34
Tangloppen skrev:
23. jan 2023, 16:40
Anede ikke hvad en FRT var…

Jeg forstår ærligtalt godt hvorfor myndighederne ikke er super pjattet med dem, når nu fuldauto er forbudt (i nyere våben, jovist).
Det er utroligt hvad de finder på for at forsøge at omgå våbeloven :fun:

Jeg er både imponeret over deres opfindsomhed inden for mekanik, og forundret over at de igen og igen tror at de kan løbe om hjørner med ATF selv om det hver gang ender med at ATF bare definere dem som maskingeværer og dermed punktum.
En lille smule off topic :biggrin: og så alligevel ikke.

Ian fra Forgotten Weapons postede en jagtvideo her den anden dag, hvor han var på jagt med muzzleloader... Ud fra hans normale kanalindhold så kunne man jo godt fristes til at tænke, at der var tale om en eller anden antik forlader eller replika af samme :giggle:

Men nej! Her var vi også ude i det er utroligt hvad de finder på for at... Idet der var tale om en top moderne riffel, som så blot lades fra mundingen.

Det er nok værd lige at nævne, at flere af staterne har ''muzzleloader season, bow season, shotgun season, rifle season'' osv., så ovenstående er netop også udviklet med henblik på at kunne benytte en moderne riffel, i en periode hvor kun forlader er tilladt :biggrin:



youtu.be/W4EJyLkkqgY
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Indlæg af T-REX » 24. jan 2023, 13:57

Ras.Killing skrev:
24. jan 2023, 07:04

Det er nok værd lige at nævne, at flere af staterne har ''muzzleloader season, bow season, shotgun season, rifle season'' osv., så ovenstående er netop også udviklet med henblik på at kunne benytte en moderne riffel, i en periode hvor kun forlader er tilladt :biggrin:
Der er også Stater, der har tillader Straight Wall riffelkalibre, i deres Muzzle Loader og Buejagt sæson.
https://www.gameandfishmag.com/editoria ... ges/384199
hvilket er årsagen til,at der for tiden kommer en del nye riffelkalibre, med Straight Wall.

Den seneste af disse fra Shot Show 2023 er Remington 360 Buckhammer.
https://www.americanhunter.org/content/ ... uckhammer/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er en binær aftrækker på ½ auto lovlig i Danmark?

Indlæg af C-X » 24. jan 2023, 14:15

Ja, .360 BuckHammer har jeg også kigget på, den er nogenlunde ækvivalent til .350 Legend, med en my mere energi.

Løsningen på et opfundet problem.

Patroner som .45/70 Government og .444 Marlin er for lange, til at være tilladte. Jeg kommer nok ikke til at savne noget midt mellem .357 Magnum og .45/70 Government, selvom flere bøjlespændere altid er rart.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar