Loven vedrørende totallængde på SKV2 pistol (21cm)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Thomas T
Newbie
Newbie
Interesser: IPSC, skydning
Geografisk sted: København

Loven vedrørende totallængde på SKV2 pistol (21cm)

Indlæg af Thomas T » 21. mar 2023, 16:45

Er der efter Forums mening, noget som helst håb for at denne regel nogensinde bliver ændret?

Hvis blot total længden hed 19 cm ville det gøre en verden til forskel for pistolskytter :welcome:
Senest rettet af Lycon 21. mar 2023, 16:47, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Re: Loven vedrørende totallængde på SKV2 pistol (21cm)

Indlæg af Ras.Killing » 21. mar 2023, 17:16

Håb er der vel altid :smile:

Men det er en af de regler jeg tænker der reelt godt kunne ændres... Da forskellen på en 210mm og 190mm pistol må siges at være uden betydning!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Thomas T
Newbie
Newbie

Indlæg af Thomas T » 21. mar 2023, 18:02

Ras.Killing skrev:
21. mar 2023, 17:16

Men det er en af de regler jeg tænker der reelt godt kunne ændres... Da forskellen på en 210mm og 190mm pistol må siges at være uden betydning!
Jeg er helt enig. Det ville også gøre det langt nemmere mht. valg af pistol og give et bredere udvalg til mange discipliner. I øvrigt har vores nabolande evt. nogle regelsæt på det punkt, som man evt. kunne skele til.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 21. mar 2023, 20:13

Ras.Killing skrev:
21. mar 2023, 17:16

Det kunne jo også bruges som mod argument

:getout:

mvh
grey

Thomas T
Newbie
Newbie

Indlæg af Thomas T » 21. mar 2023, 20:30

Det gør en ret stor forskel for skytterne mht. valg af pistol og for hvilke klasser der kan skydes, i hvilke discipliner.

Det gør ingen forskel for myndighederne ril gengæld. Man kunne jo håbe at der sad nogen og varetog skytternes interesser et sted :???:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 21. mar 2023, 22:04

Thomas T skrev:
21. mar 2023, 20:30
Det gør en ret stor forskel for skytterne mht. valg af pistol og for hvilke klasser der kan skydes, i hvilke discipliner.

Det gør ingen forskel for myndighederne ril gengæld. Man kunne jo håbe at der sad nogen og varetog skytternes interesser et sted :???:
Mit svar var for at drille Ras.Killing.

Jeg kan ligesom dig heller ikke se nogen grund til at fastholde de 210 mm, men nu er vi jo heller ikke myndighederne.

En af udfordringerne med at få ændringer er vel, at der ikke er nok IPSC skytter, i er vel omkring 1000 stk. eller tager jeg fejl her.

Hvis jeg tager myndighedernes briller på, og spørger hvad er argumenterne for dette ønske om 190 mm total længde, du kommer med 2

1: Det ville også gøre det langt nemmere mht. valg af pistol og give et bredere udvalg til mange discipliner. Et svar fra myndigheder kunne være, isæt længere piber, så overholder i 210 mm, uden at vi behøver at ændre noget.

2: I øvrigt har vores nabolande evt. nogle regelsæt på det punkt, som man evt. kunne skele til. En tanke hos myndigheder kunne være, der er mange forskelligheder mellem landene, halvauto til sport, både rifler og haglgeværer, pibelænger på haglgevær kan være kortere i f.eks, Sverige end i Danmark, ikke en vej vi ønsker at gå ned ad.

Jeg kunne personligt godt ønske mig muligheden for at kunne skyde med derringer og pocketrevolver, godkendte discipliner i min sport, og kunne nøjes med 48 cm pibe på mit haglgevær.
Ovenstående er muligt i Sverige/Norge, men vi er kun ca. 100 der skyder min sport i DK, så tror ikke det nogensinde bliver muligt, at eje sådanne våben i DK.

mvh
grey

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 328 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 21. mar 2023, 22:17

Grænsen på 210mm er så vidt jeg husker lovfæstet, så den bliver ikke nem at få ændret.

Og argumenterne er ikke mange. Hvilke sportsskytter ville få fordele ved kortere pistoler?
Ingen Terræn pistol skytter, de vil helst have lang sigtelinje. Her er 6" en klar fordel.
Kun få at IPSC skytterne ville være interesseret. I Standard saver enkelte ligefrem dele af beavertail og magwell af, for at kunne få ½" længere pistol. Open er allerede laaangt over 210mm. Revolver skytterne kan heller ikke få dem lange nok. Classic? Næh. Så det er kun enkelte Production skytter som ville have gavn af kortere pistoler - og "gavn" skal nok tages med et gran salt, for nogen fordel er det ikke, det giver blot et marginalt større udvalg af pistoler at vælge mellem.

Så jeg ved sgu ikke rigtig...

Så ville det måske være mere interessant at jagte en dispensation til længere magasiner, det kan både IPSC Open og Standard profitere af. Og den seneste massakre i Tyskland (Hamburg) illustrerede jo så fint, at magasinbegrænsningen ingen effekt har - gerningsmanden havde over 30 opladte 15-skuds magasiner, men nåede ikke at få tømt dem... Og magasinerne er der jo mulighed i EU våbendirektivet for at de enkelte medlemslande kan vedtage dispensationer for.

Eller semi-auto sportsrifler? Dem ville der nok også være flere der kunne få glæde af, og også her kan der dispenseres.

Men alle disse forhold vil kun gavne ret få skytter, så jeg tror ikke det kommer til at ske.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 21. mar 2023, 22:22

Fast Fumble skrev:
21. mar 2023, 22:17
Grænsen på 210mm er så vidt jeg husker lovfæstet, så den bliver ikke nem at få ændret.

Og argumenterne er ikke mange. Hvilke sportsskytter ville få fordele ved kortere pistoler?
Ingen Terræn pistol skytter, de vil helst have lang sigtelinje. Her er 6" en klar fordel.
Kun få at IPSC skytterne ville være interesseret. I Standard saver enkelte ligefrem dele af beavertail og magwell af, for at kunne få ½" længere pistol. Open er allerede laaangt over 210mm. Revolver skytterne kan heller ikke få dem lange nok. Classic? Næh. Så det er kun enkelte Production skytter som ville have gavn af kortere pistoler - og "gavn" skal nok tages med et gran salt, for nogen fordel er det ikke, det giver blot et marginalt større udvalg af pistoler at vælge mellem.

Så jeg ved sgu ikke rigtig...

Så ville det måske være mere interessant at jagte en dispensation til længere magasiner, det kan både IPSC Open og Standard profitere af. Og den seneste massakre i Tyskland (Hamburg) illustrerede jo så fint, at magasinbegrænsningen ingen effekt har - gerningsmanden havde over 30 opladte 15-skuds magasiner, men nåede ikke at få tømt dem... Og magasinerne er der jo mulighed i EU våbendirektivet for at de enkelte medlemslande kan vedtage dispensationer for.

Eller semi-auto sportsrifler? Dem ville der nok også være flere der kunne få glæde af, og også her kan der dispenseres.

Men alle disse forhold vil kun gavne ret få skytter, så jeg tror ikke det kommer til at ske.
selvfølgelig skal der givet tilladelse til længere magasiner til godkendte skyde disipliner
og længden burde komme ned på 185 mm
så jeg håber dem som har kontakter til DGI og DSU tager det op der
Mvh
AHL

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 21. mar 2023, 22:26

AHL skrev:
21. mar 2023, 22:22
selvfølgelig skal der givet tilladelse til længere magasiner til godkendte skyde disipliner
Hvorfor "selvfølgelig"?

Men DGI gør i hvert fald ikke noget for sagen! De har ingen discipliner hvor man må lade op med mere end 5 skud, og de har ingen discipliner hvor nogen ønsker kortere pistoler.
Og DSU? Jah, de har jo "forhandlet" disse to forhold med myndighederne i nogle år...
Og lige her tror jeg faktisk ikke det største problem er myndighederne.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 21. mar 2023, 22:38

Fast Fumble skrev:
21. mar 2023, 22:17
Nej grænsen er angivet i våbencirkulæret - som ikke er lovgivning.

Cirkulære er administrative dokumenter, der er mere overordnede og generelle, og som retter sig til myndigheder. Cirkulærer indeholder ofte, hvordan love og/eller bekendtgørelser forstås samt anvendes i praksis.

Så det kræver sådan set "ikke mere" end at Justitsministeriet ændre det - hvilket de så nok kun vil gøre, hvis Rigspolitiet mener det er en god ide :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 21. mar 2023, 22:48

Fast Fumble skrev:
21. mar 2023, 22:26
AHL skrev:
Hvorfor "selvfølgelig"?

Men DGI gør i hvert fald ikke noget for sagen! De har ingen discipliner hvor man må lade op med mere end 5 skud, og de har ingen discipliner hvor nogen ønsker kortere pistoler.
Og DSU? Jah, de har jo "forhandlet" disse to forhold med myndighederne i nogle år...
Jeg kan ikke afvise at Unionen ikke har arbejdet effektivt nok, i disse sager.

Men kigger jeg til Sverige, så tog det 10 år for Westernskydning at blive godkendt som selvstændigt forbund, før lå de under Sortkrudt forbundet i Sverige.

Årsagen til dette lange sagsforløb lå udelukkende hos det svenske Rigspoliti, da det var de svenske Western skytter selv, der lå og forhandlede, ingen mellem mænd fra andre forbund eller andet.
Rigspolitiet skiftede regelmæssigt sagsbehandlere, ofte lige før forhandling var afsluttet, næste mand m/k, skulle så lige sætte sig ind i sagen, derefter stille sine egen spørgsmål, og så kørte rouletten igen.
.
Så vidt jeg ved, skifter JM hvert andet år, sine deltagere i våbenrådet ud, alt andet lige, vil det forsinke processen

mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. mar 2023, 08:50

Fast Fumble skrev:
AHL skrev:
Hvorfor "selvfølgelig"?

DGI havde som sådan heller ikke nogen interesse i de nye kalibre (40.S&W, 44.SP, 45.ACP og 45.Colt) den gang at vi fik dem. Der er ingen af deres discipliner, hvor overstående vil være at foretrække ifht. 9x19 og 38.SP.

Dem var de dog alligevel med på - til stor fornøjelse for medlemmerne vil jeg mene.

Ligeledes havde DGI heller ikke den store interesse i positivlisten for rifler, men den er de også kommet med i nu.

Jeg tror man skal passe på med udelukkende at se det med konkurrencebrillerne. DGI ved godt at RIGTIG mange af deres medlemmer ikke dyrker konkurrencen ved skydning, men udelukkende den rekreative værdi.

Og her kan en 190mm pistol give lige så meget mening som en 210mm pistol.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 22. mar 2023, 09:04

Nu er jeg ikke sportskytte, men kan vel heller ikke udelukkes, at et større udvalg af pistoler tiltrækker flere nye skytter. Mange af os kender vel følelsen af at se et specifikt våben på film og drømme om at skyde med netop dette. Hvis den følelse kan få nye skytter til at melde sig ind, blive en del af miljøet og blive gode foreningsmedlemmer, så er det vel en win-win-situation? :smile:

Jeg har bare hørt omtalt i flere år, at "man" forhandler om den eksisterende grænse på 210 mm, men så vidt jeg ved er der aldrig kommet noget konkret ud af de forhandlinger/samtaler....

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 22. mar 2023, 09:35

Ras.Killing skrev:
22. mar 2023, 08:50
Fast Fumble skrev:
AHL skrev:
Hvorfor "selvfølgelig"?

DGI havde som sådan heller ikke nogen interesse i de nye kalibre (40.S&W, 44.SP, 45.ACP og 45.Colt) den gang at vi fik dem. Der er ingen af deres discipliner, hvor overstående vil være at foretrække ifht. 9x19 og 38.SP.

Dem var de dog alligevel med på - til stor fornøjelse for medlemmerne vil jeg mene.

Ligeledes havde DGI heller ikke den store interesse i positivlisten for rifler, men den er de også kommet med i nu.

Jeg tror man skal passe på med udelukkende at se det med konkurrencebrillerne. DGI ved godt at RIGTIG mange af deres medlemmer ikke dyrker konkurrencen ved skydning, men udelukkende den rekreative værdi.

Og her kan en 190mm pistol give lige så meget mening som en 210mm pistol.
Der var i 2021 maximalt 58502 sportsskytter i DK, maximalt er fordi medlems skab i flere klubber, resulterer i du bliver talt med flere gange.

Af alle de personer der har være igennem min klub, og ved at tale med med dem, som faktisk er medlemmer, har jeg sgu ikke hørt om nogen der kun ville dyrke skydesport, hvis det var et helt specielt, håndvåben de så ikke kunne få, fordi det var for kort.

Dem der i min klub brokker sig over begræsningerne, er dem som politisk ønsker at det så anderledes ud i DK med hensyn til hvad vi må eje.
nogle af disse er pænt aktive i at komme og skyde, andre kun det minimum, der kræves for at opretholde SKV.

At flere ville dyrke skydesporten, hvis der var mulighed for f.eks. håndvåben på 190 mm !, meget ringe antal i mine øjne, dog kun mit personlige gæt.
Er der nogen der har kendskab til personer, der har udtrykt noget sådant ?

Du har selv en revolver med 3,5 tomme pibe, jeg kender 2 der har revolver med 2,75 tomme time, det er muligt at få håndvåben, der er anderledes end standard, for dem som måtte ønske det, uden at ændre på de 210 mm.

Vi er for få, der har behov for kortere våben, til at det rigtigt giver mening, for myndighederne

Og er der egentlig et behov, FF som hvis jeg husker ret er ganske aktiv IPSC skytte, skriver
Måske grunder alt den snak om kortere håndvåben, mere i politisk holdning, end i reelt praktisk behov.

Undtaget mit behov :biggrin: , for derringer og pocket pistol, kan kun skyde disciplinen hvis jeg må eje et kort våben.
mvh
grey

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 22. mar 2023, 09:46

Greyberd63 skrev:
22. mar 2023, 09:35
Måske grunder alt den snak om kortere håndvåben, mere i politisk holdning, end i reelt praktisk behov.
Tja, der er en del af de populære grovpistoler, hvor der må laves en ".dk" udgave, som er forlænget med 5-10mm, for at de kan leve op til de danske krav. Jeg kender også til to importører, som fik leveret et par sendinger pistoler, som med forlængelsen var for korte - med mindre end 1mm. Det var de pænt trætte af.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. mar 2023, 10:01

Mapzter skrev:
22. mar 2023, 09:46
Tja, der er en del af de populære grovpistoler, hvor der må laves en ".dk" udgave, som er forlænget med 5-10mm, for at de kan leve op til de danske krav.
Men så er det jo løst?

Så man kaster reelt ressourcer i denne "forhandling" for at ... hvad? Spare det par hundrede kroner pistolen bliver dyrere, fordi der skal en længere pibe i fra producenten? Hvad er egentlig prisforskellen på en Glock 17 og en Glock 17dk (som har den forlængede pibe)?

I min optik er der langt vigtigere sager for sportsskytterne at bruge forhandlings-ressourcer på.
- Bandepakke, der ikke kvæler tilgangen af nye skytter til foreningerne
- Miljø-lovgivning, så alle de udendørs skydebane anlæg ikke reelt bliver lukket af bly-forbud indenfor de næste 5 år
(Og jeg kan godt finde på mere, men de her to synes jeg er SÅ vigtige, at de bør have VOLDSOMT fokus).
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 22. mar 2023, 10:29

Fast Fumble skrev:
22. mar 2023, 10:01
Men så er det jo løst?
Ja, for de modeller hvor fabrikanten vælger at lave en .dk udgave, og gider at blive ved med det.
Fast Fumble skrev:
Så man kaster reelt ressourcer i denne "forhandling" for at ... hvad? Spare det par hundrede kroner pistolen bliver dyrere, fordi der skal en længere pibe i fra producenten? Hvad er egentlig prisforskellen på en Glock 17 og en Glock 17dk (som har den forlængede pibe)?
For at have mulighed for at vælge flere standard-varer, i stedet for at være afhængig af at en importør skal overbevise en producent om at lave en model specielt til det danske marked.
Fast Fumble skrev:
I min optik er der langt vigtigere sager for sportsskytterne at bruge forhandlings-ressourcer på.
- Bandepakke, der ikke kvæler tilgangen af nye skytter til foreningerne
- Miljø-lovgivning, så alle de udendørs skydebane anlæg ikke reelt bliver lukket af bly-forbud indenfor de næste 5 år
(Og jeg kan godt finde på mere, men de her to synes jeg er SÅ vigtige, at de bør have VOLDSOMT fokus).
Helt enig - jeg ville blot belyse, at det er en regel som rent faktisk rammer nogen.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 22. mar 2023, 10:31

Mapzter skrev:
Greyberd63 skrev:
22. mar 2023, 09:35
Tja, der er en del af de populære grovpistoler, hvor der må laves en ".dk" udgave, som er forlænget med 5-10mm, for at de kan leve op til de danske krav. Jeg kender også til to importører, som fik leveret et par sendinger pistoler, som med forlængelsen var for korte - med mindre end 1mm. Det var de pænt trætte af.
Beklager men det er irritationsmomenter, og koster lidt ekstra penge, for en af de aktive IPSC skytter, er den ekstra omkostning, minimal set i forhold til det samlede penge forbrug til ammo, stævnedeltagelse, rejse udgifter m.m.
Og det er dyrt, jeg er selv en af de rejsende i min skydesport.

Måske lidt for dyrt for en hyggeskyder, men er der virkelig nogen, som vil sige, jeg vil kun skyde IPSC, hvis jeg kan benytte en pistol på 190 mm.

Trist med importører, men noget må være gået galt enten hos importører i beskrivelse af hvad de ville have, eller hos producentens forståelse af bestillngen, men skal vel ikke ændre regler, på baggrund af dette.

Jeg er på linje med FF her, jeg kan ikke forstå hvorfor DSF kaster så meget energi i dette, udover hvad FF nævner, så tænker jeg det har større betydning, hvis nogen af de meget aktive IPSC skytter, kunne få adgang til at benytte riffel/haglgevær i halv auto.
Disse skytter kunne jo måske hjemtage metal til DK, efter stævne deltagelse.

Jeg ved sgu snart ikke rigtigt, nogle gange får jeg den tanke at DSF hellere vil stå i et hjørne og råbe de er alle sammen nogle idioter, end rent faktisk gøre noget for deres dygtige meget aktive skytter, grundlaget for vores våben ejerskab, er vel disse konkurrence mennesker, som brænder for deres sport, som bruge meget tid og mange penge på det.

mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. mar 2023, 10:51

Fast Fumble skrev:
Mapzter skrev:
Tja, der er en del af de populære grovpistoler, hvor der må laves en ".dk" udgave, som er forlænget med 5-10mm, for at de kan leve op til de danske krav.
Men så er det jo løst?
Ikke helt.

M&P 2.0 er et eksempel på en pistol, som er 1-2mm for kort ifht. våbencirkulæret. Her har importøren så selv forlænget piben med en bøsning - hvilket er fin løsning.

Der bevirker så bare, at den ikke længere kan skyde i Production Division.

Mht. til Glock 17, så tror jeg ikke længere de laver en DK model. De bliver i stedet bare leveret med gevindpibe, som er lidt længere en standard. 129mm for at være præcis... Og derved for lang til Production Division.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. mar 2023, 10:55

Greyberd63 skrev:
22. mar 2023, 10:31
...jeg kan ikke forstå hvorfor DSF kaster så meget energi i dette...
Jeg tror også du har misforstået noget, hvis det er din opfattelse, at det er noget at DSF bruger meget energi på... For det er der ikke!

Pt. arbejder DSF på at få løsrevet sig fra Skydesport Danmark - eller i hvert fald undersøger mulighederne.

Herefter vil jeg mene at halvautomatiske rifler er det næst fokusområde når vi snakker DSF.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 22. mar 2023, 12:49

Bare tag det roligt, det er på trapperne, og helt ned til 185 mm, det fik jeg at vide for ca.10 år siden af John Hansen, og igen for 5 år siden af samme, så jeg tænker på at bestille en ny skyder, måske 2, MEEEEN måske jeg skulle vente lidt, ironi kan forekomme. :rolf:

Vi havde en CZ som politiet absolut ville måle og den var 1,4 mm for kort, selvom den står som 210 mm hos importør og forhandler, men ingen kære mor, den skulle forlænges, selvom den havde været på SKV og reg. som 210 mm, og så kom den store debat, måtte man sætte en bøsning på svaret var nej, en ny pibe, så var de i tvivl så var det måske, så blev det okay, så en bøsning forlængelse på 1,4 mm blev lavet.

:razz: :razz:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 22. mar 2023, 16:02

Ras.Killing skrev:
22. mar 2023, 10:51
Fast Fumble skrev:
Mapzter skrev:
Men så er det jo løst?
Ikke helt.

M&P 2.0 er et eksempel på en pistol, som er 1-2mm for kort ifht. våbencirkulæret. Her har importøren så selv forlænget piben med en bøsning - hvilket er fin løsning.

Der bevirker så bare, at den ikke længere kan skyde i Production Division.

Mht. til Glock 17, så tror jeg ikke længere de laver en DK model. De bliver i stedet bare leveret med gevindpibe, som er lidt længere en standard. 129mm for at være præcis... Og derved for lang til Production Division.
En standard Glock 17, er 204 mm lang med 114 mm pibe, hvis gevind piben er 129 mm lang, så er den jo længere end streng nødvendigt for at opnå de 210 mm, kan så ikke bare få kortet piben lidt ned, eller er det så ikke en production model mere ?? hvis ikke den er det, så
Ændre i de danske regler for production division, så der tages højde for se særlige forhold der gør sig gældende i DK

Folk der skyder production division i udlandet, kan have en original pibe liggende til udenlands brug, hvis det er lovligt at have en sådan liggende.

mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. mar 2023, 16:16

Greyberd63 skrev:
22. mar 2023, 16:02
En standard Glock 17, er 204 mm lang med 114 mm pibe, hvis gevind piben er 129 mm lang, så er den jo længere end streng nødvendigt for at opnå de 210 mm, kan så ikke bare få kortet piben lidt ned, eller er det så ikke en production model mere ?? hvis ikke den er det, så
Ændre i de danske regler for production division, så der tages højde for se særlige forhold der gør sig gældende i DK

Folk der skyder production division i udlandet, kan have en original pibe liggende til udenlands brug, hvis det er lovligt at have en sådan liggende.

mvh
grey
Kortes den ned, så kan den (ret beset) ikke længere skyde production. Om nogen vil øffer over det er en anden snak.

Der findes ikke nogle danske IPSC regler. Kun den officielle regelbog.

Jeg tror ikke du må have en pibe liggende, som gør din pistol for kort.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 22. mar 2023, 17:15

Ras.Killing skrev:
22. mar 2023, 16:16
Greyberd63 skrev:
22. mar 2023, 16:02

mvh
grey
Kortes den ned, så kan den (ret beset) ikke længere skyde production. Om nogen vil øffer over det er en anden snak.

Der findes ikke nogle danske IPSC regler. Kun den officielle regelbog.

Jeg tror ikke du må have en pibe liggende, som gør din pistol for kort.
Selv om der måske ikke er nogen der vil øffe, og selv om der ikke er noget dansk regelsæt, så kan man jo godt lave en tilføjelse, så modificerede piber, gjort så våbnet overholder danske krav, er lovlige i production division.

Løser dog ikke problemet for danske skytter, der vil skyde i udlandet, hvad gør udenlandske skytter, der vil skyde i danmark ?, hvis et våben er ulovligt i DK, så er det vel også ulovligt for udenlandske skytter at bringe ind i danmark og benytte til stævner !

Jeg ved ikke om at indehave en pibe der ved montering vil gøre din pistol ulovlig, er ulovlig at besidde, syntes jeg så et opslag herinde, for et godt stykke tid siden, en kasse med revolver og en del ekstra piber, hvor den korteste 2 tommer pibe hvis monteret ville gøre revolveren ulovlig, kan dog ikke huske og ej heller finde dette opslag, så hvad var konklutionen ?

mvh
grey

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 22. mar 2023, 17:39

Greyberd63 skrev:
22. mar 2023, 17:15
hvad gør udenlandske skytter, der vil skyde i danmark ?, hvis et våben er ulovligt i DK, så er det vel også ulovligt for udenlandske skytter at bringe ind i danmark og benytte til stævner !
En pistol med totallængde under 210mm er ikke ulovlig i Danmark!
Husk på, at der er forskel på om noget er ulovligt, og om man kan få tilladelse til det. Du kan, som udlænding, godt bringe et våben ind i Danmark, og anvende det, selv om en dansker ikke kan få tilladelse til et tilsvarende våben. Det ser vi, og har set, både med pistolkalibre, længder, og halvautomatiske rifler. Jeg tror endda der stadig er pistoler under 210mm, som stadig er på tilladelse i Danmark, fordi de blev registreret mens der var den påkaldte "kvoteordning".
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Besvar