Banevagter, Hvilke regler er der for banevagter på en skydebane?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Låst
Laverda
Newbie
Newbie
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 1 time

Banevagter, Hvilke regler er der for banevagter på en skydebane?

Indlæg af Laverda » 5. apr 2023, 09:41

Hej alle.
Jeg er regelmæssig skytte i tre skytteforeninger ude på vestegnen.

Og her har al skydning foregået på den måde, at man går ind på banen, gør klar, og begynder skydningen.
Sådan har det altid foregået.

Men nu har en af foreningerne fået påbud fra politiet om, at der skal være banevagter på banen, når der skydes.
Banevagten er her en person, som ikke skyder, men som holder øje med de andre, som skyder.

I den aktuelle forening, er dette blevet til at den første skytte som går ind på banen tager den gule vest på og er banevagt.
Når den næste skytte kommer ind på banen, skifter den gule vest, så det altid er den sidst ankommende skytte, der fungerer som banevagt.

Resultatet er, som man kan regne ud, at der er meget mindre aktivitet på banen og du må heller ikke skyde, hvis du er alene på banen.
Jeg undrer mig lidt, da de andre foreninger jeg skyder i, ikke har tilsvarene krav når der skydes. Der har aldrig været en formelt udpeget banevagt før hen.

Der har ingen steder været hændelser, som kunne begrunde en skærpet sikkerhed.

Har I andre oplevet noget lignende??
Senest rettet af Bofhenator 5. apr 2023, 14:49, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift udbygget

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Re: Banevagter

Indlæg af Grendel » 5. apr 2023, 10:05

Det er ikke noget nyt at der skal være banevagter til stede under skydningen, førhen var det mere til stævner at man brugte dem. Men der skulle faktisk være en udpeget banevagt til træning m.m også .. Det var så de færreste steder det skete.

1 juli 2019 skulle der så være en skyde leder til stede og med denne uddannelse må du også træne alene som din egen skyde leder.

Alle som ville kunne træne alene i min forening har taget DGI skyde leder kurset.

https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... ddannelsen

Edit: her mener jeg den gamle betegnelse banekommandør hvor jeg skrev "banevagt" (tolkede vist forkert på denne)
Senest rettet af Grendel 5. apr 2023, 13:19, rettet i alt 1 gang.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 5. apr 2023, 10:24

Grendel skrev:
5. apr 2023, 10:05
Det er ikke noget nyt at der skal være banevagter til stede under skydningen, førhen var det mere til stævner at man brugte dem. Men der skulle faktisk være en udpeget banevagt til træning m.m også .. Det var så de færreste steder det skete.

1 juli 2019 skulle der så være en skyde leder til stede og med denne uddannelse må du også træne alene som din egen skyde leder.

Jep, hvis man skal skyde alene , så er man både skydeleder og banekommandør.
Og skydeleder uddannelse er gratis.

Det er kun nødvendigt med en skydeleder på anlægget, hvis der er både pistol og riffel skydning samtidigt, så skal skydelederen udpeger banekommandører til hvert afsnit.
Dette gælder også hvis du feks. har 2 bane afsnit med pistol, så skal der udpeges 2 banekommandører.

Både skydelederen og banekommandører må skyde, hvis der er en standpladshjælper, må ikke denne ikke skyde.

Nedenstående har jeg dog aldrig set før
Men nu har en af foreningerne fået påbud fra politiet om, at der skal være banevagter på banen, når der skydes.
Banevagten er her en person, som ikke skyder, men som holder øje med de andre, som skyder.
mvh
Grey

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 5. apr 2023, 10:28

Laverda skrev:
5. apr 2023, 09:41
Hej alle.
Jeg er regelmæssig skytte i tre skytteforeninger ude på vestegnen.

Og her har al skydning foregået på den måde, at man går ind på banen, gør klar, og begynder skydningen.
Sådan har det altid foregået.

I den aktuelle forening, er dette blevet til at den første skytte som går ind på banen tager den gule vest på og er banevagt.
Når den næste skytte kommer ind på banen, skifter den gule vest, så det altid er den sidst ankommende skytte, der fungerer som banevagt.

Resultatet er, som man kan regne ud, at der er meget mindre aktivitet på banen og du må heller ikke skyde, hvis du er alene på banen.
Jeg undrer mig lidt, da de andre foreninger jeg skyder i, ikke har tilsvarene krav når der skydes. Der har aldrig været en formelt udpeget banevagt før hen.

Der har ingen steder været hændelser, som kunne begrunde en skærpet sikkerhed.

For det første skal jeg bede dig rette din overskrift så den er mere dækkende for indlæggets indhold, jvf:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=93096

Der skal altid være en skydeleder tilstede under skydning og skydelederen skal have gennemført skydelederuddannelsen:

Skyder man alene SKAL man være uddannet skydeleder, måske er det det politiet har ment?

Hvis i ikke har haft en formelt udpeget skydeleder før har jeres bestyrelse sovet gevaldigt i timen, det har været et krav siden 2019. Dette gælder naturligvis også de andre foreninger du skyder i.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 5. apr 2023, 11:00

Bofhenator skrev: For det første skal jeg bede dig rette din overskrift så den er mere dækkende for indlæggets indhold, jvf:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=93096
Nu kan jeg se at trådstarter har været online, siden den flinke moderator skrev ovenstående henstilling.
Men for at komme den spirende påske-ånd i hu, gives der lige en ekstra chance, inden tråden kastes i evig glemsel, i NVF's svar på Bermuda trekanten.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: dit og dat
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Indlæg af Vels » 5. apr 2023, 11:09

Laverda skrev:
5. apr 2023, 09:41
Hent "siksky" folderen på nettet og læs kapitel 3 "Bestemmelser for skydeledelsen"

Laverda
Newbie
Newbie

Indlæg af Laverda » 5. apr 2023, 11:39

Jeg beklager meget, at jeg ikke har været i stand til at finde på en mere dækkende overskrift.
Jeg troede faktisk, at jeg skrev om banevagter.
Jeg tager med glæde imod forslag til en mere dækkende overskrift, så jeg kan rette den mere præcist ind.

Her i starten af året fik den aktuelle forening en skrivelse fra politiet, om at de ville komme på inspektion på banen for at se hvorledes at banevagterne udførte deres opgaver.

Der er tale om almindelige indendørs 15m træningsaftner.

Sådan som jeg har oplevet træningsskydningerne har det altid været sådan at når du starter, som ny skytte, skyder du under observation af en instruktør, indtil denne vurderer at du kan skyde uden opsyn, eller alene.

Der har ikke før været nogen formelt udpegede banevagter.

Og jeg kan også godt læse i sikkerhedsbestemmelserne fra DGI at der skal være enten en skydeleder, banekommandør, standpladshjælper, stationschef og også en markørformand.
Men der står ikke noget om banevagter.

Så det kan jo være at det er en ny kasket, som der skal tages højde for.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 5. apr 2023, 12:11

Laverda skrev:
5. apr 2023, 11:39
Jeg beklager meget, at jeg ikke har været i stand til at finde på en mere dækkende overskrift.
Jeg tager med glæde imod forslag til en mere dækkende overskrift, så jeg kan rette den mere præcist ind.
Et par forslag:
Hvilke regler er der for banevagter på en skydebane?
Hvilke krav oplever I, at Politiet stiller til banevagter på en skydebane?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 5. apr 2023, 12:23

Laverda skrev:
5. apr 2023, 11:39

Her i starten af året fik den aktuelle forening en skrivelse fra politiet, om at de ville komme på inspektion på banen for at se hvorledes at banevagterne udførte deres opgaver.

Der er tale om almindelige indendørs 15m træningsaftner.

Sådan som jeg har oplevet træningsskydningerne har det altid været sådan at når du starter, som ny skytte, skyder du under observation af en instruktør, indtil denne vurderer at du kan skyde uden opsyn, eller alene.

Der har ikke før været nogen formelt udpegede banevagter.

Og jeg kan også godt læse i sikkerhedsbestemmelserne fra DGI at der skal være enten en skydeleder, banekommandør, standpladshjælper, stationschef og også en markørformand.
Men der står ikke noget om banevagter.

Så det kan jo være at det er en ny kasket, som der skal tages højde for.
Er der nogen mulighed, for at vi kan se denne skrivelse ?, gerne i anonymiseret form, det lyder ret underligt.

Politiet er måske ikke bekendt med DGI's/Union regler ??, så for politiet er banevagt måske lige med DGI's/Union banekommandør, hvor der så lige er tilføjet at denne ikke må skyde ?

Hvordan forgår det i denne klub, er der en der passer kassen og sælger ammo, udleverer foreningsvåben m.m.??

mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 5. apr 2023, 14:12

Er banevagt den term som politiet bruger, eller noget som i selv kalder det i foreningen?

Jeg vil mene at det i dag hedder en skydeleder eller banekommandør.

Der skal altid være udpeget en skydeleder, og der skal altid være en skydeleder eller en banekommandør (udpeget af skydelederen) tilstede på skydebanen.

Såfremt der er tale om erfarne skytter over 16 år, så må banekommandøren gerne selv deltage i skydning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Laverda
Newbie
Newbie

Indlæg af Laverda » 5. apr 2023, 14:40

Den aktuelle forening har indført reglerne om at der SKAL være en banevagt på banen når der skydes.

Og banevagten må IKKE selv skyde.

Det vil sige, at før der skydes SKAL der være mindst to personer på banen, hvoraf en så er banevagt.

Foreningen henviser til DGI’s sikkerhedsregler fra januar 2019, og siger at de nye tiltag er i overensstemmelse reglerne.

Men der er først her i løbet af året at der sket noget, og det er nok sket som følge af politiets skrivelse.
Jeg har ikke set selve politiets skrivelse, kun set referater derfra, og det kan selvfølgelig være, at det er klubben, som kalder skydelederen for banevagt.

I de andre foreninger foregår skydningen som altid.

Her har der aldrig været udpeget nogen formelle banevagter, eller hvad de nu ellers kaldes.
Og hvis resten af klubben sidder rundt om kortbordet og spiller poker, og du har lyst til at skyde en serie, så går du bare ind og skyder en serie, - ikke noget med at vente på en banevagt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 5. apr 2023, 14:48

Tråden er låst pga OP manglende lyst eller evne til at rette overskriften.

Den er ikke blevet slettet da der er lagt energi i besvarelserne fra andre af de ærede medlemmer.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Låst