Riffel i rygsæk til skydebanen, og herefter have en primitiv overnatning hvor efter vi går hjem igen?
-
- Newbie
- Interesser: jagt, PRS og IPSC
- Geografisk sted: midtjylland
Riffel i rygsæk til skydebanen, og herefter have en primitiv overnatning hvor efter vi går hjem igen?
En kammerat og jeg, har snakket om at pakke rygsækken smide vores rifler i, gå en tur til skydebanen og herefter have en primitiv overnatning, hvor efter vi går hjem igen.
Jeg kan ikke finde noget i bekendtgørelsen der forhindre det, men vil nu lige stikke en finger i jorden her i forummet alligevel.
hvad kender i til?
Jeg kan ikke finde noget i bekendtgørelsen der forhindre det, men vil nu lige stikke en finger i jorden her i forummet alligevel.
hvad kender i til?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Re: Riffel i rygsæk til skydebanen, og herefter have en primitiv overnatning hvor efter vi går hjem igen?
Det er der som udgangspunkt ikke noget i vejen for.
Politiet skriver på deres hjemmeside:
En tur på skydebanen må alt andet lige være et anerkendelsesværdigt formål.
Men når du skriver i vil gå til skydebanen... Hvor tæt bor i så på skydebanen?
Jeg tænker umiddelbart, at reglerne for midlertidig opbevaring er tiltænkt situationer, hvor den alm. våbenopbevaring ikke er hensigtsmæssigt.
Så jeg kan godt have min tvivl om, om reglerne for midlertidig opbevaring finder anvendelse, hvis det ikke er ''nødvendigt''.
Politiet skriver på deres hjemmeside:
https://politi.dk/vaaben/information-om ... -om-vaabenPoliti.dk skrev:Reglerne om opbevaring i våbenskab gælder ikke for midlertidig opbevaring af skydevåben, fx ved jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter den dag, hvor du skal bruge våbnet. Ved midlertidig opbevaring skal skydevåben og ammunition enten være under konstant opsyn eller opbevares forsvarligt på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Det kan være i et aflåst rum, i et våbenskab eller fastlåst til en mur. Sørg for at opbevare våben og ammunition hver for sig, medmindre du kan benytte et godkendt våbenskab.
En tur på skydebanen må alt andet lige være et anerkendelsesværdigt formål.
Men når du skriver i vil gå til skydebanen... Hvor tæt bor i så på skydebanen?
Jeg tænker umiddelbart, at reglerne for midlertidig opbevaring er tiltænkt situationer, hvor den alm. våbenopbevaring ikke er hensigtsmæssigt.
Så jeg kan godt have min tvivl om, om reglerne for midlertidig opbevaring finder anvendelse, hvis det ikke er ''nødvendigt''.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Riffel i rygsæk til skydebanen, og herefter have en primitiv overnatning hvor efter vi går hjem igen?
Der er ikke noget i vejen for at gå til skydebanen, eller cykle eller tage bussen. Ender transport-tiden så med at blive så lang at man må have en overnatning, må de samme regler som hvis man skulle fra Rønne til Skagen og skyde, gøre sig gældende.
Dvs reglerne for midlertidig opbevaring
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
Dvs reglerne for midlertidig opbevaring
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
Så der skal noget grej med til at låse ammunition fast feks (eller skydes tom).§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Som udgangspunkt vil det nok ikke være ulovligt. Men i praksis ville jeg være meget påpasselig.
Hvor tænker i at overnatte? Når man tænker på, at politiet er blevet tilkaldt fordi en mand er gået rundt med et tastatur i en park, eller lign. situationer, så ville jeg nok ikke vælge den mest befærdede shelterplads til min overnatning.
Jeg ved i øvrigt ikke, om man har problemer med at argumentere for, at man overholder kravene til midlertidig opbevaring, hvis begge personer sover, da man så hverken har våbnet under konstants opsyn, eller opbevaret det et sted der er utilgængeligt for uvedkommende. Det vil jo altid være en vurderingssag, og de kan være rigtigt træls at stå i, hvis man pludselig står over for en sur betjent.
Hvor tænker i at overnatte? Når man tænker på, at politiet er blevet tilkaldt fordi en mand er gået rundt med et tastatur i en park, eller lign. situationer, så ville jeg nok ikke vælge den mest befærdede shelterplads til min overnatning.
Jeg ved i øvrigt ikke, om man har problemer med at argumentere for, at man overholder kravene til midlertidig opbevaring, hvis begge personer sover, da man så hverken har våbnet under konstants opsyn, eller opbevaret det et sted der er utilgængeligt for uvedkommende. Det vil jo altid være en vurderingssag, og de kan være rigtigt træls at stå i, hvis man pludselig står over for en sur betjent.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg ville helt klart lade være. Det ville fremstå som en åbenlys provokation, på linje med audit typerne vi kender fra USA. Ufedt at have ret og så ikke få det. Om ikke andet, så kan man ryge i fælden med, at man skræmmer offentligheden.
Uanset hvordan OP er tiltænkt, så sidder jeg med en fornemmelse af, at det handler mere om at færdes med våben, end om transport af selvsamme. Og jeg tænker at politiet vil reagere ligeså, hvis de bliver involveret, hvilket der er stor risiko for.
Var det en udflugt med lidt hyggeskydning og/eller jagt på privat grund, så ingen problemer, hvis der også var en overnatning inkluderet.
Jeg formoder der er tale om jagtrifler.
Uanset hvordan OP er tiltænkt, så sidder jeg med en fornemmelse af, at det handler mere om at færdes med våben, end om transport af selvsamme. Og jeg tænker at politiet vil reagere ligeså, hvis de bliver involveret, hvilket der er stor risiko for.
Var det en udflugt med lidt hyggeskydning og/eller jagt på privat grund, så ingen problemer, hvis der også var en overnatning inkluderet.
Jeg formoder der er tale om jagtrifler.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Ras.Killing
- Platin Member
Det er ikke unormalt at sportsskytter overnatter på hotel, sommehus, campingplads ell. lign. Så det at overnatte i det offentlige med våben er der ikke noget galt i.
Det er mere om man kan forsvare at gøre det for hyggens skyld?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Af ren nødvendighed, og ikke på offentlige shelterpladser eller stealth camping i skoven, men under ordnede og sikre forhold. Det beskrevne, ønskede scenarie, er af en karakter, der kan beskrives som fornøjelse, eller som en del af den samlede oplevelse.Ras.Killing skrev: ↑10. apr 2023, 16:37Det er ikke unormalt at sportsskytter overnatter på hotel, sommehus, campingplads ell. lign. Så det at overnatte i det offentlige med våben er der ikke noget galt i.
Jeg kan ikke rigtig se ideen i, at man camperer (primitivt) med sit skydevåben, med mindre man har en tanke om at kunne bruge det. Og det er der skam ikke noget galt i! Der må man blot tilpasse rammerne, så det både kan forklares og forsvares.
Hvis man ønsker disse oplevelser, så lej/køb jord, hvor det er muligt. Det kan faktisk gøres, til ret fornuftige priser, hvis man ønsker den livsstil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Kan I pakke jeres rifler, så man ikke kan se, at i går rundt, med våben?
Hvis ikke, lad være.
Problem 1: Nogen ringer til Politiet, der sender en styrke ud, for at checke jer. (Spild af politiets tid, selvom det i gør, er lovligt)
- - Mulig løsning: Giv Politiet besked på forhånd, om hvem i er, og hvilken rute i følger, samt ca. tidsplan. Husk kontaktinformationer.
Problem 2: I render rundt i en skov med våben, vel og mærke en skov, hvor I IKKE har jagtret. Dette kan give mistanke om krybskytteri.
Mener også, at der er regler, om dette.
- - Mulig løsning: Spørg grundejeren hvor i overnatter om lov, i god tid, og orienter om, at i har rifler med.
Hvis ikke, lad være.
Problem 1: Nogen ringer til Politiet, der sender en styrke ud, for at checke jer. (Spild af politiets tid, selvom det i gør, er lovligt)
- - Mulig løsning: Giv Politiet besked på forhånd, om hvem i er, og hvilken rute i følger, samt ca. tidsplan. Husk kontaktinformationer.
Problem 2: I render rundt i en skov med våben, vel og mærke en skov, hvor I IKKE har jagtret. Dette kan give mistanke om krybskytteri.
Mener også, at der er regler, om dette.
- - Mulig løsning: Spørg grundejeren hvor i overnatter om lov, i god tid, og orienter om, at i har rifler med.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg var til foredrag med hendes, hvis navn jeg har glemt, som har skrevet bogen om våbenjura. Jeg har desværre ikke bogen her, så jeg kan ikke slå op, men hun brugte lang tid på at forklare hvad der er transport og ikke.
Hvis man ikke kan argumentere for at det var ikke var muligt at komme hjem med skyderene først, så tror jeg ikke det er lovligt.
Du må transportere dine våben til og fra en berettiget aktivitet. Du må ikke lave svinkeærinder på vej til eller fra aktiviteten.
Hvis din bil holder stille mere end 3 minutter, er det ikke længere transport og du skal så overholde reglerne for midlertidig opbevaring.
Jeg vil se om jeg kan finde noget mere velbegrundet, når jeg kommer hjem.
Hvis man ikke kan argumentere for at det var ikke var muligt at komme hjem med skyderene først, så tror jeg ikke det er lovligt.
Du må transportere dine våben til og fra en berettiget aktivitet. Du må ikke lave svinkeærinder på vej til eller fra aktiviteten.
Hvis din bil holder stille mere end 3 minutter, er det ikke længere transport og du skal så overholde reglerne for midlertidig opbevaring.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Ras.Killing
- Platin Member
Det stiller næsten flere spørgsmål end svar.Krung skrev: ↑11. apr 2023, 15:14Jeg var til foredrag med hendes, hvis navn jeg har glemt, som har skrevet bogen om våbenjura. Jeg har desværre ikke bogen her, så jeg kan ikke slå op, men hun brugte lang tid på at forklare hvad der er transport og ikke.
- Hvornår er det ikke muligt at komme hjem med skyderne først?
- Hvis svinkeærinder ikke er tilladt ifbm. med travsport, hvorfor skulle det så skifte fra transport til opbevaring, hvis man holder stille i mere end 3 minutter?
- Hvor kommer de 3 minutter fra... Er det fordi det holdes op imod reglerne for standsning og parkering?
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Jeg tror at det kan koges ned til: Lad være, det kommer der kun bøvl ud af!Ras.Killing skrev: ↑11. apr 2023, 19:24Det stiller næsten flere spørgsmål end svar.Krung skrev: ↑11. apr 2023, 15:14Jeg var til foredrag med hendes, hvis navn jeg har glemt, som har skrevet bogen om våbenjura. Jeg har desværre ikke bogen her, så jeg kan ikke slå op, men hun brugte lang tid på at forklare hvad der er transport og ikke.
- Hvornår er det ikke muligt at komme hjem med skyderne først?
- Hvis svinkeærinder ikke er tilladt ifbm. med travsport, hvorfor skulle det så skifte fra transport til opbevaring, hvis man holder stille i mere end 3 minutter?
- Hvor kommer de 3 minutter fra... Er det fordi det holdes op imod reglerne for standsning og parkering?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Krung
- Platin Member
1) Det kan være flere årsager til at man ikke kan komme hjem med skydevåbnet først. Fx hvis man kan ikke nå frem og tilbage, inden man skal bruge det igen. Fx hvis du skyder på en anden ø og igen har konkurrence dagen efter. EDIT: Fjernet da det står for min regning, hvilket andre ikke kan bruge til noget:Et eksempel på hvor man godt kan er at man ikke må lade geværet være under midlertidig opbevaring naboen hele dagen, hvis det kun tager 5 min at gå hjem og sætte det. Det er en lovgivning, hvor der findes mange eksempler på begge situationer.Ras.Killing skrev: ↑11. apr 2023, 19:24Det stiller næsten flere spørgsmål end svar.Krung skrev: ↑11. apr 2023, 15:14Jeg var til foredrag med hendes, hvis navn jeg har glemt, som har skrevet bogen om våbenjura. Jeg har desværre ikke bogen her, så jeg kan ikke slå op, men hun brugte lang tid på at forklare hvad der er transport og ikke.
1) - Hvornår er det ikke muligt at komme hjem med skyderne først?
2) - Hvis svinkeærinder ikke er tilladt ifbm. med travsport, hvorfor skulle det så skifte fra transport til opbevaring, hvis man holder stille i mere end 3 minutter?
3) - Hvor kommer de 3 minutter fra... Er det fordi det holdes op imod reglerne for standsning og parkering?
2A) Svinkeærinder er ikke tilladt - men det er vi jo begge enige om. Louise Knudsen skriver på alm. dansk:
Jeg ser Louise Knudsen som en meget pålidelig kilde, men det er jo bare min mening. Jeg deler i hvert fald ikke hendes opfattelse af at lovlydige borgere skal prise sig lykkelige for at få lov af politiet til at blive godkendt til at eje våben.kun må medbringes uden for det område hvor de lovligt kan anvendes (jagtområde, skydebane, osv.) når transporten sker direkte til eller fra aktiviteten ... jvf. våbenbekedtgørelsen ½§11 stk. 2 ... Det er dermed ikke tilladt at tage skydevåbnet med på forskellige ærinder på vej til eller fra skydebanen ...
2B) + 3) Ja, når du ikke er i transport, bliver det til midlertidig opbevaring. Ja, det er fordi du parkerer. Så det betyder du skal kunne holde konstant opsyn bil inde fra skranken af, hvis det er der du betaler for din bils brændstof.
Senest rettet af Krung 12. apr 2023, 09:25, rettet i alt 2 gange.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Ras.Killing
- Platin Member
1) - Men når først du går ned af den vej, så åbner du Pandoras æske ift. hvad der er muligt- og ikke muligt. Dit eget eksempel repræsenterer fint nogle yderpunker, som ingen vil være uenig med dig i... Men hvad med alt derimellem? Hvad hvis du har 30 minutters hjemtransport, 1 time, 2 timer? Og er det i så fald relevant om du er på gåben, tager offentlig transport eller har bil?Krung skrev: ↑12. apr 2023, 07:361) Det kan være flere årsager til at man ikke kan komme hjem med skydevåbnet først. Fx hvis man kan ikke nå frem og tilbage, inden man skal bruge det igen. Fx hvis du skyder på en anden ø og igen har konkurrence dagen efter. Et eksempel på hvor man godt kan er at man ikke må lade geværet være under midlertidig opbevaring naboen hele dagen, hvis det kun tager 5 min at gå hjem og sætte det. Det er en lovgivning, hvor der findes mange eksempler på begge situationer.Ras.Killing skrev: ↑11. apr 2023, 19:24Det stiller næsten flere spørgsmål end svar.Krung skrev: ↑11. apr 2023, 15:14Jeg var til foredrag med hendes, hvis navn jeg har glemt, som har skrevet bogen om våbenjura. Jeg har desværre ikke bogen her, så jeg kan ikke slå op, men hun brugte lang tid på at forklare hvad der er transport og ikke.
1) - Hvornår er det ikke muligt at komme hjem med skyderne først?
2) - Hvis svinkeærinder ikke er tilladt ifbm. med travsport, hvorfor skulle det så skifte fra transport til opbevaring, hvis man holder stille i mere end 3 minutter?
3) - Hvor kommer de 3 minutter fra... Er det fordi det holdes op imod reglerne for standsning og parkering?
2A) Svinkeærinder er ikke tilladt - men det er vi jo begge enige om. Louise Knudsen skriver på alm. dansk:Jeg ser Louise Knudsen som en meget pålidelig kilde, men det er jo bare min mening. Jeg deler i hvert fald ikke hendes opfattelse af at lovlydige borgere skal prise sig lykkelige for at få lov af politiet til at blive godkendt til at eje våben.kun må medbringes uden for det område hvor de lovligt kan anvendes (jagtområde, skydebane, osv.) når transporten sker direkte til eller fra aktiviteten ... jvf. våbenbekedtgørelsen ½11 stk. 2 ... Det er dermed ikke tilladt at tage skydevåbnet med på forskellige ærinder på vej til eller fra skydebanen ...
2B) + 3) Ja, når du ikke er i transport, bliver det til midlertidig opbevaring. Ja, det er fordi du parkerer. Så det betyder du skal kunne holde konstant opsyn bil inde fra skranken af, hvis det er der du betaler for din bils brændstof.
Det er specielt formuleringen ikke muligt jeg hæfter mig ved... Da det i mange tilfælde ikke vil være umuligt, men bare ubelejligt.
2A og 2B) - Jeg syntes det er selvmodsigende at svinkeærinder ikke er tilladt, men at bilen samtidig bliver til midlertidig opbevaring ifb. med transporten, hvis man parkere længere end 3 minutter.
Forstå mig ret. Hvis svinkeærinder ikke er tilladt under transporten, hvordan kan midlertidig opbevaring så blive en mulighed? Hvis du ikke længere er under transport, og du ikke befinder dig i hjemmet eller ved destinationen, så må det vel alt andet lige være et svinkeærinde undervejs?
Personligt ser jeg så heller ikke noget galt i at man f.eks. holder ind for at tanke, spise, gå på toilettet el.lign. ifm. med transporten... Men så er vi tilbage ved Pandoras æske ift. hvor langt man så må afvige fra den direkte vej til destinationen - og hvornår det er et svinkeærinder eller ej.
Som sådan har jeg ikke noget imod det Louise Knudsen skriver, men jeg mener at hun i flere tilfælde overfortolker. Hvilket jeg godt kan forstå! Skulle jeg udgive en bog med råd og vejledning om lovgivning, så ville jeg også sørge for at mine svar var til den sikre side.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Krung
- Platin Member
Det, du kalder pandoras æske, er bare et andet navn for samme elastik vi kender som "anerkendelsesværdigt". At det er svært at pege på en grænse, betyder ikke desværre ikke noget. En dommer vil i sidste ende tage stilling til om du er på den ene eller den anden side af den grænse, uden at stå med problemet at skulle definere den grænse i alle andre tilfælde. Begrædeligt, men sådan er lovgivning nu om dage.Ras.Killing skrev: ↑12. apr 2023, 08:191) - Men når først du går ned af den vej, så åbner du Pandoras æske ift. hvad der er muligt- og ikke muligt. Dit eget eksempel repræsenterer fint nogle yderpunker, som ingen vil være uenig med dig i... Men hvad med alt derimellem? Hvad hvis du har 30 minutters hjemtransport, 1 time, 2 timer? Og er det i så fald relevant om du er på gåben, tager offentlig transport eller har bil?
Det er specielt formuleringen ikke muligt jeg hæfter mig ved... Da det i mange tilfælde ikke vil være umuligt, men bare ubelejligt.
Det er desværre samme koncept, der er i sving igen. Løber du tør for benzin inden du kommer helt hjem, så har du en god grund til at tanke op og vil ikke få med hammeren af en dommer. At du bliver nød til at overnatte på vejen hjem fordi du ikke kan køre i 24 timer er også ok ... antager jeg.Ras.Killing skrev: ↑12. apr 2023, 08:192A og 2B) - Jeg syntes det er selvmodsigende at svinkeærinder ikke er tilladt, men at bilen samtidig bliver til midlertidig opbevaring ifb. med transporten, hvis man parkere længere end 3 minutter.
Forstå mig ret. Hvis svinkeærinder ikke er tilladt under transporten, hvordan kan midlertidig opbevaring så blive en mulighed? Hvis du ikke længere er under transport, og du ikke befinder dig i hjemmet eller ved destinationen, så må det vel alt andet lige være et svinkeærinde undervejs?
Personligt ser jeg så heller ikke noget galt i at man f.eks. holder ind for at tanke, spise, gå på toilettet el.lign. ifm. med transporten... Men så er vi tilbage ved Pandoras æske ift. hvor langt man så må afvige fra den direkte vej til destinationen - og hvornår det er et svinkeærinder eller ej.
Som sådan har jeg ikke noget imod det Louise Knudsen skriver, men jeg mener at hun i flere tilfælde overfortolker. Hvilket jeg godt kan forstå! Skulle jeg udgive en bog med råd og vejledning om lovgivning, så ville jeg også sørge for at mine svar var til den sikre side.
Det er mange eksempler på at det er ok, og der er mange eksempler på at det ikke er ok.
Vi har ikke længere den luksus at alt, der er forbudt står i loven. Det skyldes (mindst) 2 ting: Våbenloven er omvendt (Du må intet, bortset fra ...) og så at der er en vis elastik i anerkendelsesværdigt. Vi har også i nogle situationer (og nu taler jeg om noget jeg ved meget lidt om) hvor dine handlinger vil blive holdt om mod Bonus pater familias, som er "Hvad ville et fornuftigt menneske have gjort". Ideen om at alt, der ikke er forbudt, er lovligt holder stadig, men man kan ikke forvente at se en oversigt over hvad der er forbudt.
Jeg tror desværre ikke Louise Knudsen overfortolker, men forholder sig til de mange domme hun refererer til i bogen. Der er selvfølgelig en tolkning, når man går fra lovtekst til klar tale, men jeg tror nu hun er ret god til den øvelse.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Jeg mener også at hun overfortolker, sikkert for at dække sin egen mås.Ras.Killing skrev: ↑12. apr 2023, 08:19Som sådan har jeg ikke noget imod det Louise Knudsen skriver, men jeg mener at hun i flere tilfælde overfortolker. Hvilket jeg godt kan forstå! Skulle jeg udgive en bog med råd og vejledning om lovgivning, så ville jeg også sørge for at mine svar var til den sikre side.
Jeg synes forøvrigt det kan virke en smule anstrengt at tale om "Våbenjura" i denne tråd når der ikke er nogen juridiske referencer, vi taler ret beset om hvad vi hver især synes , og jeg synes at det nemmeste er at lade være.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Krung
- Platin Member
Nu skrev jeg godt nok ½11 i stedet for §11, men der står det ret klart:Rigsby skrev: ↑12. apr 2023, 08:44Jeg mener også at hun overfortolker, sikkert for at dække sin egen mås.Ras.Killing skrev: ↑12. apr 2023, 08:19Som sådan har jeg ikke noget imod det Louise Knudsen skriver, men jeg mener at hun i flere tilfælde overfortolker. Hvilket jeg godt kan forstå! Skulle jeg udgive en bog med råd og vejledning om lovgivning, så ville jeg også sørge for at mine svar var til den sikre side.
Jeg synes forøvrigt det kan virke en smule anstrengt at tale om "Våbenjura" i denne tråd når der ikke er nogen juridiske referencer, vi taler ret beset om hvad vi hver især synes , og jeg synes at det nemmeste er at lade være.
Jeg tror desværre ikke hun fortolker i denne sammenhæng.Transport
§ 11. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses §§ 18 og 18 a, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes.
- Ras.Killing
- Platin Member
Det mener jeg så helt bestemt hun gør

Her skriver DJ om midlertidig opbevaring:
https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/ja ... -af-vaben/Danmarks Jægerforbund skrev:Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skal du f.eks. på jagt hos en kammerat om lørdagen, så kan du tage dine skydevåben med hjem til kammeraten om fredagen, og blive der til om søndagen. I hele denne periode kan du opbevare dine medbragte skydevåben under de lempede opbevaringskrav, som gælder for midlertidig opbevaring af skydevåben.
Den samme situation beskriver Louise Knudsen så kun som værende tilladt, såfremt det ikke er muligt at komme hjem med sine våben.
Det er for mig at se en overfortolkning af §25, som ikke specificerer situationen, men blot fortæller at den midlertidige opbevaringen er tilladt fra dagen før til dagen efter anvendelsen.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Krung
- Platin Member
Det står for min regning, ikke noget Louise har udtalt. Jeg har udstreget det eksempel i det oprindelige indlæg, da det er min tolkning. Jeg vil stadigvæk mene det er ulovligt, da det fornuftige er at sætte det tilbage i våbenskabet, men mine meninger er ikke relevante her.Ras.Killing skrev: ↑12. apr 2023, 09:04Det mener jeg så helt bestemt hun gørhun tolker f.eks. noget hårdere end DJ's jurister.
https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/ja ... -af-vaben/Danmarks Jægerforbund skrev:Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skal du f.eks. på jagt hos en kammerat om lørdagen, så kan du tage dine skydevåben med hjem til kammeraten om fredagen, og blive der til om søndagen. I hele denne periode kan du opbevare dine medbragte skydevåben under de lempede opbevaringskrav, som gælder for midlertidig opbevaring af skydevåben.
Den samme situation beskriver Louise Knudsen så kun som værende tilladt, såfremt det ikke er muligt at komme hjem med sine våben.
Det er for mig at se en overfortolkning af §25, som ikke specificerer situationen, men blot fortæller at den midlertidige opbevaringen er tilladt fra dagen før til dagen efter anvendelsen.
Jeg tror stadigvæk at DJ ikke tænker på situationen hvor man kun har 5 minutter hjem til våbenskabet, men hvor der formålsstridigt at køre hjem med geværet. Nok om det eksempel, det skulle jeg ikke have brugt.
- Ras.Killing
- Platin Member
OK. Ja så har jeg misforstået digKrung skrev: ↑12. apr 2023, 09:30Det står for min regning, ikke noget Louise har udtalt. Jeg har udstreget det eksempel i det oprindelige indlæg, da det er min tolkning. Jeg vil stadigvæk mene det er ulovligt, da det fornuftige er at sætte det tilbage i våbenskabet, men mine meninger er ikke relevante her.Ras.Killing skrev: ↑12. apr 2023, 09:04Det mener jeg så helt bestemt hun gørhun tolker f.eks. noget hårdere end DJ's jurister.
Jeg tror stadigvæk at DJ ikke tænker på situationen hvor man kun har 5 minutter hjem til våbenskabet, men hvor der formålsstridigt at køre hjem med geværet. Nok om det eksempel, det skulle jeg ikke have brugt.

Men for at opsummere tråden her, så er bonus pater familias nok det bedste råd

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!