Købte haglbøsse for nogle år siden. Butikken ville registrere det for mig. Har fundet ud af at det har de ikke. Hvad nu?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
MotherFox
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 1 time

Købte haglbøsse for nogle år siden. Butikken ville registrere det for mig. Har fundet ud af at det har de ikke. Hvad nu?

Indlæg af MotherFox » 11. apr 2023, 22:12

Hej med jer :razz:

Jeg købte for nogle år siden et jagtgevær til at skyde lerduer med jeg var kun 18 år og det var mit første våben. Jeg fik avide af butikken at de ville registrere våbnet hos politiet så det skulle jeg ikke tænke mere over.

Jeg har så lige fundet ud af at våbnet aldrig har været registreret og nu står jeg her med et uregistreret våben og butikken er lukket permanent.

Hvad gør jeg?

På forhånd tak for jeres tid :oops:
Senest rettet af Castle 12. apr 2023, 07:31, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emne justeret!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Re: Ikke registreret haglbøsse

Indlæg af Agamemnon » 11. apr 2023, 22:34

MotherFox skrev:
11. apr 2023, 22:12
Hvad gør jeg?
Du starter med at tilrette din overskrift så den lever op til kravene i regelsættet.
Så slipper du for at den bliver slettet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 11. apr 2023, 22:51

MotherFox skrev:

Jeg købte for nogle år siden et jagtgevær til at skyde lerduer med jeg var kun 18 år og det var mit første våben. Jeg fik avide af butikken at de ville registrere våbnet hos politiet så det skulle jeg ikke tænke mere over.

Jeg har så lige fundet ud af at våbnet aldrig har været registreret og nu står jeg her med et uregistreret våben og butikken er lukket permanent.

Hvad gør jeg?

Hvordan har du fundet ud af, at våbnet aldrig er blevet registreret?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 12. apr 2023, 06:53

Ring til PAC og forklar dem sagen.

Det er ikke i nogens interesse, at bøssen ikke er registreret korrekt.

Jeg ville måske forelægge dem sagen således at du er i tvivl om, om butikken nogensinde fik registreret haglbøssen som aftalt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 12. apr 2023, 07:02

Ras.Killing skrev:
12. apr 2023, 06:53

Jeg ville måske forelægge dem sagen således at du er i tvivl om, om butikken nogensinde fik registreret haglbøssen som aftalt.
Sådan ville jeg også gøre det.
Hvis/når de bekræfter ikke at have modtaget anmeldelsen fra butikken, så sender du en ny med den lukkede butik som nuværende jer.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

MotherFox
Newbie
Newbie
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 1 time

Indlæg af MotherFox » 12. apr 2023, 14:49

Ras.Killing skrev:
12. apr 2023, 06:53

Mange tak var/er bare bange for at komme i problemer men må have fat i dem imorgen. :thumbup:

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Re: Købte haglbøsse for nogle år siden. Butikken ville registrere det for mig. Har fundet ud af at det har de ikke. Hvad

Indlæg af FWK » 12. apr 2023, 15:04

Kære Moderknepp… 🥱 (point for meget lidet flatterende brugernavn..)

Må jeg spørge hvor du købte våbnet, og hvordan du er blevet bekendt med, at det ikke er registreret? (Dette er du spurgt om før uden at svare) Det kan jo være relevant for andre herinde.

PAC har i perioder næsten været et helt år om at registrere særligt haglvåben (jeg oplevede 11 måneder) og de -kan- jo have foretaget registreringen uden at sagsbehandleren har sendt dig en kvittering (eller du kan have overset den).

Spørgsmål til de mere kyndige herinde:

Har en forhandler ikke også en interesse i at få salget anmeldt da der ellers opstår “uorden i penalhuset” når det Skives ud af våbenbogen? Når en forhandler lukker og inventaret gøres op må det da skabe en hovedpine hos forhandleren hvis han står til at have et våben han for længst har solgt?

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Re: Købte haglbøsse for nogle år siden. Butikken ville registrere det for mig. Har fundet ud af at det har de ikke. Hvad

Indlæg af Gerdson39 » 12. apr 2023, 15:17

"for nogle år siden" kunne nu nemt være et par årtier ;-)
Op til hvornår kunne forhandlere egentlig registrere på vegne af deres kunder?

Jeg mener ellers også, det er bedst at prøve skaffe dete hele ud af verdenen. Desværre er der jo ingen mulighed at slå op, hvad der er registreret i ens navn. Jeg har også lige efter næsten 10 måneders ventetid fået besked fra PAC om registrering af et haglgevær, og det skete åbenbart kun fordi jeg senere havde søgt exportilladelsen til den.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. apr 2023, 16:41

Det er også værd at nævne, at OP de facto er i ulovlig besiddelse af et våben, hvis det viser sig, at våbnet aldrig er blevet registreret til ham. Hvorvidt PAC ser mildt på, at OP blevet stillet i udsigt, at registreringen ville blive klaret for ham ved jeg ikke, men hvis jeg var i en lignende situation, så ville jeg nok have en vis bekymring i maven.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 12. apr 2023, 17:22

Hunters House gør det stadig, hvis ikke noget er ændret siden jeg købte et glatløbet af dem for 1 års tid siden. De insisterede faktisk på at gøre det, fremfor at jeg selv gjorde det.

Jeg bryder mig egentlig ikke om den fremgangsmåde, jeg vil hellere gøre det selv så jeg er 100% på at det er gjort. Jeg rykkede dem for en kvittering på anmeldelsen, og fik også til sidst en kopi af en mail de havde skrevet, det lignede ikke den kvittering vi private får ved anmeldelse.

Jeg ringede til PAC for at være sikker på de havde modtaget den, og det havde de. Jeg ved ikke hvorfor nogen butikker vil gøre det på den måde, det er vel købers problem hvis de ikke for det anmeldt, og ikke butikkens.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 12. apr 2023, 17:46

Flugteren skrev:
12. apr 2023, 16:41
Det er også værd at nævne, at OP de facto er i ulovlig besiddelse af et våben, hvis det viser sig, at våbnet aldrig er blevet registreret til ham. Hvorvidt PAC ser mildt på, at OP blevet stillet i udsigt, at registreringen ville blive klaret for ham ved jeg ikke, men hvis jeg var i en lignende situation, så ville jeg nok have en vis bekymring i maven.
Er det ulovlig våbenbesiddelse? Eller bare manglende registrering. Tilladelsen til en haglskyder er jo bare jagttegnet.

Det virker i mine øjne helt sort hvis der er samme straf for at have en riffel uden tilladelse og at have et uregistreret haglgevær som ens jagttegn giver en lov til at have.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 12. apr 2023, 19:52

Jeg ville i første omgang kontakte butikken.

Jeg havde samme problem for nogle år tilbage, det viste sig at samtlige våben de havde anmeldt den dag, ikke var gået igennem.
Butikken har typisk også gerne en fast kontaktperson hos PAC de hiver fat i, det får tingene til at glide lidt lettere.

Hvis du finder din kvittering med tilhørende anmeldelse af glatløbet, så bør der også stå på den, at butikken står for at anmelde registreringen til PAC

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 12. apr 2023, 20:00

458hunter skrev:
12. apr 2023, 17:46
Flugteren skrev:
Er det ulovlig våbenbesiddelse? Eller bare manglende registrering. Tilladelsen til en haglskyder er jo bare jagttegnet.

Det virker i mine øjne helt sort hvis der er samme straf for at have en riffel uden tilladelse og at have et uregistreret haglgevær som ens jagttegn giver en lov til at have.
Det var jo en lignende sag her på NVF for et par år siden: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... gev%C3%A6r

Rettidig registrering af våbnet er vel en forudsætning for, at erhvervelsen gennem jagttegnet er gyldig? Uden registrering er man vel ikke i lovlig besiddelse af våbnet. Det kan godt være, at det er er erhvervet lovligt, men besiddelsen har været/er ulovlig.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 12. apr 2023, 21:04

Sierra13 skrev:
12. apr 2023, 19:52

Jeg havde samme problem for nogle år tilbage, det viste sig at samtlige våben de havde anmeldt den dag, ikke var gået igennem.
Butikken har typisk også gerne en fast kontaktperson hos PAC de hiver fat i, det får tingene til at glide lidt lettere.

Hvis du finder din kvittering med tilhørende anmeldelse af glatløbet, så bør der også stå på den, at butikken står for at anmelde registreringen til PAC
Butikker er lukket, så det bliver ikke nemt.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 12. apr 2023, 21:29

CO skrev:
12. apr 2023, 21:04
Sierra13 skrev:
12. apr 2023, 19:52

Butikker er lukket, så det bliver ikke nemt.

Synet er det man først, bliver blind på :freak:

Hvad sker der mon egentlig med butikkens våbenbog, når butikken drejer nøglen om?

Hvis OP, har sin originale kvittering med vedhæftning af anmeldelses blanketten, hvor der står butikken står for registreringen, så tænker jeg stadig at OP står rimeligt godt. Et forsigtigt opkald til PAC kunne godt være vejen frem så. De har ofte en anden holdning til tingene telefonisk fremfor skriftligt.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 12. apr 2023, 22:07

Hvis det er i den tid hvor ACØ var der, så kan det sagtens være butikken har gjort det men det aldrig er blevet registreret.

Jeg havde sendt to registreringer ind til ACØ og fik aldrig svar først efter der var blevet til PAC kom jeg i tanke om det, jeg ringede og spurgte og fik afvide jeg skulle udfylde en ansøgning om erstatningstilladelse.
Der gjorde jeg og fik dem så registreret

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 13. apr 2023, 05:49

Randy M skrev:
12. apr 2023, 17:22
Hunters House gør det stadig, hvis ikke noget er ændret siden jeg købte et glatløbet af dem for 1 års tid siden. De insisterede faktisk på at gøre det, fremfor at jeg selv gjorde det.

Jeg bryder mig egentlig ikke om den fremgangsmåde, jeg vil hellere gøre det selv så jeg er 100% på at det er gjort. Jeg rykkede dem for en kvittering på anmeldelsen, og fik også til sidst en kopi af en mail de havde skrevet, det lignede ikke den kvittering vi private får ved anmeldelse.

Jeg ringede til PAC for at være sikker på de havde modtaget den, og det havde de. Jeg ved ikke hvorfor nogen butikker vil gøre det på den måde, det er vel købers problem hvis de ikke for det anmeldt, og ikke butikkens.
Jeg har desværre oplevet ifm et køb af ent gevær hos HH at de ikke fik det registreret trods de insistrede på at de skulle gøre det. Jeg ville ikke acceptere den fremgangsmåde igen hos nogen butik.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af NWF » 13. apr 2023, 05:58

MotherFox skrev:

Hvad gør jeg?

Jeg har selv stået i samme situation hvor butikken ikke lavede registreringen trods aftale herom. Jeg havde dog en kopi af de papir som skulle have været sendt ind som kunne understøtte mig.

Jeg tog fat i PAC og forklarede dem situationen, det tog de meget pænt og vi lavede registreringen uden problemer. De er også mennesker og forstår at fejl kan ske - det som er vigtigt er at det blive rettet. Men jeg var satme nervøs over det.

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 13. apr 2023, 09:09

Man får lyst til at anmode om aktindsigt i, hvilke våben der står registreret i ens navn hva? (Har nogen prøvet dét?)

Jeg har feks også købt et haglgevær i flere forskellige butikker og solgt nogle af dem videre privat. Aner i teorien ikke om butikken eller de private købere har registret dem. (I KNOW man kan gøre det under selve salget - men jeg har kvittering og billeder af kørekort og PAS på køberne, så hvis de har nølet kan jeg dokumentere). Men hvad status er, kunne være spændende at se.

Husker feks at K.O. SKOV venligt huskede mig på selv at registrere købet og at HH “tog sig af det hele selv” når man købte en “streetsweeper/soverkammerbøsse” som Ole kaldte haglvåben på 55cm…

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 13. apr 2023, 09:17

FWK skrev:
13. apr 2023, 09:09
Man får lyst til at anmode om aktindsigt i, hvilke våben der står registreret i ens navn hva? (Har nogen prøvet dét?)
Ja det har jeg prøvet.

Alt var i orden :smile:

En bekendt har dog gjort det samme, og var registreret for våben han ikke længere ejede.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af NWF » 13. apr 2023, 13:39

FWK skrev:
Jeg har har fået PAC til at remse op hvad jeg "ejede" hvilket skete ifm de kontakte mig vedr. et haglgevær jeg solgte for en del år siden for at høre hvem jeg havde solgt den til. Nu skete salget til et medlem herinde som jeg har handlet med et par gange, så det var ret nemt - men der var åbenbart en fejl et eller andet sted. Oplever lidt at registrering af haglgevær ikke er deres største prioritet når jeg taler med PAC, af af damerne fortalte mig at de ofte så geværer som skiftede hænder næsten før de kunne nå at lave en registrering, så virkede som om de ikke er super nidkær omkring dette.
FWK skrev:

Jeg har feks også købt et haglgevær i flere forskellige butikker og solgt nogle af dem videre privat. Aner i teorien ikke om butikken eller de private købere har registret dem. (I KNOW man kan gøre det under selve salget - men jeg har kvittering og billeder af kørekort og PAS på køberne, så hvis de har nølet kan jeg dokumentere). Men hvad status er, kunne være spændende at se.
Man bør nok få en kopi af registrerings-kvitteringen fra køber når man sælger eller gøre det sammen.Jeg må indrømme at jeg har da solgt et par haglgeværer som jeg ikke husker hvem fanden jeg solgte til og ej har deres info længere - så ID og jagttegn, det var så nok til mig. Men gemmer kopi af mine gl. tilladelser til alle solgte våben, så jeg kan dokumentere at våbenet engang har været mit hvis det er

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 13. apr 2023, 15:28

Det kan jo egentlig heller ikke passe, at vi skal sidde og registrere en hel masse, fordi PAC og forgængere har fejlet. Det er vitterligt den omvendte verden, at ansvaret så skal ligge hos os, bare fordi myndigheden fumlede.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. apr 2023, 15:50

C-X skrev:
13. apr 2023, 15:28
Det kan jo egentlig heller ikke passe, at vi skal sidde og registrere en hel masse, fordi PAC og forgængere har fejlet. Det er vitterligt den omvendte verden, at ansvaret så skal ligge hos os, bare fordi myndigheden fumlede.
FUUUUULDstændig enig!
Og med tanke på hvordan PAC og de ansvarlge politikere ignorerer os i en sky af åbenlys arrogance (ikke engang ombudsmanden har kunnet indgyde dem lidt respekt), så synes jeg da bestemt reaktionen, når noget er "glemt" eller fejlregistreret, skal være en højlydt hånlig latter, efterfulgt af en bemærkning om at "Det er I da ikke ret gode til? I skal nok enten hyre nogen der er kompetente til opgaven, eller øve jer noget mere. MEGET mere, faktisk."
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 13. apr 2023, 16:21

Problemet er bare at det er våbenejeren og ikke PAC der sidder tilbage med aben...

Det hjælper en hånlig latter ingenlunde på :grimasse:

Make Fyn fin again!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 13. apr 2023, 18:07

Flugteren skrev:
12. apr 2023, 20:00
458hunter skrev:
12. apr 2023, 17:46
Flugteren skrev:

Det var jo en lignende sag her på NVF for et par år siden: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... gev%C3%A6r

Rettidig registrering af våbnet er vel en forudsætning for, at erhvervelsen gennem jagttegnet er gyldig? Uden registrering er man vel ikke i lovlig besiddelse af våbnet. Det kan godt være, at det er er erhvervet lovligt, men besiddelsen har været/er ulovlig.
I den sag tales der om bøde op plet på straffeattest - ulovlig våbenbesidelse mener jeg har en minimumsstraf med jailtime, så tænker manglende registrering en er mildere paragraf, omend stadig med konsekvenser.

Besvar