Skal man søge forfra til genladning ved flytning

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Bentgj37
Banned
Banned
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 22 times

Skal man søge forfra til genladning ved flytning

Indlæg af Bentgj37 » 27. apr 2023, 16:45

Hvis man skal flytte, skal man så søge sine gwnladningstilladelser forfra, eller skal man anmelde adresse flytning til pack?
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

Smoker
Newbie
Newbie
Interesser: genladning sortkrudt dansk
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time

Re: Skal man søge forfra til genladning ved flytning

Indlæg af Smoker » 27. apr 2023, 16:52

Anmeld flytning til PAC og du modtager en ny tilladelse på E-boks -

jeg meldte adresseflytning i Januar og den kom midt i marts..

Og det var ikke en ny ansøgning !
Senest rettet af Smoker 27. apr 2023, 21:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 27. apr 2023, 18:15

Du skal søge på ny. genladnings tilladelsen søges på adressen.
men tjek lige at forholdene er som de skal være.

EDIT: PAC har ændret praksis, se senere post
Senest rettet af Raptor357 1. maj 2023, 19:31, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bentgj37
Banned
Banned

Indlæg af Bentgj37 » 28. apr 2023, 14:56

Hmm den ene sige man skal søge forfra den anden sige man skal anmelde nu adresse. Hmmmm tror det er nemmer at ringe til PAC
Søger Ruger sfar

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 28. apr 2023, 14:58

Bentgj37 skrev:
28. apr 2023, 14:56
Hmm den ene sige man skal søge forfra den anden sige man skal anmelde nu adresse. Hmmmm tror det er nemmer at ringe til PAC
Lad; s høre hvad de mener :⁠-⁠)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Bentgj37
Banned
Banned

Indlæg af Bentgj37 » 28. apr 2023, 15:37

Bofhenator skrev:
28. apr 2023, 14:58
Bentgj37 skrev:
Jep. Skal lige fange dem inden for åbningstid. De vil åbenbart også gerne ha weekend.....?!?! :fun: :biggrin:
Søger Ruger sfar

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 28. apr 2023, 18:05

Bofhenator skrev:
28. apr 2023, 14:58
Bentgj37 skrev:
Er også nysgerrig da jeg selv lige er flyttet så det kunne være interessant at vide!
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 28. apr 2023, 20:52

Hvis du læser din tilladelse, så giver den lov til at opbevare og genlade på en bestemt adresse og den følger ikke folkeregister adressen som opbevaring af en riffel.
Der er nogle krav til opbevaring og genladning, noget ud over hvad der er normalt. Og der er et maks på hvad der må være i en brandcelle. Så hvis din ægtefælle (eller anden person i samme brandcelle) også har genlade tilladelse, så kan der komme yderlige krav til opbevaringen eller værst en afvisning på opbevaring.

EDIT: PAC har ændret praksis, se senere post
Senest rettet af Raptor357 1. maj 2023, 19:30, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bentgj37
Banned
Banned

Indlæg af Bentgj37 » 1. maj 2023, 13:22

Jeg har snakket med PAC i dag og ved flytning skal man bare anmelde adresse ændring.

Gå ind på www.politildk og tryk på fanen våben
Screenshot_20230501_131207_Chrome.jpg
Inde på politi/våben skal man trykke på Borger - selvetjæningsløsninger
Screenshot_20230501_131219_Chrome.jpg
På politi/våben/Borger-selvbetjænisngsløsninger trykker man på "Registrer ændringer til din vånentilladelser"
Screenshot_20230501_131235_Chrome.jpg
Og der vidre i systemet med NemID
Screenshot_20230501_131242_Chrome.jpg
Og så er det bare at udfylde
Screenshot_20230501_132118_Chrome.jpg
Screenshot_20230501_132134_Chrome.jpg
Søger Ruger sfar

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 1. maj 2023, 14:21

Jeg sad i telefonkø for en halv time siden med PAC og vedkommende sagde at det var første gang hun havde hørt det spørgsmål men mente da bestemt at den fulgte folkeregisteradressen.
"Men hun ville lige checke med en kollega for en sikkerheds skyld" - og så var jeg på hold i næsten 10 minutter.

Og ja, hun tog fejl. Man skal melde adresseændring på Politi.dk når det er en genladningstilladelse. Samme fremgangsmåde som beskrevet ovenfor.
Men godt at se at den info stemmer overens med hvad Bentgj37 også havde fået :smile:
Så nu har jeg meldt flytning også - så må vi se hvad der sker.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 1. maj 2023, 19:30

Fedt
Så har de ændret praksis og jeg tog fejl.

Bentgj37
Banned
Banned

Indlæg af Bentgj37 » 1. maj 2023, 20:04

Raptor357 skrev:
1. maj 2023, 19:30
Fedt
Så har de ændret praksis og jeg tog fejl.
De skal jo bare ha den rigtige adresse så de kan lave en ransagning i genladnings området uden dommerkendelse. At alle reglerne er overholdt er jo ens eget ansvar. Lidt som våbenopbevaringen også er skytten eller jægerens eget ansvar.
Der ud over skal det lige siges at det er ikke nemt at overholde den med afstand til strøm, når boligen opfylder kravene med en stikkontakt for vær 4. M2
Men jeg har fundet den 1/2 m2 i rummet hvor jeg kan genlade. Bara ærgerligt jeg skal sidde på gulvet da der er lampe udtag i loftet. :rolf:
Søger Ruger sfar

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times

Indlæg af SimonBJ » 1. maj 2023, 21:43

Bentgj37 skrev:
1. maj 2023, 20:04
Der ud over skal det lige siges at det er ikke nemt at overholde den med afstand til strøm, når boligen opfylder kravene med en stikkontakt for vær 4. M2
Men jeg har fundet den 1/2 m2 i rummet hvor jeg kan genlade. Bara ærgerligt jeg skal sidde på gulvet da der er lampe udtag i loftet. :rolf:
Lige præcis den der er også en udfordring for mig!

Jeg overvejer at blænde en stikkontakt af ... mon det er nok, eller skal man fjerne kablerne inde i dåsen før det er godkendt?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 1. maj 2023, 22:06

SimonBJ skrev:
1. maj 2023, 21:43
Bentgj37 skrev:

Jeg overvejer at blænde en stikkontakt af ... mon det er nok, eller skal man fjerne kablerne inde i dåsen før det er godkendt?
Gå efter en støvtæt stikkontakt, IP5X er tilstrækkeligt. ved lampeudtaget, få en elektrikker til at hive indmaden ud og erstatte dem med klemmer, de fleste klemmer er certificeret til EX. Wago har nogle med klemme funktion, som derfor er lette at installere. de færreste elektrikere bruger momentnøgle og det SKAL gøres for at EX betingelserne er opfyldt.

SimonBJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SimonBJ » 1. maj 2023, 22:08

Raptor357 skrev:
1. maj 2023, 22:06
SimonBJ skrev:
Bentgj37 skrev:

Gå efter en støvtæt stikkontakt, IP5X er tilstrækkeligt. ved lampeudtaget, få en elektrikker til at hive indmaden ud og erstatte dem med klemmer, de fleste klemmer er certificeret til EX. Wago har nogle med klemme funktion, som derfor er lette at installere. de færreste elektrikere bruger momentnøgle og det SKAL gøres for at EX betingelserne er opfyldt.
Kan man gøre det sådan, når der nu står på tilladelsen at bordet skal være 1,5m fra elinstallationer?
Alle elektriske installationer, herunder udtag og lamper, skal være placeret mindst 1,5 meter fra arbejdsbordet.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 1. maj 2023, 22:17

SimonBJ skrev:
1. maj 2023, 22:08
Raptor357 skrev:
1. maj 2023, 22:06
SimonBJ skrev:
Bentgj37 skrev:

Kan man gøre det sådan, når der nu står på tilladelsen at bordet skal være 1,5m fra elinstallationer?
Alle elektriske installationer, herunder udtag og lamper, skal være placeret mindst 1,5 meter fra arbejdsbordet.
De kan jo stille de krav de vil, men det er ikke relevant for sikkerheden. Det er dog let forståeligt.

SimonBJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SimonBJ » 4. maj 2023, 14:42

Raptor357 skrev:
1. maj 2023, 22:17
De kan jo stille de krav de vil, men det er ikke relevant for sikkerheden. Det er dog let forståeligt.
Helt enig, men desværre ser PAC ud til at tage tilladelsen ret så bogstaveligt.

Jeg skrev til dem:
Jeg overvejer at rydde et værelse og indrette det til genopladning, men da det er et nyere hus, så er der stikkontakter over alt. I følge min tilladelse skal der være minimum 1,5 meter til nærmeste elinstallation, hvilket faktisk er et problem. Vil det være nok at skifte kontakterne til typen IP5X (støvsikker)? Eller skal de blændes helt af?
Deres svar:
Jeg har haft vendt dit spørgsmål med min fagkoordinator.
Vilkårene i din tilladelse angiver følgende: ”Alle elektriske installationer, herunder udtag og lamper, skal være placeret mindst 1,5 meter fra arbejdsbordet.” I denne formulering kan jeg ikke finde anledning til at forvente at en udskiftning af kontakten vil kunne gøre at placeringen af bordet lever op til vilkårene.
Opfølgende spurgte jeg:
Ok, hvad så med at blænde den helt af? Altså fjerne kontakten og sætte et blænddæksel på.
Deres svar:
Jeg kan kun forholde mig til det som står i vilkårene for din tilladelse – og der står ikke noget om afblænding.
Kravene til et genladningsrum, som de er angivet i din tilladelse, er udfærdiget efter vejledning fra beredskabsstyrelsen. For en teknisk vurdering af om en afblændingsløsning evt. kán være en løsning her, vil jeg anbefale at du tager fat i beredskabsstyrelsen. Vi besidder ikke den tekniske kompetence på det område her hos Politiets Administrative center.
Tager man kontakt til beredskabsstyrelsen og de siger god for afblænding, så hjælper det ikke noget, for tilladelsen siger stadig 1,5m. :???:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 4. maj 2023, 17:09

Det er et problem, så må jeg ikke genlade mere når min tilladelse udløber. Jeg har en stikkontakt under mit ladebord. (udbredelsen af støv, samt kapsling, gør at det ikke er et problem), der til så er min hylster føder elektrisk, men det er jo en maskine og ikke en installation...
Det er markant strammere end ATEX kravene.
Hvad er konsekvensen ved ikke at overholde kravene? Som kravene er, så må der jo ikke engang være en installation på den anden side af vægen.
Jeg TROR ikke at kravene holder i retten.

SimonBJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SimonBJ » 4. maj 2023, 17:21

Raptor357 skrev:
4. maj 2023, 17:09
Hvad er konsekvensen ved ikke at overholde kravene? Som kravene er, så må der jo ikke engang være en installation på den anden side af vægen.
Konsekvensen er vel at de trækker tilladelsen tilbage hvis de opdager det, det er de jo i deres fulde ret til.
Vilkårene er fastsat af sikkerhedsmæssige årsager, idet genopladning af ammunition kan være forbundet med fare for omgivelserne, og det derfor er påkrævet, at arbejdsrummet indrettes hensigtsmæssigt efter formålet, og at genopladningsprocessen
foregår på forsvarlig vis.
Vilkårerne gælder for rummet man genlader i som jeg læser det, så er det lige meget hvad der er på den anden side af væggen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 4. maj 2023, 17:46

SimonBJ skrev:
4. maj 2023, 17:21
Raptor357 skrev:
4. maj 2023, 17:09
Konsekvensen er vel at de trækker tilladelsen tilbage hvis de opdager det, det er de jo i deres fulde ret til.
Vilkårene er fastsat af sikkerhedsmæssige årsager, idet genopladning af ammunition kan være forbundet med fare for omgivelserne, og det derfor er påkrævet, at arbejdsrummet indrettes hensigtsmæssigt efter formålet, og at genopladningsprocessen
foregår på forsvarlig vis.
Vilkårerne gælder for rummet man genlader i som jeg læser det, så er det lige meget hvad der er på den anden side af væggen.
Der står 1,5m fra ladebordet og tilladelsen gælder på adressen. Jeg ved desværre ikke hvad der præcist står i tilladelsen.
men sat lidt på spidsen, så er der absolut ingen forskel på en stikkontakt i rummet som er afblændet, og den som sidder på den anden side af vægen. De sidder beget to i vægen og kan ikke komme i kontakt med det støv og spild som genladningen frembringer.

SimonBJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SimonBJ » 4. maj 2023, 17:50

Raptor357 skrev:
4. maj 2023, 17:46
Der står 1,5m fra ladebordet og tilladelsen gælder på adressen. Jeg ved desværre ikke hvad der præcist står i tilladelsen.
men sat lidt på spidsen, så er der absolut ingen forskel på en stikkontakt i rummet som er afblændet, og den som sidder på den anden side af vægen. De sidder beget to i vægen og kan ikke komme i kontakt med det støv og spild som genladningen frembringer.
Det vil jeg jo sådan set også mene ...

Jeg har smidt en besked til beredskabsstyrelsen, bare for at høre.

Besvar