''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af TheDarkSide » 3. nov 2022, 18:31

Med 1'er hagl, ud til 25 meter og med et velplaceret skud er der intet at være bekymret over.
Men på under 10 meter og 1'er hagl skal du forvente et stort hul i dyret. Jeg skød en på 10-12 meter med 1'ere forleden, ramte midtskibs/bag boven og den var næsten brækket i skuddet :puke:

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af FBN » 3. nov 2022, 19:31

Vi har i 3 generationer brugt haglgevær på fællesjagter
om efteråret også på råvildt, altid brugt store hagl
og udpeget afstande på posten ca 10 meter ude,
kommer de inden for den, skød vi (måske) og aldrig bagskud.

Til Pürsch har vi altid brugt riffel, da det også
mest var den form vi jagtede på i foråret efter bukken
der må man jo ikke bruge haglgevær.
Så riffel i tilpas kaliber, bedstefar brugte 243 far og jeg
var til 6.5x55. kikkert med lille forstørrelse 1-7x32-40 er fin.
Og det setup virkede også fint efterår.
Idag er der jo så reddot som mulighed også.

En af jagtejer brugt 30-30 leveraction ala den gunslinger har til salg

Riffel blev i øvrigt også brugt til tryk jagt og fra hocksitz.
Senest rettet af FBN 3. nov 2022, 20:40, rettet i alt 3 gange.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af FrederikF » 3. nov 2022, 20:14

Min far gjorde det en del i sin drengetid (fik først riffel som voksen). Jeg har selv praktiserer det som ganske ung. Typisk på vej id i klitterne i god tid efter et vandhul med ænder, ser så et dyr på vejen.
Jeg synes det er megaspændende at komme helt tæt på.
Hoved/hals skud på korte haglskuds hold virker superfint (det her var bly str3 typisk, samme som til de største trækfugle).
Har ikke skudt ret mange sådan, men ser nøjagtig lige så meget charme i den jagtform som så mange andre.
Men det er svært synes jeg. I hvert fald i klithede, det støjer rigtig meget når man bevæger sig.
Endelig er det også svært op til skuddet. Typisk har man kravlet, mavet sig frem, man kommer tæt nok på og skal såå have geværet enten af skulderen, eller vippet op i anslag.
Det er de skudsituationer hvor jeg har fået de største blå mærker. Liggende med 36 gram bly i en let sxs.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 3. nov 2022, 22:15

FrederikF skrev:
3. nov 2022, 20:14
Min far gjorde det en del i sin drengetid (fik først riffel som voksen).
Jeg har også selv en ide om, at det er noget der har været praktiseret meget førhen, hvor rifler ikke var hver mands eje.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af C-X » 3. nov 2022, 22:50

Jeg har skudt min andel, på diverse "husmandsjagter", og således var et rådyr også mit første stykke vildt, i allerførste sæson.
De væltede bedre med bly end jern, har været min erfaring, og en hård hund kort efter, hjælper gevaldigt på selvtilliden, men jeg ville let kunne finde på, at gå til dem med hagl, selvom jeg har fået så meget andet siden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Krung » 4. nov 2022, 07:04

Ras.Killing skrev:
3. nov 2022, 16:33
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvorfor i ikke vælger at trykke på aftrækkeren :smile:
... Men hvorfor så tage afsted med bøssen til at starte med?
De gange jeg har haft chancen, var det fællesjagt. Der gad jeg ikke bakse med at brække. De gange jeg kun er gået efter rådyr med bøssen, har jeg ikke haft chancen. Such is life.
C-X skrev:
3. nov 2022, 16:44
Man slæber heller et hvert villigt kvindfolk med sig hjem :blink:
Tal for dig selv! Men OK, nu har det jo også været det samme kvindfolk i 10 år.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 7. maj 2023, 23:28

Nu blev det ikke til noget sidste år :smile: men til det kommende efterår har jeg købt mig en BRNO ZH304 i 7x57R og 12/70.

Som flere også skriver her i tråden, så må være tæt på det ideelle våben til den omtalte jagt. Haglløbet kan bruges hvis man kommer tæt nok på, og der evt. ikke er tilstrækkeligt med kuglefang eller dyret er i bevægelse. Det riflede løb kan omvendt bruges for at øge rækkeviden, men med tanke på hvor kuglen ender.

7x57R bør vel også kunne gå til en dåkalv/spidshjort, skulle man kommer forbi sådan en.

197059.Png
197059_2.Png
Senest rettet af Ras.Killing 8. maj 2023, 18:29, rettet i alt 2 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Peter » 8. maj 2023, 07:35

Tillykke med BBF'en, skal der optik på?

7x57R er super til kombinationsvåben, og slet intet problem med dåvildt.
Jeg er dog ikke kommet så langt, at jeg har fundet blyfrit alternativ.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Greyberd63 » 8. maj 2023, 07:48

Ras.Killing skrev:
7. maj 2023, 23:28
Nu blev det ikke til nået sidste år :smile: men til det kommende efterår har jeg købt mig en BRNO ZH304 i 7x57R og 12/70.

Tænker det må være tæt på det ideelle våben til den omtalte jagt. Haglløbet kan bruges hvis man kommer tæt nok på, og der evt. ikke er tilstrækkeligt med kuglefang eller dyret er i bevægelse. Det riflede løb kan omvendt bruges for at øge rækkeviden, men med tanke på hvor kuglen ender.

7x57R bør vel også kunne gå til en dåkalv/spidshjort, skulle man kommer forbi sådan en.


197059.Png


197059_2.Png
Handy lille sag, kunne den ikke også bruges til eftersøgning af vildsvin i sverige, som du talte om i anden tråd, hvis den er nem at adskille, så har du en pakke på 60 cm længde, som nemt kan ligge i rygsæk, til den forhåbentlig ikke skal bruges.

Mener at en skrev at du godt måtte bruge hagl til eftersøg af vildsvin, og her har du så også en kugle patron, hvis afstanden er lidt længere.

Er 7x57r ikke sådan lidt 308 agtigt i anslagsenergi, så den burde vel kunne vælte et svin effektivt og lovligt
10.5 g (162 gr) RWS ID Classic 800.0 m/s (2,625 ft/s) 3,360 J (2,480 ft⋅lbf)
Mulighed for 2 skud meget hurtigt efter hinanden, set i forhold til din 300 winmag med 66 cm pibe og boltaktion.

mvh
Grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2023, 08:38

Peter skrev:
8. maj 2023, 07:35
Tillykke med BBF'en, skal der optik på?
Må jeg se når engang tilladelsen er i hus og jeg får leget lidt med den.

Men ødelægger det ikke lidt muligheden for at bruge haglløbet?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2023, 08:42

Greyberd63 skrev:
8. maj 2023, 07:48
Handy lille sag, kunne den ikke også bruges til eftersøgning af vildsvin i Sverige, som du talte om i anden tråd.
Jo det kunne den nok godt :smile: men jeg gør mig ikke nogen forhåbninger om at have tilladelsen inden Juli.

Men lad os holde det i den anden tråd :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af RasKrog » 8. maj 2023, 09:16

Ras.Killing skrev:
8. maj 2023, 08:38
Peter skrev:
8. maj 2023, 07:35
Tillykke med BBF'en, skal der optik på?
Må jeg se når engang tilladelsen er i hus og jeg får leget lidt med den.

Men ødelægger det ikke lidt muligheden for at bruge haglløbet?
Nu behøver optik jo ikke nødvendigvis have forstørrelse. Det kunne jo "bare" være et aimpoint med glas og en rød prik ;-)
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af HR » 8. maj 2023, 09:25

HR skrev:
3. nov 2022, 10:21
Ras.Killing skrev:
3. nov 2022, 09:59
Den der med står stille og bevæger sig er den ikke for længst uddebatteret?

En rådyr der rammes rigtigt og får 1'er hagl på 15 meter vil da være død uagtet om det er i bevægelse eller ej?
Jeg tror at du har ret, det med død vis chockvirkning var god latin den gang vi tog jagttegn. Det er blevet debunked siden. Men stadig: Jeg ville foretrække en drilling eller en büchsflinte, gerne en gammel svend med en stor langsom kaliber (de koster ingen ting). Eller en rook rifle eller en roling block (sådan en i 8x58RD har jeg selv til præcis det formål (600 kr på Lauritz)). Eller en sortkrudtkaliber. Eller en forlader. Eller en moderne riffel med red dot, kærv og korn, eller ghost ring. Eller en bøjkespænder. Der er masser af muligheder til skud fra 5 ud til 50 meter, og hagl er den absolut dårligste.
/HR
Tillykke med bøssen.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2023, 09:29

RasKrog skrev:
8. maj 2023, 09:16
Ras.Killing skrev:
8. maj 2023, 08:38
Peter skrev:
8. maj 2023, 07:35
Tillykke med BBF'en, skal der optik på?
Må jeg se når engang tilladelsen er i hus og jeg får leget lidt med den.

Men ødelægger det ikke lidt muligheden for at bruge haglløbet?
Nu behøver optik jo ikke nødvendigvis have forstørrelse. Det kunne jo "bare" være et aimpoint med glas og en rød prik ;-)
Nej der har du selvfølgelig en pointe :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af HR » 8. maj 2023, 09:41

Reddot fungerer fint med hagl til alt andet end lange sideskud til hurtige mål i kombination med accelererende foranhold (målet forsvinder ud af vinduet når man trækker ud foran). Så til det planlagte formål vil det fungere fint.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2023, 09:45

HR skrev:
8. maj 2023, 09:41
Reddot fungerer fint med hagl til alt andet end lange sideskud til hurtige mål i kombination med accelererende foranhold (målet forsvinder ud af vinduet når man trækker ud foran). Så til det planlagte formål vil det fungere fint.
/HR
Men gør korn og kærv ikke også det? :smile: hvor meget vinder man ved et aimpoint el.lign. til den type jagt... Altså ud over at blive 5.000kr. fattigere :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af HR » 8. maj 2023, 10:19

Ras.Killing skrev:
8. maj 2023, 09:45
HR skrev:
8. maj 2023, 09:41
Reddot fungerer fint med hagl til alt andet end lange sideskud til hurtige mål i kombination med accelererende foranhold (målet forsvinder ud af vinduet når man trækker ud foran). Så til det planlagte formål vil det fungere fint.
/HR
Men gør korn og kærv ikke også det? :smile: hvor meget vinder man ved et aimpoint el.lign. til den type jagt... Altså ud over at blive 5.000kr. fattigere :giggle:
... den indre grejluder slapper da af en dag eller to :giggle: .
Nej, hvis man stadig har synet til at skyde over kærv og korn, så vinder man intet (vi taler ud til maks 50 meter). Her vil jeg endda sige at kærv og korn er det bedste da det ALTID virker. Men jeg mistede i hvert fald det dybdesyn der skal til for at skyde med kærv og korn et sted i perioden mellem 40 og 50. Jeg kan stadig skyde med diopter og ghost ring, men det er ikke godt til hagl. Hvis OP vil have et simpelt og robust setup til close and personal pursch, så mener jeg at våbnets originale kærv og korn er den bedste løsning på en bock.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2023, 13:34

HR skrev:
8. maj 2023, 10:19
Ras.Killing skrev:
8. maj 2023, 09:45
HR skrev:
8. maj 2023, 09:41
Reddot fungerer fint med hagl til alt andet end lange sideskud til hurtige mål i kombination med accelererende foranhold (målet forsvinder ud af vinduet når man trækker ud foran). Så til det planlagte formål vil det fungere fint.
/HR
Men gør korn og kærv ikke også det? :smile: hvor meget vinder man ved et aimpoint el.lign. til den type jagt... Altså ud over at blive 5.000kr. fattigere :giggle:
... den indre grejluder slapper da af en dag eller to :giggle: .
Nej, hvis man stadig har synet til at skyde over kærv og korn, så vinder man intet (vi taler ud til maks 50 meter). Her vil jeg endda sige at kærv og korn er det bedste da det ALTID virker. Men jeg mistede i hvert fald det dybdesyn der skal til for at skyde med kærv og korn et sted i perioden mellem 40 og 50. Jeg kan stadig skyde med diopter og ghost ring, men det er ikke godt til hagl. Hvis OP vil have et simpelt og robust setup til close and personal pursch, så mener jeg at våbnets originale kærv og korn er den bedste løsning på en bock.
/HR
OK! Så har jeg da lige en 10 år at løbe på endnu :twisted:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af TheDarkSide » 8. maj 2023, 18:11

Ras.Killing skrev:
7. maj 2023, 23:28
Nu blev det ikke til nået sidste år :smile: men til det kommende efterår har jeg købt mig en BRNO ZH304 i 7x57R og 12/70.

Som flere også skriver her i tråden, så må være tæt på det ideelle våben til den omtalte jagt. Haglløbet kan bruges hvis man kommer tæt nok på, og der evt. ikke er tilstrækkeligt med kuglefang eller dyret er i bevægelse. Det riflede løb kan omvendt bruges for at øge rækkeviden, men med tanke på hvor kuglen ender.

7x57R bør vel også kunne gå til en dåkalv/spidshjort, skulle man kommer forbi sådan en.
Den bliver du glad for, selvom det bare er en BBF :twisted:

Jeg har skudt råvildt med både riffel- og haglløb med min drilling, indtil videre med korn&kærv. Men jeg synes det er svært at skyde godt, hvis lyset ikke falder rigtigt. Så jeg vil prøve næste sæson med rødpunktssigte.

Min drilling er i 7x57R (meget let rekyl) + 12/70.
Haglpatroner i plast duer ikke, de binder (hårdt) i kammeret efter skud og kan nemt smutte bagved udtrækkeren. Så letladede 24 gram pappatroner er sagen. De virker nu også fint til råvildt :smile:
I riffelløbet har jeg skudt med JCP Wolf 10 gram blyfri (ala Sonic, men med mere tilfældig fragmentering), som jeg ikke har vildt meget tiltro til. Desuden har jeg købt RWS Evo green 8,2 gram, som jeg tror mere på (ultra blødforende der pulveriserer og solid bagpart der penetrerer). Sidstnævnte bliver afprøvet i efteråret, forhåbentlig også på krondyr eller dådyr.
Vedhæftede filer
Screenshot_20230508_175139_Gallery.jpg

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 8. maj 2023, 18:43

TheDarkSide skrev:
8. maj 2023, 18:11
Den bliver du glad for, selvom det bare er en BBF :twisted:
Ja det er godt med dig :fun:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Peter » 9. maj 2023, 07:39

Jeg har heller ikke selv optik på min drilling. Jeg går oftest igennem på efterårets jagter, så hvis jeg endelig skyder, er det som oftest på kort hold.

Men hvis du vil pürsche råvildt med BBF'en kan det godt give mening med rødpunkt/optik, hvis du forventer skudafstand udover 50 meter.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 9. maj 2023, 07:58

Peter skrev:
9. maj 2023, 07:39
Jeg har heller ikke selv optik på min drilling. Jeg går oftest igennem på efterårets jagter, så hvis jeg endelig skyder, er det som oftest på kort hold.

Men hvis du vil pürsche råvildt med BBF'en kan det godt give mening med rødpunkt/optik, hvis du forventer skudafstand udover 50 meter.
Men det ville i så fald modarbejde formålet :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Peter » 9. maj 2023, 13:06

Ras.Killing skrev:
9. maj 2023, 07:58
Peter skrev:
9. maj 2023, 07:39
Jeg har heller ikke selv optik på min drilling. Jeg går oftest igennem på efterårets jagter, så hvis jeg endelig skyder, er det som oftest på kort hold.

Men hvis du vil pürsche råvildt med BBF'en kan det godt give mening med rødpunkt/optik, hvis du forventer skudafstand udover 50 meter.
Men det ville i så fald modarbejde formålet :smile:
Hehe ja, det kommer jo an på forholdene, om man er tilfreds med at pürsche ind på +50 meter (det kan fx godt være svært over åben mark), men forstår hvad du mener.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 11. maj 2023, 10:00

Hvis andre skulle have de samme lyster, så ligger der faktisk pt. en BRNO bochbüchflinte på Lauritz.

Det må være den model der hedder ZH305 ? I kaliber 12/70 og 5,6x52R.

Det ligner også en rigtig fin bøsse til efterårsjagten :biggrin: havde jeg ikke netop købt den anden, så havde jeg selv budt med på denne.

https://www.lauritz.com/da/auktion/komb ... /i6378751/
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Bofhenator » 11. maj 2023, 11:08

Ras.Killing skrev:
11. maj 2023, 10:00
Hvis andre skulle have de samme lyster, så ligger der faktisk pt. en BRNO bochbüchflinte på Lauritz.

Det må være den model der hedder ZH305 ? I kaliber 12/70 og 5,6x52R.

Det ligner også en rigtig fin bøsse til efterårsjagten :biggrin: havde jeg ikke netop købt den anden, så havde jeg selv budt med på denne.

https://www.lauritz.com/da/auktion/komb ... /i6378751/
Det er en rigtig dårlig ide at byde på den BBF... Farven er helt forkert og den lugter af gammel ost og acetone!!

(det har naturligvis ikke noget at gøre med at jeg har budt på den, overhovedet!)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar