Hvad siger loven i 2023 om Halvautomatisk riffel til jagt?
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Østjylland
Hvad siger loven i 2023 om Halvautomatisk riffel til jagt?
Halløj
Hvilke kalibre kan det lade sig gøre at få tilladelse til i dag hvis man vil ud og have fat i en ny halvautomatisk riffel til jagt. Jeg kan simpelthen ikke finde noget om det der giver mening eller om det overhovedet kan lade sig gøre længere
På forhånd tak
Filip
Hvilke kalibre kan det lade sig gøre at få tilladelse til i dag hvis man vil ud og have fat i en ny halvautomatisk riffel til jagt. Jeg kan simpelthen ikke finde noget om det der giver mening eller om det overhovedet kan lade sig gøre længere
På forhånd tak
Filip
Senest rettet af Filipditlev 8. maj 2023, 20:36, rettet i alt 1 gang.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 129 times
Re: Halvautomatisk riffel til jagt
Kaliberen skal være lovlig til jagt på Klasse 1 vildt (kronvildt bl.a.).
Max 1 halv-auto riffel til jagt med centraltændt ammunition.
Max 1 halv-auto riffel til jagt med centraltændt ammunition.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Og det er vist den generelle forståelse, at det skal være med standardladninger, og ikke hvad man evt. kan presse en eller anden obskur kaliber ud i.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Derudover må man eje to (2) halvautomatiske rifler i salonkaliber, f.eks. 17HMR, .22LR, 22WMG.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 129 times
Korrekt, jeg gik bare ud fra at trådstarter ikke snakkede om salonrifler men skulle nok have inkluderet det :)
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Du skal lige rette din overskrift til så den lever op til kravene i regelsættet.Filipditlev skrev: ↑8. maj 2023, 14:01Halløj
På forhånd tak
Filip
viewtopic.php?f=53&t=91721
Det er ikke muligt at se på din overskrift om du spørger til eks.
Lovligheden af halvautomater til jagt.
Valg af halvautomat til jagt
Erfaringer med halvautomater til jagt.
.... Eller noget helt fjerde.
Ret venligt ved førstkommende login.
Så slipper du for at din tråd bliver slettet og de gode svar fra de øvrige brugere forsvinder.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
Så det vil sige at man i bund og grund kan søge og få tilladelse til en hvilken som helst halvautomatisk jagtriffel, så længe den er godkendt i standart kaliber/ ammunition til klasse 1 vildt altså krondyr mmRas.Killing skrev: ↑8. maj 2023, 14:09Og det er vist den generelle forståelse, at det skal være med standardladninger, og ikke hvad man evt. kan presse en eller anden obskur kaliber ud i.
- Ras.Killing
- Platin Member
Ja det er korrekt forstået.Filipditlev skrev: ↑8. maj 2023, 20:45Så det vil sige at man i bund og grund kan søge og få tilladelse til en hvilken som helst halvautomatisk jagtriffel, så længe den er godkendt i standart kaliber/ ammunition til klasse 1 vildt altså krondyr mmRas.Killing skrev: ↑8. maj 2023, 14:09Og det er vist den generelle forståelse, at det skal være med standardladninger, og ikke hvad man evt. kan presse en eller anden obskur kaliber ud i.
Visse typer rifler kan nok godt få smagsdommerne op af stolen, men ifht. loven er der ikke nogen problemer.
På skydebanen må du så have 10-skuds magasiner og på jagten 2-skuds magasiner.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Silver Member
- Interesser: jagt/ våben
- Geografisk sted: jylland
- Geografisk sted: Harlev j
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
du kan godt få tilladelse til en 1/2auto i opskur calRas.Killing skrev: ↑8. maj 2023, 14:09Og det er vist den generelle forståelse, at det skal være med standardladninger, og ikke hvad man evt. kan presse en eller anden obskur kaliber ud i.

det der står i loven er
citat cirkulæreskrivelse om halvauto:
Efter våbencirkulærets § 19 a, stk. 1, kan politiet per person give tilladelse til højst én halvautomatisk riffel, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. Tilladelsen kan gives til jagt og regulering.
Citat: Cirkulære om våben og ammunition m.v. :
§ 19 a. Indehavere af jagttegn kan meddeles tilladelse til én centraltændt halvautomatisk riffel, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Mvh
AHL
AHL
- Kar 98
- Platin Member
- Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 10 times
Har en bekendt der blev nægtet 1/2 auto i .458 SOCOM : om det var fordi det var en .223'er der skulle bygges om , kunne man godt fristes til at troAHL skrev: ↑8. maj 2023, 21:44du kan godt få tilladelse til en 1/2auto i opskur calRas.Killing skrev: ↑8. maj 2023, 14:09Og det er vist den generelle forståelse, at det skal være med standardladninger, og ikke hvad man evt. kan presse en eller anden obskur kaliber ud i.![]()
det der står i loven er
Efter våbencirkulærets § 19 a, stk. 1, kan politiet per person give tilladelse til højst én halvautomatisk riffel, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. Tilladelsen kan gives til jagt og regulering.
§ 19 a. Indehavere af jagttegn kan meddeles tilladelse til én centraltændt halvautomatisk riffel, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad
- Ras.Killing
- Platin Member
Det kommer faktisk bag på migKar 98 skrev: ↑8. maj 2023, 22:18Har en bekendt der blev nægtet 1/2 auto i .458 SOCOM : om det var fordi det var en .223'er der skulle bygges om , kunne man godt fristes til at troAHL skrev: ↑8. maj 2023, 21:44du kan godt få tilladelse til en 1/2auto i opskur calRas.Killing skrev: ↑8. maj 2023, 14:09Og det er vist den generelle forståelse, at det skal være med standardladninger, og ikke hvad man evt. kan presse en eller anden obskur kaliber ud i.![]()
det der står i loven er

Men det bekræfter meget godt pointen.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Re: Hvad siger loven i 2023 om Halvautomatisk riffel til jagt?
Den bør da lige undersøges nærmere! Hvis kaliberen opfylder kravet til klasse 1-vildt, så skal den da gå rent i gennem systemet.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Var den blevet afvist pga kaliber eller evt noget andet? (Havde skytten allerede en centraltændt halvauto eller andet?).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Kar 98
- Platin Member
Det var en Schmeisser lower med en.223 Upper der skulle fornyes, og det blev selvfølgelig nægtet: fint, siger han så , " så sætter jeg en .458 pibe på " så kan den vel registreres ? Nej var svaret . Så våbnet blev kastreret til repeter. Han har muligvis mere end den ene halvauto
Har han det er det selvfølgelig No-go

- Ras.Killing
- Platin Member
OK.Kar 98 skrev: ↑9. maj 2023, 08:59Det var en Schmeisser lower med en.223 Upper der skulle fornyes, og det blev selvfølgelig nægtet: fint, siger han så , " så sætter jeg en .458 pibe på " så kan den vel registreres ? Nej var svaret . Så våbnet blev kastreret til repeter. Han har muligvis mere end den ene halvautoHar han det er det selvfølgelig No-go
Så det er ved en forespørgsel der er blevet sagt nej, og ikke en tilladelse der er afvist?
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Kar 98
- Platin Member
Som jeg forstod på ham : så jaRas.Killing skrev: ↑9. maj 2023, 09:02OK.Kar 98 skrev: ↑9. maj 2023, 08:59Det var en Schmeisser lower med en.223 Upper der skulle fornyes, og det blev selvfølgelig nægtet: fint, siger han så , " så sætter jeg en .458 pibe på " så kan den vel registreres ? Nej var svaret . Så våbnet blev kastreret til repeter. Han har muligvis mere end den ene halvautoHar han det er det selvfølgelig No-go
Så det er ved en forespørgsel der er blevet sagt nej, og ikke en tilladelse der er afvist?
-
- Platin Member
Kan du ikke få lidt flere oplysninger om sagen fra din bekendte? Der er flere faktorer i sagen her, som kan være afgørende for, hvorfor han fik et (præliminært?) afslag.Kar 98 skrev: ↑9. maj 2023, 08:59Det var en Schmeisser lower med en.223 Upper der skulle fornyes, og det blev selvfølgelig nægtet: fint, siger han så , " så sætter jeg en .458 pibe på " så kan den vel registreres ? Nej var svaret . Så våbnet blev kastreret til repeter. Han har muligvis mere end den ene halvautoHar han det er det selvfølgelig No-go
1) Ejer han allerede en anden centraltændt, halvautomatisk riffel?
2) Fortolkede PAC forespørgslen om .458 piben som om, at han ville søge om en vekselpibe til riflen og beholde .223-piben? Det er svjv ikke muligt med centraltændte, halvautomatiske rifler ifølge lovgivningen (men jeg vil gerne blive korrigeret, hvis det modsatte er tilfældet).
Tilladelsen burde være en formsag, hvis din bekendte solgte/destruerede sin .223 upper og monterede en .458 upper i stedet.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Jeg tror umiddelbart at det kan være her at hunden ligger begravet.Kar 98 skrev: ↑9. maj 2023, 09:53Som jeg forstod på ham : så jaRas.Killing skrev: ↑9. maj 2023, 09:02OK.Kar 98 skrev: ↑9. maj 2023, 08:59Det var en Schmeisser lower med en.223 Upper der skulle fornyes, og det blev selvfølgelig nægtet: fint, siger han så , " så sætter jeg en .458 pibe på " så kan den vel registreres ? Nej var svaret . Så våbnet blev kastreret til repeter. Han har muligvis mere end den ene halvautoHar han det er det selvfølgelig No-go
Ved en forespørgsel er alt muligt og kan komme an på den enkelte medarbejders velvilje, holdninger eller viden om våbenloven (læs, mangel på samme).
Det man nok skulle ha' gjort var at have solgt riflen til en våbenhandler/Bøssemager som så havde konverteret riflen med en ny pibe/upper og derefter søgt en helt ny tilladelse.
Nu har jeg ikke faktatjekket om en 458Socom overholder kravene til klasse-1 vildt men jeg tror at PAC ville ha haft svært ved at give afslag med grund i loven hvis man havde søgt og ikke forespurgt OG 458Socom ellers overholder kravet.....
Senest rettet af Rigsby 14. maj 2023, 12:05, rettet i alt 1 gang.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
.458 overholder ikke kravet til klasse 1, hvis udgangspunktet er subsonisk (det ville svjh kræve op imod 750 GRS projektiler). Jeg (tror) kaliberet forsvarligt kan lades til at overholde kravet, men om der findes købeammolade der kan levere ved jeg ikke. Kaliberet er i hvert fald marginalt (på papiret). Får jeg tid, så regner jeg lige på det senere - men mon ikke nogle af de kloge hoveder på forum kommer mig i forkøbet og konkluderer om .458socom (of the shelf) er klass 1?
Mvh Frederikf
Mvh Frederikf
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
19g (300gr) og 580m/s er vist relativt standard.
Det er knap 3200J ved mundingen.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ras.Killing
- Platin Member
Og dermed på den pæne side af 2000J ved E100Bofhenator skrev: ↑14. maj 2023, 12:3619g (300gr) og 580m/s er vist relativt standard.

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Jaeh...faktisk bliver jeg selv i tvivl. F.eks. angiver flere amerikanske producenter, at deres ladning af .458 SOCOM med en 350 grains pille leverer lige omkring 2000 J v. E=100 yards (92 meter). Projektilet har jo givetvis ikke en fantastic BC, så en del af energien ryger jo, når det skal presses gennem luften.Ras.Killing skrev: ↑14. maj 2023, 13:23Og dermed på den pæne side af 2000J ved E100Bofhenator skrev: ↑14. maj 2023, 12:3619g (300gr) og 580m/s er vist relativt standard.
Det er knap 3200J ved mundingen.![]()
Jeg har selv gået og tænkt, at .458 SOCOM er den umiddelbare løsning til en small frame riffel, der ellers ikke ville klare kravene, men måske er det i virkeligheden .450 Bushmaster, der lige leverer nogle hundrede ekstra joules ved 100 yards.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Kan den klare kravene med blyfri? Det er jo desværre den fremtid vi kigger ind i.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
458 Socom bliver ikke ringere med blyfri. Barnes laver en 300gr TTSX.
3.200 joule ved mundingen bør levere fin margin ned til E100 på 2.000joule.
Senest rettet af 458hunter 14. maj 2023, 16:15, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
Snakker vi om Bushmaster eller Socom?
Det er netop kravene til blyfri, som jeg bruger til at vurdere legaliteten af kaliberen på. Jeg er ikke sikker på, om PAC anser Socom for at være en konsistent klasse 1-kaliber, hvorimod Bushmaster bør være komfortabelt indenfor grænsen.