Nye stramninger på vej til Skytteforeningerne

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Re: Nye stramninger på vej til Skytteforeningerne

Indlæg af Caspian1911 » 26. jun 2023, 11:19

Krung skrev:
26. jun 2023, 10:40
Fast Fumble skrev:
26. jun 2023, 09:50
Men som sagt tidligere: Det kan da også forvaltes helt i skoven, og blive en samling arbitrære benspænd for våbenbrugerne, som reelt ingen virkning har.
Enig, jeg har bare en oplevelse af at love/tiltag vil blive misbrugt. Der er jo nok eksempler.
Fast Fumble skrev:
26. jun 2023, 09:50
Særlig denne artikel rammer hovedet på sømmet:
Jeg vil se om ikke jeg kan sende hende nogle blomster.
Illustrerer det ikke perfekt, vi har nogle politikere, der er fuldstændig afkoblet fra virkeligheden og ikke gider lytte til sagkundskaben, fordi deres udmeldinger er så sensationsforladte?

Jeg græmmes. :wall:
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 26. jun 2023, 11:30

Fast Fumble skrev:
26. jun 2023, 08:34
Regeringen foreslår derfor, at ulovlig besiddelse af ammunition som
udgangspunkt skal straffes med en bøde på 1.400 kr., hvis den
pågældende har tilladelse til at besidde et våben, hvortil ammunition kan
anvendes
Hvad betyder det? Hvornår er det ulovligt at besidde ammunition til et skydevåben man har tilladelse til?
Mit bud vil være, at denne bestemmelse kan finde anvendelse, hvis en våbenejer er i besiddelse af:

1) Større mængder ammunition, end tilladelsen berettiger til.

2) Ammunitionstyper, som ikke er omfattet af tilladelsen til våbnet, herunder panserbrydende ammunition og brand-ammunition.

Og der er sikkert flere.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 26. jun 2023, 11:31

Jeg kan også godt undres over, at man bare udmelder nogle bredt definerede initiativer, som lyder godt hos den almene dansker, der lige skimmer udmeldingen gennem over morgenkaffen, men som kan have store konsekvenser for borgere, der ingen fare udgør, og som har pletfri straffeattest, men som tilfældigvis har udviklet en psykisk lidelse eller som er født med en anderledes "kodning" af hjernen.

Udmeldingen har tydeligvis været planlagt i noget tid, og så er det ikke i orden, at JM/Regeringen en søndag aften om sommeren kommer med nogle initiativer, hvor ingen ved, om det er noget, der kommer til at påvirke dem på en eller anden måde.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 26. jun 2023, 11:34

Agamemnon skrev:
26. jun 2023, 11:30
Fast Fumble skrev:
anvendes
Hvad betyder det? Hvornår er det ulovligt at besidde ammunition til et skydevåben man har tilladelse til?
Mit bud vil være, at denne bestemmelse kan finde anvendelse, hvis en våbenejer er i besiddelse af:

2) Ammunitionstyper, som ikke er omfattet af tilladelsen til våbnet, herunder panserbrydende ammunition og brand-ammunition.

Og der er sikkert flere.
Jeg tror nu, at det handler mere om, hvis man besidder ammunition, der passer til skydevåben på samlertilladelse, og at man ikke har andre våben i samme kaliber på f.eks. riffeltilladelse eller har tilladelse til samling af skarp ammunition.

Så hvis jeg ejer en revolver på samlertilladelse, og er i besiddelse af passende ammunition dertil uden at eje en revolver i samme kaliber på SKV, så vanker der bøde.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 26. jun 2023, 11:40

Flugteren skrev:
26. jun 2023, 11:34
Agamemnon skrev:
26. jun 2023, 11:30
Fast Fumble skrev:
anvendes

Og der er sikkert flere.
Jeg tror nu, at det handler mere om, hvis man besidder ammunition, der passer til skydevåben på samlertilladelse, og at man ikke har andre våben i samme kaliber på f.eks. riffeltilladelse eller har tilladelse til samling af skarp ammunition.

Så hvis jeg ejer en revolver på samlertilladelse, og er i besiddelse af passende ammunition dertil uden at eje en revolver i samme kaliber på SKV, så vanker der bøde.
Good point.
Dét tror jeg at du har ret i.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 26. jun 2023, 12:03

Kalthoff skrev:
26. jun 2023, 08:57
1. Obligatorisk afslag på ansøgning om våbentilladelse ved visse lovovertrædelser mv.

...

Det kan f.eks. også være personer, der er meddelt et tilhold mod f.eks. en tidligere partner.
hmnnn det kan misbruges i en beskidt skilsmisse.

4. Etablering af særlig indberetningsordning for kommunale myndigheder mv.

Offentlige myndigheder, der har nær kontakt med borgerne, har gode forudsætninger for at opspore bekymrende adfærd hos borgere, som har våbentilladelser.

Regeringen foreslår derfor at indføre en ordning, hvor berørte offentlige myndigheder får en særlig adgang til at indgive bekymringsindberetninger til politiet om borgere med våbentilladelser.

Berørte offentlige myndigheder skal forstås som myndigheder, der har regelmæssig kontakt til den pågældende person med våbentilladelse. Det vil omfatte f.eks. kommunale myndigheder, hvis personen bor på et bosted i kommunen, eller hvis kommunen leverer ydelser til personen i form af hjemmehjælp.

...

Den berørte myndighed skal tillige have adgang til at klage til Rigspolitiet over afgørelsen, hvis politiet i første instans træffer afgørelse om ikke at tilbagekalde våbentilladelsen for den person, som bekymringsindberetningen angår.
Det giver den offentligt ansatte et helt nyt magtmiddel overfor "borgeren".

Tør du klage over din hjemmehjælper, din hjemmesygeplejerske?

5. Pligt til hurtig afhændelse af våben og ammunition

Derfor vil regeringen ændre reglerne, således at en person, hvis våbentilladelse er blevet tilbagekaldt, som udgangspunkt skal afhænde
våben og ammunition senest ti hverdage efter tilbagekaldelsen, medmindre politiet undtagelsesvist beslutter at forlænge fristen.[
/quote]

Det kan være svært at find en køber på så kort tid.

Det kan være svært at efterleve, pga. PACs behandlingstid.

I praksis vil det betyde tvangssalg til nærmeste våbenhandler. Det får man næppe en rimelig pris for. Så det er en økonomisk straf oven i .
Vedrørende våben på SKV, så

1: Den kan klares med at medlemmet deponerer våben i klubbens boks, med kvittering fra formanden om at våben bliver der indtil de bliver solgt.

2: Hvis Politiet ikke godtager dette, kan klubben jo købe våben for 1 kr per stk og tage dem over på SKV4, så er de væk fra skyttens tilladelser.
Herefter kan de så sælges i ro og mag, og ja det koster 300 kr per våben

Indtil videre har min oplevelse været, at politiet godtager løsning 1.

Ved Jagt våben skal deponeringen så være hos våben handler, om de tager penge for det ??

mbh
grey

Schmidt Vest
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffel skydning
Geografisk sted: Videbæk
Been thanked: 5 times

Indlæg af Schmidt Vest » 26. jun 2023, 12:36

Nuancer skal der puttes ind

Først det er en gruppe mennesker som ligger ned i forvegen og en gruppe mennesker som ikke nødvendigvis er de bedste til at stå frem og slået for deres ret til at have en hobby som måske er deres eneste kontakt til andre mennesker hvor de er lige så gode som rasten af den gruppe skytter / jæger de omgås - måske er de ovenikøbet lidt beder da de måske gå rigtig meget op i den hobby
Af fra tage disse mennesker deres evt eneste kontakt til medmennesker - bare fordi der har været nogle tilfælder som har været - dybt traktisk - er ganske simpel ikke ok

At indføre en lægeveklædring som for kørekort - ved eks en skizofreni sygdom som ikke kan fjernes fra din læge lægejournalen da sygdom ikke kan heldbredes og jæger / skytten skal vise sig være stabil i en år række for at den skal kunne gives en positiv vurdering gælder fra 1 år og 5 år frem - er vel heller ikke rigtig da sygdom jo svinger op og ned indfor året.

Modsat er der skytter - jæger som har våben tilladelse og en skizofreni diagnos og har haft det i mange år - rigtig mange år de har bare tillært sig at når jeg har det sådan eller sådan med mig selv skal jeg lige huske at bede en god jagtkamarat om at have nøgle til våben skabet indtil den tågen letter igen skal de så ikke længer have tilladelser -

Også er der lige Alm menskere uden en diagnos som bare har en dårlig dag som også kan bruge deres våben til noge dårlig - de såkaldte raske mennesker kender bare slet ikke sig selv og deres måde at regere på som et skizofreni der har lært at agere når og inden krisen er på vej

Jeg mener det er svært at vurdere og lave lov udefra - mangler lidt en god gammel dags fornuft hvor nabo - jagt venskaber hjalp lidt til
- ok er dømt ud på Morten kork drømme -

Men dam alså - bare fordi der er få som ikke kan finde ud af dette skal det ramme så mange af os

Bentgj37
Banned
Banned
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Bentgj37 » 26. jun 2023, 12:56

Kalthoff skrev:
26. jun 2023, 08:57
1. Obligatorisk afslag på ansøgning om våbentilladelse ved visse lovovertrædelser mv.

...

Det kan f.eks. også være personer, der er meddelt et tilhold mod f.eks. en tidligere partner.
hmnnn det kan misbruges i en beskidt skilsmisse.

4. Etablering af særlig indberetningsordning for kommunale myndigheder mv.

Offentlige myndigheder, der har nær kontakt med borgerne, har gode forudsætninger for at opspore bekymrende adfærd hos borgere, som har våbentilladelser.

Regeringen foreslår derfor at indføre en ordning, hvor berørte offentlige myndigheder får en særlig adgang til at indgive bekymringsindberetninger til politiet om borgere med våbentilladelser.

Berørte offentlige myndigheder skal forstås som myndigheder, der har regelmæssig kontakt til den pågældende person med våbentilladelse. Det vil omfatte f.eks. kommunale myndigheder, hvis personen bor på et bosted i kommunen, eller hvis kommunen leverer ydelser til personen i form af hjemmehjælp.

...

Den berørte myndighed skal tillige have adgang til at klage til Rigspolitiet over afgørelsen, hvis politiet i første instans træffer afgørelse om ikke at tilbagekalde våbentilladelsen for den person, som bekymringsindberetningen angår.
Det giver den offentligt ansatte et helt nyt magtmiddel overfor "borgeren".

Tør du klage over din hjemmehjælper, din hjemmesygeplejerske?

5. Pligt til hurtig afhændelse af våben og ammunition

Derfor vil regeringen ændre reglerne, således at en person, hvis våbentilladelse er blevet tilbagekaldt, som udgangspunkt skal afhænde
våben og ammunition senest ti hverdage efter tilbagekaldelsen, medmindre politiet undtagelsesvist beslutter at forlænge fristen.
Det kan være svært at find en køber på så kort tid.

Det kan være svært at efterleve, pga. PACs behandlingstid.

I praksis vil det betyde tvangssalg til nærmeste våbenhandler. Det får man næppe en rimelig pris for. Så det er en økonomisk straf oven i .
Punkt 4
Siden hvornår skal en sagsbehandler på komunen have at vide at jeg er våbenejer? Den kommer vist i klemme i noget gdpr. Det rager ikke andre end politiet at jeg har våben (og evt en skytteforening formand)
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 26. jun 2023, 12:58

Måske et senere scenarie :giggle:

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
ss-p226-mk25-650-1.jpg
ss-p226-mk25-650-1.jpg (35.68 KiB) Vist 11694 gange

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af Depecheyawl » 26. jun 2023, 15:12

Et par ting der undrer:

1. Med de nye tiltag følger en økonomisk udgift til at håndhæve, samt at afprøve sager.
Gad vide hvor lang tid man, med de midler, kunne holde psykiatriske skadestuer og akuttelefoner åbne?

2. Kunne man forestille sig at der vil være en del familier/enkeltindivider, der ikke vil være voldsomt interesseret i at få stillet en diagnose, eller bede om hjælp ved et akut eller vedvarende psykisk problem?

Vi er verdensmestre i symptomsbehandling.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 26. jun 2023, 15:51

Ølgaard skrev:
26. jun 2023, 12:58
Måske et senere scenarie :giggle:

:razz: :razz:
Det er lige før, jeg overvejer at printe den ud og hænge den op....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Scooterskytten » 26. jun 2023, 16:18

Det er godt nok trist og rystende læsning. Men det er vel hvad man kan forvente af den regering vi har pt. Er det for tidligt at håbe på at der snart bliver valg?

Jeg sidder og tænker på hvor grænsen går. Hvad med epilepsi? Det er en kortslutning i hjernen, og der findes en type som er påvirket af ens humør. Er man deprimeret har man mange anfald. Og hvor lang tid skal der gå efter man er fri af epilepsien før man må have våben? Det er virkelig skræmmende læsning det her.

Og så er jeg bestemt heller ikke fan af at kommunen skal have adgang til den her info. De har INTET at bruge det til ud og at spænde tommelskruerne.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 26. jun 2023, 16:49

Marius skrev:
25. jun 2023, 22:08
På baggrund af dét lægger regeringen ifølge ministeren også op til, at det i screeningen – inden en tilladelse bliver givet – også skal indgå, hvis personer, der ønsker våbentilladelse, har pårørende med en psykisk lidelse
(min fremhævelse)

Hold da op, det er virkeligt et skråplan. Er det virkeligt et samfund man ønsker?

For det første: Som om folk med syge familiemedlemmer ikke bærer et tilstrækkeligt åg i forvejen. I stedet for at det skal ligge nogen til last at de har et sygt barn eller mor, så kunne man jo skærpe kravet til opbevaring(kodelås) eller lave et kursus(sådan tjekker du om nogen prøver at åbne dit skab).

For det andet: Folk der er så uheldige at have et sygt familiemedlem skal vel ikke til at afveje om de helst vil miste deres jagttegn eller sende datteren der skærer i sig selv til psykolog.

For det tredie: Hvad med i stedet at lægge kræfter i at løfte psykiatrien til at hjælpe mennesker med sygdom, jeg synes at de har talt om dette ved hvert valg de sidste 30 år...

Glimrende at man vil indskærpe at foreningerne skal være opmærksomme, men ærligt talt, så lever netop foreningerne vel i forvejen netop ret flot op til dette?
Helt enig, det er en farlig vej at gå ud af. Overstående tager udgangspunkt i at man er bekendt på den pårørendes tilstand. Reelt er man jo heller ikke altid bekendt med om andres psykiske lidelser. Jeg har selv måtte erkende at jeg kun kendte pågældende til tænderne og de kan bære rundt på langt tungere last end de giver udtryk - Netop selvskadende personer kan være eksperter i at skjule det.

/Brian

Brugeravatar
Zakke
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: kampvogne og våben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Zakke » 26. jun 2023, 19:40

Jeg håber virkelig, at de tænker sig grundigt om, før de skærer alle over en kam.

Der er flere helt ufarlige ting, som kan betegnes som psykiske lidelser, såsom autisme, ADHD, milde depressioner mv., og har man først fået taget kontakt til lægen, fordi man ønsker at få en udredning hos en psykiater, ja, så er man jo i systemet for noget, der kunne betragtes som en psykisk lidelse.

Hvis de folk, der kommer til at skulle behandle ansøgernes mentale helbred, ikke bærer titlen "speciallæge", så er de helt og aldeles ukvalificerede til at træffe beslutninger herom. Der kan på ingen måde laves et system, hvor sundhedsjournalen kan tilgås af politiet/PAC, og som samtidig respekterer, at kun lægefagligt personale tilknyttet personen kan tilgå denne. Hvis ikke det er en lægefaglig vurdering, der kommer til at danne basis for en godkendelse/afvisning af en ansøgning, så må det siges, at statens ønske om øget tryghed kommer på bekostning af patientsikkerheden, som i værste tilfælde kan føre til en ringere folkesundhed, da visse folk måske værdsætter deres mulighed for at tage på jagt eller gå til skydning højere end at få en korrekt diagnose og behandling for samme.

Langt det bedste man kunne gøre for at forebygge tragiske hændelser, ville være at styrke psykiatrien med x antal milliarder og oprette akutlinjer samt formidle disse linjers eksistens og tilgængelighed til hele Danmarks befolkning. Yderligere skal det afstigmatiseres at have en psykisk sygdom, således at flere vil søge hjælp, præcis som man gør, hvis man falder på cyklen og brækker håndleddet.

Dette politiske udspil viser desværre endnu engang, hvor frakoblede politikerne kan være, når det kommer til behandling af de lidt mere komplekse problemstillinger, og jeg håber inderligt, at de tænker sig grundigt om, inden de kaster alle, der har haft føling med psykiatrien, i samme kasse.

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 26. jun 2023, 21:54

når jeg ser og høre "vores" politikerer ....så vil jeg sige at det største problem er at politikerne siger en masse ævl og gør intet
ville der ikke være bedre at bruge de penge i Ukrainefonden på vores psykiatri så psykiatritelefonen kunne være bemandet døgnets 24 timer ?
det ville gavne den danskebefolkning
både i den sag hvor der var en som skød en betjent og fields var der flerer gange blevet indrapporteret til myndighederene at der var et problem .....men myndighederne gjorde intet .......og så skal befolkningen "selvfølgelig" straffes
Mvh
AHL

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Voere308 » 27. jun 2023, 09:08

der er et perspektiv der ikke er blevet nævnt herinde endnu
jeg røg i det sociale system da jeg blev syg og måtte lukke firmaet
der fik jeg en sagsbehandler og standardsvaret var altid: vi kan ikke bruge lægernes udtalelser om dit helbred til noget (jeg endte dog på pension alligevel) nu er det pludselig helt afgørende hvad lægerne siger for at jeg må beholde mine våben
så lægerne kan man ikke bruge til noget hvis det er til fordel for borgerne men hvis det er imod borgerne er de helt afgørende spændende
mvh Lars

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. jun 2023, 09:27

Zakke skrev:
26. jun 2023, 19:40
Hvis de folk, der kommer til at skulle behandle ansøgernes mentale helbred, ikke bærer titlen "speciallæge", så er de helt og aldeles ukvalificerede til at træffe beslutninger herom. Der kan på ingen måde laves et system, hvor sundhedsjournalen kan tilgås af politiet/PAC, og som samtidig respekterer, at kun lægefagligt personale tilknyttet personen kan tilgå denne.
Helt enig. Mit indtryk er, at det er vanskeligt nok at finde kvalificerede læger til at drive behandlingen af mennesker der ikke har det godt. Så hvor bemandingen til en screening skal komme fra kan jeg ikke lige se :???:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
AalborgBK1885
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af AalborgBK1885 » 27. jun 2023, 13:37

Voere308 skrev:
27. jun 2023, 09:08
der fik jeg en sagsbehandler og standardsvaret var altid: vi kan ikke bruge lægernes udtalelser om dit helbred til noget (jeg endte dog på pension alligevel) nu er det pludselig helt afgørende hvad lægerne siger for at jeg må beholde mine våben
så lægerne kan man ikke bruge til noget hvis det er til fordel for borgerne men hvis det er imod borgerne er de helt afgørende spændende
mvh Lars
Det er helt rigtigt, det du skriver, og jeg er helt enig i, at det kan virke lidt "rasmus-modsat", at de temmelig sikkert godt nu vil til at bruge læger og psykiateres vurderinger i forhold til våbentilladelser. Dog vil det til en hver tid være mere rimeligt, at det er disse, der afgører disse sager, end folk i kommunen, da de INGEN faglighed har for at vurdere folks mentale problemer. Så her er det faktisk rimeligt nok, at den ender på læger og psykiatere, hvis dette tåbelige oplæg endelig skal ende i en lov, hvilket jeg naturligvis ikke håber, da jeg mener, det er en overtrædelse af folks privatliv, og et eklatant skævt kontrolniveau at komme ud på. Tydeligt syge mennesker på offentlige institutioner, eller psykisk syge folk med kontaktpersoner, hvor der ses nogle faresignaler, eller folk i andre kommunale tilbud, hvor der spottes nogle problemer, dem har jeg INGEN problemer med, bliver rapporteret til de rette instanser, hvis disse folk har våbentilladelse, eller er medlem af en skytteklub - det er sgu blot ren fornuft, at der reageres på sådan noget. Men folk der passer sig selv, og lever med sine diagnoser stille og roligt, og klarer sig fornuftigt i gennem livet, de skal på ingen måde stigmatiseres på denne måde, og da slet ikke deres familiemedlemmer! :wall:

Dét, du beskriver, har altid været sådan, når man har befundet sig i det system, og måske kæmpet med dem om at blive placeret på rette hylde, og ikke blive kastet rundt i deres evindelige ligegyldigheder og jobcentre, som kun har handlet om, at de skulle spare penge. Kommunen og deres pensionsteam har altid været dem, der i sidste ende har skulle træffe afgørelse om evt. førtidspension og om folks arbejdsevne berettiger en sådan, eller flex-job f.eks. Dette siger loven simpelthen, og det har de også ALTID været meget pertentlig og vedstående omkring, når folk og fagfolk har forsøgt at få dem til at fatte, at de altså kører på psykisk syge mennesker, der snart ikke kan længere i deres rigide system, og man har derfor igen og igen, og år efter år kunne sidde overfor socialrådgivere, der fuldstændigt har ignoreret læger, psykiatere osv., hvor folk har været i behandling længe, og er blevet erklæret nok uarbejdsdygtig til, at man enten er berettiget til en førtidspension eller et flex-job f.eks. Men det har de bare ikke ville høre på i første omgang, da det jo er DERES afgørelse, selvom de enkelte socialrådgivere ikke har en kæft forstand på disse ting - de sidder der ofte for at kaste en rundt i så mange tilbud og "afklaringsforløb", som overhovedet muligt, fordi der skal spares, og de andre muligheder er og skal være sidste udvej, hvilket også er fair nok til et vist punkt - naturligvis.

Dog skal det også siges, at der naturligvis også er blevet lyttet til fagfolk som læger og psykiatere, hvis man har været længe nok i systemet, og har gennemgået alt, de har kunne kaste efter en i forsøg på at finde den mindste arbejdsevne, men heller ikke før, at alt er afprøvet, og så ender det i sidste ende med, at det skal op på møde og til afgørelse i deres "pensionsteam", hvor der skulle sidde nogle kompetente folk. Det kan enten være ens socialrådgiver, der endelig mener, at det er vejen at gå, eller man kan søge selv på det foreliggende grundlag. Hvor kompetente, de er i det pensionsteam, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg ved da, at de ofte følger de anbefalinger, og bunkevis af papirer der kan være fra psykiatrien, læger, deres egne tilbud og forsøg, de har kastet borgeren igennem, og hvor længe man har været i deres system, men jeg har bestemt også hørt om sager, hvor de ser bort fra dem, fordi de selv mener noget andet.

/AalborgBK
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Scooterskytten » 27. jun 2023, 14:15

Voere308 skrev:
27. jun 2023, 09:08
mvh Lars
Jeg er en af dem der har prøvet at være inde over kommunen på samme måde - og jeg endte som førtidspensionist. Den del var jeg glad for.

Men jeg har så også været inde over kommunen i forbindelse med invalidebil. Men der løb jeg ind i en ekstern konsulent som lyver, fordrejer og manipulere sagen for at give afslag.

Det er pga sådan en oplevelse, at jeg på ingen måde bryder mig om at kommunen skal have adgang til den slags info. Det vil simpelthen kunne misbruges - også på områder som overhovedet ikke har noget med sagen at gøre.

Så nej tak. Det er politiet - og KUN politiet - der skal have adgang til dette.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 27. jun 2023, 15:56

Danmark i en nøddeskal.
Vores psykiatriske system er så dårligt at dem der behov for behandling og eventuelt indlæggelse, ikke får det. i stedet for at fikse det psykiatriske problem, fordi at det er dyrt, så pisser vi hellere i bukserne fordi at det er billigere og ser nogenlunde ud på papiret fra en politikkers synspunkt. :puke:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 28. jun 2023, 22:23

Fast Fumble skrev:
25. jun 2023, 21:56
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-06-25 ... isk-sygdom

De ti initiativer:
Obligatorisk afslag på ansøgning om våbentilladelse ved visse lovovertrædelser
Bedre kontrol med våbentilladelser til borgere med psykiske lidelser
Radikaliserede personer skal ikke have adgang til våben
Etablering af særlig indberetningsordning for kommunale myndigheder
Pligt til hurtig afhændelse af våben og ammunition
Skærpelse af straffen for uforsvarlig opbevaring af våben
Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af ammunition
Informationskampagne om sikker opbevaring af våben
Vejledning til skytteforeninger om faresignaler
Øget sikkerhed i skytteforeningerne.

Nå, det kunne vist have været meget værre...
Altså voldsmænd med våben,-hvem er de?. Skyde løs i indkøbs center, er psykisk syg eller bare sådan lidt volds parat på sin aftrækker finger...

"Polititjenestemand blev indberettet for med sin tjenestepistol at have afgivet skud mod og ramt en person i et indkøbscenter. Statsadvokaten rejste tiltale for vold af særlig farlig karakter efter straffelovens § 245. Politikredsen indstillede ikke til suspension, men til midlertidig overførelse til anden tjeneste uden publikumskontakt. Rigspolitiet tiltrådte efter omstændighederne denne indstilling. Polititjenestemanden blev dømt for kvalificeret vold i byretten, men der skete strafbortfald, da episoden grænsede til at være omfattet af straffrihedsgrunde. Dommen blev ikke anket.
Afgørelsesresumé: Rigspolitiet sluttede med baggrund i dommens præmisser sagen uden yderligere disciplinær forfølgning.
"

"Polititjenestemand indberettet for, i sag med en anden polititjenestemand, jf. sag nr. 27 - at have forøvet vold med døden til følge, idet polititjenestemanden i forbindelse med eftersættelse og standsning af en flugtbil med en drabssigtet person affyrede 7 skud med sin tjenestepistol. Statsadvokaten rejse tiltale efter straffelovens § 246. Politikredsen indstillede til midlertidig overførelse til anden tjeneste uden publikumskontakt. Rigspolitiet tiltrådte denne indstilling. Polititjenestemanden blev frifundet i byretten. Dommen blev anket af anklagemyndigheden. Polititjenestemanden blev i landsretten dømt for forsøg på kvalificeret vold og fareforvoldelse for så vidt angår de to sidste skud, men der skete strafbortfald, da episoden grænsede til at være omfattet af straffrihedsgrunde.
Afgørelsesresumé: Rigspolitiet sluttede med baggrund i dommens præmisser sagen uden disciplinær forfølgning."

"Polititjenestemand blev indberettet for overtrædelse af våbenloven og færdselsloven, ved i medicinpåvirket tilstand at have afgivet to skud med tjenestepistolen, der ramte polititjenestemanden i benet, og for efterfølgen- de at være kørt fra stedet. Polititjenestemanden blev i byretten idømt en betinget dom uden straffastsættelse med en prøvetid på 1 år samt en tillægsbøde på 4.000 kr. for overtrædelse af våbenloven ved at have være i besiddelse af pistol og ammunition på offentligt tilgængeligt sted, og overtrædelse af færdselsloven ved at have ført bil i medicinpåvirket tilstand. Politikredsen indstillede, at pågældende som disciplinær sanktion blev meddelt en irettesættelse.
Afgørelsesresumé: Meddelt en irettesættelse af Rigspolitiet, der i formildende retning lagde vægt på polititjenestemandens psykiske tilstand både før og efter episoden."

Michael R
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol-Revolver Skydning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af Michael R » 28. jun 2023, 23:13

Ja nu skal vores politikere vise handlekraft, psykiatrien har manglet resurser i årtier og det bliver nok ikke lavet om på. De sidste 10 år har vi i Danmark haft 2 alvorlige hændelser med SKV skydevåben, det er hvad de har om dagen i USA, hvilken våben stramninger blev der indført i Norge efter psykopaten Breivik gik amok?. Vores politikere skyder gråspurve med kanoner.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 16. aug 2023, 10:51

Mørklagt sag: Ville skyde løs i Rema
Den psykisk syge mand var fascineret af skoleskyderier, og havde derfor 20. august i fjor låst sig ind i sin storebrors våbenskab. Begge boede på det tidspunkt hjemme hos forældrene.

Han havde taget jagtgeværet med fem-seks skud i, og dagen efter ved middagstid gik han mod supermarkedet på Gammel Hareskovvej for at skyde løs.

....

I sidste øjeblik fik han dog et klarsyn i sine tvangstanker, og fortrød planerne om et masseskyderi. I stedet fik han telefonisk forbindelse med sin far, som straks efter hentede ham.

Den unge mand blev anholdt kort efter, og Nordsjællands Politi valgte fra starten at behandle sagen med den allerstørste grad af hemmelighedskræmmeri.
https://www.bt.dk/krimi/moerklagt-sag-v ... oes-i-rema

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 16. aug 2023, 12:54

Kalthoff skrev:
16. aug 2023, 10:51
Mørklagt sag: Ville skyde løs i Rema
Den psykisk syge mand var fascineret af skoleskyderier, og havde derfor 20. august i fjor låst sig ind i sin storebrors våbenskab. Begge boede på det tidspunkt hjemme hos forældrene.

Han havde taget jagtgeværet med fem-seks skud i, og dagen efter ved middagstid gik han mod supermarkedet på Gammel Hareskovvej for at skyde løs.

....

I sidste øjeblik fik han dog et klarsyn i sine tvangstanker, og fortrød planerne om et masseskyderi. I stedet fik han telefonisk forbindelse med sin far, som straks efter hentede ham.

Den unge mand blev anholdt kort efter, og Nordsjællands Politi valgte fra starten at behandle sagen med den allerstørste grad af hemmelighedskræmmeri.
https://www.bt.dk/krimi/moerklagt-sag-v ... oes-i-rema
Damn, det vrimler jo bare med psykopater derude :grimasse:...

Gad vide hvad enkeltsagslovgivning populisterne inde på borgen kan finde på i denne omgang?...krav til at våbenskabe SKAL have kodelås :giggle: ?
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 45 times

Indlæg af Kasper HK » 16. aug 2023, 19:47

Langenge skrev:
25. jun 2023, 22:37
Tjaeee, som TV2-nyhederne citerer:
De skal nok skaffe deres våben uanset hvad.
Jens Møller, tidligere drabschef
åh nej, en der ved noget om noget udtaler sig! Politikerens største frygt!
:director:

Besvar