JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af HePe » 23. dec 2007, 09:16

Sort skrev:
HePe skrev:
Sort skrev:
HePe skrev: Sort - jeg kan ikke finde din våbenlobby på JM's høringsliste.. Der mangler da ligesom nogen, der kan tale lufttossernes sag.. Hvad med at genoplive våbenlobby'en og sende JM et høringssvar på "folkets vegne"?
Kan du svare på spørgsmålene i min forrige post? og nu hvor jeg har din opmærksomhed, er det så korrekt at jeg fremover gerne må bygge/ombygge luftvåben på under 10J ?
Jeg kan ikke umiddelbart besvare spørgsmålene.. Der skal undersøges og tænkes over det.. det kan vi gøre med alle de spørgsmål, der rejses.. Spørgsmål med forklaring, baggrund og mulige konsekvenser.. på en saglig og seriøs måde.
Det vil sige at JM (...) Nedsætter et totalforbud imod skydning og jagt med luftgeværer indtil de får smølet sig sammen til at lave et tilladelses system.
Totalforbud er der jo ikke tale om.. Og ikrafttrædelsesdatoen er jo endnu ikke fastsat.. Læs og forstå udkastet til bekendtgørelsen.. Lad os tage alle spørgsmål, belyse/forklare evt. problemstillinger med baggrund og mulige konsekvenser, og så sender vi det afsted til JM med kopi til Retsudvalget inden høringsfristens udløb..

Det er mit forslag.. jeg kan gøre det alene, jeg kan også gøre det med Jeres hjælp, men håbløse "politiske" udsagn kan ikke bruges til noget som helst. JM's udkast ligger der, og hensigten er at det skal sættes i værk.. Men vi kan belyse problemstillinger så klart og så godt, at politikerne måske vil betænke sig/overveje, om det kan/skal gøres på denne måde.. eller måske slet ikke iværksættes.

Jeg tror ikke, at JM og embedsmændene har gennemtænkt alle problemstillinger og konsekvenser, herunder tidshorisonten.. Hvis ikke de kan, så lad os hjælpe dem.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Sort » 23. dec 2007, 10:05

HePe skrev:Totalforbud er der jo ikke tale om.. Og ikrafttrædelsesdatoen er jo endnu ikke fastsat.. Læs og forstå udkastet til bekendtgørelsen.. Lad os tage alle spørgsmål, belyse/forklare evt. problemstillinger med baggrund og mulige konsekvenser, og så sender vi det afsted til JM med kopi til Retsudvalget inden høringsfristens udløb.
Så vidt jeg kunne tolke så betyder "Våbnene kan imidlertid hverken bæres eller anvendes uden tilladelse fra politiet." at jeg i en eller anden udefineret grad skal søge om tilladelse til at anvende min lovligt erhvervede ejendom, fra lovens ikrafttrædelse og indtil der er et system på plads der definerer denne tilladelse har jeg altså totalforbud imod at udøve min hobby.

At reglerne for at fortsætte mine aktiviteter ikke fremgår er bare med til at gøre mig yderligere nervøs for fremtiden, pistolskytten er da heller ikke på nogen måde garanteret at våbene fortsat kan anvendes bare fordi hans forening formegentligt kan få våbenpåtegning til deres luftrifler.

Uden at blive politisk så står der altså sort på hvidt at det med lovens ikrafttræden på ubestemt tid bliver forbudt at skyde med luftriffel hvis den yder over 10J, gældende fra den dag loven træder i kraft og mindst fremtil der fastsættes regler for tilladelser til at anvende våbene igen (hvilket i teorien kan blive aldrig nogensinde).

Det der særligt irriterrer mig ved det her forslag er at det rammer fra toppen af de billige fjedervåben og op, imens langt hovedparten af kriminelle aktiviteter er foregået med svagere våben, man får altså mere end røde mærker og småskrammer af at blive skudt med min PCP'er på 50m afstand.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Armisdk » 23. dec 2007, 10:30

Personligt skyder jeg med kraftigt luftgevær fordi det er en fed hobby, og hvor præcision for mig er nøgleordet. Jeg har en 7,5J HW100, jeg købte i Tyskland, men projektilbanen fra denne, minder lidt om en vandpistol. Med 10J bliver det jo ikke meget bedre!

Det er desværre en minoritet der ødelægger min hobby, hvor er demokratiet henne i denne sammenhæng, for er det den enkelte der her bliver hørt? Hvem kan/vil repræsentere mig i denne sammenhæng? Yder gerne en indsats, hvis det kan ændre på noget...

Den nye lov vil ramme mig økonomisk: Min Theoben Rapid & AirWolf vil værdimæssigt vel blive halveret, idet jeg går ud fra at antallet af potentielle købere vil blive reduceret voldsomt.

Når/hvis våbenloven vedtages, melder spørgsmålet sig: hvad skal jeg bruge disse geværer til? Måske kan jeg tage dem med i klubben hver mandag imellem 19-21 i vinterhalvåret, men hvad med resten af tiden?

”Lorteland, Magda” :,.>(/

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Armisdk » 23. dec 2007, 10:45

PTBN skrev: Det har såmænd været i div medier i længere tid...
På TV var der en alternativ begavet person, der opfordrede til at købe disse kraftige luftvåben, da de kunne købes uden tilladelse osv, samt gav en "demonstration" af hvor kraftige de er (klaphat!)
Der er blevet skudt på busser og lign. med kraftige luftvåben osv.
Det fik Lene op af stolen!
Findes der et link til den udsendelse?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Fast Fumble » 23. dec 2007, 12:28

Sort skrev:
HePe skrev:Totalforbud er der jo ikke tale om.
Så vidt jeg kunne tolke så betyder "Våbnene kan imidlertid hverken bæres eller anvendes uden tilladelse fra politiet." at jeg i en eller anden udefineret grad skal søge om tilladelse til at anvende min lovligt erhvervede ejendom, fra lovens ikrafttrædelse og indtil der er et system på plads der definerer denne tilladelse har jeg altså totalforbud imod at udøve min hobby.

At reglerne for at fortsætte mine aktiviteter ikke fremgår er bare med til at gøre mig yderligere nervøs for fremtiden, pistolskytten er da heller ikke på nogen måde garanteret at våbene fortsat kan anvendes bare fordi hans forening formegentligt kan få våbenpåtegning til deres luftrifler.
Rolig nu. Der står jo faktisk bare at pusterør over 10J er omfattet af våbenloven, derfor er det nok rimeligt at antage at sportsvåben og jagtvåben, som iøvrigt opfylder betingelserne for denne type anvendelse, umiddelbart kan anvendes, så snart der er søgt våbenpåtegning.

Som jeg læser det, så bliver sportsskytter og jægere ikke ramt hårdere, end at de skal søge påtegning til våbnet. Så er der alle "hobby-skytterne", deres anvendelse står der ikke meget om. Og det er vel det der er målet? At hobby-skytter begrænses til våben under 10J?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
SAVAGE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 223
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af SAVAGE » 23. dec 2007, 12:50

kawaman skrev: Det er desværre en minoritet der ødelægger min hobby, hvor er demokratiet henne i denne sammenhæng, for er det den enkelte der her bliver hørt? Hvem kan/vil repræsentere mig i denne sammenhæng? Yder gerne en indsats, hvis det kan ændre på noget...
”Lorteland, Magda” :,.>(/
Jeg må desværre give dig delvist ret, vores Hobby bliver ødelagt fordi politiet ikke har formået at gøre deres opgave godt nok, nemlig at skabe tryghed for befolkningen og regeringen, resultatet bliver derfor at problembørn der laver ballade i nabolaget bliver bragt i medierne og i stedet for at slå hårdt ned på urostifterne der bruger vores hobby værktøj til hærværk så melder politiet ud at de ikke kan gøre mere uden en stramning af lovgivningen... Dette resulterer i at hele møllen bliver sat igang og tro mig beslutningen er allerede taget ligegyldigt hvad 50 våbentosser siger og skriver, der bliver registreret og lovgivet i hoved og røv og urostifterne skaffer sig stadig et pusterør og baldrer ruder i bussen. men vi kommer sandsynligvis alligevel til at betale gildet med 840/420kr af vores hårdt beskattede kroner hvert femte år.. Shit happens og vi kan give medierne den største del af skylden!!
Nb. Den der kan forhindre at der skal betales våbentilladelsesafgift af kraftige luftvåben får helt klart min stemme til næste valg :mad:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Sort » 23. dec 2007, 13:30

Pistolskytte skrev: Rolig nu. Der står jo faktisk bare at pusterør over 10J er omfattet af våbenloven, derfor er det nok rimeligt at antage at sportsvåben og jagtvåben, som iøvrigt opfylder betingelserne for denne type anvendelse, umiddelbart kan anvendes, så snart der er søgt våbenpåtegning.

Som jeg læser det, så bliver sportsskytter og jægere ikke ramt hårdere, end at de skal søge påtegning til våbnet. Så er der alle "hobby-skytterne", deres anvendelse står der ikke meget om. Og det er vel det der er målet? At hobby-skytter begrænses til våben under 10J?
Jeg tror egentligt at målet er at begrænse hobbyer som anses for farlige og eller moralsk nedbrydende (IPSC retorikken) jeg tolker forslaget som om at jeg nok får lov at skyde videre på et tidspunkt når der findes klare regler for hvordan mine våben skal registreres. Indtil da står der ret klart og tydeligt NEJ.
Hvad der i øvrigt kan vindes ved at begrænse "hobby skytters" adgang til 10J+ er stærkt begrænset når nu våbene allerede er i omløb.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

No.5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 4. aug 2006, 18:11
Geografisk sted: Frederikssund
Kontakt:

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af No.5 » 23. dec 2007, 14:23

Nu lever vi et et land, hvor alle kun kører 80km/t hvor man må det, hvor ingen arbejder sort, eller smider sort affald i den grønne pose! Lad dem dog indføre hvad de vil, jeg tror alligevel hverken sort's våbenlobby eller andre for den sags skyld kan ændre ved at det nu bliver besværligere at have med luftvåben af gøre. Hvis det kommer til at koste penge at registrere min FX'er så bliver den ikke registeret, og jeg vil fortsat sove fint om natten, selvom jeg lystigt skyder videre hjemme i haven som jeg altid har gjort. Dette forslag er efter min mening bare endnu en måde regeringen får finacieret skattestoppet på, nemlig ved at påføre borgerene endnu flere afgifter. Og ganske lur mig om ikke de kriminelle fortsat vil have have deres maskinpistoler som de altid har haft alligevel.

01jb
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 5. okt 2007, 09:02
Interesser: Skydning, Golf, Alpinski
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af 01jb » 23. dec 2007, 14:33

HePe skrev:
Sort skrev:
HePe skrev:
Sort skrev:
HePe skrev: Sort - jeg kan ikke finde din våbenlobby på JM's høringsliste.. Der mangler da ligesom nogen, der kan tale lufttossernes sag.. Hvad med at genoplive våbenlobby'en og sende JM et høringssvar på "folkets vegne"?
Kan du svare på spørgsmålene i min forrige post? og nu hvor jeg har din opmærksomhed, er det så korrekt at jeg fremover gerne må bygge/ombygge luftvåben på under 10J ?
Jeg kan ikke umiddelbart besvare spørgsmålene.. Der skal undersøges og tænkes over det.. det kan vi gøre med alle de spørgsmål, der rejses.. Spørgsmål med forklaring, baggrund og mulige konsekvenser.. på en saglig og seriøs måde.
Det vil sige at JM (...) Nedsætter et totalforbud imod skydning og jagt med luftgeværer indtil de får smølet sig sammen til at lave et tilladelses system.
Totalforbud er der jo ikke tale om.. Og ikrafttrædelsesdatoen er jo endnu ikke fastsat.. Læs og forstå udkastet til bekendtgørelsen.. Lad os tage alle spørgsmål, belyse/forklare evt. problemstillinger med baggrund og mulige konsekvenser, og så sender vi det afsted til JM med kopi til Retsudvalget inden høringsfristens udløb..

Det er mit forslag.. jeg kan gøre det alene, jeg kan også gøre det med Jeres hjælp, men håbløse "politiske" udsagn kan ikke bruges til noget som helst. JM's udkast ligger der, og hensigten er at det skal sættes i værk.. Men vi kan belyse problemstillinger så klart og så godt, at politikerne måske vil betænke sig/overveje, om det kan/skal gøres på denne måde.. eller måske slet ikke iværksættes.

Jeg tror ikke, at JM og embedsmændene har gennemtænkt alle problemstillinger og konsekvenser, herunder tidshorisonten.. Hvis ikke de kan, så lad os hjælpe dem.
:;_() HePe

Hvis vi nu stopper al debatten omkring hvor slemt og galt det er, og starter den proces som HePe angiver ovenfor, så vil NVF fremstå som et forum der bør høres, og hvis dette sker så er vi kommer langt i den positive proces om at få tilrettet lovforslaget til noget fornuftigt.

Jønne
Hilsen

Jønne

________________

"Fordi noget altid har været gjort forkert, bliver det ikke mere rigtigt af den grund". Citat mig

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af kt8 » 23. dec 2007, 14:50

Hvad formål skulle denne lov have, ingen kriminelle bruger luftvåben, hvis man tror det, er man sku for dum!..men man kriminaliserer en stor flok mennesker på denne måde!

Desuden findes der allerede love der håndterer galninge der skyder efter andre.

Jeg tror ikke de ved hvor lidt 10J er, samtlige kineser knækløbs skydere købt på et marked til 300kr. overskrider denne grænse, der er millioner af det lort i omløb.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Niels » 23. dec 2007, 21:03

HePe skrev:
PTBN skrev:
kt8 skrev:Hvad med de X-antal 1000 luftbøsser der står hos folk uden jagttegn osv. >>_:
De skal jo "bare" registreres hos sheriffen. Om det så bliver gratis, eller der kommer en afgift på X antal kroner på, er jo uvist.
Det er (bliver) gratis at anmelde besiddelse af våbnene.

Hvad bliver betingelsen for at bære og anvende ?
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Niels » 23. dec 2007, 21:29

HePe skrev:
kt8 skrev:Men såvidt jeg kan forstå, bliver alt under 10J fritaget for alle regler >>_:

Der må jo komme noget mere oplysning til borgerne, det er jo de færreste der sidder herinde og læser hvad "bigbrother" finder på af hjernedøde ting ::-;<
Det er sikkert.. der skal meget information ud om dette til borgerne.. og spørgsmålet er, om der er nogen der har gjort sig tanker om, hvor mange våben, der skal registreres/gives tilladelse til?.. Der kan gå mange måneder endnu før det kan træde i kraft.

Ikke under 10J, det må være under 11J.. eller hvad er den laveste joule værdi over 10?

I praksis vil det sige at våbnet helst ikke skal komme i nærheden af 10J under normale omstændigheder, for ikke at kunne nå over grænsen ved et skud med tunge hagl, utilsigtet oliedetonation i løb eller kammer o.l. Der er flere faktorer som kan påvirke mundingsenergien i et luftvåben, og ikke dem alle er under brugerens kontrol ved skudafgivelse.

Der bør herfor eksistere en bagatelgrænse for overskridelser, ligesom der bør udarbejdes en fast procedure for test af evt konfiskerede våben mhp. af fastslå den effekt våbnet kan levere under ved brug normale omstændigheder.

En normal omstændighed, er eks. at en vilkårlig skytte lader våbnet, og afgiver skuddet, på en vilkårlig dag med en hvilkensomhelst udendørstemperatur.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Fast Fumble » 23. dec 2007, 22:36

kt8 skrev:Hvad formål skulle denne lov have, ingen kriminelle bruger luftvåben, hvis man tror det, er man sku for dum!
Hmmm...
Så er jeg for dum. Jeg troede helt på at det var ulovligt at skyde på biler og busser med luftgevær, og at man derved blev kriminel. Ak, ja...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Refraktorius » 23. dec 2007, 22:45

Eller politisk ekstreme fjolser, der på landsdækkende TV demonstrerer, hvordan de har tænkt sig at bruge dem mod politiske modstandere?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Fast Fumble » 23. dec 2007, 22:49

Sort skrev:Hvad der i øvrigt kan vindes ved at begrænse "hobby skytters" adgang til 10J+ er stærkt begrænset når nu våbene allerede er i omløb.
Denne type love sigter ikke efter en korttidseffekt, men en langtidseffekt. Over tid (LANG tid) vil mængden af kraftige luftvåben der er indført legalt falde, og det er formodentlig den effekt man ønsker.
Jeg er ikke ekspert, men jeg vil tro at den krminalitetsbegrænsende effekt af dette forslag, vil være ret begrænset, klart på dne korte bane, men formodentlig også på den lange. SÅ meget kriminalitet med luft våben har vi jo heller ikke.
Til gengæld vil det skabe fast arbejde på våbenkontorerne i en periode, for der er temmelig mange luftvåben over 10J i landet, tror jeg. Samtidig tror jeg ikke det kan undgå at skabe en ny gruppe af kriminelle: De mange, der har anskaffet en luft-gøb til junior, til for sjov skydning i haven, og mange andre ting - og som ikke får anmeldt den, enten af uvidenhed, forglemmelse, dovenskab eller slet og ret fordi deres verdens opfattelse ikke giver dem anledning til at anskue en luftbøsse som noget farligt, og derfor undlader at registrere den.

Hvis der samtidig bliver krav om opbevaring i våbenskab (og det gør der vel, da bøssen kommer ind under våbenloven?), så vil de fleste kunne gennemskue, at en anmeldelse til politiet, trækker en regning på 2-3 tusind kroner med sig. Vil hyggeskytter der har brugt 3-500 kr på en gøb rende ned og anmelde den, når opbevaringen alligevel er ulovlig, hvis de ikke gider binde en 10 x så stor investering i halen af den?

Dette kan udvikle sig til et problem for mange almindelige danskeres retsfølelse, tror jeg. Og det kan let vise sig "dyrere" at ridse populationens retsfølelse, end at leve med den luftbøssekriminalitet vi har.

Man kunne argumentere for at grænsen skal sættes højere. Så højt at de tusindvis af kineserbøsser og andet legetøj kan holdes udenfor registreringspligt. Men vil loven så stadig have en effekt? Hmmm... Pas.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Slettes3 » 23. dec 2007, 22:53

Puha!

Jeg tror uanset hvordan tingene bliver vendt....kommer jeg til at registrere mine 3 luftgevære til jagt før eller siden....men et eller andet sted vidste vi, at det var altsammen kun et spørgsmål om tid før der kom fokus (negativ/positiv) på vores hobby og dermed osse lovmæssige indgreb på den frihed, som vi har haft i mands minde. Den admindelige fjederluftbøsse til skydning på dåser, smølfer osv stadig kan nydes i baghaven en sommerdag, men ikke med et "jagtluftgevær" som i joule kræver lovens krav om licens/våbentill. De luftvåben bliver nok ligestillet med en salonriffel og de ansvar/lov det kræves for at kunne anvende sådan een som godkendt banetill eller egentligt jagt med x antal tønder land.
Jeg har gjort op med mig selv for længe siden der kom vibrationer om tilladelse til luftgevær at jeg måtte bare lade dem registrere(om jeg kan lide det eller ej). Mit problem er bare at jeg skal ud og have et våbenskab til. Mine luftgeværer står frit fremme pt hvilket jeg har det godt med.
May the best man win....og lad os se hvad der sker :cool:

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af kt8 » 23. dec 2007, 23:52

Pistolskytte skrev:
kt8 skrev:Hvad formål skulle denne lov have, ingen kriminelle bruger luftvåben, hvis man tror det, er man sku for dum!
Hmmm...
Så er jeg for dum. Jeg troede helt på at det var ulovligt at skyde på biler og busser med luftgevær, og at man derved blev kriminel. Ak, ja...
Når du selv siger det, så passer det sikkert :neutral:

Men som jeg skrev er der allerede love der tager sig af den slags idag.

Det du beskriver er drengestreger, jeg snakker om rigtige kriminelle, dem der røver banker og slår folk ihjel, tror sku ikke de bruger en luftbøsse...
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Sort » 24. dec 2007, 04:16

Pistolskytte skrev: Man kunne argumentere for at grænsen skal sættes højere. Så højt at de tusindvis af kineserbøsser og andet legetøj kan holdes udenfor registreringspligt. Men vil loven så stadig have en effekt? Hmmm... Pas.
Det dummeste resultat overhovedet ville være en højere grænse, den ville så ramme de dyre fjeder skydere og PCP alene. Våben som slet ikke figurerer i kriminalitetsstatestikken.
Der findes ikke entydigt bevis som jeg har set for at der i et eneste af de tilfælde hvor der er begået kriminalitet med luftgeværer har været tale om våben der yder over 10J, hvis man sætter en grænse på 10 eller 16J vil man absolut intet resultat se i forhold til de våben der anvendes imod fodgængere, biler og busser en sjælden gang imellem PT. Resultatet ville alene blive at chikanere jægere og seriøse skytter.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Jovka
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 30. jul 2007, 18:07
Interesser: ----
Geografisk sted: Aarhus

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Jovka » 24. dec 2007, 11:08

Jeg forstår ikke det her? Må vi efter nytåret ikke eje luftvåben der har anslag på over 10J? eller må vi ikke købe dem?

Jeg er elendig til de der paragraf ting!
"Der er ingen palauer med Sauer"

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af CO » 24. dec 2007, 11:18

Hvis luftvåben kommer ind under normale krudtvåben i våbenloven, så vil det jo nok også sige at det er slut med skydning i haven osv.
Altså man må kun skyde hvor man også må skyde med riffel.
Hvorfor så i det hele taget skyde med luft, og ikke bare skyde med salonriffel?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Refraktorius » 24. dec 2007, 11:34

De kan også læses som "de svage" må bruges i baghaven, "de stærke" kræver jagtret/skydebane.

Men ja, så vil en >10 joule til sjov og en salonriffel til jagtbrug være den logiske kombination.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af Glockster » 24. dec 2007, 11:55

Hvis NVF har et ønske om at hjælpe HePe (og dermed os selv) tror jeg det klogeste er at indkalde til et møde, evt. kunne Kalvebod Skyttecenter lægge lokaler til (Yamamoto kan du ikke fikse det?)!

Afsæt 2 timer og skaf en kompetent ordstyrer og et whiteboard.

Fastsæt en dagsorden så alle ved præcis hvilket outcome der forventes af mødet! Nemlig 2-3 A4 sider med stillingtagen samt oplysning om diverse luftvåben!

Jeg tror ikke på at vi kan klare den her i en tråd på NVF!

Just my 5 cents :)

Iøvrigt syntes jeg det er et super initiativ af HePe faktisk at spørge nogle virkelige "lufttosser" og ikke blot lade (undskyld) tilfældige kontorfolk hos JM m.fl. fastsætte dette!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Indlæg: 1597
Tilmeldt: 23. dec 2007, 17:37
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af XaVieR » 24. dec 2007, 14:03

Syntes det er synd og skam, og jeg tror ærligt ikke der bliver nogle ændringer og spore, selvom man indføre kontrol af diverse luftvåben, 10 joule eller ej.. hvis man alligevel skal ud og bryde loven, og de folk som vælger den vej, kunne jeg godt skræmmes til at tro at vi ser en optrapning af "rigtige våben" alså krudt våben.. lov overtrædere der har et uærlig formål med deres våben bliver ikke stoppet alligevel, og hvor mange gange har man de sidste 10 år hørt om at det er luftgevære / pistoler der er blevet brugt ved diverse skyderier.. det er ærgeligt og sætte så mange mennesker i bås, jeg kan da selv huske hvor skægt det var i baghaven da man var dreng. og jeg vil da forfærdelig gerne stadig kunne sige ja til at min lillebror må skyde i baghaven når han alligevel er her, og når han har lyst.. ud og få luft samtidig med det er en sund hobby, (for de fleste) leder det til ansvars følse, og for rigtig mange leder det videre til en evt indmeldelse af skydeklub, eller senere et jagt tegn.. jeg syntes bare ikke det er så tit at man høre det faktisk er jægerne der render og skyder, og som man har nævnt før i denne tråd, tror jeg ikke det ændre noget og forbyde dem, men måske lave højere straffe.. og bruge de umådelig mange regler der allerede er
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
SAVAGE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 223
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:47
Geografisk sted: Nordjylland

"sammenfatning af kommentarer til forslag til lovændring....

Indlæg af SAVAGE » 25. dec 2007, 02:41

Jeg kom vist til at gentage mig selv men meningen er god nok, læs nedenfor...
Senest rettet af SAVAGE 25. dec 2007, 02:53, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
SAVAGE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 223
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: JM - Udkast til nye regler for luftvåben ...

Indlæg af SAVAGE » 25. dec 2007, 02:44

Glockster skrev:Hvis NVF har et ønske om at hjælpe HePe (og dermed os selv) tror jeg det klogeste er at indkalde til et møde, evt. kunne Kalvebod Skyttecenter lægge lokaler til (Yamamoto kan du ikke fikse det?)!

Afsæt 2 timer og skaf en kompetent ordstyrer og et whiteboard.

Fastsæt en dagsorden så alle ved præcis hvilket outcome der forventes af mødet! Nemlig 2-3 A4 sider med stillingtagen samt oplysning om diverse luftvåben!

Jeg tror ikke på at vi kan klare den her i en tråd på NVF!

Just my 5 cents :)

Iøvrigt syntes jeg det er et super initiativ af HePe faktisk at spørge nogle virkelige "lufttosser" og ikke blot lade (undskyld) tilfældige kontorfolk hos JM m.fl. fastsætte dette!
Enig i at der skal laves en mere seriøs diskussion af dette med en dagsorden og et mål men den bør foregå online i en ny tråd med en ordstyrer "moderator" der sorterer irrelevante indlæg fra og samler trådene til sidst så alle har mulighed for at give et seriøst konstruktivt bidrag til diskussionen og ikke bare dem der bor tæt på mødestedet...

Besvar