Spørgsmål vedrørende tomme hylstre samt projektiler ift. udstilling

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
cvmt2002
Newbie
Newbie
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times

Spørgsmål vedrørende tomme hylstre samt projektiler ift. udstilling

Indlæg af cvmt2002 » 26. jul 2023, 11:27

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at lave en udstilling med patronhylstre (uden fænghætte) og projektiler. Jeg har prøvet at finde ud af lovgivningen på området, men det er desværre ikke lykkedes.

Som jeg forstår det, skal projektiler opbevares i et godkendt våbenskab, men jeg kunne godt tænke mig, at udstillingen kunne hænge på min væg eller stå på et bord uden for våbenskabet.

Er det muligt at ændre projektilerne, så det kan lade sig gøre på lovlig vis? Det kunne for eksempel være ved at udhule projektilerne og fylde med epoxy eller lignende. Det kunne måske også være ved at ændre formen på anden vis.

I forhold til patronhylstrene er det så tilstrækkeligt, at de naturligvis er afskudte, eller skal den afskudte fænghætte være taget ud?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Spørgsmål vedrørende tomme hylstre samt projektiler ift. udstilling

Indlæg af C-X » 26. jul 2023, 12:44

Skær dem igennem (evt bare slib dem på en båndsliber) og lim dem på et brædt, så er de helt lovlige.

Det er desværre nødvendigt, at de på ingen måder kan bruges igen, hvis de skal på display.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

cvmt2002
Newbie
Newbie
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times

Indlæg af cvmt2002 » 26. jul 2023, 13:31

Tak, prøver at slibe dem flade på den ene side.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 26. jul 2023, 13:42

Hvis du bore et hul igennem på langs, så vil jeg også mene det er deaktiveret :smile:

Hylstrene skal ikke låses inde, men kræver stadig tilladelse.

Så du kunne overveje at bore hul i dem også :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jul 2023, 14:26

Der er en vejledning fra Justitsministeriet der siger hylstre skal have boret et hul i, så er de deaktiveret. Der eksisterer desværre ikke en tilsvarende vejledning ift projektiler, så der må man bruge sin sunde fornuft (og håbe det er godt nok).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 13 times

Indlæg af Drikkedunk » 26. jul 2023, 16:08

Hvis du borer hul/huller i hylstrene, så er de deaktiverede og er ikke længere tilladelseskrævende. Du kan jo evt. bare bore et par huller i siden der vender ind mod væggen, så det ikke kan ses.

Mht. til projektilerne: Hvis du vælger projektiler der ikke er kobberkappede i bunden, så seater du projektilet i ladepressen, som du ville gøre hvis du lavede en skarp patron. Efterfølgende varmer du du bare projektilet op med en lille gasblæser. Så smelter blyet og løber ud af hullet du har boret i hylsteret, og så er der kun en tynd messingskal tilbage.

Så har du en deaktiveret patron som ser fuldstændig ud som en skarp patron, efter den er poleret.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Bemoni1 » 26. jul 2023, 16:35

Jeg lavede engang for en del år siden en fin lille udstilling, hvor jeg tog nogle forskellige hylstre, hvor projektilerne blev limet fast med Araldit og jeg lavede derefter et lagkagesnit igennem både hylster og projektil.
Hylstrene blev fyldt med akrylplast og til sidst støbt i en akrylplast blok og poleret.

Jeg har desværre ikke billederne længere, men museet jeg lavede dem til, var meget begejstret over resultatet.

Jeg skal muligvis til at gentage processen, da sådan nogle display blokke er meget gode at have med, når man holder kursus eller foredrag og grundet lagkagesnittet, vil der aldrig komme bøvl med ordensmagten.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 26. jul 2023, 18:38

... jeg lavede derefter et lagkagesnit igennem både hylster og projektil.
Det lyder som en meget sikker vej. Patronen er jo nærmest deaktiveret efter reglerne for skydevåben med gennemsavning på langs :respekt: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 26. jul 2023, 22:28

Bemoni1 skrev:
26. jul 2023, 16:35
Jeg lavede engang for en del år siden en fin lille udstilling, hvor jeg tog nogle forskellige hylstre, hvor projektilerne blev limet fast med Araldit og jeg lavede derefter et lagkagesnit igennem både hylster og projektil.
Hylstrene blev fyldt med akrylplast og til sidst støbt i en akrylplast blok og poleret.

Jeg har desværre ikke billederne længere, men museet jeg lavede dem til, var meget begejstret over resultatet.

Jeg skal muligvis til at gentage processen, da sådan nogle display blokke er meget gode at have med, når man holder kursus eller foredrag og grundet lagkagesnittet, vil der aldrig komme bøvl med ordensmagten.
Det groteske her er at vi faktisk ikke ved om der er en dommer der ville være tåbelig nok til at dømme dig hvis du “kun” havde indstøbt projektilerne i akryl

Hilsen Kenneth

Ewing Oil
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: SKV, samling og lovgivning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Ewing Oil » 27. jul 2023, 09:16

Uanset hvilken løsning man vælger, så vil det nok være en god ide at sørge for at det er nemt at se at projektilet er ødelagt.

Besvar