Søger erfaringer med køb af brugt Skafor Rød.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Gade76
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Militærhistoriske våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Søger erfaringer med køb af brugt Skafor Rød.

Indlæg af Gade76 » 13. aug 2023, 15:37

Jeg overvejer at anskaffe mig et brugt Skafor Rød skab, men vil gerne høre om der er andre, der har prøvet det! Kan det lade sig gøre rent lovgivningsmæssigt, hvis forsikringsselskabet siger god for det, eller er løbet kørt efter de nye regler anno 2016?
Jeg kan ikke rigtigt blive klog på det! Håber nogen kan hjælpe, tak!
If you can be anything, be kind.

Mrbirk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben og grej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 4 times

Re: Søger erfaringer med køb af brugt Skafor Rød.

Indlæg af Mrbirk » 13. aug 2023, 16:09

Jeg har et skafor blå det er stadig godkendt af politiet om et forsikrings selvskab vil godkende det ved jeg ikke men det tager jeg ikke så tungt

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 13. aug 2023, 20:05

Gade76 skrev:
13. aug 2023, 15:37
Jeg overvejer at anskaffe mig et brugt Skafor Rød skab, men vil gerne høre om der er andre, der har prøvet det! Kan det lade sig gøre rent lovgivningsmæssigt, hvis forsikringsselskabet siger god for det, eller er løbet kørt efter de nye regler anno 2016?
Pas på du ikke blander din forsikring unødvendigt ind i det her. De har intet at sige i forhold til lovligheden af våbenopbevaring. Lovmagerne har bare taget deres klassificering i stedet for at finde på deres eget (fin ide). At forsikringsbranchen så senere laver en ny standard, det ændrer ikke ved lovligheden af de gamle våbenskabe. Så en Skafor Rød er fuld lovlig.

Hvis der er forsikringsmæssige aspekter indblandet (e.g opbevaring af særligt værdifulde genstande hvor der er et krav til opbevaring i din police), så skal du ringe til dit forsikringsselskab. Men hold de to ting ude fra hinanden.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Gade76
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Militærhistoriske våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Gade76 » 14. aug 2023, 12:21

HR skrev:
13. aug 2023, 20:05
Gade76 skrev:
13. aug 2023, 15:37
Pas på du ikke blander din forsikring unødvendigt ind i det her. De har intet at sige i forhold til lovligheden af våbenopbevaring. Lovmagerne har bare taget deres klassificering i stedet for at finde på deres eget (fin ide). At forsikringsbranchen så senere laver en ny standard, det ændrer ikke ved lovligheden af de gamle våbenskabe. Så en Skafor Rød er fuld lovlig.

Hvis der er forsikringsmæssige aspekter indblandet (e.g opbevaring af særligt værdifulde genstande hvor der er et krav til opbevaring i din police), så skal du ringe til dit forsikringsselskab. Men hold de to ting ude fra hinanden.

HR
Men er vi ikke enige om, at når man køber fx. et brugt Skafor Blå, som ikke er omfattet af de nye regler, så er det ens forsikring, der skal acceptere brugen af det?
Mit spg. er så om det samme gælder, når vi snakker Skafor Rød, hvor der skal alarm på.
If you can be anything, be kind.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 14. aug 2023, 12:35

Jo
Vedhæftede filer
IMG_2263.jpeg
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. aug 2023, 13:55

Gade76 skrev:
14. aug 2023, 12:21
Men er vi ikke enige om, at når man køber fx. et brugt Skafor Blå, som ikke er omfattet af de nye regler, så er det ens forsikring, der skal acceptere brugen af det?
Kun ift. forsikring af indholdet. I forhold til lovligheden af at opbevare våben har det ikke noget at gøre med hvad dit forsikringsselskab mener.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 14. aug 2023, 17:21

Mapzter skrev:
14. aug 2023, 13:55
Gade76 skrev:
Kun ift. forsikring af indholdet. I forhold til lovligheden af at opbevare våben har det ikke noget at gøre med hvad dit forsikringsselskab mener.
:goodpost:
@ Gade: What he said.
Om vi er enige eller ej kan jeg ikke se for du skelner stadig ikke mellem lovligheden af våbenopbevaring og gyldighed af din forsikring af særligt værdifulde genstande. N.B, våben er som regel ganske almindeligt indbo og der er ikke krav fra forsikringen om nogen speciel opbevaring. Så selvom et forsikringsselskab ikke vil godkende et skafor rød, så vild de stadig dække tyveri af våben fra sådan et skab.
HR

(Og så den korte version; nej, vi er ikke enige)
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 14. aug 2023, 18:45

HR skrev:
14. aug 2023, 17:21
Mapzter skrev:
14. aug 2023, 13:55
Gade76 skrev:
:goodpost:
@ Gade: What he said.
Om vi er enige eller ej kan jeg ikke se for du skelner stadig ikke mellem lovligheden af våbenopbevaring og gyldighed af din forsikring af særligt værdifulde genstande. N.B, våben er som regel ganske almindeligt indbo og der er ikke krav fra forsikringen om nogen speciel opbevaring. Så selvom et forsikringsselskab ikke vil godkende et skafor rød, så vild de stadig dække tyveri af våben fra sådan et skab.
HR

(Og så den korte version; nej, vi er ikke enige)

Det er desværre ikke helt korrekt.

Våben er ofte “særlig privat indbo”

Men det eneste rigtige er at slå op i dine forsikringsbetingelser for det selskab du er forsikret i.
Hvis du fortæller hvor du er forsikret, så skal jeg gerne oversætte deres tekst til et mere kundevenligt sprog.

Stol ikke på hvad din assurandør fortæller, men kontroller betingelserne og eventuelt afsøg skriftligt svar fra selskabet.

Besvar