Aner ikke hvor mange fingre det ca er et sted fra. Men fat i næsen af dyret og træk underkæben ind imod halsen om træk hoved og hals opad hvad der svarer til opretstående. Så klør ind i underkanten af baghovedet, man kan mærke punktet med fingrene. Man kan endda prøve det (uden kniv) på sig selv. Jeg holder kniven om skæftet med lillefinger, ringefinger og langefinger. Pegefinger og tommelfinger har fat med pincetgreb lige bag spidsen på kniven. På den måde kan jeg mærke om jeg ligger rigtigt og jeg stikker kun en gang. Det tager måske 10 sekunder fra jeg har et knæ på dyret til det er dødt, og det uden at skynde sig videre. Til ingens store overraskelse, så skal det gøres rigtigt for at virke. Det er væsentligt mere kompliceret end et stik i hjertet og det risikerer at blive noget rod hvis den der stikkjer ikke kan sit håndværk. Det er sikkert derfor metoden ikke altid anbefales. Lær teknikken på et dødt dyr og lad være hvis du er det mindste i tvivl. I virkeligheden er det ikke stikket der er svært, men det at holde dyret sikkert og korrekt for at eksponere nakkehullet.
Det sagt, så er den foretrukne metode skud. Det kan bare tit ikke lade sig gøre hvis der er hunde indblandet i jagten. Skud er også den bedste måde i vejkanten. Det er ulovligt, men straffrit i jævnfør nødretten.
HR