Må man ikke eje et halvautomatisk halvgevær, hvis man er under 20 år?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Må man ikke eje et halvautomatisk halvgevær, hvis man er under 20 år?

Indlæg af Ras.Killing » 22. aug 2023, 14:26

Var ved at registrerer et haglgevær, og studsede så over denne bemærkning:

Halvauto.png
Halvauto.png (35.73 KiB) Vist 11878 gange

Jeg troede egentlig kun det galt for riflede våben.

Gælder det også for haglvåben, eller er det en fejl i formularen?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Re: Må man ikke eje et halvautomatisk halvgevær, hvis man er under 20 år?

Indlæg af T-REX » 22. aug 2023, 14:39

Det skulle lige graves frem.
Men det står i Våbencirkulæret.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2016/10222 skrev: Kapitel 2

Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler

19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,

2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, halvautomatiske pistoler og revolvere,

3) halvautomatiske rifler og

4) andre lignende særligt farlige skydevåben.

Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
Jeg er bange for, at halvautomatiske haglvåben, er faldet under "4) andre lignende særligt farlige skydevåben."
Senest rettet af T-REX 22. aug 2023, 14:47, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 22. aug 2023, 14:46

Har læst teksten igen, og er bange for, at det er en administrativ stramning, uden hold i lovgivningen. :puke: :cry:
Eller også, så bruger de samme katagorisering, uanset om man vælger riffel eller hagl, hvilket er en fejl.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 22. aug 2023, 14:49

Dét er korrekt.

Af våbencirkulæret følger at kun personer, der er fyldt 20 år, kan meddeles tilladelse til særligt farlige våben.
Screenshot_2023-08-22-14-42-04-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Og af våbenbekendtgørelsen fremgår det at alle halvautomatiske våben falder ind under denne kategori.
Screenshot_2023-08-22-14-44-15-22_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Og som vi efterhånden har debateret et par gange herinde, så anvendes formuleringen "navnligt", hvilket betyder at listen over særligt farlige våben IKKE er udtømmende, men kan vurderes at omfatte andre våben, der ikke specifikt er nævnt i Våbenbekendtgørelsen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. aug 2023, 15:09

Ja så lærte jeg også lidt nyt i dag :smile:

Jeg mente ikke at et halvautomatisk haglgevær var at betragte som særlig farligt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 22. aug 2023, 20:58

Ras.Killing skrev:
22. aug 2023, 15:09

Jeg mente ikke at et halvautomatisk haglgevær var at betragte som særlig farligt.
Det er farligt!
Pissefarligt.
Hvis du har tilstrækkeligt meget hår på brystet og klippekort til psykolog, så sender jeg gerne billede af min tommelfinger efter rengøring af en Browning Double Automatc :giggle:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. aug 2023, 21:00

FrederikF skrev:
22. aug 2023, 20:58
Ras.Killing skrev:

Det er farligt!
Pissefarligt.
Hvis du har tilstrækkeligt meget hår på brystet og klippekort til psykolog, så sender jeg gerne billede af min tommelfinger efter rengøring af en Browning Double Automatc :giggle:
Den slags høre til i Grækerens tråd om powertools, vil jeg tro ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 22. aug 2023, 21:20

Bofhenator skrev:
22. aug 2023, 21:00
FrederikF skrev:
22. aug 2023, 20:58
Ras.Killing skrev:

Det er farligt!
Pissefarligt.
Den slags høre til i Grækerens tråd om powertools, vil jeg tro ;-)
Why you little!
1omwpo__01.jpg
1omwpo__01.jpg (54.86 KiB) Vist 11717 gange
Jeg har faktisk lige savet to store vandgran'er op, helt uden at skamfere mig selv yderligere.

Ikke fordi det gør den store kosmetiske forskel. Men jeg synes nu at fraværet af selvskade fortjener en vis grad af anerkendelse. :rolf:

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. aug 2023, 21:29

Agamemnon skrev:
22. aug 2023, 21:20
...
Men jeg synes nu at fraværet af selvskade fortjener en vis grad af anerkendelse. :rolf:
True ;-)
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. aug 2023, 22:05

Men hvis vi lige skal træde et skridt tilbage!

Reelt set søger man jo ikke en tilladelse til et haglgevær, man anmelder blot købet? Når vi snakker haglgeværer, så er jagttegnet jo ens tilladelse.

Eller misforstår jeg noget her? :???:

Det næste er så, at det i praksis hurtigt kan blive noget rod :what: hvis vi antager at en under 20 år ikke må eje et halvautomatisk haglgevær, hvor mange er så klar over det?

Hvis jeg i god tro sælger en gammel Remington 1100 til en vordende ungjæger på 18 år, er det så mig eller ham der har gjort noget forkert? Jeg skal jo ikke se nogen tilladelse når vedkommende køber det, blot et jagttegn.

Og med mindre at systemet automatisk afviser anmeldelsen grundet for lav alder, så kan der jo hurtigt gå 1-2 år før de kommer til ansøgningen. Er det så ulovlig våbenbesiddelse i den periode?
Senest rettet af Ras.Killing 22. aug 2023, 22:12, rettet i alt 2 gange.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. aug 2023, 22:07

Interessant problemstilling :goodpost:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. aug 2023, 22:51

Ras.Killing skrev:
22. aug 2023, 22:05
...
Hvis jeg i god tro sælger en gammel Remington 1100 til en vordende ungjæger på 18 år, er det så mig eller ham der har gjort noget forkert? Jeg skal jo ikke se nogen tilladelse når vedkommende køber det, blot et jagttegn.
...
Du er ikke i god tro.

Køber skal legitimere sig sig (fødselsdato) og du må kun sælge en haglbøsse til en der må modtage det. Er det en halvautomatisk haglbøsse skal du sikre dig han er gammel nok.

Så i har begge to måsen i klaskehøjde, vil jeg påstå.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 22. aug 2023, 23:03

Ras.Killing skrev:
22. aug 2023, 22:05
Når vi snakker haglgeværer, så er jagttegnet jo ens tilladelse.
Ja. Og jagtlige formål må således (for så vidt angår haglvåben) anses for at være et "særligt tilfælde".
Erhvervelse/besiddelse/anvendelse af halvautomatiske haglvåben er ydermere behæftet med et alderskrav.

I forhold til salg, så er du som sælger forpligtet til at sikre dig at modtageren kan "fremvise fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning m.v." efter våbenbekendtgørelsens §20.

Jeg vil også antage ..... Med en fed streg under "antage", at du ligeledes er forpligtet til at gøre dig bekendt med alderskravet. Dette alene baseret på det grundlæggende princip, at manglende kendskab til lovgivningen ikke fritager fra skyld eller straf.

Samme bør gøre sig gældende for køber, der selv er forpligtet til at tilse, at vedkommende overholder alle krav om tilladelse og alder.

Men jeg ved det faktisk ikke med sikkerhed.🤔

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 22. aug 2023, 23:32

Vi tager lige §19, stk 2. igen.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
Min anke her er, at du slet ikke får en tilladelse til et haglgevær. Så hvordan man ikke kan give tilladelse til noget, som ikke kræver en tilladelse til at begynde med - det er det som undre.

Eller hvis vi vender den om. Hvordan kan man blive nægtet tilladelse til noget, som ikke kræver en tilladelse?
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
Der står sort på hvidt, at indehavere af jagttegn ikke skal have tilladelse til haglgeværer?

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 23. aug 2023, 01:18

Ras.Killing skrev:
22. aug 2023, 23:32
Min anke her er, at du slet ikke får en tilladelse til et haglgevær. Så hvordan man ikke kan give tilladelse til noget, som ikke kræver en tilladelse til at begynde med - det er det som undre.
Jeg er ikke enig med dig i, at haglgeværer "ikke kræver tilladelse til at begynde med".

Lad os slå fast: Haglgeværer ER tilladelseskrævende.

Tilladelsen bliver meddelt i form af enten jagttegn, SKV kort via en flugtskytteforening eller en samlertilladelse (sidstnævnte tilladelse giver dog alene tilladelse til at erhverve og besidde, men ikke bære eller anvende).

At der ikke finder en individuel ansøgningsproces sted, som der fx. gør ved køb af rifler og pistoler, gør ikke haglvåben tilladelsesfrie. Det betyder blot at indehavere af eksempelvis jagttegn ikke skal ansøge om særskilt tilladelse, når de erhverver glatløbede haglgeværer, da jagttegnet fungerer som generel tilladelse, uden antalsbegrænsning.

At der så ydermere eksisterer et alderskrav for erhververe, ændrer ikke andet end at både køber og sælger skal være opmærksom herpå.

At formularen er formuleret som den er, er allerhøjest en semantisk fodfejl. Den taler ikke imod lovens bogstav.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 23. aug 2023, 07:41

Du kan jo teknisk set få jagttegn som 16-årig, men så vidt jeg ved må du ikke bare sælge et alm haglgevær til en 16-årig uden forældrenes samtykke, selvom vedkommende har jagttegn - men kan på trods af en masse søgning i lovgivningen ikke finde det punkt overhovedet så kan godt være jeg har misforstået dette.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 23. aug 2023, 08:20

Agamemnon skrev:
23. aug 2023, 01:18
Jeg er ikke enig med dig i, at haglgeværer "ikke kræver tilladelse til at begynde med".

Der er jeg uenig med dig. For en person med gyldigt jagttegn, så er et haglgevær ikke tilladelseskrævende.
Våbenloven skrev:§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1
Med andre ord - det er forbudt at erhverve sig et haglgevær uden tilladelse.
Våbenloven skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner
Indehavere af jagttegn kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1 erhverve et haglgevær. Der står direkte, at man som jagtegnsindehaver, ikke underlagt kravet om tilladelse i §2, stk. 1.

Så kan vi mundhugge om, hvorvidt at jagttegnet i sig selv så er en tilladelse :Hug:
Agamemnon skrev:
At der så ydermere eksisterer et alderskrav for erhververe, ændrer ikke andet end at både køber og sælger skal være opmærksom herpå.
Men det alderskrav eksisterer kun i våbencirkulæret og ikke i våbenloven. Et cirkulær er ikke lov, men en instruks der fortæller myndigheder, hvordan at en given lov skal administreres - i dette tilfælde hvad og hvem der gives tilladelse til.

Det er for øvrigt interessant at læse, hvad Justitsministeriet skriver om cirkulære.

https://lovkvalitet.dk/vejledning-om-ad ... krivelser/
Justitsministeriet skrev:Cirkulæreformen anvendes for generelle tjenestebefalinger, det vil sige bindende forskrifter af generel karakter, der alene retter sig til myndigheder.
Justitsministeriet skrev:Cirkulærer og cirkulæreskrivelser må ikke indeholde forskrifter, der direkte normerer borgernes, virksomhedernes m.v. retsstilling. Kan det give anledning til tvivl, om reglerne efter deres karakter også vil kunne få umiddelbare retsvirkninger for borgere, virksomheder m.v., bør bekendtgørelsesformen anvendes.
Så cirkulæret fortæller, at myndighederne ikke giver personer under 20 år tilladelse til særligt farlige våben - og ikke at det er forbudt for en under 20 at erhverve sig et særligt farligt våben.

Og så er vi tilbage ved, at myndighederne ikke vil give tilladelse til et halvautomatisk haglgevær, til en person som ikke er underlagt kravet om at have tilladelse.

Skal man stikke lidt mere til cirkulæret. Så giver dette egentlig heller ikke mening:
Våbencirkulæret skrev:§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

Hvilke ganske særlige omstændigheder er der tale om her? For vi er vel enige om, at hvis jeg ville, så kunne jeg køre ned til min lokale jagtforhandler, og tømme deres hylder for halvautomatiske halgeværer.

Og det eneste det ville kræve, er at jeg anmelder købet inde for 7 dage (samt EN 1143-1 grad 1 skab/boks, hvis jeg køber flere end 10).

Jeg syntes ikke det er så enkelt som du fremlægger det Agamemnon.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 23. aug 2023, 09:52

Ras.Killing skrev:
23. aug 2023, 08:20
Agamemnon skrev:

Der er jeg uenig med dig. For en person med gyldigt jagttegn, så er et haglgevær ikke tilladelseskrævende.
Våbenloven skrev:§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1
Med andre ord - det er forbudt at erhverve sig et haglgevær uden tilladelse.
Våbenloven skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner
Indehavere af jagttegn kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1 erhverve et haglgevær. Der står direkte, at man som jagtegnsindehaver, ikke underlagt kravet om tilladelse i §2, stk. 1.

Så kan vi mundhugge om, hvorvidt at jagttegnet i sig selv så er en tilladelse :Hug:
Agamemnon skrev:
Men det alderskrav eksisterer kun i våbencirkulæret og ikke i våbenloven. Et cirkulær er ikke lov, men en instruks der fortæller myndigheder, hvordan at en given lov skal administreres - i dette tilfælde hvad og hvem der gives tilladelse til.

Det er for øvrigt interessant at læse, hvad Justitsministeriet skriver om cirkulære.

https://lovkvalitet.dk/vejledning-om-ad ... krivelser/
Justitsministeriet skrev:Cirkulæreformen anvendes for generelle tjenestebefalinger, det vil sige bindende forskrifter af generel karakter, der alene retter sig til myndigheder.
Justitsministeriet skrev:Cirkulærer og cirkulæreskrivelser må ikke indeholde forskrifter, der direkte normerer borgernes, virksomhedernes m.v. retsstilling. Kan det give anledning til tvivl, om reglerne efter deres karakter også vil kunne få umiddelbare retsvirkninger for borgere, virksomheder m.v., bør bekendtgørelsesformen anvendes.
Så cirkulæret fortæller, at myndighederne ikke giver personer under 20 år tilladelse til særligt farlige våben - og ikke at det er forbudt for en under 20 at erhverve sig et særligt farligt våben.

Og så er vi tilbage ved, at myndighederne ikke vil give tilladelse til et halvautomatisk haglgevær, til en person som ikke er underlagt kravet om at have tilladelse.

Skal man stikke lidt mere til cirkulæret. Så giver dette egentlig heller ikke mening:
Våbencirkulæret skrev:§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

Hvilke ganske særlige omstændigheder er der tale om her? For vi er vel enige om, at hvis jeg ville, så kunne jeg køre ned til min lokale jagtforhandler, og tømme deres hylder for halvautomatiske halgeværer.

Og det eneste det ville kræve, er at jeg anmelder købet inde for 7 dage (samt EN 1143-1 grad 1 skab/boks, hvis jeg køber flere end 10).

Jeg syntes ikke det er så enkelt som du fremlægger det Agamemnon.
Dét er en super interessant problemstilling.

Jeg medgiver at der ikke er et simpelt svar.

Dén med de "særlige tilfælde" afhænger af våbnet.

Særlige tilfælde er fx. Ikke det samme for pistoler og halvautomatiske rifler. Den ene må kun anvendes til sport og den anden kun til jagt, hvilket er præciseret i lovgivningen.

Og jeg sætter i øvrigt stor pris på den sobre tone og synes bestemt ikke at vi mundhugges...... Vi er bare ikke heeeelt enige :Hug:

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 23. aug 2023, 11:31

Men hvad er særlige tilfælde når vi snakker haglvåben? :???:

Jeg kan godt være i tvivl om, at §19 i cirkulæret overhovedet er skrevet med tanke på halvautomatiske haglgeværer.

(Selvom våbenloven jo tydeligt definere, at et halvautomatisk våben er at betegne som særligt farlig.)

Make Fyn fin again!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 23. aug 2023, 19:00

Haglgeværer skal plomberes til to patroner - i hvert fald i jagtregi(lad os ikke åbne den dåse orme igen). Hvori består så det særligt farlige ved et halvautomatisk haglgevær så? Som jeg ser det er det MINDRE farligt end et dobbeltløbet fordi:

1) Halvautomat kan jamme
2) Jeg kan fyre to skud af hurtigere med en dobbeltløbet(i hvert fald med to aftrækkere) end med en halvauto(hvis det skulle være et kriterie)

Men igen - vi har jo ca 100 gange erklæret at man ikke skal prøve at finde logik i våbenloven.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FrederikF » 23. aug 2023, 20:07

Kenned skrev:
23. aug 2023, 19:00
Haglgeværer skal plomberes til to patroner - i hvert fald i jagtregi(lad os ikke åbne den dåse orme igen). Hvori består så det særligt farlige ved et halvautomatisk haglgevær så? Som jeg ser det er det MINDRE farligt end et dobbeltløbet fordi:

1) Halvautomat kan jamme
2) Jeg kan fyre to skud af hurtigere med en dobbeltløbet(i hvert fald med to aftrækkere) end med en halvauto(hvis det skulle være et kriterie)

Men igen - vi har jo ca 100 gange erklæret at man ikke skal prøve at finde logik i våbenloven.

Hilsen Kenneth
De er naturligvis farligere fordi der kan stoppes flere “mange” patroner i og dermed kam der spredes mere død. Af samme årsag som militæret benytter halal auto.

Jeg finder personligt sondringen tåbelig og finder regulering af besiddelse og brug af skydevåben unødig restriktiv (men lad os også holde den “dåse orm” lukket.).

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 23. aug 2023, 20:25

FrederikF skrev:
23. aug 2023, 20:07
Kenned skrev:

1) Halvautomat kan jamme

Hilsen Kenneth
De er naturligvis farligere fordi der kan stoppes flere “mange” patroner i og dermed kam der spredes mere død. Af samme årsag som militæret benytter halal auto.

Jeg finder personligt sondringen tåbelig og finder regulering af besiddelse og brug af skydevåben unødig restriktiv (men lad os også holde den “dåse orm” lukket.).
I relation til JAGT er ethvert haglgevær der kan indeholde mere end 2 patroner ulovligt, så det med mange patroner er noget Politiet tænker fordi de ser for mange Hollywoodfilm :biggrin:

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FrederikF » 23. aug 2023, 20:31

Kenned skrev:
23. aug 2023, 20:25
FrederikF skrev:
23. aug 2023, 20:07
Kenned skrev:

1) Halvautomat kan jamme

Hilsen Kenneth

I relation til JAGT er ethvert haglgevær der kan indeholde mere end 2 patroner ulovligt, så det med mange patroner er noget Politiet tænker fordi de ser for mange Hollywoodfilm :biggrin:

Hilsen Kenneth
Når man tænker på farlige våben, så tror jeg ikke der menes jagtsituationer. Mere når farlige mennesker bruger våben til at sprede frygt og rædsel med. I sådanne situationer er et våben der kan skyde mange skud farligere end et der skal lades ofte. Forladere er sjældent brugt som terror våben i dag.
De fleste terrorister vil sikkert ikke respektere jagtlov og blomsterpind.

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 24. aug 2023, 09:35

Jeg er helt enig - men terrorister søger ikke våbentilladelse, og de fleste af dem er nok over 20 alligevel, og så ville de kunne købe en halvauto.

Hvis politiets udgangspunkt er at folk ulovliggør deres fuldt lovlige våben og det er dét de skal lovgive ud fra så har Kafka ikke levet forgæves :rolf:

Hilsen Kenneth

Hamderallan
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Flugtskytte
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 7 times

Indlæg af Hamderallan » 27. aug 2023, 21:18

Agamemnon skrev:
Ras.Killing skrev:
22. aug 2023, 23:32

Tilladelsen bliver meddelt i form af enten jagttegn, SKV kort via en flugtskytteforening eller en samlertilladelse (sidstnævnte tilladelse giver dog alene tilladelse til at erhverve og besidde, men ikke bære eller anvende).

At der ikke finder en individuel ansøgningsproces sted, som der fx. gør ved køb af rifler og pistoler, gør ikke haglvåben tilladelsesfrie. Det betyder blot at indehavere af eksempelvis jagttegn ikke skal ansøge om særskilt tilladelse, når de erhverver glatløbede haglgeværer, da jagttegnet fungerer som generel tilladelse, uden antalsbegrænsning.

At formularen er formuleret som den er, er allerhøjest en semantisk fodfejl. Den taler ikke imod lovens bogstav.
Der er en til måde at få haglgevær på , som ikke kræver nogen af de 3 ting du nævner..

"Våbenpåtegning til medlemmer I jagtforening"

Tager pt under 3 uger at få , går udenom SKV da den sendes direkte til politiet af skytten selv , kræver ingen jagttegn eller samlertilladelse..
Eneste krav er at du er medlem af en jagtforening

Besvar