Sjældent har jeg været så enig i en post:
HR skrev: ↑29. aug 2023, 22:14
Jeg syntes at listen ligner en gang gratis symbolpolitik (billigere end at styrke psykiatrien). Er der overhovedet nogen ændringer i forhold til idag?
Ja, politikkerne vil gerne gøre noget gratis, men ikke noget, der virker. Jeg kan ikke se nogle reelle forbedringer. Det demokratiske samfunds svøbe.
Der er lige det med de længere straffe: ALT forskning viser at “tough on crime” ikke virker en skid og samtidigt er pisse dyrt. Men politikkerne kan simpelthen ikke holde sig fra at skrue på den knap. Så lige den er i hvert fald ikke gratis

.
Det er en ubehagelig pointe, som de fleste glemmer belejligt. Det kan godt være den ikke er gratis, men den er godt nok noget, der skaffe stemmer fra folk, der glemmer pointen, så den er en sikker traver op til valg.
Med hensyn til automatisk afslag ved visse typer af kriminalitet, så kunne den godt vendes til noget positivt. Vi er vel alle enige om at trusler, stalking, personfarlig og organiseret kriminalitet skal koste tilladelsen pronto. Groft og fortsætteligt faunakriminalitet, og groft krybskytteri må for min skyld også godt gå ind under det. Det vil være en stramning der er posetiv.
Men de fleste af de forbrydelser indgår vel allerede i vandelsgodkendelsen og vil stoppe den? Faunakriminalitet og krybskytteri må godt koste vandelsgodkendelsen, men jeg så hellere at praksis blev ændret ved at interesseorganisationerne gjorde det de bliver anklaget for, og kom med et separat PR fremstød, som så kunne bruges i forhandlinger mod de organisationer, der er imod vores interesser. At klemme fornuftige forslag ind for at mindske skaden af en større tåbelighed, virker som det forkerte sted at købe sig argumenter. Så hellere lade tåbeligheden stå alene og lyse i skam. Vi skal bekæmpe tåbeligheden, men ikke bruge vores esser på et stik, der ikke kan vindes.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.