Lystsejler modtager 2,5 års fængsel for at have pistol på sin båd (6 mdr ubetinget)...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Lystsejler modtager 2,5 års fængsel for at have pistol på sin båd (6 mdr ubetinget)...

Indlæg af StrongDad1 » 12. sep 2023, 23:29

Faldt over denne og ville dele den. Var i tvivl om den hører til her eller i small talk :smile:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/lysts ... portstaske

Undrede mig noget over at artiklen også nævner at manden havde en foldekniv i samme taske, hvor han havde pistolen. En kniv er vel ganske lovlig ombord på en båd? Og selv om kniven var ulovlig så bliver manden vel dømt for den hårdeste lovovertrædelse så den får ikke indflydelse på dommen.

/StrongDad1

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 143 times
Been thanked: 292 times

Re: Lystsejler modtager 2,5 års fængsel for at have pistol på sin båd (6 mdr ubetinget)...

Indlæg af Raptor357 » 13. sep 2023, 02:12

Det er billigt sluppet.
Jeg var overbevist om at 1år ubetinget var minimum.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Lystsejler modtager 2,5 års fængsel for at have pistol på sin båd (6 mdr ubetinget)...

Indlæg af Bofhenator » 13. sep 2023, 04:31

idømt to et halvt års ubetinget fængsel.
Står der i artiklen. Det er godt nok meget tidligt om morgenen, men er overskriften ikke forkert?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 13. sep 2023, 07:15

Overskriften her er heller ikke helt korrekt.

Hvis man modtager en dom, accepterer man den.

Det er ikke tilfældet, idet mandens forsvarer søger om lov til at indbringe sagen for Højesteret.

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af StrongDad1 » 13. sep 2023, 07:53

Bofhenator skrev:
13. sep 2023, 04:31
Står der i artiklen. Det er godt nok meget tidligt om morgenen, men er overskriften ikke forkert?
I artiklen fra DR står der:

Dermed har Vestre Landsret skærpet dommen, der i Retten i Sønderborg i juni lød på to års fængsel, hvor seks måneder var ubetinget, og resten var betinget.

Så jeg vil tro at det er et halvt års ubetinget oven i hatten - men det står der jo ret beset ikke. 2,5 års ubetinget ville også være lidt voldsomt, hvis manden ikke også har et stort kvantum narkotiske stoffer eller nedskrevne planer om at myrde nogen...

/StrongDad1

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af StrongDad1 » 13. sep 2023, 08:03

LJ skrev:
13. sep 2023, 07:15
Overskriften her er heller ikke helt korrekt.

Hvis man modtager en dom, accepterer man den.

Det er ikke tilfældet, idet mandens forsvarer søger om lov til at indbringe sagen for Højesteret.
Gad vide om sagen er er principiel nok til at få lov til at blive prøvet i højesteret - det er trods alt ikke første gang at der har været bevæbnede tyskere på dansk grund :mrgreen:

/StrongDad1

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 13. sep 2023, 08:50

StrongDad1 skrev:
13. sep 2023, 07:53
Bofhenator skrev:
13. sep 2023, 04:31
I artiklen fra DR står der:

Dermed har Vestre Landsret skærpet dommen, der i Retten i Sønderborg i juni lød på to års fængsel, hvor seks måneder var ubetinget, og resten var betinget.

Så jeg vil tro at det er et halvt års ubetinget oven i hatten - men det står der jo ret beset ikke. 2,5 års ubetinget ville også være lidt voldsomt, hvis manden ikke også har et stort kvantum narkotiske stoffer eller nedskrevne planer om at myrde nogen...

/StrongDad1
Det har i byretten der var delt straf. I landsretten blev han dømt som jeg citerede ovenfor.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 13. sep 2023, 13:19

Med forbehold for at jeg ikke kender mandens historik og eventuelle tidligere kriminelle løbebane er straffen urimelig hård.
Manden er 72 år og er allerede drattet om med et ildebefindende, og lever nu sit livs efterår, og nu skal han så i fængsel for at besidde en modificeret signalpistol. At man ikke kan skelne mellem kriminelle ufredsmænd og borgere der blot vil tage vare på sig selv og sine nærmeste er mig ubegribelig. Og nej loven er ikke, og bør bestemt heller ikke være, lige for alle.

Den sag skulle være klaret med en bøde på 5000,00 kroner og konfiskation af våbnet. Nogle gange er det flovt at være dansker.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
AalborgBK1885
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af AalborgBK1885 » 13. sep 2023, 14:27

Lycon skrev:
13. sep 2023, 13:19
Med forbehold for at jeg ikke kender mandens historik og eventuelle tidligere kriminelle løbebane er straffen urimelig hård.
Manden er 72 år og er allerede drattet om med et ildebefindende, og lever nu sit livs efterår, og nu skal han så i fængsel for at besidde en modificeret signalpistol. At man ikke kan skelne mellem kriminelle ufredsmænd og borgere der blot vil tage vare på sig selv og sine nærmeste er mig ubegribelig. Og nej loven er ikke, og bør bestemt heller ikke være, lige for alle.

Den sag skulle være klaret med en bøde på 5000,00 kroner og konfiskation af våbnet. Nogle gange er det flovt at være dansker.
:10: :10: :10:

Fuldstændig enig. Vi har et godt land, men det her er endnu et latterligt eksempel på, hvordan deres symbolpolitik og stramninger overalt, fordi det skal se ud til, at de gør en forskel, som de gerne vil "sole sig i", rammer de absolut forkerte mennesker, og er dybt urimelige, hvis man bare har lidt logisk sans og rimelighed på øverste etage. :mad:

Nogle gange bliver lovene for "sort/hvid", og ting kan ofte ramme utilsigtet, men det er over min fatteevne, at der ikke kan laves plads og lov for, at man i disse særlige situationer, kan vurdere ud fra basal sund fornuft. Men det kan vi jo ikke, da det åbenbart skal være "ens for alle" - så må de forkerte jo bøde til tider, fordi vores lovgivende instans er dybt inkompetente og stædige som bare pokker, fordi de altid ved bedst jo. Man kunne fristes til at forvente, at de kan komme op med bedre - jeg mener, vores politikere er muligvis ikke selv de mest veluddannet og med synderlig erhvervserfaring, men kunne hæren af embedsfolk bag dem ikke finde på noget bedre, så vi slipper for disse dybt pinlige sager? :thumbdown:

Så ja, det er til tider eklatant flovt og pinligt at være dansker, når vi så gerne vil gå forrest overalt efterhånden - måske man skulle prøve at gå forrest med noget logik og anstændighed, i stedet for at køre et så rigidt system, hvor der ikke er plads til nogle nuancer, og de forkerte skal straffes og bøde for noget, der faktisk var tilsigtet en helt anden målgruppe! :angry:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 13. sep 2023, 17:07

Lycon skrev:
13. sep 2023, 13:19
At man ikke kan skelne mellem kriminelle ufredsmænd og borgere der blot vil tage vare på sig selv og sine nærmeste er mig ubegribelig. Og nej loven er ikke, og bør bestemt heller ikke være, lige for alle.

Jeg er uenig.
Nu er det her en generel betragtning da jeg heller ikke kender sagens detaljer.
Men hvis man vælger at gå rundt med et skarpladt skydevåben til selvtægt/selvforsvar så er man en noget større trussel mod samfundet end ham der har bedstefars gamle WW2 pistol til at ligge på loftet.

For man er bange, man er bevæbnet, man er villig til at bruge det og man er ude i offentligheden.
Folk skal ikke bevæbne sig, skydevåben i Danmark er til jagt eller sport.

I det konkrete tilfælde kunne det være relevant at vide hvor sportstasken blev fundet.
Havde han den ved hånden, eller var den gemt af vejen dybt inde i båden?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 13. sep 2023, 19:15

ReneKJ skrev:
13. sep 2023, 17:07
.... ham der har bedstefars gamle WW2 pistol til at ligge på loftet.

......
Som jeg også er voldsomt modstander af, får 2 år i spjældet :wall: :wall: :wall:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 13. sep 2023, 21:58

Langenge skrev:
13. sep 2023, 19:15
ReneKJ skrev:
13. sep 2023, 17:07
.... ham der har bedstefars gamle WW2 pistol til at ligge på loftet.

......
Som jeg også er voldsomt modstander af, får 2 år i spjældet :wall: :wall: :wall:
Jah, så vidt jeg husker så var det også et af de områder hvor regeringen fastsatte høje minimusstraffe var det ikke?

Det ødelægger domstolenes mulighed for at tilpasse domme efter forholdene, og kan måske også ses som en kompromitering af magtens tredeling.

Hamderallan
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Flugtskytte
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 7 times

Indlæg af Hamderallan » 17. sep 2023, 18:20

Raptor357 skrev:
13. sep 2023, 02:12
Det er billigt sluppet.
Jeg var overbevist om at 1år ubetinget var minimum.

Ja og denne burde jo tilmed slå hårdere da det ikke alene er besiddelse af skarpladt våben på almen plads men også våbensmugling ..
Så man må sige han har været heldig

Besvar