Hvad er konsekvenserne , hvis jeg sygemelder mig, inden jeg er startet på min nye arbejdsplads?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 31 times

Hvad er konsekvenserne , hvis jeg sygemelder mig, inden jeg er startet på min nye arbejdsplads?

Indlæg af Chopper3 » 23. sep 2023, 18:54

Hej alvidende forum.

har behov for jeres hjælp.
Kæresten og jeg er ved at gå fra hinanden, alle mine ejendele er pakket ned og jeg flytter næste lørdag til Holstebro hvor jeg har fået en lejlighed.
Har i dag været i Viborg og købe en Toyota Yaris, så jeg i det mindste kan komme fra A til B.

Så langt så godt, men..
Jeg skal starte på nyt job på mandag, og det er der problemet opstår.

Jeg er ved at gå psykisk ned på dette her, kan ikke sove, har en kæmpe knude i maven og tuder for et godt ord.
Jeg kan slet ikke overskue at skulle starte på job på mandag, og har tænkt mig at sygemelde mig i stedet.
Jeg har endnu ikke skrevet kontrakt med mit nye firma, så hvordan er jeg stillet hvis jeg sygemelder mig før jeg starter?
Hedder det så 3 ugers karantæne i min fagforening, eller kan jeg gå sygemeldt uden konsekvenser indtil jeg føler at jeg er klar til at påtage mig arbejde igen?

Hvad pokker skal jeg gøre?
Senest rettet af Agamemnon 23. sep 2023, 19:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold. Og god bedring.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Konsekvens ved sygemelding?

Indlæg af Tangloppen » 23. sep 2023, 19:10

Uden at kende det store til det, så har jeg svært ved at forestille mig at du skulle få karantæne, såfremt du har en lægeerklæring.
Lægeerklæringen burde der ikke være det store problem i at få, efter som du klart er under et stort pres.

Din (forhåbenligt) nye arbejdsplads skylder du reelt set ikke noget. Jeg ville dog ringe og tage en snak med din kommende chef, og sætte ham ind i situationen.
Har oplevet noget tilsvarende ske, og der var fuld forståelse fra firmaets side af.
Vedkommende mødte ind en måneds tid senere end beregnet, og der var aldrig nogle sure miner fra firmaet eller os kollegaer.

Har været i nogenlunde samme situation som dig.
Forskellen er blot, at jeg bed det i mig og undertrykte hvad min krop forsøgte at fortælle mig.
Konsekvensen blev stress, depression og angstanfald, hvilket under ingen omstændigheder kan anbefales, og som jeg betaler prisen for nu (oplever angst og trykken/ondt i brystet i disse dage).

I sidste ende er der kun én der kan passe på dig, og det er dig selv.
Det er en barsk omgang du står i, men jeg er et levende bevis på at der er lys for enden af tunnelen, og min vej har fandme været mørk.

Snak med din chef, og vær ærlig omkring din situation.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chopper3 » 23. sep 2023, 19:14

Har snakket med chefen, da jeg skulle starte sidste mandag og fik udsættelse til på mandag.
Men han nævnte også at hvis jeg ikke var klar der, så var han jo nok nødt til at finde en anden.

Reelt er lige p.t også lidt " ligeglad " med jobbet, for det er ikke det der fylder lige nu, men mere hvad min fagforening kunne finde på hvis jeg tager en sygemelding.
Jeg er so sagt ved at flytte i ny lejlighed og har ikke råd til at miste tre ugers dagpenge/løn.

Dejligt at du er ovenpå, jeg skal også nok komme det, men har på fornemmelsen at det bliver en lang sej kamp

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 23. sep 2023, 19:28

Jeg kender dig ikke, og ved ikke hvordan du reagerer, men... var det mig, ville jeg møde op i den forfatning jeg nu var i, på mandag, og se om dagen bragte noget godt. Vær åben og ærlig, måske er det dem der sender dig hjem, måske kan de lide dig og giver dig lidt luft, måske er de nogle røvhuller og du skrider. I den situation du er i nu, kan distraktion være både godt og skidt. At sidde hjemme i sofaen, med dynen over hovedet, er ikke en hjælp.

Hvis I er nået dertil nu, så er din kæreste ikke længere din kæreste, men din ekskæreste. Det kan være svært at acceptere, men du skal videre. Begynd at planlægge og se frem, mens du tager en dag ad gangen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chopper3 » 23. sep 2023, 19:31

Den tanke har jeg også haft.
ved jo godt at det ikke bringer noget godt med sig at sidde alene hjemme og have ondt af sig selv, og det garanteret vil være godt at komme ud blandt andre mennesker.
Men.. Min hjerne og min krop siger noget andet :???:

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af FBN » 23. sep 2023, 19:44

Jeg vil anbefale dig 2 ting.

1) snak med din a-kasse inden du gør noget
2) kan du ikke nå det inden du skal starte på
jobbet, så start på jobbet og kontakt a-kassen.

Få svar på skrift/e-mail og noter hvem du snakker med.

Men udfra det jeg ved tager man ikke et job, er man ikke
tilrådighed for arbejdsmarked = nul dagpenge.
Derfor mine 2 råd.

Ønsker dig alt det bedste.
Senest rettet af FBN 23. sep 2023, 19:48, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 23. sep 2023, 19:48

Jeg har selv prøvet rigtigt stress. Det kan slet ikke anbefales.
At sidde der hjemme og se ind i vægen, kan faktisk godt være en hjælp, det var det for mig og så startede jeg ellers stille og roligt op på job igen.

Jeg tror ikke du er stress ramt, endnu, men jeg tror du har et knust hjerte.
Med et knust hjerte skal man komme videre og huske sig selv. Det virker at distrahere sig selv med nye ting, men man skal også tude.

Mit bedste bud er at du skal tage på arbejde, da får du den byrde væk fra skuldrene det er at komme lidt videre, det burde du få det bedre af. Du får set kollegaerne og de får set dig, det er sundt.
Pøj med det
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 83 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvad er konsekvenserne , hvis jeg sygemelder mig, inden jeg er startet på min nye arbejdsplads?

Indlæg af Scooterskytten » 23. sep 2023, 21:23

Jeg har også prøvet at stå i en lignende situation, hvor jeg reelt set skulle sygemelde min inden jeg startede nyt job. Jeg tog på arbejde, og blev sendt hjem efter 1½ time med besked om at blive hjemme resten af ugen. Ugen efter, var jeg tilbage og selvom jeg stadigvæk havde det skidt, gik det bedre.

At jeg så blev sygemeldt pga en arbejdsskade 1 mdr senere, er en anden side af sagen - og der fik jeg en fyreseddel efter 14 dage selvom det var en arbejdsskade som de var skyld i.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 43 times

Re: Hvad er konsekvenserne , hvis jeg sygemelder mig, inden jeg er startet på min nye arbejdsplads?

Indlæg af Lars M » 23. sep 2023, 22:16

Nu er det jo skidenemt at sidde her og være bagklog.
Og beklager hvis det er et dumt svar.

Men.
Hvis du allerede har fået udsættelse en uge, så ville jeg nok have kontaktet fagforening/A-kasse og hørt hvordan din situation er, istedet for at spørge to dage før du skal på job.

Som nogle andre siger.
Mød på job mandag og tag den derfra.
Det kan gå to veje, måske ender det positivt. Det kan være det hjælper at møde nye mennesker og få nye input/opgaver ifh til at få noget andet at tænke på.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 591 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 23. sep 2023, 22:51

C-X skrev:
23. sep 2023, 19:28
Jeg kender dig ikke, og ved ikke hvordan du reagerer, men... var det mig, ville jeg møde op i den forfatning jeg nu var i, på mandag, og se om dagen bragte noget godt. Vær åben og ærlig, måske er det dem der sender dig hjem, måske kan de lide dig og giver dig lidt luft, måske er de nogle røvhuller og du skrider. I den situation du er i nu, kan distraktion være både godt og skidt. At sidde hjemme i sofaen, med dynen over hovedet, er ikke en hjælp.
Raptor357 skrev:
23. sep 2023, 19:48
Mit bedste bud er at du skal tage på arbejde, da får du den byrde væk fra skuldrene det er at komme lidt videre, det burde du få det bedre af. Du får set kollegaerne og de får set dig, det er sundt.
Pøj med det
Lars M skrev:
23. sep 2023, 22:16
Som nogle andre siger.
Mød på job mandag og tag den derfra.
Det kan gå to veje, måske ender det positivt. Det kan være det hjælper at møde nye mennesker og få nye input/opgaver ifh til at få noget andet at tænke på.
Jeg var også klart taget på job og så taget den derfra. Som de øvrige siger, få tankerne på noget andet, du møder sikkert nye kollegaer som du bonder med, det i sig selv er lidt optur.
At sygemelde sig første arbejdsdag er ikke pointgivende, når dertil så kommer at man i forvejen har fået én uge til at restituere sig i, så er det nok at presse citronen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chopper3 » 24. sep 2023, 07:19

Tak for jeres input drenge :NVFrules:
Jeg møder op på job i morgen, og så tager jeg den derfra.
Tænker også det er sundt at komme ud og møde andre mennesker og få noget andet at tænke på.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 24. sep 2023, 13:27

Chopper3 skrev:
24. sep 2023, 07:19
Tænker også det er sundt at komme ud og møde andre mennesker og få noget andet at tænke på.
Den beslutning tror og håber jeg at du bliver glad for, måske ikke så meget på dagen, men særligt på den lange bane.

Ønsker dig alt det bedste i en træls tid. Hvis det kan hjælpe, så kan vi sikkert finde en dag at tage på skydebanen, der er helt sikkert flere der kan lokkes i den gode sags tjeneste :biggrin:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chopper3 » 24. sep 2023, 13:36

RasKrog skrev:
24. sep 2023, 13:27
Chopper3 skrev:
Den beslutning tror og håber jeg at du bliver glad for, måske ikke så meget på dagen, men særligt på den lange bane.

Ønsker dig alt det bedste i en træls tid. Hvis det kan hjælpe, så kan vi sikkert finde en dag at tage på skydebanen, der er helt sikkert flere der kan lokkes i den gode sags tjeneste :biggrin:
Det kunne saftsuseme lyde som en god plan 👍👍

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 25. sep 2023, 10:48

Chopper3 skrev:
Jeg håber det går godt for dig på første arbejdsdag i dag! :razz:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 25. sep 2023, 11:55

Også herfra :Hug:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Snemand
Newbie
Newbie
Interesser: Pistol, revolver
Geografisk sted: Frederikshavn
Been thanked: 1 time

Indlæg af Snemand » 25. sep 2023, 16:12

Håber din dag er gået godt, du må finde dig selv. Brug skydning som afstresning, det virker for mig når jeg skyder luftpistol.

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chopper3 » 25. sep 2023, 16:59

Tak drenge :smile:
Jo tak, har haft en fin første arb.dag med masser af nye indtryk og supersøde og hjælpsomme kollegaer, så det er gået fint.
Det hjalp lidt på humøret at få tankerne væk fra alt det trælse :thumbup:

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member

Indlæg af RasKrog » 25. sep 2023, 17:47

Chopper3 skrev:
25. sep 2023, 16:59
Tak drenge :smile:
Jo tak, har haft en fin første arb.dag med masser af nye indtryk og supersøde og hjælpsomme kollegaer, så det er gået fint.
Det hjalp lidt på humøret at få tankerne væk fra alt det trælse :thumbup:
Kæmpe WIN for dig og lidt for os :Hug: :NVFrules:
Dejligt at du havde en god dag og fik tankerne forstyrret
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Chopper3 » 6. okt 2023, 19:43

Ja, det var så lige WIN i et par dage, så brød jeg fuldstændig sammen.
Måtte tage et par sygedage og så blev jeg fyret 🥺

Lige nu sidder jeg ved lægevagten og venter på at blive kørt på Psyk.skadestue i Gødstrup.
Hele min verden er brudt sammen og på vej ned i afløbet 🥺🥺

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 6. okt 2023, 19:57

Fy for pokker.
Jeg håber du kommer pænt igennem det.
Et virtuelt :Hug: her fra.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member

Indlæg af RasKrog » 7. okt 2023, 00:26

Hey buddy,
Det er jeg ked af at høre, håber du kommer stærkt igen :Hug:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. okt 2023, 14:12

Hvad er status? Kan du holde dig flydende?

Besvar