DJ fremsættter 12 ændringsforslag til våbenlovgivningen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

DJ fremsættter 12 ændringsforslag til våbenlovgivningen

Indlæg af Kalthoff » 27. sep 2023, 20:07

27. september 2023

DJ foreslår konkrete ændringer i våbenloven

Efter inddragelse af interesserede medlemmer har jægerforbundet udarbejdet tolv konkrete ændringsforslag til våbenlovgivningen, og forslagene er nu fremsendt til Justitsministeriets politikontor.
  1. Sagsbehandlingstid
  2. Anvendelse af skydevåben til flere aktiviteter
  3. Lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler
  4. Optagelse af jægernes våbendele i EU-våbenpasset
  5. Etablering af et våbenråd
  6. Opbevaring af røgsvagt krudt
  7. Anvendelse af glatløbede haglvåben til hundetræning uden for jagtsæsonen
  8. Mulighed for dispensation af våbentilladelsers gyldighedstid
  9. Digitalisering af jægerens våbenskab
  10. Afgiftsfri dummyskydere til hundetræning
  11. Nye hylstre til genopladning af ammunition
  12. Låne våben
De 12 forslag:
https://www.jaegerforbundet.dk/media/22 ... sept23.pdf

Artikel om forslagene:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... abenloven/

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Re: DJ fremsættter 12 ændringsforslag til våbenlovgivningen

Indlæg af Sunscale » 27. sep 2023, 22:13

Jeg syntes det er en anelse uambitiøst, kun at kræve en sagsbehandlingstid på 4 uger... Så er der jo ikke rigtigt noget at forhandle med hvis det skulle komme dertil, og 4 uger er også ALT for lang tid.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 28. sep 2023, 06:38

Sunscale skrev:
27. sep 2023, 22:13
Jeg syntes det er en anelse uambitiøst, kun at kræve en sagsbehandlingstid på 4 uger... Så er der jo ikke rigtigt noget at forhandle med hvis det skulle komme dertil, og 4 uger er også ALT for lang tid.
Jeg er fuldstændig enig. For en almindelig jæger der er vandelsgodkendt i forbindelse med udstedelse af jagttegn, burde sagsbehandlingstiden måles i millisekunder.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 28. sep 2023, 07:18

Lige præcis forslaget om en maksimal behandlingstid er nok det der har mindst chance for at blive til noget. Det vil sætte politiet i fedtefadet, og det er der ingen i “systemet” der ønsker. Den slags regler finder vi sjældent i dansk lovgivning. Og kun når der er rigtig mange stemmer at fiske ved at indføre dem (kræftpakker, behandlingsgarantier, børnepasning).

De øvrige forslag ser konstruktive ud.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 28. sep 2023, 07:26

Lassescout skrev:
28. sep 2023, 06:38
Sunscale skrev:
Jeg er fuldstændig enig. For en almindelig jæger der er vandelsgodkendt i forbindelse med udstedelse af jagttegn, burde sagsbehandlingstiden måles i millisekunder.
En vandelsgodkendelse er jo kun et øjebliksbillede, det er vel rimeligt nok at den bliver revurderet en gang i mellem?
Og udstedelse af våbentilladelser virker som et logisk tidspunkt.

Det ville dog være fedt hvis man på forhånd kunne få udstedt en "tilladelse til køb" der galt i f.eks. et år.
Tidsforbrug er måske det samme, men mentalt ville det gøre en forskel at man ikke skulle vente så længe efter købet.

Angående de 4 uger så husk at vi ikke er i en position til at stille krav. Al magten ligger på den anden side så hvis der mødes op med noget som virker uspiseligt for modparten så er det bare op ad bakke.
I den forbindelse syntes jeg 4 uger virker som noget der kan tages seriøst af begge parter.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 28. sep 2023, 07:27

Sunscale skrev:
Som det er nu, så forventer PAC at kunne lave en våbentilladelse indenfor 90 dage - det er med den tidsramme i mente, at DJ foreslår en maksimum behandlingstid på fire uger/20 hverdage, men gerne så hurtigt som muligt.

Faktisk er ovenstående en af årsagerne til, at DJ nede bag kulissen presser på for, at myndighederne opretter et digitalt våbenskab, som kan gøre det muligt at nedbringe behandlingstid fra uger til sekunder via en betaling og et automatisk tjek i systemet.

Jeg var med til et webinar, som DJ afholdt for interesserede medlemmer tidligere i september, og her var det ret tydeligt, at DJ helst ser, at fornyelser og nye tilladelser til almindelige, riflede våben kan udstedes meget hurtigt gennem et mere smidigt, digitalt system.

De fire ugers behandlingstid er ikke “godt nok” i DJs øjne, men igen, det er en ønsket maksimum behandlingstid, ikke et krav om, at det SKAL tage fire uger - og på længere sigt skal det være muligt at forny og udstede almindelige tilladelser på den tid, det tager at udfylde en blanket og indtaste oplysninger om betalingskort.

Desværre er DJ nødt til at være en smule diplomatiske, når det kommer til den her slags sager. Man får ikke rigtig noget ud af at kræve behandlingstid på et par minutter, når systemet siger 90 dage for nuværende. Så er det bedre og mere givtigt at trykke de rigtige folk lidt på maven og arbejde sig hen mod sit mål gennem nogle faser.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 28. sep 2023, 17:05

Flugteren skrev:
28. sep 2023, 07:27
Som det er nu, så forventer PAC at kunne lave en våbentilladelse indenfor 90 dage - det er med den tidsramme i mente, at DJ foreslår en maksimum behandlingstid på fire uger/20 hverdage, men gerne så hurtigt som muligt.

Faktisk er ovenstående en af årsagerne til, at DJ nede bag kulissen presser på for, at myndighederne opretter et digitalt våbenskab, som kan gøre det muligt at nedbringe behandlingstid fra uger til sekunder via en betaling og et automatisk tjek i systemet.

Jeg var med til et webinar, som DJ afholdt for interesserede medlemmer tidligere i september, og her var det ret tydeligt, at DJ helst ser, at fornyelser og nye tilladelser til almindelige, riflede våben kan udstedes meget hurtigt gennem et mere smidigt, digitalt system.

De fire ugers behandlingstid er ikke “godt nok” i DJs øjne, men igen, det er en ønsket maksimum behandlingstid, ikke et krav om, at det SKAL tage fire uger - og på længere sigt skal det være muligt at forny og udstede almindelige tilladelser på den tid, det tager at udfylde en blanket og indtaste oplysninger om betalingskort.

Desværre er DJ nødt til at være en smule diplomatiske, når det kommer til den her slags sager. Man får ikke rigtig noget ud af at kræve behandlingstid på et par minutter, når systemet siger 90 dage for nuværende. Så er det bedre og mere givtigt at trykke de rigtige folk lidt på maven og arbejde sig hen mod sit mål gennem nogle faser.
Nu er DJ jo ikke i en position, hvor de kan kræve ændringer i loven, og de kalder da også selv deres udspil for "ændringsforslag", hvilket er udgangspunktet for min kommentar. Som jeg ser det, har DJ ikke fremsat disse forslag i protest, og derfor mener jeg også, at man kan være diplomatisk på samme tid som man kritiserer den måde som Politiet laver sagsbehandling på, og hvor lang tid det tager.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 28. sep 2023, 17:37

ReneKJ skrev:
28. sep 2023, 07:26
...
En vandelsgodkendelse er jo kun et øjebliksbillede, det er vel rimeligt nok at den bliver revurderet en gang i mellem?
...
Vandelsgodkendelsen bliver i forvejen revurderet hvert år ifm jagttegnet skal genudstedes. Det kunne man synes var rigeligt.

Desuden håber jeg da at ALLE med vandelsgodkendelse, hvor forudsætningerne for det ændre sig, ikke først mister deres godkendelse i det øjeblik de søger noget nyt, men at det sker når forudsætningerne ændre sig.
(Hvornår det så skal være er en helt anden diskussion).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

LQS
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 28. sep 2023, 22:58

hvorfor dog ikke foreslå at alle våbentilladelse, ikke har nogen udløbsdato? der er jo ingen grund til at søge fornyelse, på dit eget våben, medens man stadig er vandelsgodkendt. spild af tid og resurser.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 29. sep 2023, 09:21

LQS skrev:
28. sep 2023, 22:58
hvorfor dog ikke foreslå at alle våbentilladelse, ikke har nogen udløbsdato? der er jo ingen grund til at søge fornyelse, på dit eget våben, medens man stadig er vandelsgodkendt. spild af tid og resurser.
Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener det er et EU krav at våbentilladelser skal have en gyldighedsperiode. Jeg tror også, at den højst kan være på de 10 år vi har på jagtriffeltilladelser.

...som sagt er jeg ikke sikker, men jeg orker ikke at gennemtrawle EU lovgivning for at finde det lige nu.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 29. sep 2023, 09:46

Lassescout skrev:
29. sep 2023, 09:21
LQS skrev:
Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener det er et EU krav at våbentilladelser skal have en gyldighedsperiode. Jeg tror også, at den højst kan være på de 10 år vi har på jagtriffeltilladelser.

...som sagt er jeg ikke sikker, men jeg orker ikke at gennemtrawle EU lovgivning for at finde det lige nu.
Svenskerne har jo “livstidstilladelser”, så EU er måske ikke forhindringen i dette tilfælde. Man kan jo også sige, at siden riffeltilladelserne er afhængige af gyldigt jagttegn, som jo er en tilladelse i sig selv, der fornyes hvert år, så kan man jo argumentere for, at man hvert år får en ny tilladelse.

EUs formål med at fjerne evighedstilladelser handler vist mest om, at man vil undgå, at folk får udstedt en våbentilladelse, og så ikke løbende bliver tjekket for, om man stadig er pålidelig nok til at opretholde tilladelsen. Husk på, EUs regler på det område er som regel møntet på laveste fællesnævner af medlemslandende.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 29. sep 2023, 10:58

Flugteren skrev:
29. sep 2023, 09:46
Lassescout skrev:
LQS skrev:

Svenskerne har jo “livstidstilladelser”, så EU er måske ikke forhindringen i dette tilfælde. Man kan jo også sige, at siden riffeltilladelserne er afhængige af gyldigt jagttegn, som jo er en tilladelse i sig selv, der fornyes hvert år, så kan man jo argumentere for, at man hvert år får en ny tilladelse.

EUs formål med at fjerne evighedstilladelser handler vist mest om, at man vil undgå, at folk får udstedt en våbentilladelse, og så ikke løbende bliver tjekket for, om man stadig er pålidelig nok til at opretholde tilladelsen. Husk på, EUs regler på det område er som regel møntet på laveste fællesnævner af medlemslandende.
EU direktivet kræver i hvert fald at sportsvåben har en løbetid på max 5 år, det er jeg sikker på.
Og der står ikke noget om mulighed for dispensation, som der jo før for magasin-kapacitet og enkelte andre ting.
Men jeg kan ikke huske hvad der står om jagtvåben. Det har ikke mit fokus, for jeg er ikke jæger.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

LQS
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 30. sep 2023, 09:56

Flugteren skrev:
29. sep 2023, 09:46
Lassescout skrev:
LQS skrev:

danmark har jo også haft sådanne evigheds tilladelser. om der er flere tilbage, ved jeg ikke. men har for år tilbage, selv stået med en sådan i hånden. mht. rifler på jagttilladelser, så er forudsætningen jo, at jagttegn kan udstedes hvert år. så mener ikke der er noget til hinder for at udstede dem uden udløbsdato.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 30. sep 2023, 11:21

Er 3 og 4 ikke lidt i konflikt?

På den ene side ønskes lyddæmper og digital optik fritaget for tilladelse - og på den anden side ønsker man at de kan optages i EU våbenpas fordi de kræver tilladelse i de lande man ønsker at rejse til?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 30. sep 2023, 15:50

LQS skrev:
Hvorfor dog ikke foreslå at alle våbentilladelse, ikke har nogen udløbsdato? der er jo ingen grund til at søge fornyelse, på dit eget våben, medens man stadig er vandelsgodkendt. spild af tid og resurser.
Er du tosset? De skal jo hente de 1080,00 kroner ind hver gang. :twisted:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Aske » 30. sep 2023, 18:09

Jeg tænker også, at muligheden for at myndighederne ser en chance for at kræve lidt mønt af borgerne (våben er dyre, så det er kun de rige kapitalistiske svin, der har råd til dem), så absolut er til stede ... :getout:
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 1. okt 2023, 00:18

ReneKJ skrev:
28. sep 2023, 07:26
Vandelsgodkendelse bliver inddraget, det øjeblik du bliver dømt for vold, narko eller anden uforenelig kriminalitet. Ja i nogle tilfælde faktisk inden man er dømt. Derudover bliver jægere revurderet hvert år ved udstedelse af jagttegn, og jeg er da helt sikker på, at sportsskytter har en lignende ordning.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 3. okt 2023, 08:36

LQS skrev:
30. sep 2023, 09:56
danmark har jo også haft sådanne evigheds tilladelser. om der er flere tilbage, ved jeg ikke.
Der er stadig nogen tilbage.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2023, 08:57

Mapzter skrev:
3. okt 2023, 08:36
LQS skrev:
30. sep 2023, 09:56
danmark har jo også haft sådanne evigheds tilladelser. om der er flere tilbage, ved jeg ikke.
Der er stadig nogen tilbage.
Ja, der er en del tilbage i SKV-systemet. Der er lagt op til de skal konverteres til "almindelige" tilladelser, men der er ikke sket noget i et stykke tid.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 3. okt 2023, 09:30

Aske skrev:
30. sep 2023, 18:09
Jeg tænker også, at muligheden for at myndighederne ser en chance for at kræve lidt mønt af borgerne (våben er dyre, så det er kun de rige kapitalistiske svin, der har råd til dem), så absolut er til stede ... :getout:
Når jeg ser herinde, og snakker med min venner der er jægere, så tænker jeg at 108 kr per år per riffel ikke er en stor post, i forhold til hvad der ellers bliver brugt af penge på jagt.

mvh
grey

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 3. okt 2023, 09:49

Greyberd63 skrev:
3. okt 2023, 09:30
Aske skrev:
Når jeg ser herinde, og snakker med min venner der er jægere, så tænker jeg at 108 kr per år per riffel ikke er en stor post, i forhold til hvad der ellers bliver brugt af penge på jagt.

mvh
grey
Hvad koster det at have våben på SKV?

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 3. okt 2023, 09:58

LJ skrev:
3. okt 2023, 09:49
Greyberd63 skrev:
Aske skrev:

mvh
grey
300 kr hver 5 år, er prisen p.t., så ca. 2/3 af riffel på jagt i runde tal

mvh
grey

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 21 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Aarlar » 3. okt 2023, 10:10

Greyberd63 skrev:
3. okt 2023, 09:58
LJ skrev:
Greyberd63 skrev:
Aske skrev:

mvh
grey

mvh
grey
Og kontengent til foreningen. Så der skal nok nogle rifler til, før det løber rundt.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 3. okt 2023, 10:23

Aarlar skrev:
3. okt 2023, 10:10
Greyberd63 skrev:
LJ skrev:
Greyberd63 skrev:
Aske skrev:

mvh
grey

mvh
grey
Og kontengent til foreningen. Så der skal nok nogle rifler til, før det løber rundt.
Jeps glemte kontingentet, som vel ligger på mellem 350 og 1000 kr per år, det kan svinge meget.
Men i kontingentet ligger jo meget andet end våbentilladelser, adgang til skydebane/klubhus/låne foreningsvåben/instruktør m.m.

mvh
grey

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 3. okt 2023, 11:25

Greyberd63 skrev:
3. okt 2023, 10:23
Aarlar skrev:
3. okt 2023, 10:10
Greyberd63 skrev:
LJ skrev:
Greyberd63 skrev:
Aske skrev:

mvh
grey

mvh
grey
Jeps glemte kontingentet, som vel ligger på mellem 350 og 1000 kr per år, det kan svinge meget.
Men i kontingentet ligger jo meget andet end våbentilladelser, adgang til skydebane/klubhus/låne foreningsvåben/instruktør m.m.

mvh
grey
Men er riflen registreret til jagt, kan du bruge den både på bane og til jagt. En SKV-registreret riffel kan kun bruges på bane.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar