Spørgsmål til jagttegn pligtig luftgevær

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 15 times
Been thanked: 82 times

Spørgsmål til jagttegn pligtig luftgevær

Indlæg af 600 » 22. okt 2023, 13:51

Skal man betale ansøgnings gebyr til jagtegn pligtig luftgevær, eller ryger den over på ens jagttegn?

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Re: Spørgsmål til jagttegn pligtig luftgevær

Indlæg af CO » 22. okt 2023, 14:02

Der er ingen ansøgning, kun anmeldelsespligt.
Det er gratis.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Liberator
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: fly arkæologi/våben
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Liberator » 22. okt 2023, 16:46

Ja det er rigtigt med anmeldelsen, men det kan ikke lade sig gøre hvis man ikke kan godtgøre hvor geværet kommer fra.
For eksempel i mit tilfælde har solgt min ødegård i Sverige, har for mange år siden købt og anvendt et 5,5 mm på gården, men kan ikke bare tage den hjem i kraft af mit jagttegn, (der er ikke anmeldelse/tilladelsespligt i Sverige). Så hvis den skal med hjem, skal jeg først have en udførselstilladelse fra svenske myndigheder, dernæst en indførselstilladelse til danmark ifølge PAC. Syntes det var møj besværligt, gav den derfor til min nabo i sverige.
konklusionen er derfor, hvis man af en eller anden grund har et registrerings pligtig luftgevær der ikke i forvejen er registreret enten privat eller ved forhandler kan det ikke lade sig gøre at lovliggøre et 5,5 mm luftgevær.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 22. okt 2023, 17:05

Arhhh, du skal vel bare have en dansk importtilladelse. Hvis den er lovlig i Sverige, behøver du vel ikke en eksporttilladelse.

Det samme gælder da, når vi andre køber 5,5 i Holland eller Tyskland.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. okt 2023, 17:08

Liberator skrev:
22. okt 2023, 16:46
Ja det er rigtigt med anmeldelsen, men det kan ikke lade sig gøre hvis man ikke kan godtgøre hvor geværet kommer fra.
For eksempel i mit tilfælde har solgt min ødegård i Sverige, har for mange år siden købt og anvendt et 5,5 mm på gården, men kan ikke bare tage den hjem i kraft af mit jagttegn, (der er ikke anmeldelse/tilladelsespligt i Sverige). Så hvis den skal med hjem, skal jeg først have en udførselstilladelse fra svenske myndigheder, dernæst en indførselstilladelse til danmark ifølge PAC. Syntes det var møj besværligt, gav den derfor til min nabo i sverige.
konklusionen er derfor, hvis man af en eller anden grund har et registrerings pligtig luftgevær der ikke i forvejen er registreret enten privat eller ved forhandler kan det ikke lade sig gøre at lovliggøre et 5,5 mm luftgevær.
Hvis din svenske nabo er i lovlig besiddelse, så er det blot formalia at få den til DK. Og det er gratis, fra dansk side af.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 15 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af 600 » 22. okt 2023, 17:21

Jeg ville købe en brugt fra gul og gratis :biggrin:

Dog sagde ejeren at 5.5 ikke krævede jagttegn hvilket fik mig til at tænke om det overhovedet er lovligt at købe fra den ejer hvis vedkommende ikke har våbentilladelse/jagttegn?? Altså køber man den så ikke ulovligt da den nuværende ejer ikke har den lovligt?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. okt 2023, 17:26

600 skrev:
22. okt 2023, 17:21

Dog sagde ejeren at 5.5 ikke krævede jagttegn hvilket fik mig til at tænke om det overhovedet er lovligt at købe fra den ejer hvis vedkommende ikke har våbentilladelse/jagttegn?? Altså køber man den så ikke ulovligt da den nuværende ejer ikke har den lovligt?
Ja, det er ulovligt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. okt 2023, 17:30

Langenge skrev:
22. okt 2023, 17:26
600 skrev:

Ja, det er ulovligt.
Kan man reelt være sikker på det, og vil det ikke blot bringe sælger i uføre, såfremt denne ikke har tilladelse? Som køber kan man jo have været i god tro :what:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. okt 2023, 17:33

C-X skrev:
22. okt 2023, 17:30
Langenge skrev:
22. okt 2023, 17:26
600 skrev:

Ja, det er ulovligt.
Kan man reelt være sikker på det, og vil det ikke blot bringe sælger i uføre, såfremt denne ikke har tilladelse? Som køber kan man jo have været i god tro :what:
Nej, det tror jehg ikke, at man kan være sikker på.
Men det kan man så lade retten afgøre.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. okt 2023, 17:36

Men jeg er sikker på, at der findes tusindvis af uindregistrerede 5,5 derude.
De fleste ikke registrerede pga manglende viden om lovændring.

Besvar