Hvad gør jeg med fastboltede våbenskabe ved hussalg?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
KanonKenneth
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Hvad gør jeg med fastboltede våbenskabe ved hussalg?

Indlæg af KanonKenneth » 29. okt 2023, 14:43

Et spørgsmål til panelet.
Jeg har solgt hus og ejendom og alt er underskrevet og godkendt.
Efterfølgende er jeg kommet i tanke om at fastboltede ting som udgangspunkt medfølger ejendommen.
Hvad har I af erfaringer mht. våbenskabe?
Skulle jeg have skrevet mig ud af det så køber ikke kan kræve det eller kan jeg bare tage det med?
Det skal lige nævnes at det er sat ind i muren og efterlader et lille hul indtil et hulrum...
Jeg vil evt. gerne sælge skabet til nye ejere hvis de kan bruge det.
Vh Kenneth
Senest rettet af KanonKenneth 29. okt 2023, 15:20, rettet i alt 2 gange.
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Re: Hvad gør jeg med fastboltede våbenskabe ved hussalg?

Indlæg af Kalthoff » 29. okt 2023, 15:47

KanonKenneth skrev:
29. okt 2023, 14:43
Jeg vil evt. gerne sælge skabet til nye ejere hvis de kan bruge det.
Jeg ville spørge køber hvad de foretrækker. Et brugt våbenskab er for få penge værd i forhold til en hushandel, til at gøre en sag ud af.

Hvis ikke de har våben, kan de jo sætte hylder i og bruge skabet til andre ting.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 30. okt 2023, 18:46

Enig med Kalthoff. Spørg køberen hvad han foretrækker, der er ingen grund til at gøre en sag ud af det.

Jeg får selv den samme overvejelse når jeg skal sælge mit hus. Her er skabet i en niche hvor det passer præcist ind i, så det vil se lidt mystisk ud hvis jeg fjerner skabet. Men det får en kommende køber simpelt hen lov at bestemme. Hvis han vil beholde skabet, lader jeg det stå, ellers tager jeg det med. Det får ingen indflydelse på prisen på huset.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 30. okt 2023, 18:54

Hvis man har et par røde skabe til 25000 stykket, så kan det da godt være en del penge, det drejer sig om. (I hvert fald for en fattigrøv som mig)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. okt 2023, 18:58

Joeh, men så sørger man da lige forlods for, at de ikke skal indgå i handlen :blink:

Det er ikke ualmindeligt at pengeskabe og våbenskabe indgår i en ejendomshandel, da de netop er fastboltede.

Jeg ville også spørge køber, men umiddelbart vil jeg mene det er dennes ejendom, når handlen er indgået, og jeg ville ikke forvente betaling for dem efterfølgende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 30. okt 2023, 19:13

C-X skrev:
30. okt 2023, 18:58
Joeh, men så sørger man da lige forlods for, at de ikke skal indgå i handlen :blink:

Det er ikke ualmindeligt at pengeskabe og våbenskabe indgår i en ejendomshandel, da de netop er fastboltede.

Jeg ville også spørge køber, men umiddelbart vil jeg mene det er dennes ejendom, når handlen er indgået, og jeg ville ikke forvente betaling for dem efterfølgende.
Nej, ikke efterfølgende. Men bare lige en reminder, hvis man står overfor at skullle sælge hus, og har røde skabe :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. okt 2023, 19:28

Jeg ville gøre undtagelse uanset. Har man et skab man er glad for, vil man naturligvis helst beholde det, med mindre man øjner en upgrade :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bentgj37
Banned
Banned
Interesser: Jagt og regulering
Has thanked: 34 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Bentgj37 » 30. okt 2023, 20:42

Våbenskab er ikke en del af handlen. Det er inventar. Som af sikkerhedsmæssige grunde er boltet fast. Det er en ikea reol også, og det er heller ikke en del af huset. Dine indvendige lamper er også inventar selv om de er fastgørt. Hvad med din faldskærm? Eller holderen til din faldskærm. De er boltet på samme måde som våbenskab.

Så tag du trygt dit våbenskab med.
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

Brugeravatar
KanonKenneth
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af KanonKenneth » 1. nov 2023, 10:03

Tak for inputs. Jeg hører køber ad, med udgangspunkt i at mine to skabe fortsat er mine.
Vil han give en skilling for den i muren er det fint. Den er også sindssyg tung.
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 1. nov 2023, 11:56

Bentgj37 skrev:
30. okt 2023, 20:42
Våbenskab er ikke en del af handlen. Det er inventar. Som af sikkerhedsmæssige grunde er boltet fast. Det er en ikea reol også, og det er heller ikke en del af huset. Dine indvendige lamper er også inventar selv om de er fastgørt. Hvad med din faldskærm? Eller holderen til din faldskærm. De er boltet på samme måde som våbenskab.

Uden at have dykket yderligere ned i det. Så husker jeg noget om fra mit erhvervsjura, at man bruger begrebet "nagelfast inventar" ifbm. hushandel.
Så det skal hvertfald lige undersøges, således at man er sikker på, at noget som eks. et våbenskab ikke hører indunder der.

Bentgj37
Banned
Banned

Indlæg af Bentgj37 » 1. nov 2023, 14:40

Sierra13 skrev:
1. nov 2023, 11:56
Bentgj37 skrev:
30. okt 2023, 20:42

Uden at have dykket yderligere ned i det. Så husker jeg noget om fra mit erhvervsjura, at man bruger begrebet "nagelfast inventar" ifbm. hushandel.
Så det skal hvertfald lige undersøges, således at man er sikker på, at noget som eks. et våbenskab ikke hører indunder der.
Inventar er også køkken og Badeværelses indventer og det må man jo selvfølgelig ikke tage med.
Har man udleveret et våbenskab fra hjemmeværnet er det statens ejendom, og jeg er ret sikke på det heller ikke medfølger ved salget
Søger Ruger sfar

Bentgj37
Banned
Banned

Indlæg af Bentgj37 » 1. nov 2023, 14:44

KanonKenneth skrev:
1. nov 2023, 10:03
Tak for inputs. Jeg hører køber ad, med udgangspunkt i at mine to skabe fortsat er mine.
Vil han give en skilling for den i muren er det fint. Den er også sindssyg tung.
Hvis du har et skab der er indmuret så er jeg ret sikker på det følge med i handlen. Et almindeligt fritstående skab gør ikke. Du kunne sagtens have det stående uden det var boltet fast selv om loven kræver det i dag.
Søger Ruger sfar

Bentgj37
Banned
Banned

Indlæg af Bentgj37 » 1. nov 2023, 14:57

Jeg har ikke huske hvor jeg fandt det i sin tid.
Men et våbenskab betegnes ikke som nagelfast inventar, da nagelfast inventar er indventer der nonormalt medfølger boligen
Våbenskab betegnes ikke som nagelfast men som en sikring af våbenskabet jvf våbenloven
Søger Ruger sfar

Besvar