Det har været lovligt før.
Da jeg fik dispensation fra forbuddet mod buejagt i 1988 var det lovligt at nedlægge alt hjortevildt i Danmark med buen. Jeg bestod prøven med en compoundbue med 60-80 punds trækvægt, så jeg kunne snildt have nedlagt en kronhjort hvis jeg havde fået chancen. Men den gang skelnede man ikke mellem de forskellige buetyper, så jeg havde lov til at gå på jagt med både compound- recurve- og langbue.
Det var der nogle romantiske typer som ikke kunne styre. De havde bestået skydeprøven med comoundbue fordi det er det nemmeste, men de gik på jagt med hjemmebyggede langbuer, og de havde overset, at hvis du skal mestre en langbue så skal du træne hver dag i flere år. Så de præsterede nogle grimme anskydninger og myndighederne besluttede at buen ikke var egnet til at dræbe større vildt end rådyr.
Dette var efter min mening helt forkert. Man kan dræbe en elefant med bue, og som Jesper fortæller ovenfor, så går det også fint at nedlægge moskusokse, den arktiske kampvogn, med buen. Alt afhænger af evnerne hos den der slipper pilen, og nu skal man heldigvis bestå bueprøven med den buetype man vil have lov at gå på jagt med. Du kan godt gå på jagt med langbue, men så skal du vise at du kan ramme med den.
Det synes jeg er en meget fin måde at styre det på, og jeg er sikker på, at der vil blive nedlagt krondyr med bue til næste år uden at vi ser flere anskydninger end vi gør med riffel. Det er en glimrende ordning der nu er indført, den tager balanceret hensyn til både vildt og jæger.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.