Har fået nogle mærkelige påstande fra PAC ifbm en ansøgning om mere ammunition

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Allan556
Banned
Banned
Interesser: Riffelskytte
Geografisk sted: Næstved
Been thanked: 36 times

Har fået nogle mærkelige påstande fra PAC ifbm en ansøgning om mere ammunition

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 08:34

Som topic siger har jeg sendt en ansøgning ind om tilladelse til opbevaring af mere ammunition, og fået et afslag , jeg begrundede blandt andet med at jeg skulle træne en masse til kommende jagtskydestævner , stævner afholdt af dansk jægerforbund , hvor man selvfølgeligt kun må deltage med våben registreret og godkendt til jagt

Det mærkelige er at de begrunder afslaget med at man med et jagtregistreret våben slet ikke må deltage i stævner og konkurrencer , hvilket jo er ret fantastisk eftersom man kun kan deltage med jagtregistrerede våben

Derudover påstår de at man heller ikke må bruge sit jagtvåben i en skytteforening , da det udelukkende må bruges til jagt , så jeg må altså ikke tage mit jagtvåben med på skydebanen

Jeg ringede ind og fik fat i en dame og spurgte hvor de så tænker man skal træne og skyde sit våben ind , hun sagde så at "der jo findes våbenhandlere med baner hvor man kan gøre den slags" , samme dame påstod også at en SKV2 ansøgning sendes direkte til politiet af formanden , når den så er godkendt så sender politiet den tilbage til formanden, som så uploader den i SKV portalen, derefter kan SKV kontoret så udskrive et kort og sende til skytten , da jeg påpegede at det slet ikke er sådan det foregår blev hun halvsur og mente at jeg ikke vidste hvad jeg snakkede om, og da jeg holdte på det så blev svarer "så må det lige være blevet ændret"

Jeg har bedt om en uddybende forklaring på hvordan de tænker at man så skal træne med sit jagtvåben , og hvordan man skal kunne deltage i stævner som udelukkende er for jagtvåben, hvis de siger man ikke må bruge sit jagtvåben til andet end jagt

Opdaterer når jeg får et svar

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Re: Har fået nogle mærkelige påstande fra PAC ifbm en ansøgning om mere ammunition

Indlæg af 458hunter » 11. jan 2024, 08:53

Den letteste måde at måtte opbevare mere ammo på, er flere rifler i samme kaliber.

Allan556
Banned
Banned

Re: Har fået nogle mærkelige påstande fra PAC ifbm en ansøgning om mere ammunition

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 09:13

458hunter skrev:
11. jan 2024, 08:53
Den letteste måde at måtte opbevare mere ammo på, er flere rifler i samme kaliber.
Det er det nok , men ansøgningen er gratis så ville prøve

Det er mere deres påstande som for mig lyder som om de ikke aner hvad de laver, hvilket jo er ret normalt men dette er lige en tand ekstremt , hvis man som jæger ikke må træne så ender det jo med en del flere skadeskydninger af vildtet

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 11. jan 2024, 09:24

Allan556 skrev:
11. jan 2024, 09:13
458hunter skrev:

Det er mere deres påstande som for mig lyder som om de ikke aner hvad de laver, hvilket jo er ret normalt men dette er lige en tand ekstremt , hvis man som jæger ikke må træne så ender det jo med en del flere skadeskydninger af vildtet
De er blevet ret restriktive på det seneste med hensyn til at udvide mængden af ammunition per tilladelse. Hvis du kigger forum her lidt i gennem, så kan du se, at for blot nogle år siden var det noget nemmere. Da kunne man næsten uden videre få fordoblet, måske endda mere, sin mængde af ammunition på tilladelsen.

Myndighedernes påstand vil være, at de 500 skud ikke vil begrænse dig til træning og skydning i jagtøjemed, og hvis du har brug for mere på én dag, så kan du skyde 500 skud og så købe yderligere ammunition på skydebanen eller den nærmeste våbenhandler (hvis du kan nå at brænde 500 skud af på én dag uden at blive træt eller få ondt i pengepungen.

Det er derfor, at flere herinde har anbefalet, at man f.eks. ved .22lr køber sin ammunition på en SKV2 (hvis man har sådan én), for her giver tilladelsen lov til 5000 patroner uden videre.

Du kan godt forsøge at klage over afgørelsen, men det virker som om, at PAC stejler ret meget på det her punkt - desværre.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. jan 2024, 09:37

Allan556 skrev:
11. jan 2024, 08:34
Som topic siger har jeg sendt en ansøgning ind om tilladelse til opbevaring af mere ammunition, og fået et afslag , jeg begrundede blandt andet med at jeg skulle træne en masse til kommende jagtskydestævner , stævner afholdt af dansk jægerforbund , hvor man selvfølgeligt kun må deltage med våben registreret og godkendt til jagt

Det mærkelige er at de begrunder afslaget med at man med et jagtregistreret våben slet ikke må deltage i stævner og konkurrencer , hvilket jo er ret fantastisk eftersom man kun kan deltage med jagtregistrerede våben

Derudover påstår de at man heller ikke må bruge sit jagtvåben i en skytteforening , da det udelukkende må bruges til jagt , så jeg må altså ikke tage mit jagtvåben med på skydebanen

Jeg ringede ind og fik fat i en dame og spurgte hvor de så tænker man skal træne og skyde sit våben ind , hun sagde så at "der jo findes våbenhandlere med baner hvor man kan gøre den slags" , samme dame påstod også at en SKV2 ansøgning sendes direkte til politiet af formanden , når den så er godkendt så sender politiet den tilbage til formanden, som så uploader den i SKV portalen, derefter kan SKV kontoret så udskrive et kort og sende til skytten , da jeg påpegede at det slet ikke er sådan det foregår blev hun halvsur og mente at jeg ikke vidste hvad jeg snakkede om, og da jeg holdte på det så blev svarer "så må det lige være blevet ændret"

Jeg har bedt om en uddybende forklaring på hvordan de tænker at man så skal træne med sit jagtvåben , og hvordan man skal kunne deltage i stævner som udelukkende er for jagtvåben, hvis de siger man ikke må bruge sit jagtvåben til andet end jagt

Jeg håber du får (har bedt om) et svar på skrift :-)

Det kan være du allerede nu skal bede DJ om deres holdning til man ikke må gå til deres stævner med våben indregistreret til jagt?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Allan556
Banned
Banned

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 10:21

Flugteren skrev:
11. jan 2024, 09:24
Allan556 skrev:
11. jan 2024, 09:13
458hunter skrev:

De er blevet ret restriktive på det seneste med hensyn til at udvide mængden af ammunition per tilladelse. Hvis du kigger forum her lidt i gennem, så kan du se, at for blot nogle år siden var det noget nemmere. Da kunne man næsten uden videre få fordoblet, måske endda mere, sin mængde af ammunition på tilladelsen.

Myndighedernes påstand vil være, at de 500 skud ikke vil begrænse dig til træning og skydning i jagtøjemed, og hvis du har brug for mere på én dag, så kan du skyde 500 skud og så købe yderligere ammunition på skydebanen eller den nærmeste våbenhandler (hvis du kan nå at brænde 500 skud af på én dag uden at blive træt eller få ondt i pengepungen.

Det er derfor, at flere herinde har anbefalet, at man f.eks. ved ..22LR køber sin ammunition på en SKV2 (hvis man har sådan én), for her giver tilladelsen lov til 5000 patroner uden videre.

Du kan godt forsøge at klage over afgørelsen, men det virker som om, at PAC stejler ret meget på det her punkt - desværre.
Men nu er det jo ikke det deres påstand er .. det er ikke det der er deres grundlag for afslag

Allan556
Banned
Banned

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 10:23

Bofhenator skrev:
11. jan 2024, 09:37
Allan556 skrev:
11. jan 2024, 08:34

Jeg håber du får (har bedt om) et svar på skrift :-)

Det kan være du allerede nu skal bede DJ om deres holdning til man ikke må gå til deres stævner med våben indregistreret til jagt?

Jeps det har jeg , har bedt om uddybede skriftligt svar , og en forklaring på hvordan man som jæger så skal træne hvis man ikke må det i en skytteforening

Jeg venter på at DJs jurist ringer mig op hun sad lige i noget møde

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 11. jan 2024, 11:14

Du skal lige huske at tjekke bane instruksen, på den/de skytteforeningers riffelbane du kunne tænke at skyde på.

Ikke alle skytteforeningen har en baneinstruks der tillader at der skydes med jagtvåben, der kan også være kaliber begrænsning, til 308 W og 6.5x55

Ikke noget der står i nogen love eller andet at det skal være sådan, men nogle skytteforeninger ønsker kun ren sportsskydning på deres baner, med SKV våben
mvh
Grey

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. jan 2024, 12:09

Greyberd63 skrev:
11. jan 2024, 11:14
Du skal lige huske at tjekke bane instruksen, på den/de skytteforeningers riffelbane du kunne tænke at skyde på.

Ikke alle skytteforeningen har en baneinstruks der tillader at der skydes med jagtvåben, der kan også være kaliber begrænsning, til 308 W og 6.5x55

Ikke noget der står i nogen love eller andet at det skal være sådan, men nogle skytteforeninger ønsker kun ren sportsskydning på deres baner, med SKV våben
Og så er der nogen skytteforeninger som meget gerne vil have jægere ind på banen til træning og indskydning - men det er en tung proces at få rettet en Miljøgodkendelse, så det bliver muligt, og det kan tage år, mandetimer og en del økonomi (fx autoriseret opmåling af terræn og nye støjberegninger). For nu at tage et helt tilfældigt eksempel jeg kender lidt til.

Men lad os se hvor det der skriftlige svar fra PAC ender :-)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Allan556
Banned
Banned

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 14:24

Greyberd63 skrev:
11. jan 2024, 11:14

mvh
Grey
Den er jeg helt med på , og det er ikke et problem , der er tilmed rene jagtforeninger der bruger banerne der

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 11. jan 2024, 14:32

Indskyde / træne ved en forhandler, det er jo fuldstændig gak.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Allan556
Banned
Banned

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 14:40

Gerdson39 skrev:
11. jan 2024, 14:32
Indskyde / træne ved en forhandler, det er jo fuldstændig gak.
Haha ja , og hvordan det skulle være mere lovligt end på en stor skydebane er svært at se logikken i

Jeg har lige talt med DJ igen , en Lars , han siger at det selvfølgeligt ikke er sådan det hænger sammen , og at når jeg har svaret fra PAC vil de gerne gå ind i det og trykke lidt via de kanaler de har

Jeg er sådan set ligeglad med afslaget , tilladelsen er ikke super vigtig for mig , det kunne bare spare mig en del penge, men at de påstår sådan noget vrøvl skal der selvfølgeligt stoppes for , for der findes jo folk der er autoritetstro nok til at tage alt de siger som værende lov ..

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 113 times
Been thanked: 45 times

Indlæg af Kasper HK » 11. jan 2024, 14:50

jeg har en del jagtrifler i 308w... og som jeg forstår det er det stadig 500patroner totalt, så jeg købte bare en troy par til plinking på SKV så jeg måtte have ihvertfald 3000 (skulle jeg have lyst til det)
:director:

Allan556
Banned
Banned

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 15:24

Kasper HK skrev:
11. jan 2024, 14:50
jeg har en del jagtrifler i 308w... og som jeg forstår det er det stadig 500patroner totalt, så jeg købte bare en troy par til plinking på SKV så jeg måtte have ihvertfald 3000 (skulle jeg have lyst til det)
Det er jo så kun 1000 langdistance på SKV , hvordan får du det til 3000 hvis det stadig kun er 500 totalt til jagtriflerne og 1000 til SKV?

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 113 times
Been thanked: 45 times

Indlæg af Kasper HK » 11. jan 2024, 15:37

Allan556 skrev:
11. jan 2024, 15:24
Kasper HK skrev:
Det er jo så kun 1000 langdistance på SKV , hvordan får du det til 3000 hvis det stadig kun er 500 totalt til jagtriflerne og 1000 til SKV?
jeg havde forstået det som 2500 på SKV riffel og 5000 SKV pistol osv.? ( jeg har ikke selv SKV2 pistoler endnu)
:director:

Allan556
Banned
Banned

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 15:40

Kasper HK skrev:
11. jan 2024, 15:37
Allan556 skrev:
11. jan 2024, 15:24
Kasper HK skrev:
jeg havde forstået det som 2500 på SKV riffel og 5000 SKV pistol osv.? ( jeg har ikke selv SKV2 pistoler endnu)
Nej , 1000stk langdistance og 5000 kort

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 11. jan 2024, 18:13

Da det var ACØ/V ringede jeg til ACØ for at spørge om jeg kunne få ændret riffeltilladelsen til min .22lr repeterriffel på jagttilladelse, fra 500 patroner til 2000 patroner.

Den vrantne dame i telefonen spurgte hvad jeg dog skulle bruge SÅ MANGE PATRONER til !!!!

Jeg svarede at jeg typisk brugte 150-250 .22LR patroner hver gang jeg var på skydebanen og at butikken giver rabat ved køb af 1000 stk.

Damen fra ACØs sagde så at hvis jeg skød så meget på skydebanen, var det ikke dækket af en riffeltilladelse til jagt og så skulle tilladelsen inddrages.

Jeg lagde røret på og hørte ikke mere fra dem i sagen.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 11. jan 2024, 18:47

Ja det er muligt at PAC er blevet centraliseret... Men svarene er stadig i øst og vest :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Mrbirk
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben og grej
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mrbirk » 11. jan 2024, 19:05

Kasper HK skrev:
For våben registeret på SKV må man opbevare 5000 kort distance patroner 9mm,22lr,357mag osv og 1000 langdistance 308,6.5x55,338.

Det er det samlet antal og ikke pr riffel eller kaliber sådan som jeg forstår det

Allan556
Banned
Banned

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 19:50

Kalthoff skrev:
11. jan 2024, 18:13
Da det var ACØ/V ringede jeg til ACØ for at spørge om jeg kunne få ændret riffeltilladelsen til min ..22LR repeterriffel på jagttilladelse, fra 500 patroner til 2000 patroner.

Den vrantne dame i telefonen spurgte hvad jeg dog skulle bruge SÅ MANGE PATRONER til !!!!

Jeg svarede at jeg typisk brugte 150-250 ..22LR patroner hver gang jeg var på skydebanen og at butikken giver rabat ved køb af 1000 stk.

Damen fra ACØs sagde så at hvis jeg skød så meget på skydebanen, var det ikke dækket af en riffeltilladelse til jagt og så skulle tilladelsen inddrages.

Jeg lagde røret på og hørte ikke mere fra dem i sagen.
Man skal åbenbart helst ikke kunne ramme når man går på jagt , så træning er bandlyst

Jeg gad godt vide hvilken paragraf de skulle læne sig op ad ved en sådan inddragelse , har aldrig set nogen steder i loven at der skulle være en sådan begrænsning

Schmidt Vest
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffel skydning
Geografisk sted: Videbæk
Been thanked: 5 times

Indlæg af Schmidt Vest » 11. jan 2024, 20:56

De skydebande som jeg bruger - dels til min egen træning men også som riffelinstruktør
er den 1 sikkerhedsgodkendt af politiet , som dækker 2 slags skydning dels til Skytteforening og til jagt relateret skydning eks indskydning
Der er også derfor der på disse skydebande er 2 forsikringer en til skytteforninge - typisk DGI og DJ

Alså også til skydning med jagtrifler eks indskydning - at der så nogle gange skal mange skud til får man er tilfreds er jo noget andet

Tro måske det er der PAC medarbejder har overset et eller andet - bare et gæt

kurt

Allan556
Banned
Banned

Indlæg af Allan556 » 11. jan 2024, 21:09

Schmidt Vest skrev:
11. jan 2024, 20:56
De skydebande som jeg bruger - dels til min egen træning men også som riffelinstruktør
er den 1 sikkerhedsgodkendt af politiet , som dækker 2 slags skydning dels til Skytteforening og til jagt relateret skydning eks indskydning
Der er også derfor der på disse skydebande er 2 forsikringer en til skytteforninge - typisk DGI og DJ

Alså også til skydning med jagtrifler eks indskydning - at der så nogle gange skal mange skud til får man er tilfreds er jo noget andet

Tro måske det er der PAC medarbejder har overset et eller andet - bare et gæt

kurt
Der er langt fra at banegodkendelsen skal være rigtig til man ikke må , og at man ikke må deltage I stævner som udelukkende kan deltages i med jagtvåben

Ja det virker som om de har holdt tidligt weekend og åbnet snapsen
Men det er jo en påstand som rent faktisk kan have store konsekvenser for hele landets jægere hvis den mod forventning er sand , så det er selvfølgeligt noget der skal tages fat i

Jeg kan heller ikke finde noget sted i loven, bekendtgørelserne eller på min tilladelse hvor der nævnes en eneste begrænsning for hvor ofte og meget man må træne , og at dette skal foregå hos en forhandler

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 11. jan 2024, 21:32

PAC har vist fået det forkerte ben ud af sengen i 2024.

Naturligvis er det tilladt at deltage i konkurrencer med jagtvåben, når bare tilladelserne for konkurrencen er i orden.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 11. jan 2024, 22:28

"Problemet" med PAC er, at det er administrative medarbejdere, som (for de flestes vedkommende) ikke interesserer sig for det område de arbejder med behandler.

De er helt sikkert knald dygtige til det administrative arbejde og de systemer de arbejder med... Men de (og her ved jeg godt at jeg generalisere, for det gælder næppe alle) har ikke forstand på skydning eller jagt og er ikke uddannet inde for jura.

Jeg tror man skal sammenligne det med at gå et smut i Jem & Fix.

Medarbejderen ved godt hvad de har på hylderne og hvor du skal finde sagerne, men de ved ikke hvorfor den ene fliseklæb er bedre end den anden.

Når man spørger en tilfældig medarbejder hos PAC om lovgivning, så svare det til at spørger den Jem & Fix ansatte om, hvordan man skal mure sin garage op... De har helt sikkert et bud, men der er ingen garanti for, at det er den rigtige løsning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bentgj37
Banned
Banned
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Bentgj37 » 11. jan 2024, 23:16

Går man helt i det små så skal våbene som bruges være SKV godkendt våben. IKKE SKV registreret. Og så skal man jo have en tilladelse til våbenet. En jagt riffel som er registreret til jagt (og regulering) kan man altid diskutere om konkurance skydning som feks feltskydning under dgi's kikkert klassen. Der må man bruge kikkert og lyddæmper (ikke mundingsbræmse) og desiplinen er indført af dgi for specifik at få jæger med deres våben til at skyde konkurence.
Uanset konkurence eller aj så er banerne godkendt til SKV godkendte våben og er ens riffel på positivs listen må man så vidt jeg ved godt træne på SKV bane.
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

Besvar