Køb af ammunition fra Tyskland. Skal man have en speciel tilladelse? Hvilke regler jeg skal være opmærksom på?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
BrownBess
Newbie
Newbie
Interesser: våben fra ww1 og ww2
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 8 times

Køb af ammunition fra Tyskland. Skal man have en speciel tilladelse? Hvilke regler jeg skal være opmærksom på?

Indlæg af BrownBess » 16. mar 2024, 23:48

hej

Mangler lidt hjælp da jeg er ret ny inden for skydning. det drejer sig om noget ammunition fra Tyskland jeg gerne ville have. Men jeg blive lidt i tvile og man skulle have nogen speciel tilladelse for at købe ammunition online og for sent til Danmark. og er der andre regler jeg skal være opmærksom på? :smile:

NPO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Trekantsområdet
Been thanked: 7 times

Re: Køb af ammunition fra Tyskland. Skal man have en speciel tilladelse? Hvilke regler jeg skal være opmærksom på?

Indlæg af NPO » 17. mar 2024, 07:31

Du skal udfylde en ansøgning om importtilladelse, men af hvad jeg har hørt skal du ikke gøre dig store forhåbninger om tilladelse til indførsel af hverken ammunition, fænghætter eller krudt.

Hvorom alting er så er ansøgningen gratis så du kan jo bare prøve :biggrin:

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Re: Køb af ammunition fra Tyskland. Skal man have en speciel tilladelse? Hvilke regler jeg skal være opmærksom på?

Indlæg af Allan3 » 17. mar 2024, 08:05

Du skal søge om import tilladelse, og sælger i Tyskland skal have export tilladelse.

Dog skal du forvente det bliver meget dyrt, da dem jeg her snakket med dernede forventer at det koster omkring 3000 i fragt, fordi det skal med fragtmand som er godkendt til ammunitions/farligt godt i tyskland

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 17. mar 2024, 10:00

På den anden side kan du hvis du er i Tyskland, med dit våben, og våbenpas, i forbindelse med en andekendt aktivitet, købe du den nødvendige mængde ammunition, og den kan du frit tage med hjem. Sund fornuft er dog viktigt, som f.eks ikke at købe 2000 jagtpatroner til en 2 dages jagt i Tyskland
Det var det politiet sagde til mig, mundtlig, og for nogle år siden

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 17. mar 2024, 12:03

Dumpe skrev:
17. mar 2024, 10:00
På den anden side kan du hvis du er i Tyskland, med dit våben, og våbenpas, i forbindelse med en andekendt aktivitet, købe du den nødvendige mængde ammunition, og den kan du frit tage med hjem. Sund fornuft er dog viktigt, som f.eks ikke at købe 2000 jagtpatroner til en 2 dages jagt i Tyskland
Det var det politiet sagde til mig, mundtlig, og for nogle år siden
Igen, det er sådan noget, som ville være rart at have på skrift. Det hjælper dig ikke i retten at have en mundtlig godkendelse, hvis en tolder mener, at du har importeret ammunition uden importtilladelse. "Sund fornuft" kan variere fra person til person. Jeg måtte for nogle år siden, før pandemien, forklare en tolder, hvorfor jeg medbragte det samme antal patroner med hjem igen, som jeg havde med ud (jeg havde ikke skudt noget).
BrownBess skrev:
16. mar 2024, 23:48
hej

Mangler lidt hjælp da jeg er ret ny inden for skydning. det drejer sig om noget ammunition fra Tyskland jeg gerne ville have. Men jeg blive lidt i tvile og man skulle have nogen speciel tilladelse for at købe ammunition online og for sent til Danmark. og er der andre regler jeg skal være opmærksom på? :smile:
BrownBess, du har stillet flere spørgsmål herinde, som ærligt talt får mig til at tvivle på, hvorvidt du har sat dig ind i, hvordan reglerne om våbenejerskab i DK fungerer. Tidligere stillede du spørgsmål om fuldautomatiske våben, som du gerne ville købe, fordi du "virkelig gerne ville have dem". Har du SKV/jagttegn/patronsamlertilladelse, der gør dig kvalificeret til at købe og besidde ammunition? I Danmark kan man ikke uden videre købe ammunition og våben "bare fordi", medmindre man f.eks. har jagttegn + riffeltilladelse, SKV eller en samlertilladelse (men våben på den sidste kategori kan du ikke skyde med).

Hvilken speciel ammunition er det, som du kan få i Tyskland, som du ikke kan få i DK?
NPO skrev:
17. mar 2024, 07:31
Du skal udfylde en ansøgning om importtilladelse, men af hvad jeg har hørt skal du ikke gøre dig store forhåbninger om tilladelse til indførsel af hverken ammunition, fænghætter eller krudt.

Hvorom alting er så er ansøgningen gratis så du kan jo bare prøve :biggrin:
Importtilladelse til ammunition er ligetil og gives i nærmest alle tilfælde, den er ikke svær at få - det tager bare et par uger at få den. Det er ikke problematisk at købe ammunition i udlandet, f.eks. i Sverige grundet bedre priser, man skal bare have styr på papirarbejdet.

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 17. mar 2024, 12:55

Hvis du kører bil/tog over grænsen skal du ikke anmelde ammunition mængden, så der kan ingen klandres for at have noget med. Det er det dit våbenpas giver dig ret til " den nødvendige mængde" citeret frit fra hukommelsen.
Hvordan det forholdetr sig med fly rejser ved jeg ikke

BrownBess
Newbie
Newbie
Interesser: våben fra ww1 og ww2
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 8 times

Indlæg af BrownBess » 17. mar 2024, 22:26

BrownBess, du har stillet flere spørgsmål herinde, som ærligt talt får mig til at tvivle på, hvorvidt du har sat dig ind i, hvordan reglerne om våbenejerskab i DK fungerer. Tidligere stillede du spørgsmål om fuldautomatiske våben, som du gerne ville købe, fordi du "virkelig gerne ville have dem". Har du SKV/jagttegn/patronsamlertilladelse, der gør dig kvalificeret til at købe og besidde ammunition? I Danmark kan man ikke uden videre købe ammunition og våben "bare fordi", medmindre man f.eks. har jagttegn + riffeltilladelse, SKV eller en samlertilladelse (men våben på den sidste kategori kan du ikke skyde med).

Hvilken speciel ammunition er det, som du kan få i Tyskland, som du ikke kan få i DK?

undskyld da

Er bare meget glad for historiske våben og havde nogle spørgemål :smile:

ps det et ikke noget speciel ammunition, det var bare noget billiger end det man kan købe i dk

Besvar