Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Maritio
Newbie
Newbie
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Indlæg af Maritio » 2. maj 2024, 04:42

Kasper HK skrev:
1. maj 2024, 20:14
jeg brugte min tidligere F12 på bjæverskov skydebane uden problemer
Hvad med magasinet? Havde du plomberet et, og var det fastgjort til geværet? 😊

Ansjosen
Banned
Banned
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 6 times

Re: Må man tage sin Typhoon f12 med på skydebane i Sverige, og hvad er reglerne?

Indlæg af Ansjosen » 2. maj 2024, 17:27

Jeg har selv en F12 , og så længe du ikke har flere skud i end 1 i kammer og 1 i magasinet , så er det kun KFK ud af de 10-12 flugtskyttebaner jeg har været på som ikke ville ha den der alle andre steder har de været positive og det har været en god conversationstarter (foruden et par enkelte gamle nisser, men det er deres problem)

At man oftest ikke må bruge den på riffel/pistol baner er jo fordi de ofte ikke er godkendt til haglgevær

Jeg snakkede med Flemming der er den nordiske distributør, og han siger at der skal komme en riflet slugpipe i år , så kan man jo registrere den som riffel og det åbner jo op for flere baner

Jeg kender flere i Sverige som har F12 og lignende , og de har ingen problemer på flugtskyttebanerne

Ansjosen
Banned
Banned

Indlæg af Ansjosen » 2. maj 2024, 17:35

Maritio skrev:
1. maj 2024, 14:12
Er der nogen herinde, som har kendskab til en skydebane i dk, som ikke har noget imod en Typhoon f12? :-)
Næstved , idalund, den nede i rødby , Greve, vordingborg , lundby , Køge, gribskov , Hørsholm og Slangerup og en del flere har jeg brugt min uden problemer

Gå ind og skyd som du ville gøre med enhver anden bøsse , siger nogen det er forbudt så bed dem vise det på skrift

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 2. maj 2024, 18:48

Garand01 skrev:
1. maj 2024, 22:36
Jeg har skudt i Ornebjerg med min.
Jeg gik pænt ind og spurgte om lov, og der var ingen problemer. Den giver lidt snak og “skæve blikke” men de fleste vil også gerne prøve når det er.
Hvordan med magasinet, fik du det plumberet? Og krævede de at det blev fastgjort til geværet?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 2. maj 2024, 18:54

Tråden er ryddet for støj.

Og så skal der skrues gevaldigt ned for charmen, hvis ikke moderatorbattet skal synge i den lune aftenbrise.
Hold venligst tråden fri for personfnidder.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 2. maj 2024, 18:55

Ansjosen skrev:
2. maj 2024, 17:35
Maritio skrev:
Er der nogen herinde, som har kendskab til en skydebane i dk, som ikke har noget imod en Typhoon f12? :-)
Næstved , idalund, den nede i rødby , Greve, vordingborg , lundby , Køge, gribskov , Hørsholm og Slangerup og en del flere har jeg brugt min uden problemer

Gå ind og skyd som du ville gøre med enhver anden bøsse , siger nogen det er forbudt så bed dem vise det på skrift
Fedt!! Den kommentar gjorde lige, at jeg alligevel fik mod på at købe en :-D

Har du fastgjort magasinet så den er permanent plumberet?

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 2. maj 2024, 19:40

Ansjosen skrev:
2. maj 2024, 17:27

Jeg snakkede med Flemming der er den nordiske distributør, og han siger at der skal komme en riflet slugpipe i år , så kan man jo registrere den som riffel og det åbner jo op for flere baner
Er udfordringen ikke ligesom med 45/70 rifler, at mange riffelbaner har en kaliberbegrænsning?
En 12'er Slug er "lidt" større i dia end en .45/70
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 45 times

Indlæg af Kasper HK » 2. maj 2024, 19:54

Maritio skrev:
2. maj 2024, 04:42
Kasper HK skrev:
nej nej, bare en i kammer og en i mag
:director:

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 2. maj 2024, 20:24

Kasper HK skrev:
2. maj 2024, 19:54
Maritio skrev:
Kasper HK skrev:
Super :-) Var du ellers glad for den??

Ansjosen
Banned
Banned

Indlæg af Ansjosen » 2. maj 2024, 20:26

Maritio skrev:
2. maj 2024, 18:55
Ansjosen skrev:
2. maj 2024, 17:35
Maritio skrev:

Fedt!! Den kommentar gjorde lige, at jeg alligevel fik mod på at købe en :-D

Har du fastgjort magasinet så den er permanent plumberet?
På skydebanen er det ikke et krav , det er kun ved jagt , og hvis den enkelte bane kræver det
Jeg har plomberede magasiner til jagt men de fastgøres ikke , PAC kan ikke svare på hvad der gælder , der er en tråd her på forummet med en der fik svar at deres jurister ikke kunne blive enige om hvorvidt det skal fastgøres , og derfor har bedt RP om at lave lovteksten om
Så indtil politiet eller en paragraf siger specifikt at det skal fastgøres så har jeg dem løse , og sker det sælger jeg hellere end at ødelægge et godt våben , for f12 er umulig at lade oppefra

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 2. maj 2024, 21:29

Loven er ret entydig: Våbnet skal forsynes med en permanent anordning så våbnet ikke kan indeholde mere end to patroner.

Det er diskuteret I indgående her med de rette henvisninger til loven.
viewtopic.php?f=49&t=92737&p=1053894&hi ... n#p1053894

Ansjosens skråsikre udmelding er ikke klog...
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 45 times

Indlæg af Kasper HK » 2. maj 2024, 21:36

Maritio skrev:
2. maj 2024, 20:24
Kasper HK skrev:
Maritio skrev:
Kasper HK skrev:
ja den virkede fint... men solgte den fordi jeg ikke synes der var noget at bruge den til... og så tog den en af de 10 særlig farlige våben pladser
:director:

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 2. maj 2024, 21:49

HR skrev:
2. maj 2024, 21:29
Loven er ret entydig: Våbnet skal forsynes med en permanent anordning så våbnet ikke kan indeholde mere end to patroner.

HR
Hvad ville “straffen” være for at man ikke havde plumberet våbnet, og politiet så man stod og skød med det på skydebane? Har du en ide om det? :-)

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 2. maj 2024, 21:50

Kasper HK skrev:
2. maj 2024, 21:36
Maritio skrev:
2. maj 2024, 20:24
Kasper HK skrev:
Maritio skrev:
Kasper HK skrev:
ja den virkede fint... men solgte den fordi jeg ikke synes der var noget at bruge den til... og så tog den en af de 10 særlig farlige våben pladser
Ja okay :-) Det var ikke nok bare at bruge den på skydebane? :-)

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 2. maj 2024, 21:56

Maritio skrev:
2. maj 2024, 21:49
HR skrev:

HR
Hvad ville “straffen” være for at man ikke havde plumberet våbnet, og politiet så man stod og skød med det på skydebane? Har du en ide om det? :-)
Ingen ide. Men en bekymring kunne være tab af vandelsgodkendelse i 5 år. Den bliver ofte sat i halen af ret banale overtrædelser af våbenloven.
HR

Ansjosen
Banned
Banned

Indlæg af Ansjosen » 2. maj 2024, 22:29

HR skrev:

HR
Tja når politiets jurister ikke kan sige om det skal eller ikke skal , og derfor beder RP sørge for ændringer i lovteksten , så tager jeg den gerne i retten hvis det skulle komme dertil

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 2. maj 2024, 22:45

Ansjosen skrev:
2. maj 2024, 22:29
HR skrev:

HR
Tja når politiets jurister ikke kan sige om det skal eller ikke skal , og derfor beder RP sørge for ændringer i lovteksten , så tager jeg den gerne i retten hvis det skulle komme dertil
Det er fint, det gør du bare. Men lad være med at sige til andre brugere at "på skydebanen er det ikke et krav".
HR

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 3. maj 2024, 00:51

Og selv hvis en betjent “siger god for den”, så betyder det ikke, at kollegaen du møder en anden gang mener det samme - og så starter turen gennem systemet. I Danmark anno 2024 gør man klogt i at følge reglerne til punkt og prikke, for man kan ikke længere “snakke om det” med den lokale landbetjent, som farfar gjorde det i 1960’erne.

En Typhoon F12 er særdeles praktisk til IPSC og jagt i udlandet, men den er ikke særlig anvendelig herhjemme.

Ansjosen
Banned
Banned

Indlæg af Ansjosen » 3. maj 2024, 07:44

Flugteren skrev:
3. maj 2024, 00:51
Og selv hvis en betjent “siger god for den”, så betyder det ikke, at kollegaen du møder en anden gang mener det samme - og så starter turen gennem systemet. I Danmark anno 2024 gør man klogt i at følge reglerne til punkt og prikke, for man kan ikke længere “snakke om det” med den lokale landbetjent, som farfar gjorde det i 1960’erne.

En Typhoon F12 er særdeles praktisk til IPSC og jagt i udlandet, men den er ikke særlig anvendelig herhjemme.
Hvordan følger du regler der er så uklare at ikke engang dem der skal håndhæve dem ved hvad de betyder ?
Politiets egne jurister siger selv at de ikke kan blive enige i hvad det betyder og hvad der gælder , hvordan skal menige borgere så vide det ?
Loven modsiger sig selv , hvis du kigger i den tråd der er lænket til her i tråden, så ser du tydeligt politiet siger at den modsiger sig selv og at de ikke kan blive enige om det og derfor har bedt rp om at sørge for ændringer i lovteksten

Det har jo intet at gøre med hvad en betjent har sagt, det er hvad pacs jurister har meldt ud på skrift

Ansjosen
Banned
Banned

Indlæg af Ansjosen » 3. maj 2024, 07:47

HR skrev:
2. maj 2024, 22:45
Ansjosen skrev:
2. maj 2024, 22:29
HR skrev:

HR
Det er fint, det gør du bare. Men lad være med at sige til andre brugere at "på skydebanen er det ikke et krav".
HR
Det er vel kun i forbindelse med jagt at der er begrænsninger , præcis ligesom på halvautomatiske rifler ?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 3. maj 2024, 09:13

Ansjosen skrev:
3. maj 2024, 07:44

Hvordan følger du regler der er så uklare at ikke engang dem der skal håndhæve dem ved hvad de betyder ?
Politiets egne jurister siger selv at de ikke kan blive enige i hvad det betyder og hvad der gælder , hvordan skal menige borgere så vide det ?
Loven modsiger sig selv , hvis du kigger i den tråd der er lænket til her i tråden, så ser du tydeligt politiet siger at den modsiger sig selv og at de ikke kan blive enige om det og derfor har bedt rp om at sørge for ændringer i lovteksten

Det har jo intet at gøre med hvad en betjent har sagt, det er hvad pacs jurister har meldt ud på skrift
Fordi loven faktisk ikke er uklar, og uddybende notater er angivet i Karnov.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1736
Bekendtgørelse om våben og eksplosivstoffer, 26/8-21 skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Det har været diskuteret vidt og bredt om, hvorvidt "til eget brug" betyder, at man også kan anvende dem i DK, men sådan forholder det sig ikke - og det vil du også se, hvis du slår det op i Karnov. Til eget brug betyder, at du f.eks. kan erhverve dig en kal. 10 pumpgun til bøffeljagt i Afrika (tænkt eksempel), men du kan ikke gøre andet end at have det stående i våbenskabet i Danmark, når det ikke er under transport. Bekendtgørelsen angiver, at man kan bære og anvende glatløbede haglgeværer, som maks. kan indeholde to patroner, og som højest er af kaliber 12 - det samme står ikke angivet efter "andre glatløbede haglgeværer".
Ansjosen skrev:
3. maj 2024, 07:47
Det er vel kun i forbindelse med jagt at der er begrænsninger , præcis ligesom på halvautomatiske rifler ?
Nope, hvis våbnet ikke er plomberet, så må du besidde våbnet i dit våbenskab, transportere det til en VMK for reparation eller tage det med på rejse til udlandet, hvor det kan anvendes. Der gælder andre, særlige regler for halvautomatiske rifler, som blot skal anvendes på jagt med et plomberet magasin - selve systemet skal ikke være plomberet (dvs. plomberet magasin, som er fastmonteret til riflen). På jagt med halvautomatiske rifler må man i øvrigt have tre patroner i våbnet (2+1).

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 3. maj 2024, 09:31

Flugteren skrev:
3. maj 2024, 09:13
Det har været diskuteret vidt og bredt om, hvorvidt "til eget brug" betyder, at man også kan anvende dem i DK, men sådan forholder det sig ikke - og det vil du også se, hvis du slår det op i Karnov.
Som underpointe, dette er (endnu) ikke et sted hvor PAC er i tvivl med sig selv. De udpensler ved forespørgsel det samme som Karnov.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Ansjosen
Banned
Banned

Indlæg af Ansjosen » 3. maj 2024, 09:34

Flugteren skrev:
3. maj 2024, 09:13
Ansjosen skrev:
3. maj 2024, 07:44

Fordi loven faktisk ikke er uklar, og uddybende notater er angivet i Karnov.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1736
Bekendtgørelse om våben og eksplosivstoffer, 26/8-21 skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Det har været diskuteret vidt og bredt om, hvorvidt "til eget brug" betyder, at man også kan anvende dem i DK, men sådan forholder det sig ikke - og det vil du også se, hvis du slår det op i Karnov. Til eget brug betyder, at du f.eks. kan erhverve dig en kal. 10 pumpgun til bøffeljagt i Afrika (tænkt eksempel), men du kan ikke gøre andet end at have det stående i våbenskabet i Danmark, når det ikke er under transport. Bekendtgørelsen angiver, at man kan bære og anvende glatløbede haglgeværer, som maks. kan indeholde to patroner, og som højest er af kaliber 12 - det samme står ikke angivet efter "andre glatløbede haglgeværer".
Ansjosen skrev:
3. maj 2024, 07:47
Nope, hvis våbnet ikke er plomberet, så må du besidde våbnet i dit våbenskab, transportere det til en VMK for reparation eller tage det med på rejse til udlandet, hvor det kan anvendes. Der gælder andre, særlige regler for halvautomatiske rifler, som blot skal anvendes på jagt med et plomberet magasin - selve systemet skal ikke være plomberet (dvs. plomberet magasin, som er fastmonteret til riflen). På jagt med halvautomatiske rifler må man i øvrigt have tre patroner i våbnet (2+1).
Den er netop så uklar at pacs jurister ikke engang kan blive enige om hvad det betyder , så bliver det ikke meget mere uklart , kigger du i den anden tråd er der jo sort på hvidt at PAC ikke selv ved hvad der gælder og at de foreslår RP at sørge for en ændring af teksten netop fordi de ikke kan rede det ud selv

Hvor ser du at magasinbegrænsning gælder for andet end jagt ?

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 3. maj 2024, 09:39

Det er tæsket til døde i 1000 andre tråde, jeg linkede til én længere oppe. Flugteren har (igen) skrevet et langt og udførligt svar. Læs argumenterne i trådene og læs det lovtekst de linker til. Tolk så reglerne selv, gør hvad du finder rigtigt, og tag selv ansvaret hvis du kommer på dybt vand i processen.
/HR
:razz:

Tilføjelse: Og lad være med at bede politiet om juridiske råd. Det er ikke deres opgave at vejlede borgerne, slet ikke i gråzonerne.

Maritio
Newbie
Newbie

Indlæg af Maritio » 3. maj 2024, 09:46

Er der tit kontrol/betjente på skydebaner for at tjekke? :what:

Besvar