Nye stramninger på vej til Skytteforeningerne

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Zakke
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: kampvogne og våben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 28 times

Re: Nye stramninger på vej til Skytteforeningerne

Indlæg af Zakke » 18. jan 2024, 16:46

Dansk Skytte Union har skrevet følgende:
Nej tak til stigmatisering af mennesker med psykisk sygdom og af landets skytteforeninger.

82% af den danske befolkning får i løbet af livet brug for behandling i psykiatrien. Langt de fleste mennesker med en psykisk sygdom er i dag velbehandlet og lever et normalt liv som alle andre uden at mærke til sygdommen, ligesom mange også bliver raske igen.

I øjeblik har regeringen imidlertid sendt et lovforslag i høring med forslag til ændringer af våbenloven. Et forslag der blandt andet vil give politiet adgang til at indhente helbredsoplysninger hos ansøgere om våbentilladelser og meddele afslag på baggrund af psykisk sygdom.

Dette forslag til ændring af våbenloven drøftede Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark) i denne uge med Jane Alrø Sørensen og Jens Peter Eckardt fra pårørende organisationen Bedre Psykiatri.

Begge parter er enige om, at forslaget ikke er gennemtænkt. Mål og middel hænger ikke sammen, samtidig med at det de facto vil stigmatisere såvel en masse samvittighedsfulde menneskers indsatser i skytteforeningerne, som det vil skabe miskreditering, fordomme og yderligere strukturel forskelsbehandling af mennesker med psykisk sygdom.

Naturligvis støtter både Bedre Psykiatri og Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark) intentionen om at forhindre at personer, som af psykiske grunde vurderes at kunne gøre alvorlig skade på andre personer, ikke har adgang til våben. Men lovforslaget adressere reelt set ikke dette, samtidig med at den store positive betydning foreningsfælleskaberne har for vores alle sammens trivsel og velvære - psykisk sygdom eller ej - undermineres.

Udover at skabe en velfungerende psykiatri i Danmark, bør regeringen i stedet for sikre, at der ikke skabes præcedens for at en diagnose, uden en individuel vurdering, kan berøve borgere de samme rettigheder og muligheder, som andre mennesker har. Ligesom de i langt højere grad bør anderkende og understøtte de indsatser vores skytteforeninger står i spidsen for, og som netop er med til at hjælpe alle mennesker ind i sikre og trygge fællesskaber. Uanset om du er et barn med ADHD, en soldaterveteran med PTSD eller en del af de 18% af den danske befolkning, som ikke får brug for behandling i psykiatrien i løbet af deres liv.

Danmark har i dag mere end 70.000 sportsskytter i alle aldre, på tværs af alle discipliner og i alle dele af landet. Vores sport er ved både videnskabelig forskning og en lang praktisk erfaring kendetegnet ved, at mange personer med forskellige sygdomme og diagnoser kan have fordel af at gå til sportsskydning. Det hjælper dem med at koncentrere sig og fokusere, samtidig med at de bliver en del af stærke og trygge lokale fællesskaber.

Så lad os i stedet for flere begrænsninger og benspænd for vores frivillige foreningsfælleskaber, og indskrænkning af de individuelle rettigheder, spille sammen om de indsatser, vi allerede ved virker. Til glæde for både det enkelt menneske og foreningslivet i Danmark.

Det er noget af det både Bedre Psykiatri og Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark) vil adressere i høringssvaret til Justitsministeriet og Folketingets politikere.
https://www.skytteunion.dk/nyheder/189

Jeg synes, at det er godt, at unionen har denne tilgang til emnet, og at de har haft en dialog omkring det sammen med Bedre Psykiatri, og at de i fællesskab bringer dette op i deres høringssvar. Thumbs up til Unionen! :thumbup:

Jeg har umiddelbart ikke hørt, at DGI Skydning eller DJ skulle have ytret noget om det nye lovforslag, hvilket jeg er skuffet over. Thumbs down til dem begge! :thumbdown:
Senest rettet af Zakke 18. jan 2024, 19:59, rettet i alt 1 gang.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 18. jan 2024, 17:05

DJ angiver på deres hjemmesider, at de af strategiske årsager ikke offentliggør høringssvar før høringsfristen er udløbet - så vi kan nok forvente at høre fra dem i morgen eller i løbet af weekenden.

Meeen, de kunne nu godt have indikeret, at de var i gang med at formulere et høringssvar….

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 18. jan 2024, 19:22

Det undre mig ikke at DGI ikke melder sig på banen.

Jeg er sikker på at DJ også nok skal komme med noget fornuftigt.

Bortset fra det er jeg meget positivt stemt over Skydesport Danmark for tiden. De har virkelig lagt sig selen for at repræsentere skytterne på en positiv måde.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bentgj37
Banned
Banned
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Bentgj37 » 18. jan 2024, 21:23

Ras.Killing skrev:
18. jan 2024, 19:22
Det undre mig ikke at DGI ikke melder sig på banen.

Jeg er sikker på at DJ også nok skal komme med noget fornuftigt.

Bortset fra det er jeg meget positivt stemt over Skydesport Danmark for tiden. De har virkelig lagt sig selen for at repræsentere skytterne på en positiv måde.
DGI prioritere desværre ikke skydesporten ret højt. Det har mere travlt med de mere populære sportsgrene. Selv om der sidder skytte udvalg rundt omkring, er de en det af en stor organisation, hvor skydning er meget lille
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 23. jan 2024, 22:53

Danmarks Jægerforbund har også frigivet deres høringssvar.

https://www.jaegerforbundet.dk/media/22 ... 1-2024.pdf

DJ fremhæver blandt andet, at de ønsker lovforslaget præciseret, så det er tydeligt, at indhentning af oplysninger om helbred (især om det psykiske aspekt) ikke skal foretages generelt ved hver ansøgning, men at JM skal angive, hvornår man helt konkret ønsker at give PAC mulighed for at indhente oplysningerne. I det hele taget bekymrer DJ sig om, at sagsbehandlingen, hvis den skal inkludere sundhedsoplysninger, kan blive bureaukratisk, subjektiv, dyr og tidskrævende. De skriver meget mere, så jeg vil anbefale at læse høringssvaret.

Brugeravatar
AalborgBK1885
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af AalborgBK1885 » 7. maj 2024, 20:04

Fandt lige denne artikel på FB, som en fra min klub havde lagt op:

https://avisendanmark.dk/politik/emma-h ... f59fc9d-11

Det er en ret interessant historie, for det er en af de "grimmere" diagnoser, som hun har, og alligevel har hendes klub fundet hende værdig til at have en 9mm, og tilladelsen fik hun hurtigt fra politiet. Hun virker velfungerende, studerer, arbejder og har en tæt aftale med sin mor og behandler om, hvad der skal ske, hvis hun skulle få det skidt og grimme tanker. :Hug:

Jeg beundrer hendes store mod ved at stå frem på denne måde og håber, at den rammer nogle af de "rigtige", så de kan se, at deres symbolpolitik er skudt langt over målet, og at de skyder gråspurve med kanoner her. Hvis ikke, så vil hun nok være en af de første, der mister sin elskede hobby, da hendes diagnose er en af de værre, og ud fra artiklen er hun måske stadigvæk i en eller anden form for behandling, da der nævnes en "behandler". Hun ville straks slå ud i deres "søgninger" som "aktiv" i psykiatrien, hvis de får den lov igennem, og frihed til at snage dybt i folks private sundhedsjournaler. :thumbdown:

Stærkt gået af Emma, at hun står frem på denne måde :respekt:

Nu kan man så kun håbe, at den kan banke lidt fornuft og større indsigt ind i lovgiverne, i forhold til, hvad det er for et indgreb og stigmatisering af folk med en eller anden diagnose, eller deres familiemedlemmer, de ender med at sætte i gang! :mob:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 23. maj 2024, 09:28

I dag er der 3. behandling på L114 omhandlende stramninger af våbenloven, og efter planen træder loven i kraft 1. juli. Det bliver vældig interessant at se, hvordan myndighederne har tænkt sig at implementere lovgivningen, for vi har godt nok ikke fået megen information. Jægere, skytter, samlere m.v., som har tilladelser, der udløber hen over sommeren og efteråret, eller som køber nye våben, bliver jo nok prøvekaniner i det nye system. Og til marts næste år bliver systemet vel for alvor trykprøvet, hvis myndighederne kræver lægeerklæring på godt og vel 175.000 jægere, når jagttegnet skal fornyes.

Mit gæt er, at vi fremover ved ansøgning om våbentilladelse/vandelsgodkendelse skal give samtykke til, at myndighederne må kigge i vores sundhedsjournal, og hvis der er tilstrækkeligt med røde flag, så skal ansøgeren indhente lægeerklæring. Omvendt kan man undre sig over, hvilket grundlag en almindelig sagsbehandler har for at kunne vurdere, hvad der er et rødt flag eller ej? Frygten går selvfølgelig her på, at myndighederne vælger at sætte barren lavt (måske endda for lavt?).

Ovenstående er naturligvis blot spekulation, for som tidligere nævnt, har vi nærmest intet fået at vide. Det er ikke til at vide, om man som jæger/skytte nu de facto ikke kan have et fortroligt forhold med sin læge, når det kommer til eventuelle mentale udfordringer. Vil myndighederne primært kigge på, om man gentagne gange er blevet indlagt på psykiatrisk afdeling med psykoser, eller er udredning for autisme, samtaler om selvværdsproblemer eller diagnostering af depression også diskvalificerende?

Vi går ind i en usikker tid, mine kære medjægere - og skytter.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 191 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Øboen » 23. maj 2024, 14:30

Så fik de stemt det igennem https://www.ft.dk/samling/20231/lovfor ... /index.htm

Hvad indholdet så er bliver interessant.

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Indlæg af Redakula » 23. maj 2024, 16:29

Øboen skrev:
23. maj 2024, 14:30
Så fik de stemt det igennem https://www.ft.dk/samling/20231/lovfor ... /index.htm

Det er meget sigende et flertal af folketinget blindt stemmer en ændring igennem uden nogen har den mindste anelse om hvad det indeholder eller bevirker :puke:
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 23. maj 2024, 16:31

Redakula skrev:
23. maj 2024, 16:29
Øboen skrev:

Det er meget sigende et flertal af folketinget blindt stemmer en ændring igennem uden nogen har den mindste anelse om hvad det indeholder eller bevirker :puke:
Det er en spinkel trøst, at jeg kan se der hvor jeg sidst satte min stemme, stemte imod.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 23. maj 2024, 16:39

Ras.Killing skrev:
23. maj 2024, 16:31
Redakula skrev:
23. maj 2024, 16:29
Øboen skrev:

Det er en spinkel trøst, at jeg kan se der hvor jeg sidst satte min stemme, stemte imod.
Samme her, så jeg foretog det rigtige valg.

Det er i øvrigt sigende, at man absolut INGEN information har fået om, hvordan myndighederne har tænkt sig at implementere lovgivningen. Intet. Det er den klassiske “vi er nødt til at vedtage den her lovgivning, så vi kan se, hvordan den kommer til at fungere.” :wall:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Niels » 23. maj 2024, 16:40

Hele forslaget som det nu er vedtaget, kan ses her :

https://www.ft.dk/ripdf/samling/20231/l ... dtaget.pdf
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. maj 2024, 16:59

Niels skrev:
23. maj 2024, 16:40
Hvorfor vedtager de ikke bare een lov der giver ministerene inden for de relevante område ret til at indfører regler som det passer dem?

Så kan Folketinget derefter gå på permanent sommerferie.

Men det er måske almindeligt med den slags love? I mine øjne giver de fuldstændigt slip på den demokratiske kontrol som burde være deres eksistens-berettigelse.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 23. maj 2024, 17:42

ReneKJ skrev:
23. maj 2024, 16:59
Niels skrev:
23. maj 2024, 16:40
Hvorfor vedtager de ikke bare een lov der giver ministerene inden for de relevante område ret til at indfører regler som det passer dem?

Men det er måske almindeligt med den slags love? I mine øjne giver de fuldstændigt slip på den demokratiske kontrol som burde være deres eksistens-berettigelse.
Den demokratiske kontrol er således, at der ikke er et flertal imod lovgivningen - såre simpelt. Regeringen har flertal, og så kan den gøre, som den vil. I et repræsentativt demokrati behøver regeringen ikke lytte til befolkningen, men kun til Folketinget - og resten af Folketinget er i mindretal for tiden. Hverken interesseorganisationer (DSU/DJ), interviews med borgere, som potentielt bliver ramt af lovgivningen eller udtalelser fra fageksperter har overbevist vores JM eller resten af regeringen om, at lovforslaget går for vidt eller bør revideres.

Lovgivningen havde været stemt gennem alligevel, selvom regeringen havde været en mindretalsregering; jeg er overbevist om, at RV, SF, KF m.fl. nok skulle istemme uden tøven - som de også har gjort det i dag.

Desværre for os borgere kan vi først begynde at ane konsekvenserne af lovgivningen, når de første bekendtgørelser bliver nedfældet; først dér ved vi, hvordan JM har tænkt sig at forvalte loven.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2977 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 24. maj 2024, 07:08

ReneKJ skrev:
23. maj 2024, 16:59

Den form for lov kaldes en "rammelov". Det er almindeligt i Danmark.

Når der i rammeloven står "ministeren kan fastsætte regler om....." betyder det i praksis at en række embedsmænd arbejder med sagen, evt. taler de med repræsentanter for de berørte f.eks. ved at holde møder med brancheforeninger, firmaer, foreninger osv. Til slut så skriver embedsmændene teksten til en bekendtgørelse.

Den tekst lægger embedsmændene foran den relevante fagminister. I det øjeblik ministeren skriver teksten under, bliver den til en gældende bekendtgørelse, som har stort set samme retsvirkning som havde teksten stået i loven.

Den potentielle fordel er at brancheorganisationer, interesseorganisationer etc. kan have bedre held med at få embedsmændene til at lytte og forstå, når processen foregår uden pressens og politikernes opmærksomhed. Dvs. i de gode tilfælde får man en tekst der er bedre sagligt, fagligt og bredt funderet.

En demokratisk ulempe er at der ikke er formelle krav til åbenhed om hvordan bekendtgørelserne laves og hvem der inddrages i arbejdet. Embedsmændene kan vælge at køre processen meget lukket. De kan vælge at lytte meget til nogle parter og meget lidt til andre.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 24. maj 2024, 07:47

Kalthoff skrev:
24. maj 2024, 07:08

Den form for lov kaldes en "rammelov". Det er almindeligt i Danmark.

Når der i rammeloven står "ministeren kan fastsætte regler om....." betyder det i praksis at en række embedsmænd arbejder med sagen, evt. taler de med repræsentanter for de berørte f.eks. ved at holde møder med brancheforeninger, firmaer, foreninger osv. Til slut så skriver embedsmændene teksten til en bekendtgørelse.

Den tekst lægger embedsmændene foran den relevante fagminister. I det øjeblik ministeren skriver teksten under, bliver den til en gældende bekendtgørelse, som har stort set samme retsvirkning som havde teksten stået i loven.

Den potentielle fordel er at brancheorganisationer, interesseorganisationer etc. kan have bedre held med at få embedsmændene til at lytte og forstå, når processen foregår uden pressens og politikernes opmærksomhed. Dvs. i de gode tilfælde får man en tekst der er bedre sagligt, fagligt og bredt funderet.

En demokratisk ulempe er at der ikke er formelle krav til åbenhed om hvordan bekendtgørelserne laves og hvem der inddrages i arbejdet. Embedsmændene kan vælge at køre processen meget lukket. De kan vælge at lytte meget til nogle parter og meget lidt til andre.
Tak for forklaringen :thumbup:

Ud over de ulemper du nævner så er resultatet vel også at embedsmændene ikke bare administrerer men også definerer lovene?

Ministeren skal måske nok skrive under så han/hun har en vis kontrol, men folketinget har jo stemt for en juridisk blankocheck.

F.eks. er det vel ikke længere noget der forhindre politiet i kræve direkte adgang til helbreds data, da ministeren kan definerer regler om "dokumentation af ansøgerens helbredstilstand" uden nogle begrænsninger i loven?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 29. maj 2024, 18:37

Jeg har lige søgt en fornyelse på natoptikken jeg bruger i sverige, jeg mødte ikke noget der spurgte om de måtte se i min sygejournal.
Det er jo så selvfølgelig kun til jagt og ikke er våben.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 29. maj 2024, 18:47

Raptor357 skrev:
29. maj 2024, 18:37
Jeg har lige søgt en fornyelse på natoptikken jeg bruger i sverige, jeg mødte ikke noget der spurgte om de måtte se i min sygejournal.
Loven træder også først i kraft d. 1 juli, og de afgørende bekendtgørelser, der skal definere loven, er ikke nedfældet endnu.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 29. maj 2024, 18:49

Flugteren skrev:
29. maj 2024, 18:47
Raptor357 skrev:
Loven træder også først i kraft d. 1 juli, og de afgørende bekendtgørelser, der skal definere loven, er ikke nedfældet endnu.
Og jeg som troede jeg var test dummy :biggrin:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 29. maj 2024, 19:32

Raptor357 skrev:
29. maj 2024, 18:49
Flugteren skrev:
29. maj 2024, 18:47
Raptor357 skrev:
Og jeg som troede jeg var test dummy :biggrin:
Næste gang skal du også booke tid hos lægen til en samtale om dit helbred. :impatient:

Bandit_Hest
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol skydning, IPSC
Geografisk sted: København/Nordsjælland

Indlæg af Bandit_Hest » 30. maj 2024, 08:56

Hvis man nu skal tage den store negative hat på.
Så kunne denne lov øge risikoen for folk med mentale problemer har adgang til våben.
Hvis man nu er indehaver at div. Våbentilladelser og går og har det lidt skidt mentalt, så tror jeg at risikoen for at nogen ville undlade og gå til lægen er meget større.
Med frygt for at kontakten til lægen ville betyde at alle tilladelser mistes.
Jeg ser en riciko for at folk vil undlade et besøg til lægen, af frygt for konsekvenserne, og derved kan man opnå det modsatte af ønsket med denne lovgivning.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Werecat » 30. maj 2024, 09:34

Bandit_Hest skrev:
30. maj 2024, 08:56
Hvis man nu skal tage den store negative hat på.
Så kunne denne lov øge risikoen for folk med mentale problemer har adgang til våben.
Hvis man nu er indehaver at div. Våbentilladelser og går og har det lidt skidt mentalt, så tror jeg at risikoen for at nogen ville undlade og gå til lægen er meget større.
Med frygt for at kontakten til lægen ville betyde at alle tilladelser mistes.
Jeg ser en riciko for at folk vil undlade et besøg til lægen, af frygt for konsekvenserne, og derved kan man opnå det modsatte af ønsket med denne lovgivning.
Det er en helt relevant bekymring (og er også nævnt tidligere i tråden), som også er én af grundene til at læger har tavshedspligt. Men den slags petitesser kan man ikke tage sig af, hvis man skal fremstå som en handlekraftig politiker. :puke:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Been thanked: 4 times

Indlæg af Nielshm » 30. maj 2024, 12:31

Hvor vide rammer får den enkelte kontormus at operere indenfor?
Inden for f.eks miljø og natur kan en sagsbehandling være som dag og nat fra ene kommune til den anden, og sågar fra sagsbehandler til sagsbehandler indenfor samme kommune.
Hvis loven lægger op til for meget som ikke kan måles og vejes, så vil der også komme afslag som en anden person ville godkende.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 30. maj 2024, 13:01

Nielshm skrev:
30. maj 2024, 12:31
Hvor vide rammer får den enkelte kontormus at operere indenfor?
Inden for f.eks miljø og natur kan en sagsbehandling være som dag og nat fra ene kommune til den anden, og sågar fra sagsbehandler til sagsbehandler indenfor samme kommune.
Hvis loven lægger op til for meget som ikke kan måles og vejes, så vil der også komme afslag som en anden person ville godkende.
Ingen ved det, for indtil videre er det kun en rammelovgivning, der er vedtaget. Regeringen ville ikke komme med eksempler på diskvalificerende lidelser/sygdomsforløb under behandlingerne til loven, selvom de blev udspurgt af diverse MF'ere, men henviste da til de kommende forhandlinger med interesseorganisationer og myndigheder.

Af ren interesse var jeg i går aftes inde og læse nogle udvalgsspørgsmål igennem, som blev stillet til JM fra medlemmer af Retsudvalget (REU), og der blev spurgt til, hvilke sygdomme/lidelser, der kan resultere i et afslag på samtykke. Jeg har angivet relevante passager i fed. Link til spørgsmålet (PDF): https://www.ft.dk/samling/20231/lovfors ... 854917.pdf
Svar fra JM til REU ifbm behandling af L114 skrev:

Efter PAC’s praksis lægges der i vandelsvurderingen vægt på
oplysninger om sygdom eller diagnoser samt konkrete
hændelser, sager eller undersøgelser, hvor borgeren har været
involveret. I forhold til, hvornår der meddeles afslag på en
våbentilladelse eller sker tilbagekaldelse heraf, er oplysninger
om, at en borger lider af en fysisk sygdom eller har en psykisk
diagnose, som udgangspunkt ikke i sig selv tilstrækkeligt. Det
er således borgerens faktiske adfærd og handlinger – som kan
være et udslag af den pågældende sygdom eller diagnose – der
er afgørende for vurderingen.

I forhold til, om der skal meddeles afslag eller ske
tilbagekaldelse af våbentilladelsen, lægger PAC vægt på
karakteren og antallet af hændelser og på, hvor lang tid der er
forløbet siden hændelserne
, samt borgerens personlige forhold i
øvrigt.

PAC vurderer i den forbindelse, om adfærden eksempelvis
indikerer psykisk uligevægt eller ustabilitet, som gør det
betænkeligt, at borgeren har adgang til våben. Indikationer på
psykisk ustabilitet eller uligevægt kan efter praksis eksempelvis
være, at borgeren har en truende eller umotiveret
udadreagerende adfærd
, at borgeren er blevet tvangsindlagt, at
borgeren er selvmordstruet eller selvskadende, eller at borgeren
har givet udtryk for vrangforestilling
Nuvel, dette er nuværende praksis, som PAC forholder sig til, hvis de modtager ansøgninger fra personer, der har våbentilladelse, og hvor PAC kan se, at de har været i kontakt med Politiet af årsager, der relaterer sig til psykiske udfordringer. Hvis jeg nu antog en vis optimisme, så ville jeg gætte på, at den nuværende praksis ikke kommer til at ændre sig ret meget, men at man med loven gør PAC "proaktiv" i stedet for "reaktiv".

Hvis man kommer til at følge nuværende praksis, så vil man altså lægge vægt på, om man udgør en fare for andre og sig selv, ofte kommer i ufrivillig kontakt med psykiatrien eller bliver tvangsindlagt (man må så regne med, at en selvstændig erkendelse af, at man ikke har det godt, og at man derfor frivilligt lader sig indlægge/opsøger psykiatrien ikke vil tælle negativt i éns vandel - hvilket IMO er det mest fornuftige).

Den nuværende praksis giver i mine øjne plads til, at man kan have dårlige episoder i sit liv uden, at det nødvendigvis har en negativ indflydelse på vandelsgodkendelsen. Det er klart, at hvis man jævnligt ringer ind til sin læge og fortæller om selvmordstanker, eller står og råber og skriger/truer sine naboer midt om natten en hverdag på grund af en psykose, og politiet må komme og tvangsindlægge i samarbejde med en læge, så er det nok ikke den bedste idé at udstede våbentilladelse.

Hold da op, det blev et langt skriv, men det var dét værd. :thumbup:

Besvar