Skytteforenings tilladelse til eget haglgevær og brug hjemme
-
- Newbie
- Interesser: Madlavning
- Geografisk sted: Sjælland
Skytteforenings tilladelse til eget haglgevær og brug hjemme
Hej NVF,
Jeg har forsøgt at søge herinde, google osv, men jeg er ikke helt kommer på plads med mine spørgsmål og håber I kan hjælpe.
Endelig er jeg kommet et sted hen hvor jeg privat har plads økonomisk til at begive mig ud i skydesport, og i den forbindelse prøver jeg at blive klogere. Som udgangspunkt er jeg ikke interesseret i jagt, men lerdueskydning og måske målskydning ned af banen.
Jeg bor langt ude på landet, så jeg har et ønske om også at måtte købe eget haglgevær og tage med hjem, som jeg så en håndfuld gange om året kan skyde lerduer derhjemme med, udover marken der hører til grunden.
Jeg faldt over denne video: https://www.youtube.com/watch?v=pILYY9RrKvQ og samtidig dette link: https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jag ... kydebanen/
Mit spørgsmål er så:
Hvis jeg tilmelder mig en skytteforening og går igennem deres kursus for adgang til at skyde, må jeg da også med min formands tilladelse købe eget haglgevær(SKV2?) jeg kan bruge i klubben og hjemme eller kræver det reelt et jagttegn og så en tilmelding til en skytteklub også?
På forhånd tak.
Jeg har forsøgt at søge herinde, google osv, men jeg er ikke helt kommer på plads med mine spørgsmål og håber I kan hjælpe.
Endelig er jeg kommet et sted hen hvor jeg privat har plads økonomisk til at begive mig ud i skydesport, og i den forbindelse prøver jeg at blive klogere. Som udgangspunkt er jeg ikke interesseret i jagt, men lerdueskydning og måske målskydning ned af banen.
Jeg bor langt ude på landet, så jeg har et ønske om også at måtte købe eget haglgevær og tage med hjem, som jeg så en håndfuld gange om året kan skyde lerduer derhjemme med, udover marken der hører til grunden.
Jeg faldt over denne video: https://www.youtube.com/watch?v=pILYY9RrKvQ og samtidig dette link: https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jag ... kydebanen/
Mit spørgsmål er så:
Hvis jeg tilmelder mig en skytteforening og går igennem deres kursus for adgang til at skyde, må jeg da også med min formands tilladelse købe eget haglgevær(SKV2?) jeg kan bruge i klubben og hjemme eller kræver det reelt et jagttegn og så en tilmelding til en skytteklub også?
På forhånd tak.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Re: Skytteforenings tilladelse til eget haglgevær og brug hjemme
Du kan få SKV2, når du er medlem af en skytteforening, med haglgevær på programmet.
Det er en forudsætning for SKV2 at du er medlem af en skytteforening.
Så melder du dig ud, mister du din SKV2.
Du må skyde hjemme, på en midlertidig skydebane, op til 5 gange om året.
Hvis du vil skyde mere end 5 gange om året hjemme, skal du have det lavet som en godkendt skydebane, med nabohøring og miljøgodkendelse.
Hvis du vil skyde mere end 5 gange om året hjemme, skal du have det lavet som en godkendt skydebane, med nabohøring og miljøgodkendelse.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Banned
- Interesser: IPSC
- Been thanked: 6 times
Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
Dog er jeg ret sikker på at reglerne om midlertidig skydeplads udelukkende gælder våben på jagttegn, så at skyde på egen grund med våben som er på noget andet end jagttegn, er nok nogo, det er godkendte baner der gælder
Dog er jeg ret sikker på at reglerne om midlertidig skydeplads udelukkende gælder våben på jagttegn, så at skyde på egen grund med våben som er på noget andet end jagttegn, er nok nogo, det er godkendte baner der gælder
-
- Banned
SKV våben må vel udelukkende anvendes på godkendte baner og er da ikke omfattet af reglerne om midlertidig skydeplads ? Eller har jeg misforstået noget ?T-REX skrev: ↑4. jun 2024, 19:14Du kan få SKV2, når du er medlem af en skytteforening, med haglgevær på programmet.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Tænker bestemt du har ret, men jeg skyder ikke SKV. Våben på SKV må vel kun bruges til godkendte aktiviteter, og der er ikke nogen sportslig godkendelse på en skydning på egen grund.Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:29SKV våben må vel udelukkende anvendes på godkendte baner og er da ikke omfattet af reglerne om midlertidig skydeplads ? Eller har jeg misforstået noget ?T-REX skrev: ↑4. jun 2024, 19:14Du kan få SKV2, når du er medlem af en skytteforening, med haglgevær på programmet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil

(undskyld mit fransk)
Jagtforeninger KAN være godkendte til at udstede våbenpåtegning, men det er et fåtal der er. Og hvis, så baserer systemet sig på at formanden siger god for medlemmet. Og det skal man ikke regne med sker på dag et på et glat ansigt. Endeligt, så skal skydningen opfylde de betingelser der står på påtegningen.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Du har misforstået nogetAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:29SKV våben må vel udelukkende anvendes på godkendte baner og er da ikke omfattet af reglerne om midlertidig skydeplads ? Eller har jeg misforstået noget ?T-REX skrev: ↑4. jun 2024, 19:14Du kan få SKV2, når du er medlem af en skytteforening, med haglgevær på programmet.

Det er ikke unormalt, at f.eks. en terrænskydning laves på en midlertidig skydebane.
Ift. SKV våben så må de kun bruges til en skydeaktivitet godkendt af forbundene... og det falder skydning hjemme på marken næppe ind under.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Banned
Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
Dog er jeg ret sikker på at reglerne om midlertidig skydeplads udelukkende gælder våben på jagttegn, så at skyde på egen grund med våben som er på noget andet end jagttegn, er nok nogo, det er godkendte baner der gælder![]()
(undskyld mit fransk)
Jagtforeninger KAN være godkendte til at udstede våbenpåtegning, men det er et fåtal der er. Og hvis, så baserer systemet sig på at formanden siger god for medlemmet. Og det skal man ikke regne med sker på dag et på et glat ansigt. Endeligt, så skal skydningen opfylde de betingelser der står på påtegningen.
HR
Den kræver bare et dokumenteret medlemskab i en jagtforening , så du kan pakke dit franske væk igen ..
-
- Banned
Skal terrænskydebaner ikke godkendes uanset om de er midlertidige?Ras.Killing skrev: ↑4. jun 2024, 21:02Du har misforstået nogetAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:29SKV våben må vel udelukkende anvendes på godkendte baner og er da ikke omfattet af reglerne om midlertidig skydeplads ? Eller har jeg misforstået noget ?T-REX skrev: ↑4. jun 2024, 19:14Du kan få SKV2, når du er medlem af en skytteforening, med haglgevær på programmet.
Hvis du vil skyde mere end 5 gange om året hjemme, skal du have det lavet som en godkendt skydebane, med nabohøring og miljøgodkendelse.![]()
Det er ikke unormalt, at f.eks. en terrænskydning laves på en midlertidig skydebane.
Ift. SKV våben så må de kun bruges til en skydeaktivitet godkendt af forbundene... og det falder skydning hjemme på marken næppe ind under.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Hvis du er interesseret i at læse hvordan proceduren er så kan du læse det her:Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 21:31Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
Dog er jeg ret sikker på at reglerne om midlertidig skydeplads udelukkende gælder våben på jagttegn, så at skyde på egen grund med våben som er på noget andet end jagttegn, er nok nogo, det er godkendte baner der gælder![]()
(undskyld mit fransk)
HR
Den kræver bare et dokumenteret medlemskab i en jagtforening , så du kan pakke dit franske væk igen ..
https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jag ... tforening/
Slut herfra.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Banned
Jeg ved præcis hvordan den er da jeg har en sådan , som jeg selv har sendt ind helt udenom foreningen, præcis som politiet skriver er det til når man ikke har jagttegn og foreningen ikke er godkendt til at give våbenpåtegningHR skrev: ↑4. jun 2024, 22:40Hvis du er interesseret i at læse hvordan proceduren er så kan du læse det her:Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 21:31Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
(undskyld mit fransk)
HR
Slut herfra.
/HR
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Jeg vil anbefale dig at tage jagttegn
Så kan du erhverve haglgevær som du lyster, og er ikke afhængig af medlemskab af en forening.

Så kan du erhverve haglgevær som du lyster, og er ikke afhængig af medlemskab af en forening.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Banned
Og skyde lovligt på egen grund en håndfuld gange om året , men et jagttegn koster og kræver en del kundskab , tid og viden , som er unødvendig hvis man udelukkende er interesseret i at skyde lerduerSenserazer skrev: ↑5. jun 2024, 08:28Jeg vil anbefale dig at tage jagttegn![]()
Den ansøgning jeg nævner koster gratis og kræver bare et medlemskab i en forening til 400-700kr pr år , så kan man skyde i 10-20 år før det har kostet hvad et jagttegn koster
De seneste jeg har hjulpet med at sende ind har haft tilladelsen på 2-3 uger
- Ras.Killing
- Platin Member
Det virker som en fejl/hul i det nye system, hvis man kan melde sig ind i en jagtforening, og alene med medlemsbeviset søge om tilladelse til at haglgeværAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 22:55Jeg ved præcis hvordan den er da jeg har en sådan , som jeg selv har sendt ind helt udenom foreningen, præcis som politiet skriver er det til når man ikke har jagttegn og foreningen ikke er godkendt til at give våbenpåtegningHR skrev: ↑4. jun 2024, 22:40Hvis du er interesseret i at læse hvordan proceduren er så kan du læse det her:Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 21:31Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
(undskyld mit fransk)
HR
Slut herfra.
/HR

Alle og enhver kan jo melde sig ind i en jagtforening.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Banned
Det er ikke en fejl.. som du kan se skriver politiet også selv at det er sådan det foregårRas.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 11:48Det virker som en fejl/hul i det nye system, hvis man kan melde sig ind i en jagtforening, og alene med medlemsbeviset søge om tilladelse til at haglgeværAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 22:55Jeg ved præcis hvordan den er da jeg har en sådan , som jeg selv har sendt ind helt udenom foreningen, præcis som politiet skriver er det til når man ikke har jagttegn og foreningen ikke er godkendt til at give våbenpåtegningHR skrev: ↑4. jun 2024, 22:40Hvis du er interesseret i at læse hvordan proceduren er så kan du læse det her:Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 21:31Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
(undskyld mit fransk)
HR
Slut herfra.
/HR
Alle og enhver kan jo også tage et jagttegn , det er bare dyrere og kræver man ved noget om jagt og dyr osv
Men det afspejler politiets lidt lade og slappe syn på haglgeværer , misforstå mig ret , jeg synes Alle våbenejerskaber burde fungere som haglgeværerne, altså således at er du vandelsgodkendt burde du ha lov til bare at købe de våben du vil ha så længe du registrerer dem , evt at de registreres af sælger ved køb
Men politiets slappe approach til haglgevær er bare lidt sjov, de er jo ikke "rigtigt" farlige i deres øjne
- Ras.Killing
- Platin Member
Jeg er med på at alle og enhver kan tage et jagttegn og købe sig et våben, samt at alle og enhver kan melde sig ind i en skytteforening, og bede formanden ansøge om en våbenpåtegning.Ansjosen skrev: ↑5. jun 2024, 12:39Det er ikke en fejl.. som du kan se skriver politiet også selv at det er sådan det foregårRas.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 11:48Det virker som en fejl/hul i det nye system, hvis man kan melde sig ind i en jagtforening, og alene med medlemsbeviset søge om tilladelse til at haglgeværAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 22:55Jeg ved præcis hvordan den er da jeg har en sådan , som jeg selv har sendt ind helt udenom foreningen, præcis som politiet skriver er det til når man ikke har jagttegn og foreningen ikke er godkendt til at give våbenpåtegningHR skrev: ↑4. jun 2024, 22:40Hvis du er interesseret i at læse hvordan proceduren er så kan du læse det her:Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 21:31Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
(undskyld mit fransk)
HR
Slut herfra.
/HR
Alle og enhver kan jo også tage et jagttegn , det er bare dyrere og kræver man ved noget om jagt og dyr osv
I begge tilfælde er det dog ikke noget man bare lige gør fra den ene dag til den anden.
Jagttegnet kræver trods alt at man tager en uddannelse, hvilket må sortere de fleste brodne kar fra.
Ift. våbenpåtegning i en skytteforening, så er det formanden der udfylder og sender ansøgningen, og det sker næppe før de kender dig.
At melde sig ind i en jagtforening kan gøres online, og du har et medlemsbevis, så snart du har betalt kontingent.
Hvis det er nok til at kunne købe et haglgevær, så syntes jeg det er en fejl i systemet.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 25 times
Nu kan man åbenbart ikke bare gå ud og købe, men skal søge tilladelse ved politiet, så der køres vel en vandelsgodkendelse.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Banned
Tja , ikke desto mindre er det så en fejl lavet med vilje til præcis det formål , jeg kan nu ikke se hvordan en der har taget jagttegn skulle være mere egnet til at købe et haglgevær til flugskytte end en der ikke har jagttegn , at kende fuglearter og yngletider gør jo ikke en mere egnet som våbenejerRas.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 19:52Jeg er med på at alle og enhver kan tage et jagttegn og købe sig et våben, samt at alle og enhver kan melde sig ind i en skytteforening, og bede formanden ansøge om en våbenpåtegning.Ansjosen skrev: ↑5. jun 2024, 12:39Det er ikke en fejl.. som du kan se skriver politiet også selv at det er sådan det foregårRas.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 11:48Det virker som en fejl/hul i det nye system, hvis man kan melde sig ind i en jagtforening, og alene med medlemsbeviset søge om tilladelse til at haglgeværAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 22:55Jeg ved præcis hvordan den er da jeg har en sådan , som jeg selv har sendt ind helt udenom foreningen, præcis som politiet skriver er det til når man ikke har jagttegn og foreningen ikke er godkendt til at give våbenpåtegningHR skrev: ↑4. jun 2024, 22:40Hvis du er interesseret i at læse hvordan proceduren er så kan du læse det her:Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 21:31Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
(undskyld mit fransk)
HR
Slut herfra.
/HR
I begge tilfælde er det dog ikke noget man bare lige gør fra den ene dag til den anden.
Jagttegnet kræver trods alt at man tager en uddannelse, hvilket må sortere de fleste brodne kar fra.
Ift. våbenpåtegning i en skytteforening, så er det formanden der udfylder og sender ansøgningen, og det sker næppe før de kender dig.
At melde sig ind i en jagtforening kan gøres online, og du har et medlemsbevis, så snart du har betalt kontingent.
Hvis det er nok til at kunne købe et haglgevær, så syntes jeg det er en fejl i systemet.
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Hmm hvis jeg vil nogen ondt melde mig ind online i en jagtforening online søge om tilladelse kontra 6-12 måneders jagttegn eller en formand som vurdere dig inde han siger ok.Ansjosen skrev: ↑5. jun 2024, 20:18Tja , ikke desto mindre er det så en fejl lavet med vilje til præcis det formål , jeg kan nu ikke se hvordan en der har taget jagttegn skulle være mere egnet til at købe et haglgevær til flugskytte end en der ikke har jagttegn , at kende fuglearter og yngletider gør jo ikke en mere egnet som våbenejerRas.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 19:52Jeg er med på at alle og enhver kan tage et jagttegn og købe sig et våben, samt at alle og enhver kan melde sig ind i en skytteforening, og bede formanden ansøge om en våbenpåtegning.Ansjosen skrev: ↑5. jun 2024, 12:39Det er ikke en fejl.. som du kan se skriver politiet også selv at det er sådan det foregårRas.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 11:48Det virker som en fejl/hul i det nye system, hvis man kan melde sig ind i en jagtforening, og alene med medlemsbeviset søge om tilladelse til at haglgeværAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 22:55Jeg ved præcis hvordan den er da jeg har en sådan , som jeg selv har sendt ind helt udenom foreningen, præcis som politiet skriver er det til når man ikke har jagttegn og foreningen ikke er godkendt til at give våbenpåtegningHR skrev: ↑4. jun 2024, 22:40Hvis du er interesseret i at læse hvordan proceduren er så kan du læse det her:Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 21:31Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
(undskyld mit fransk)
HR
Slut herfra.
/HR
Jeg kan godt se forskellen…
Men håber da de folk som er så syge i roen ikke magter at gennemskue denne mulighed.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
- Ras.Killing
- Platin Member
Selvfølgelig! Så det kræver man kan vandelsgodkendes... Eller har en bekendt som kan

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Banned
6-12 måneder ? Jeg havde mit jagttegn på 21 dage og på dag 30 havde jeg haglprøven bestået , det er jo ikke just raketvidenskabFBN skrev: ↑5. jun 2024, 20:31Hmm hvis jeg vil nogen ondt melde mig ind online i en jagtforening online søge om tilladelse kontra 6-12 måneders jagttegn eller en formand som vurdere dig inde han siger ok.Ansjosen skrev: ↑5. jun 2024, 20:18Tja , ikke desto mindre er det så en fejl lavet med vilje til præcis det formål , jeg kan nu ikke se hvordan en der har taget jagttegn skulle være mere egnet til at købe et haglgevær til flugskytte end en der ikke har jagttegn , at kende fuglearter og yngletider gør jo ikke en mere egnet som våbenejerRas.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 19:52Jeg er med på at alle og enhver kan tage et jagttegn og købe sig et våben, samt at alle og enhver kan melde sig ind i en skytteforening, og bede formanden ansøge om en våbenpåtegning.Ansjosen skrev: ↑5. jun 2024, 12:39Det er ikke en fejl.. som du kan se skriver politiet også selv at det er sådan det foregårRas.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 11:48Det virker som en fejl/hul i det nye system, hvis man kan melde sig ind i en jagtforening, og alene med medlemsbeviset søge om tilladelse til at haglgeværAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 22:55Jeg ved præcis hvordan den er da jeg har en sådan , som jeg selv har sendt ind helt udenom foreningen, præcis som politiet skriver er det til når man ikke har jagttegn og foreningen ikke er godkendt til at give våbenpåtegningHR skrev: ↑4. jun 2024, 22:40Hvis du er interesseret i at læse hvordan proceduren er så kan du læse det her:Ansjosen skrev: ↑4. jun 2024, 21:31Tja hvis du så bare kendte lidt til den ansøgning ville du vide at den ikke kræver at foreningen er godkendt til at udstede våbenpåtegninger , formanden behøver ikke engang at underskrive den, der er således ikke engang et felt formanden kan underskrive i så denne siger på Ingen måde god for dig.HR skrev: ↑4. jun 2024, 20:37Sikken spand lorterådAnsjosen skrev: ↑4. jun 2024, 19:28Du behøver ingen SKV2 ej heller jagttegn , du kan bare melde dig ind i en jagtforening , så udfylder du bare blanketten "ansøgning om våbenpåtegning til medlemmer af jagtforeninger" , sender den ind , når polisen så har godkendt den kan du købe alle de haglgeværer du vil
(undskyld mit fransk)
HR
Slut herfra.
/HR
Jeg kan godt se forskellen…
Men håber da de folk som er så syge i roen ikke magter at gennemskue denne mulighed.
Man er på ingen måde en mere pålidelig våbenejer bare fordi man har taget et jagttegn, det gælder jo bare om at memorisere lidt teori og betjene geværet ordentligt , at én afholder af jagttegnskursus (specielt intensivkurser) skulle ha en chance for at sortere brådne kar fra er jo bare utopi, bortset fra nogle meget meget få meget ekstreme tilfælde, desuden er det jo politiets opgave og job
Syge i roen ? Så fordi man ikke gider spilde tiden og betale tusindvis af kroner på et jagttegn for at skyde lerduer så er man syg i roen? Sikke da en tankegang..
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jeg har (før i tiden) hørt om folk, der har taget jagtprøver i en andens navn, men selve vandelsgodkendelsen er vel kun i det navn, det står på en eventuel tilladelse?Ras.Killing skrev: ↑5. jun 2024, 21:01Selvfølgelig! Så det kræver man kan vandelsgodkendes... Eller har en bekendt som kan![]()
Alternativt overdrager man jo sin skyder til en anden, der ikke har tilladelse til at besidde den, og det kan man jo i praksis gøre med hvad som helst, lige fra bil til pistol, hvis man er dum nok.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Det er sgi din tanke gang det er galt med, du er da bare en brok røv og vil da kun misforstå alt.
Jeg har sgu da ikke sagt du er syg i roen, men denne måde
at få tilladelse er da nemmere for folk at tilladelse til
Våben da du ikke skal læse op til jagttegn.
Og bestå prøven / prøverne.
Der er kun ca 40% der består jagttegns prøven og igen ca det
samme til hagl prøven.
Så er man syg i roen men det ikke er registret i system, er det da nemmere bare at melde sig ind i en jagtforening via nettet og derefter online søge en tilladelse.
Og det er ny fint mulighed for at finde en forening nu man så gerne vil dyrke sin sport/interresse
https://danskflugtskydningsforbund.dk/w ... -06-22.pdf
MVH Frank.
-
- Silver Member
- Interesser: Våben og grej
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 4 times
Et jagttegn giver en mange flere muligheder for at dyrke sin sport og kan erhverves for små 2700 plus lærebøg +500 det andet kan ikke betale sig i længdenAnsjosen skrev: ↑5. jun 2024, 11:45Og skyde lovligt på egen grund en håndfuld gange om året , men et jagttegn koster og kræver en del kundskab , tid og viden , som er unødvendig hvis man udelukkende er interesseret i at skyde lerduerSenserazer skrev: ↑5. jun 2024, 08:28Jeg vil anbefale dig at tage jagttegn![]()
Den ansøgning jeg nævner koster gratis og kræver bare et medlemskab i en forening til 400-700kr pr år , så kan man skyde i 10-20 år før det har kostet hvad et jagttegn koster
De seneste jeg har hjulpet med at sende ind har haft tilladelsen på 2-3 uger
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
I skal holde en ordentlig tone! Gå efter bolden ikke manden. Det her er ikke Facebook. Tal ordentligt!
/Mod
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor