Jeg er lidt i tvivl om det der står og det jeg hører:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
Stk. 9. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, halvautomatiske pistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Jeg har flere gange hørt at 22lr pistoler og jagt 22lr halvauto våben ikke tæller som særligt farlige... men det kan jeg ikke rigtigt læse i loven...
Hvad er hvad?
Hvilke våben er særlig farlige (iht. Våbenloven)
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Hvilke våben er særlig farlige (iht. Våbenloven)
Du har allerede selv svaret.Kasper HK skrev: ↑25. jun 2024, 20:18Jeg er lidt i tvivl om det der står og det jeg hører:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
Stk. 9. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, halvautomatiske pistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Jeg har flere gange hørt at 22lr pistoler og jagt 22lr halvauto våben ikke tæller som særligt farlige... men det kan jeg ikke rigtigt læse i loven...
Hvad er hvad?
Naturligvis er pistol og halv auto rifler særligt farlige (uanset kaliber), det står i det du har citeret.
Du skal ikke tro på alt hvad du hører

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 145 times
- Been thanked: 294 times
Loven har ret.
Den der siger en halvauto salon riffel eller salon pistol ikke er særlig farlig tager fejl.
Slået af Bof
Den der siger en halvauto salon riffel eller salon pistol ikke er særlig farlig tager fejl.
Slået af Bof
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Eleks12
- Newbie
- Interesser: jagt og våbenhistorie
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Nogen som ved om dette også er tilfældet, hvis man har samlerrifler på samlertilladelse fra år 1890 eller tilbage?
Og er der en begrænsning for hvor mange samlerrifler man må have? ligsom der er når man søger på en Jagtriffel?
Og er der en begrænsning for hvor mange samlerrifler man må have? ligsom der er når man søger på en Jagtriffel?
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jeg kender ikke til nogen begrænsning på jagtrifler på jagttegn. Ikke lige mit bord.
Der er ingen begrænsning på nogen samlervåben, udover den med skafor blå og rød.
Har du mere end 25 eller mere end 10 særligt farlige. så hedder det rød plus godkendt alarm. Gælder også samlervåben.
ja, en revolver på samlertilldelse er også særlig farlig.
Eneste undtagelse er tilladelsefrie våben som eks 4,5mm luft og forladere før 1870.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
Reproducerede forlader pistol/revolver er heller ikke "særlig farlig våben" det tælle godt nok som alm våben blandt de 25 for man skal på rødLangenge skrev: ↑4. nov 2024, 19:06Jeg kender ikke til nogen begrænsning på jagtrifler på jagttegn. Ikke lige mit bord.
Der er ingen begrænsning på nogen samlervåben, udover den med skafor blå og rød.
Har du mere end 25 eller mere end 10 særligt farlige. så hedder det rød plus godkendt alarm. Gælder også samlervåben.
ja, en revolver på samlertilldelse er også særlig farlig.
Eneste undtagelse er tilladelsefrie våben som eks 4,5mm luft og forladere før 1870.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Bemærk i øvrigt at den anvendte formulering "ved særligt farlige skydevåben forstås navnligt" ikke er udtømmende.
Der er således mulighed for at der er våben, der ikke er nævnt i bekendtgørelsen, som alligevel kan vurderes at være "særligt farlige".
Der er således mulighed for at der er våben, der ikke er nævnt i bekendtgørelsen, som alligevel kan vurderes at være "særligt farlige".
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.