Vandelsgodkendelse i fare ved kontakt med psykiater?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Cronoz
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt / Skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Vandelsgodkendelse i fare ved kontakt med psykiater?

Indlæg af Cronoz » 23. jul 2024, 13:55

Hej

Jeg skal lige bruge et logik check af folk der har bedre styr på regler og love end mig. Jeg har lige været til en psykolog/psykiater for udredning af ADHD/ADD. Psykiateren mener ikke at jeg har nogen af de alfabet lidelser dér, men siger dog at han mener jeg har en form for depression, hvilket han muligvis har ret i, da jeg har lidt af den slags før en kort overgang, tilbage i 05/06.

Tristhed, ked af det tit, manglende energi og overskud til at overskue opgaver og den slags. Han foreslog medicinsk behandling med det man vist populært kalder lykkepiller.

Jeg fik lige lov at tænke over det til næste møde, som er her om et par dage, om jeg ville prøve dét og se om det gav noget. Jeg hældte mest til bare at sige ja med det samme, fordi...hvorfor ikke? Men så var det jeg kom til at tænke på, at der svjh var en ændring af våbenloven der trådte i kraft her... 1. Juli...?!?

Det der med at politiet skal kunne hente oplysninger om ens fysiske og psykiske helbred når man ansøger om våbentilladelse, og vurdere på baggrund af dette.

Så... ville I umiddelbart vurdere at jeg risikerer at komme i klemme i systemet mht vandelsgodkendelsen, hvis jeg vælger at sige ja tak til at prøve omtalte medicin? Eller er det allerede for sent når min journal viser at jeg har haft kontakt til en psykiater for nylig?

Panikker jeg unødigt her?

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 123 times
Been thanked: 257 times

Re: Vandelsgodkendelse i fare ved kontakt med psykiater?

Indlæg af T-REX » 23. jul 2024, 15:11

Hvis det er en Psykolog, så bør der ikke være nogen risiko, da de ikke må stille en Medicinsk Diagnose.(Ex. Om man er Psykopat Osv.)
Det var det min min Psykolog fortalte, da jeg nævnte at en ex havde beskyldt mig for at være Psykopat. Psykologen sagde at hun ikke måtte stille den type diagnoser, men at det højeste jeg måske havde, var en mild Aspergers...(Som hun heller ikke måtte diagnosticere)[Man er vel lidt nørd :grimasse: ]
En Psykiater kan stille en Diagnose.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 83 times

Indlæg af Depecheyawl » 23. jul 2024, 16:13

Kære Cronoz.
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men det udstiller præcis det problem, vi er mange der frygtede, de nye regler ville afstedkomme.
Nu er der en situation hvor der på den ene side, i samarbejde med vidende psykiatri, er kommet forslag til behandling der vil være bedst for dig og dit helbred- men hvor at der samtidig er en risiko for at du får en mavepuster fra den anden side, ved at du skal straffes for at søge hjælp.

Nu overvejer du så, om du skal takke nej til hjælpen…hold nu kaje hvor er det et dumt dilemma at blive sat i.

Det er catch 22, ved ikke hvad der ellers er at sige.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 191 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Øboen » 23. jul 2024, 16:16

Jeg håber på at du får den hjælp du har brug for, men dillemaet er fuldt forståeligt.

Det her er lige den situation de handlekraftige politikere blev advaret om med deres lovgivning. Nu risikerer samfundet bare, at ganske almindelige borgere ikke tør modtage nogen behandling, hvis deres hobby er i fare for at blive inddraget...

Loven er vedtaget, men detaljerne er ikke på plads endnu. Så ingen af os ved, hvor snittet kommer til at være før et afslag kommer på tale, og hvor lang tid der kigges tilbage i folks journaler.

.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 23. jul 2024, 18:55

Jeg ville slå koldt vand i blodet ang. de piller, og overveje alle andre muligheder først. " Hvorfor ikke?" kunne være fordi de er ekstremt vanedannende.
Jeg ville til alle tider forsøge mig hos en psykolog eller lign. inden jeg lod en pille-pusher pumpe mig med kemi. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 23. jul 2024, 20:49

Jeg har en kollega der er på lykkepiller, Den mand er aldrig glad og gør aldrig noget ved sine problemer.
Han var et super menneske før det pludseligt gik skidt og han kom på piller. det er vel noget der ligner 6 år siden nu.
Prøv at spørg psykologen om samtale terapi, eventuelt med en ,hedder det psykoterapeut? det er ikke helt så dyrt, men uddannelsen mangler så også i forhold til psykologen. det vigtigste er at man kan med personen.

Lykkepiller gør næppe noget i forhold til din vandel. Der skal også temmelig meget til for at man tager kørekortet fra folk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 23. jul 2024, 21:37

Raptor357 skrev:
23. jul 2024, 20:49
......
..
Der skal også temmelig meget til for at man tager kørekortet fra folk.
Sorry, bare flueknepperi, men:
Man kan heller ikke, bare lige, tage kørekortet fra nogen, grundet sygdom af nogen art.
Man kan give dem et lægeligt kørselsforbud, men selvom man har fået et sådant, så har man stadig sit kørekort.
Hvis lægen, der har givet dig lægeligt kørselsforbud, har begrundet mistanke om, at du alligevel kører bil, så KAN lægen melde dig til patientsikkerhedsstyrelsen, som så KAN gå videre til kørekortudstedende myndighed, som KAN, administrativt, fratage dig dit kørekort og eventuelt kontakte politiet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Aske » 23. jul 2024, 22:15

Uden at kunne stille nogen garantier for noget som helst ...

Jeg tror ikke, at du behøver at være nervøs ... (kender flere tidligere udsendte med SKV tilladelser, som er i behandling for PTSD)

Jeg er hjertepatient med diabetes 2, (blodprop for 1½ år siden med dertilhørende ballonudvidelse) og æder X antal piller om dagen. Jeg ER blevet godkendt til at få stort kørekort, har fået C kørekortet og erhverver snart C/E og har en plan om at komme ud og køre lastbil.

Dog skal alle mine kørekort fornyes hvert 5 år med en lægeerklæring, hvilket p.t ikke er et problem. Hvordan mit liv ser ud om 5 år, er der jo ingen der ved.

Det, jeg prøver at sige er, at fordi man i en periode har det helbredsmæssigt svært, så inddrager systemet ikke nødvendigvis alle ens rettigheder.

Så ... Eftersom det ikke virker til, at du fuldstændig har tabt sutten og befinder dig i en parallel virkelighed, så tror jeg ikke, du behøver at være nervøs, da du jo rent faktisk har gjort noget og søgt professionel hjælp til noget, som mange mennesker tumler med.

Men ... Jeg kan ikke stille en garanti for noget som helst
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 23. jul 2024, 22:53

Cronoz skrev:
23. jul 2024, 13:55
Hej

Jeg skal lige bruge et logik check af folk der har bedre styr på regler og love end mig. Jeg har lige været til en psykolog/psykiater for udredning af ADHD/ADD. Psykiateren mener ikke at jeg har nogen af de alfabet lidelser dér, men siger dog at han mener jeg har en form for depression, hvilket han muligvis har ret i, da jeg har lidt af den slags før en kort overgang, tilbage i 05/06.

Tristhed, ked af det tit, manglende energi og overskud til at overskue opgaver og den slags. Han foreslog medicinsk behandling med det man vist populært kalder lykkepiller.

Jeg fik lige lov at tænke over det til næste møde, som er her om et par dage, om jeg ville prøve dét og se om det gav noget. Jeg hældte mest til bare at sige ja med det samme, fordi...hvorfor ikke? Men så var det jeg kom til at tænke på, at der svjh var en ændring af våbenloven der trådte i kraft her... 1. Juli...?!?

Det der med at politiet skal kunne hente oplysninger om ens fysiske og psykiske helbred når man ansøger om våbentilladelse, og vurdere på baggrund af dette.

Så... ville I umiddelbart vurdere at jeg risikerer at komme i klemme i systemet mht vandelsgodkendelsen, hvis jeg vælger at sige ja tak til at prøve omtalte medicin? Eller er det allerede for sent når min journal viser at jeg har haft kontakt til en psykiater for nylig?

Panikker jeg unødigt her?
Følg din psykiaters vejledning. Du må endelig, endelig ikke nægte dig selv behandling. Det kan virkelig hjælpe på ens livssyn, levevilkår og selvværd, hvis der bliver taget hånd om din eventuelle diagnose, om det så "bare" er depression eller noget andet. Tusindvis af mennesker får hvert år diagnosticeret ADD/ADHD, ofte i forlængelse af vedvarende depressive symptomer og/eller i kombination med samme.

Kendte, profilerede mennesker har i de senere år stået frem med deres diagnose. Man er ikke farlig, fordi man har ADD/ADHD, og hvis stigningen i antallet af diagnosticerede med ADD/ADHD i de senere år skal fortælle os noget, så er det, at ADD/ADHD er forekommende i en langt højere grad, end tallene hidtil har vist. Hvis en ADD/ADHD-diagnose medfører afslag på vandelsgodkendelse, trods pletfri straffeattest, så er der rigtig mange mennesker i Danmark, som mister jagttegn/våbentilladelse.

Jeg forstår udmærket din bekymring, for myndighederne har givet meget få indikationer på, hvor de agter at skære grænsen. Der har været flere og lange tråde om emnet, så jeg vil ikke gå ind i den diskussion her, men bare vid, at det er noget, der falder mange jægere og skytter på sinde. Vi er mange, der håber, at siden det tager så lang tid for politikerne og myndighederne at udarbejde retningslinjerne, er det en vis indikation om, at man måske indser, at man ikke kan anskue tingene sort og hvidt.

Har ikke nævnt det her før på forum, men faste medlemmer af forum har formentligt indset, at jeg har haft en vis interesse i emnet, siden jeg har deltaget i debatterne ofte og med en vis passion - med god grund. Jeg blev selv diagnosticeret med ADD for nogle år siden. Det behøver jeg ikke skjule. Jeg fører et godt liv med uddannelse, arbejde, fritidsinteresser, træning, rejser osv, men jagt betyder meget i mit liv, og det ville være et stort tab for mig, hvis min vandelsgodkendelse blev tilbagetrukket på grund af mit valg om at få udredning og hjælp for nogle år siden.

Så følg din psykiaters vejledning, få den behandling og hjælp, der skal til. Det betyder alverden. :smile:
Senest rettet af Flugteren 24. jul 2024, 13:16, rettet i alt 1 gang.

Sanduglen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: luftgeværskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sanduglen » 24. jul 2024, 08:26

lidt udenfor skiven her - men det var da mere relevant at tage våben fra folk, der vælger ikke at gå i behandling, når de har problemer...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 24. jul 2024, 13:42

Der er ingen der kan give et præcist svar, da ingen kender den nye lovgivning endnu.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 24. jul 2024, 23:01

Tag imod behandlingen.
Hvis det (hvad jeg virkelig ikke tror ift det antal danskere der er på antidepressiv medicin), betyder at der inddrages tilladelse, så søg opbakning her på fora.
Jeg giver gerne en skærv til en advokat, det tror jeg igså andre ville gøre. Det må simpelthen ikke blive sådan at mam udsætter sig selv for fare af frygt for at miste en licens.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 25. jul 2024, 11:47

Jeg ville ikke frygte konsekvenser fra Politiet, men hvis du er i en situation hvor antidepressiva bliver anbefalet så tag en ekstra snak med lægen(whatever) om, OM det er nødvendigt. Det skal være en moderat til svær depression før det giver mening, og de ER vanedannende, selvom producenterne kan smyge sig udenom at bruge det ord, fordi det 'bare' er udtrædelses symptomer man oplever.

Modsat fx Sverige er der stort set INGEN fokus på at få folk af pillerne igen, men medicinalfirmaerne giver nok heller ikke ferieture workshops til lægerne for at informere om den del.

Hilsen Kenneth

Cronoz
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt / Skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Cronoz » 25. jul 2024, 19:57

Hej allesammen, og tak for jeres svar.

Jeg endte med at sige nej tak til piller lige til at starte med. Eller ihvertfald lige sætte det på hold indtil videre.

Det gjorde jeg ikke kun pga nervøsitet for vandelsgodkendelsen, men også fordi nogle af de bivirkninger der står opført når man slår medikamenterne op, er nogle jeg allerede går og døjer med qua min type 2 diabetes, og den medicin jeg får for dét. Jeg har ikke brug for at de bliver forstærket lige pt.

Jeg aftalte med psykiateren, at jeg starter med noget samtale terapi med en af deres tilknyttede psykologer. Så må vi se om det ikke hjælper lidt.

Jeg føler det nødvendigt lige at tilføje, at jeg absolut ikke er i en situation, eller sindstilstand, hvor jeg føler trang til at nulstille, hverken mit eget eller andres personnummer, ved brug af skydevåben eller lignende.

Jeg kan ikke lidt lade være med at føle, at man bliver lidt stemplet, dog. Men jeg er selvfølgelig også den type der altid får herre dårlig samvittighed, hver gang jeg ser en politibil i trafikken... også selv om jeg har kørt eksemplarisk og intet har gjort. :biggrin:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 25. jul 2024, 20:57

Cronoz skrev:
25. jul 2024, 19:57

Jeg endte med at sige nej tak til piller lige til at starte med. Eller ihvertfald lige sætte det på hold indtil videre.

Det gjorde jeg ikke kun pga nervøsitet for vandelsgodkendelsen, men også fordi nogle af de bivirkninger der står opført når man slår medikamenterne op, er nogle jeg allerede går og døjer med qua min type 2 diabetes, og den medicin jeg får for dét. Jeg har ikke brug for at de bliver forstærket lige pt.

Jeg aftalte med psykiateren, at jeg starter med noget samtale terapi med en af deres tilknyttede psykologer. Så må vi se om det ikke hjælper lidt.

Jeg føler det nødvendigt lige at tilføje, at jeg absolut ikke er i en situation, eller sindstilstand, hvor jeg føler trang til at nulstille, hverken mit eget eller andres personnummer, ved brug af skydevåben eller lignende.

Jeg kan ikke lidt lade være med at føle, at man bliver lidt stemplet, dog. Men jeg er selvfølgelig også den type der altid får herre dårlig samvittighed, hver gang jeg ser en politibil i trafikken... også selv om jeg har kørt eksemplarisk og intet har gjort. :biggrin:
Godt at høre, jeg tænker at psykiateren har forståelse for dit valg.
Husk at dopamin er kroppens egen lykkepille, så opsøg det der giver dig lykke, giv konen en ekstra tur i kanen (nu af medicinske årsager :giggle: )
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 25. jul 2024, 21:33

Cronoz skrev:
........
Men jeg er selvfølgelig også den type der altid får herre dårlig samvittighed, hver gang jeg ser en politibil i trafikken... også selv om jeg har kørt eksemplarisk og intet har gjort. :biggrin:
Sådan tror jeg sgu, vi er mange, der har det :thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 26. jul 2024, 10:18

Cronoz skrev:

Glem alt om det med at blive stemplet. For 20-30 år siden var det mindre normalt at tale om den slags, for der var nogle tabuer omkring det, men nu er der jo artikler om kendisser der er gået ned med stress, depression eller lignende i alle dagbladene. Som en anden indikator så har næsten halvdelen af piger på 19 år modtaget psykologhjælp. Det siger lidt om hvor almindeligt det efterhånden er.

Du ved det sikkert allerede, men motion (fx gode lange gåture i naturen) virker afstressende, men samtidig kan motion have god effekt på specielt mildere depressioner.

Et citat:

”Tab for alt ikke lysten til at gå: Jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til. Og går fra enhver sygdom; Jeg har gået mig mine bedste tanker til. Og jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den” - ”Når man således bliver ved med at gå, så går det nok.”
(Søren Kierkegaard)

Hilsen Kenneth

Besvar